Sdělování nepříznivých informací. nNepříznivá zpráva je takový typ informace, jejímž obsahem je nežádoucí skutečnost hodnocená příjemcem jako újma různé závažnosti. nPřijímá se úkorně, doprovází ji zklamání, úzkost, strach, rozčarování, deprese. n n Obecné zásady sdělování nepříznivých informací. nInformaci podává ošetřující lékař nebo osoba, která zná pacienta nejlépe. nPředem se připravíme tím, že si promyslíme obsah sdělení s ohledem na osobu příjemce. nSdělení musí být podáno srozumitelně a přesně. nUmožníme příjemci, aby se mohl zeptat, vyjádřit své pochybnosti a projevit své emoce. n Bezprostřední reakce na nepříznivou zprávu nPacient nebo jeho blízký může informaci přijmout nebo odmítnou na úrovni emoční nebo kognitivní. nInformace je přijata na obou úrovních – přijetí je doprovázeno emoční reakcí, ale po chvíli se začnou ptát na další vývoj a možnou spolupráci. nInformace je přijata racionálně, ale emočně zamítnuta – reakce může vypadat jako klidná, téměř bez emocí. nInformace je odmítnuta racionálně i emočně – typické pro fázi popření. Může se chovat neadekvátně. nInformace je emočně přijata a racionálně odmítnuta – emoční doprovod je velmi bouřlivý. Reakce je obtížně zvladatelná. nZaměření emoční reakce příjemce může být extrapunitivní, impunitivní nebo intropunitivní. Nepříznivé zprávy v pediatrii. nDvojí typ zpráv: sdělujeme dítěti nebo rodičům. nPři sdělování informace dítěti musíme respektovat jeho věk a vývojovou úroveň. nDítě, které je těžce nemocné nebo umírá je sto pochopi informaci, která by jinak oslovila dítě výrazně starší. nPoužíváme názorné pomůcky. nReakce dětí jsou v mnohém, odlišné – mohou zlobit, provokovat namísto skleslosti a smutku. Sdělování nepříznivých zpráv rodičům. nVyčleníme si dostatek času a klidný prostor. nSdělujeme bez přílišného odkladu, a to oběma rodičům naráz. Pokud má dítě jen matku, přizveme jiné příbuzné. nPreferujeme podávání informace v týmu (psycholog, sestra, sociální pracovník). nPři prvním kontaktu podáváme jen zaručené informace. Detaily si necháme na další rozhovor. nZaměříme se na budoucnost, dáme najevo co rodiče čeká a v čem mohou pomoci. nDáme jasně najevo, že se na nás mohou kdykoliv obrátit, stejně jako na další přítomné odborníky. n Extrémně špatné zprávy nS nimi se člověk velmi špatně vyrovnává. A někdy není schopen se nimi vůbec vyrovnat. nReakce na ni je vždy individuální a subjektivní. nPři jejím sdělování mluvíme zásadně pravdu o závažnosti stavu pacienta nebo příbuzného. nPravdivost by se měla týkat především prognózy. nDůležité je informovat taktně a šetrně s ohledem na stav pacienta a jeho psychické možnosti. nPředevším neškodit! Hlavní zásady sdělování extrémně špatných zpráv. nKlid, dostatek času a soukromí. nSdělování v týmu (ošetřující lékař, psycholog, rodinný příslušník nebo důvěrník pacienta). nPravdivá informace má být stručná. Ale jasně a srozumitelně formulovaná v atmosféře bezpečí a důvěrnosti. nDotazy zodpovíme v co největší šíři a nejdůkladněji, zabýváme se hodně perspektivou. nNáš postoj je empatický a autentický. nPacientu i rodině nabídneme možnost dalších kontaktů, dohodneme další setkání. n Fáze vyrovnávání se s těžkou životní situací. nFáze před stanovením diagnózy. nŠok nPopření nZlost nÚzkost, deprese nStadium rovnováhy nStadium reorganizace. n