Myšlení a paměť Myšlení üProces sloužící k řešení problémů üVztahuje se k paměti a vnímání üZobecňuje poznání skutečnosti üProhlubuje se od dětství üSpojeno s řečí (jedno pomáhá rozvíjet druhé) üČlověk myslí v pojmech üObecné a podstatné vlastnosti urč. skupiny věcí, dějů üShrnuje všechny potřebné znaky üU člověka je vždy pojem spojený se slovem ž üŘazení üTřídění üSrovnávání üAnalýza üSyntéza üAbstrakce üKonkretizace üZobecnění üPojmy – slova üSoudy üÚsudky (induktivní x deduktivní) üdůkazy 1)Identifikace problému 2)Definování problému 3)Inkubační fáze 4)Formulování strategie řešení (algorytmické řešení, princip analogie, strategie heuristiky, strategie v hledu, originální řešení) 5)Zpracování informací 6)Ověření üŠiroké üÚzké ØPružné x schematické ØKritické x nekritické ØHluboké x povrchní ØPřené x nepřesné üSlouží k dorozumívání üNení jasné, co na čem závisí üObsahová stránka řeči – co říkáme üFormální stránka řeči – jak to říkáme (intonace, rychlost, síla hlasu) ü üVnější mluvená řeč üVnitřní mluvené řeč üPsaná řeč ž žMimoslovní sdělování – gesta, mimika, pohyby rukou, vzdálenost, symboly a obrázkové znaky üProcesy, které umožňují uchovat a zapamatovat üJedna z nejdůležitějších vlastností živých organismů üVybavujeme si při nich předměty, jevy 1)Zapamatování (kódování) záměrné x bezděčné 2)Uchování (retence) 3)Vybavení (reprodukce) záměrné x bezděčné 4) žznovupoznání = informaci si nedokážeme vybavit, ale dokážeme ji vybrat mezi jinými üPři ukládání informací vznikají paměťové stopy v nervových buňkách üMezi těmito buňkami vznikají spoje, které je nutno obnovovat üVzniká paměťová stopa (hluboká, mělká) üV průběhu času se uložené informace pozmění 1)Krátkodobá 2)Dlouhodobá – mechanická x logická, explicitní (epizodická, sématická) x implicitní 3)Názorná (zraková, sluchová…) 4)Podle činnosti (hudební, fotografická) üPozitivně ovlivňuje inteligence üČím více znalostí máme, tím lépe se učíme novým věcem üLépe si pamatujeme to, čemu rozumíme üLépe si pamatujeme to, čím více smyslů zapojíme üUsnadňuje motivace üPozitivní vliv má spánek üČl. zapomene část toho, co si zapamatoval üNejvíce toho zapomene v prvních hodinách po zapamatování üV mozku dochází k útlumu mezi paměťovými buňkami üTempo zapomínání závisí na stylu, jak se učíme, obsahu a rozsahu látky üNejvíce se zapomíná to, čemu nerozumíme ü üUvolňuje se místo pro nové informace – mozek se brání přetížení üK některým inf. máme lepší přístup üČl. si vzpomene na nejvíce věcí před spaním üK úplnému zapomenutí nedochází nikdy üÚmyslné zapomenutí neexistuje žHypermnézie – nadměrné zvýšení paměti určitého druhu žHypomnézie – snížení paměti (stáří) žAmnézie – ztráta paměti, zapomnění ØRetrográdní (autonehoda) ØAnterográdní ØHalucinace paměti žMuž Øvětší slovní zásoba, méně ji používají ØDenně asi 7000 slov ØLépe počítají ØKratší, výstižnější věty (mluví, aby předali informaci) žŽena ØMenší slovní zásoba ØAž 21000 slov ØŽeny lépe čtou ØNeumí rychle předat informaci ØMluví, aby navazovaly vztahy ž žMuž ØTíhnou k abstraktnímu, globální myšlení ØMozek je větší a těžší ØV klidovém stavu aktivní asi z 33% ž používají při myšlení 6x více šedou kůru mozkovou ž soustřeďuje se na jeden úkon ØŘeší problémy ve vlastní hlavě ØMyšlení celku, nadhled ØVíce trpí dyslectií, dysgrafií žŽena ØTíhnou ke konkrétnímu, mechanickému, praktickému myšlení (vidí detaily) ØIntuice ØV klidu je mozek aktivní z 90% - zapojují více částí mozku najednou (více věcí), 10x víc bílou kůru mozkovou ØO problémech mluví – často uvažuje nahlas ØMyšlení – detaily, otevřené ž Ø žMuž ØLepší orientační a logická paměť žŽena ØCelkově mají lepší paměť ØHlavně mechanickou a sluchovou žMuž ØLépe vidí celky ØLépe vidí za plného světla žŽena ØŠiroké periferní vidění Ølepší barevné spektrum žMuž ØSlyší lépe zvuky spojené s pohybem ØLepší schopnost zaměření, odkud zvuk přichází ØLepší napodobování zvuků žŽena ØSlyší lépe vysoké tóny ØRozumí emocionálnímu podtextu zvuků ØLepší sluch žMuž ØSilnější kůže na zádech žŽena ØTenčí, jemnější, citlivější (na dotek až 10x) ØRychleji stárne ØTvoří se jim tuková vrstva Ø žMuž ØVíce než 10 000 chuťových receptorů ØHorší rozlišování chutí žŽena ØLepší rozlišování chutí než muži ØLepší rozlišení pachů a vůní Ø žMuž ØVyšší touha po sexu ØMenší vnímání bolesti, snaha překonat bolest žŽena ØNáladová ØSnáší lépe fyzickou zátěž a bolest žMuž ØOdolnější, výkonnější, kritičtí, zachovají klidnou hlavu ØZákladní potřeba: uznání, obdiv, úcta žŽena ØRychleji podléhají únavě, stresu a rozčilení ØZákladní potřeba: láska, změna, romantika