18.6.2013 1 Standardy, akreditace a audit ošetřovatelské péče v ČR STANDARDY - platné definice kvalitní úrovně ošetřovatelské • vznikly v 70. letech v USA jako odezva na Chartu práv nemocných • závazná norma ošetřovatelské péče, která umožňuje hodnocení, chrání pracovníky před právním postihem • druhy – lokální : vydávají např. odpovědní pracovníci nemocnic – centrální : vydává např. Ministerstvo zdravotnictví OŠETŘOVATELSKÝ AUDIT • celkové vyhodnocení kvality ošetřovatelské péče, které provádí supervizor nebo pracovník MZ • Audity hodnotí práci zdravotnických pracovníků, hodnotí celkový provoz na ošetřovacích jednotkách, hodnotí spokojenost klientů. STANDARDY a AUDITY OŠETŘOVATELSKÉ PÉČE Standardizace • Ve vyspělých zemích je samozřejmostí, že pacienti a plátci (pojišťovny) očekávají od zdravotnických zařízení kvalitní, efektivní a standardizované služby. • Navíc se od nich očekává, že budou schopna kdykoliv předložit důkazy o kvalitě jimi poskytované péče. • Zdravotnictví, vzhledem ke své komplexnosti, vyžaduje standardizaci v daleko větší míře než průmysl. • • Ve zdravotnictví se pro zachování kvality ošetřovatelské péče vychází z auditů a standardů. • Standardy zlepšují individuální péči ošetřovatelského procesu, vymezují konkrétně co je v dané oblasti považováno za kvalitní, dodržují etická pravidla ošetřovatelského procesu. • Rozdělují se na • standardy ošetřovatelské péče, • ošetřovatelského obsahu, • ošetřovatelských cílů • standardy strukturální. • Audit je hodnocení spokojenosti klientů v organizaci, personálu, prostředí a dodržování kvality ošetřovatelské péče. Standardizace zdravotní péče • Ve vyspělých zemích je samozřejmostí, že pacienti a plátci (pojišťovny) očekávají od zdravotnických zařízení kvalitní, efektivní a standardizované služby. • Navíc se od nich očekává, že budou schopna kdykoliv předložit důkazy o kvalitě jimi poskytované péče. • Z těchto důvodů je pro činnost zdravotnických zařízení strategicky důležité používání systémových modelů kontinuálního zvyšování kvality a efektivity poskytované péče. • Zdravotnictví, vzhledem ke své komplexnosti, vyžaduje standardizaci v daleko větší míře než průmysl. Základní systémové modely jištění kvality v léčebné a ošetřovatelské péči v EU, nebo které rozvoj evropských modelů význačnou měrou ovlivnily • 1. Modely systémů řízení kvality (Mezinárodní organizace pro normalizaci - ISO) 1 2 3 4 5 6 7 8 18.6.2013 2 • • 2. Modely národních a nadnárodních akreditačních standardů (JCAHO – Společná komise pro akreditace zdravotnických zařízení, JCI - Spojená mezinárodní komise, SAKČR- Spojená akreditační komise ČR) • 3. Modely definující proces tvorby národních akreditačních standardů (ISQua – Mezinárodní společnost pro kvalitu ve zdravotnictví, ALPHA- dceřinná organizace ISQua) • 4. Modely excelence – světové ceny za kvalitu – ( Cena Malcolma Baldrige, EFQM – Evropská cena kvality, Six Sigma) Termín ISO • Označuje Mezinárodní organizaci pro standardizaci (The International Organization for Standardization). • Série ISO 9000, zabývající se kvalitou vznikla v roce 1987, kdy se svět začal hlouběji zabývat kvalitou. • Tyto normy se uplatňují ve všech oblastech průmyslu a služeb. • V přetransformované podobě se také uplatňují v rámci zdravotnictví.. Certifikace ISO 9001: 2000 • Série ISO zabývající se standardizací byla v roce 2000 sjednocena do série 9001: 2000. • Získání certifikace ISO 9001: 2000 znamená, že organizace byla prošetřena a bylo zjištěno, že má systém managementu, který zajišťuje důkladnost a spolehlivost. • Prostřednictvím ISO se provádí tzv. certifikační audit, kterým se uděluje certifikace. • ISO 9001:2000 však již nic neříká o účinnosti léčebné péče nebo efektivitě