Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová teacher1.gif —učitel a žák - základní činitelé výchovně vzdělávacího procesu — -jsou nositeli vyučování, které bez nich není možné a vzniká jejich vzájemnou interakcí —prvotní podoba vztahu – jako vztah rodičů a dětí —původně předávali vědomosti rodiče — index_image3181.gif —nachází se v roli vyučovaného (nezáleží na věku ani na pohlaví) —může jím být dítě, adolescent, dospělá osoba i důchodce —studentem je žák střední školy, vyšší odborné školy i vysoké školy —je objektem výchovně vzdělávacího procesu —je neustále v interakci s učiteli —řídí a organizuje výchovný proces —působí na děti, mládež a dospělé —zajišťuje výchovu ve školství nebo jiném odvětví zabezpečující profesní přípravu —v pracovní náplni pedagoga převažuje výchovně- vzdělávací činnost 1298411435voS1Iv.jpg —postojem učitele k vlastní roli —jeho přizpůsobením učitelskému povolání —osobnostními vlastnostmi —osobní situací —věkem —pohlavím —rodiči žáka — MIA1b9e29_tabule.jpg — sociální prostředí — — kamarádi — —veřejné mínění třídy — — —Kvalita vztahu mezi učitelem a žákem hraje důležitou úlohu při formování postoje žáka k učení. — — — — — — — —dovede žáka často vyladit negativně i vůči jeho předmětu — — vytváří se rychle a snadno — — —Kvalita vztahů mezi učitelem a žákem se samozřejmě odrazí i na duševní rovnováze obou. — —pozitivně ovlivňuje žákův přístup k učení — — vytváří se pomalu a déle — — formuje se podle vlastností učitele, které žákovi „vyhovují“ — —Ze začátku je u žáků nekritický postoj, s postupem věku přibývají kritické výhrady, vztah k učitelům se diferencuje a racionalizuje. — — — — —Dívky preferují: —osobnostní a pedagogické vlastnosti —povahu —společenské faktory —zevnějšek —porozumění pro žáky, ochotu poradit — —Chlapci preferují: —didaktické vlastnosti vyučujících — — 5_karikatura_ucitel_na_prevychovu.jpg Dívky mají lepší vztah k učitelům a ke škole než chlapci. —Dle motivace k povolání: —Logotropové —Paidotropové — —Dobrý učitel by měl do svého přístupu k žákům zahrnout obě varianty působení. — —Dle typu výchovného působení: —Autoritativní —Liberální —Demokrativní — —Dle vytváření dovedností: —Vědecko-systematický přístup —Empirický přístup — — — — — — — — o1.jpg —Působení učitele na žáka — —má velký přínos pro vzájemný vztah s žákem — — důležitá je jejich prezentace (např. umět se zasmát, porozumění žákům, zastání, respektování) — —dobrý vliv má tzv. kongruentní komunikace (=komunikace, kdy se učitel vyjadřuje spíše k situaci, ve které se nevhodné chování žáků objevilo, než k osobnosti samotného žáka) image.jpg images.jpg image614.gif image614.gif Pokyny: Učební materiály, učební aktivity, učitel vysvětluje, kontroluje, opravuje Zpětná vazba: Žákova práce, odpovědi na ústní a písemné otázky, řeč těla Dle tohoto schématu je jasné,že tato činnost by neměla být ani u jedné skupiny jednostranná. obr.png bart-simpson-generator.gif Být dobrý je ušlechtilé, avšak učit ostatní stát se dobrým je ušlechtilejší. (Mark Twain)