Kostková, Kosečková Co je to KÁZEŇ? poslušnost disciplína pořádek slušnost pozornost http://files.ordeltova.webnode.cz/200000004-7f1e17fe3a/zak.png „ vědomé dodržování zadaných norem“ Kázeň a mravnost •Hranice mezi kázní a morálkou není úzká • •Kázeň – normy se tvoří a určují za konkrétním účelem •Mravní normy se utvářejí v procesu společenského vývoje; mají charakter objektivních zákonů Druhy kázně •Církevní •Státní •Sportovní •Školní •Vojenské •Dopravní •Nemocniční • Školní kázeň •Ke kázni jsou vedeny děti •Učitelé musí kázeň učit, ne ji předpokládat •Učitelé by měli studovat psychiku dítěte, jeho tělesný i duševní vývoj = Dodržování školního řádu a pravidel stanovených učiteli a školními pracovníky •Kázeň ve škole je vždy zrcadlem současné doby •V současnosti se poukazuje na vzrůstající agresivitu a brutalitu dětí, šikanování, vandalismus aj. •odkaz Kázeň a její souvislost s autoritou •Kázeň předpokládá autoritu – faktor, kterém se řídíme •Jak učitelova autorita, tak kázeň by měla být pevná a důsledná, ale zároveň laskavá •Předpokladem kázně je zajímavá výuka Portrét ukázněného žáka http://www.ped.muni.cz/wchem/skolaHrou/priklady/otaznik/obrazky/otaznik.gif http://www.hermiona-grangerova.estranky.cz/img/original/15/hermiona02.jpg http://1.bp.blogspot.com/-djaGk2r_t8Q/Tk-ysbIvrLI/AAAAAAAALzg/xp12EK7XopY/s1600/EDU30.JPG - Za kázeň se považuje aktivní projev dítěte Nekázeň •Určitá míra nekázně je přirozená •Není jedince, který by se za celý svůj život nedopustil vědomého přestupku Příčiny nekázně ve škole a společnosti •Rodiny a poruchy její funkce •Odliv kvalifikovaných učitelů ze škol •Krize autority •Nuda ve škole •Vysoké procento učitelů v důchodu nebo předdůchodovém věku Příčiny nekázně ve škole a společnosti •Mnoho učitelů považuje mravní výchovu v porovnání s poznáváním za druhořadou •Ukázněnost žáků se nepovažuje za cíl •větší dávku vrozené agresivity u některých dětí •některé formy onemocnění či poruchy chování jako např. hyperaktivitu s poruchou pozornosti •nedostatky ve výživě dětí •nedostatečnou výchovu v rodině •životní prostředí •nekázeň ve společnosti •negativní vliv mediálního násilí •nudu •nevábné školní prostředí •nedostatek příležitostí k pohybu o přestávkách •školní neúspěšnost • • • • • Strategie pro předcházení nežádoucímu chování žáků •poklesnutí hlasem •procházení třídou •využití proxemiky •Využívání očního kontaktu •Kladení otázek celé třídě •Přesazování žáků •Oslovování žáků křestními jmény •Používání slůvek ,,prosím“ a ,,děkuji“ ve vztahu k žákům •Projevování zájmu o názory, potřeby a pocity žáků •zastavení každé nežádoucí situace ve třídě hned v jejím počátku · • • • • • •a)strategie pro předcházení nežádoucímu chování žáků • •b)specifické učitelské triky • Specifické učitelské triky •získání problémových žáků na svou stranu •umístění boxovacího pytle na chodbě, ve třídě, popř. ve školním klubu •tajemný učitelův zápis na zvláštní papír poté, co se žák dopustil závažnějšího přestupku •navržení nekázně samotným žákem •kdo zlobí, má za úkol udělat něčím spolužákům radost •výměna rolí mezi učitelem a žákem Děkujeme za pozornost!