Komunikace. nCommunicare – spolupodílet se, sdílet, mít podíl na něčem. nKomunikace znamená schopnost dorozumět se. nV lidské společnosti jde o mluvenou a psanou řeč. nKomunikace činí lidský život praktickým, znamená organizaci a je sociálním jevem. nNení komunikace bez systému systému znaků a pravidel operování s nimi. nZnaky jsou symptomy, signály a symboly, které mají určitý sdílený význam, jsou nositeli informace. Verbální komunikace. nJde o hlavní prostředek styku mezi lidmi. nRozhovor jako hlavní forma je způsob řečové komunikace mezi dvěma a více jedinci. nJde o specifický typ sociální interakce. nMá vlastní dynamiku a průběh. nDůležitá součást – indukce – jeden člen dyády vyvolává ve druhém vlastní pocity – názor (součást přesvědčování, přemlouvání) Společné rysy rozhovorů. nZáměr – čeho chceme dosáhnout nSmysl sdělení pro mluvčího – jak mluvčí chápe obsah sdělení a slov, kterých užívá. nVěcný obsah sdělení - povaha informace nSmysl sdělení pro příjemce – jak nám rozumí posluchač, jak chápe smysl sdělení. nEfekt sdělení pro příjemce zprávy – jaký výsledek mělo naše sdělení. n Společné rysy rozhovorů. nZáměr – čeho chceme dosáhnout nSmysl sdělení pro mluvčího – jak mluvčí chápe obsah sdělení a slov, kterých užívá. nVěcný obsah sdělení - povaha informace nSmysl sdělení pro příjemce – jak nám rozumí posluchač, jak chápe smysl sdělení. nEfekt sdělení pro příjemce zprávy – jaký výsledek mělo naše sdělení. n Charakter rozhovoru. —Věcný – získáváme nebo dodáváme informace, navozujeme určitou změnu v psychické stavu . —Nedirektivní, empatický – atmosféra bezpečí a jistoty k vyjádření pocitů a problémů. —Interpretující – taktně sděluje svůj názor na klientův problém —Podpůrný a uklidňující – stavíme se na stranu klienta, sdílíme jeho očekávání. —Přesvědčující – direktivní styl, ve kterém působíme hlavně na rozum a logiku myšlení. Jaké otázky klademe? nOtevřené – dávají prostor kl volnějšímu vyjádření. nDoplňující a detailní – k získání bližších informací. nKatalogové – anamnéza nAlternativní – výběr odpovědi ze dvou možností nÚčastné – dáváme najevo soucit, chápavost situaci klienta nSugestivní – zakázané, vnucujeme určitou odpověď. Zákaz platí zejména pro děti, slabé, labilní, těžce nemocné, seniory a MR. n Naslouchání. nUmění naslouchat znamená slyšet to, co se nám sděluje verbálně ale „slyšet“ i mimoslovní signály. nZaměřujeme se na: 1.Řeč – verbální komunikace 2.Na mimoslovní sdělení – neverbální komunikace 3.Na řeč činů – chování klienta, pohyby, polohy apod. Neverbální komunikace. nVýraz obličeje nSociální prostor nDoteky nPolohy nPohyby nGesta nPohled očí nZevnějšek n Výraz obličeje. nMimické svaly umožňují až 1000 různých výrazů. nObličej dělíme na 3 pásma, ze kterých výrazy odvozujeme: 1.Obočí a čelo 2.Oblast očí - nejdůležitější 3.Dolní část s dominancí úst. Sociální prostor. nKaždý člověk má individuální tzv. příjemnou vzdálenost, na kterou snáší ostatní lidi. nLze si to představit jako soustavu soustředných kružnic, kde: 1.Intimní zóna do 1 m 2.Osobní zóna – 1-2m 3.Sociální zóna – 2-5 m 4.Veřejná zóna – 5 - nekonečno Doteky. nHodnotíme nejen kterou částí se lidé dotýkají, ale i druh doteku: nPřátelské: Pohlazení, poklepání, objetí, podání ruky nNepřátelské: uhození, štípnutí, strkání, políček nPřímé – kůže na kůži nNepřímé – přes oděv Polohy. nPřátelské chování – náklon hlavy na bok, natažená ruka dlaní nahoru, úsměv. nHrozba – náklon těla a hlavy vpřed, vysunutá brada, otevírání úst dokořán, napřažený ukazovák, cenění zubů.. nAgrese – strkání, pohlavky, bouchání pěstí, shození, tahání za vlasy… nÚzkost – široce otevření oči, mrkání, chránění si rukou obličeje, zaklánění hlavy i tělaútek nebo pláč. nUzavírání se – postávání stranou, posedávání v koutě či jiném chráněném místě odvracení se, tichý pláč. Pohyby. nMíra souhlasu nebo nesouhlasu pohybů s obsahem sdělení ho činí více či méně srozumitelným (mám čas a nenápadný pohled na hodinky). nMohou být klidné, plynulé, trhané, zbrklé, uspěchané… Gesta. nJsou fylogeneticky nejstarší komunikační prostředek. nZdůrazňují obsah řeči a také nám pomáhají při vzpomínání. nRozeznáváme gesta nUkazovací – naznačuje prostorové umístění nZobrazovací – kreslení ve vzduchu tvaru předmětu, nMetaforická – napodobování např. vážení jako zvažování nRytmická – zdůraznění rytmu řeči, důraz na důležité sdělení apod. Pohledy. nKladně působí stejná úroveň očí. nPohled shora vyvolává pocit nadřazenost-podřízenost. nCharakteristiky: 1.Délka pohledu 2.Příjemnost 3.Kdo je pozorován 4.Změny v průměru zornic 5.Pohled z očí do očí 6.Pozorování hovořícího Zevnějšek. nZařazuje nás do určité role nDo určité názorové skupiny nDo určitého postavení nJe významný komunikačním prostředkem a častým zdrojem laické psychologie. Co si můžeme sdělovat. nInformace nMetakomunikační klíče nPostoj k věci nPostoj k posluchači nSebepojetí nKvalitu vzájemného vztahu nPravidla vzájemného styku nŽádosti. n Omyly v komunikaci. nJe možno nekomunikovat. nVeškerá komunikace se děje jen slovy. nLidé říkají přesně to, co si myslí. nPokud mluvíme stejnou řečí, vždy si rozumíme. nUmění mluvit je všemocné. nPosluchač slyší přesně to, co řečník říká. nNejlépe je sdělovat holá fakta. nSlova nemohou nic udělat. nV mezilidském vztahu platí jen to, co se řekne.