lékaře. • ISO 9001: 2000 nemůže nahradit široké zaměření akreditací na specifické potřeby zdravotnických zařízeních. • Vhodné uplatňování norem ISO: laboratoře, transfůzní stanice, podpůrné provozy zdravotní péče. Akreditace zdravotnického zařízení • představuje uznání oficiálně pověřenou autoritou, že zdravotnické zařízení je způsobilé k poskytování kvalitní zdravotní péče a má vytvořen funkční a účinný způsob pro posuzování výkonnosti a pro kontinuální zvyšování kvality poskytované péče. • České zdravotnictví si bylo již v roce 1989 vědomo značných rozdílů mezi jednotlivými zdravotnickými zařízeními. V roce 1994 byl iniciován projekt „Akreditace nemocnic“, na kterém se podílela, kromě MZ celá řada dalších subjektů. V roce 1998 byly ve věstníku MZ uveřejněny akreditační standardy a metodika. V roce 1999 byla v ČR akreditována první nemocnice. • Spojená akreditační komise České republiky vydala v roce 1998 padesát akreditačních standardů, které jsou rozděleny do deseti tematických oblastí. Oblasti akreditačních standardů • 1. Oblast kvality (kontinuální zvyšování kvality, tvorba standardů) • 2. Diagnostické postupy; • 3. Péče o pacienta • 4. Kontinuita péče (převoz pacientů na jiné oddělení, do jiného zdrav. zařízení) • 5. Dodržování práv pacientů • 6. Podmínky poskytované péče (směrnice) • 7. Standardy managementu • 8. Péče o zaměstnance (kontinuální vzdělávání) • 9. Sběr a zpracování informací (standardizace zdravotnické dokumentace) • 10. Protiepidemická opatření • Příprava na inspekci akreditačního týmu 9 10 11 12 13 14 18.6.2013 3 • v zdravotnickém zařízení v podstatě spočívá v uvedení svých vlastních standardů směrnic a praxe do souladu s akreditačními standardy. • Inspekční tým se zabývá základními aspekty provozu nemocnice, jeho strukturou, procesy a výstupy péče: informace o kvalitě provozu zdravotnické dokumentace, inspekcí jednotlivých odděleních a pohovorem se zaměstnanci a pacienty. • Inspekce trvá 2-3 dny a akreditace se uděluje na období 2-3 let. Mezinárodní akreditační standardy • Společná komise pro akreditaci zdravotnických zařízeních vznikla v roce 1951 z iniciativy Amerického svazu chirurgů. První akreditační manuál JCAHO vznikl v roce 1976. • Vzhledem k šířícímu se zájmu globální zdravotnické veřejnosti o akreditační standardy JCAHO rozhodla se tato organizace v roce 1999 vytvořit mezinárodní akreditační program s názvem „Joint Commision International“ JCI – Spojená mezinárodní komise. Požadavky JCI obsahují 370 standardů. • Některá zdravotnická zařízení v ČR se o tento akreditační model zajímají. První nemocnice v ČR, která získala akreditaci podle mezinárodních akreditačních standardů je Ústřední vojenská nemocnice v Praze. Mezinárodní společnost pro kvalitu ve zdravotnictví • vznikla v roce 1985 během setkání odborníků ve zdravotnictví v italském městě Udine. • Dceřiná společnost Alpha pomáhá jednotlivým zemím vytvářet nebo zlepšovat jejich akreditační standardy pro zdravotnická zařízení. Snaží se do těchto standardů zabudovat principy významných systémů kvality, jako jsou ISO nebo Baldrige. • Model JCI je v souladu s mezinárodními principy ALPHA. Modely excelence • a světové ceny slouží k vnitřnímu hodnocení kvality (sebehodnocení) a dokumentaci kvality, mohou se však také stát základem pro vnější hodnocení kvality. • Cena Malcolma Baldrige byla zavedena v USA v roce 1987 a je přístupná všem sektorům průmyslu a služeb. V roce 1998 byla publikována kritéria Baldridgeovi ceny pro oblast zdravotní péče se zaměřením na soustavné zvyšování kvality a spokojenosti pacienta i se zaměřením na kvalitu provozu. • Model EFQM • je jedním z možných a vhodných systémů zlepšování kvality ve zdravotnictví. V některých zemích je dokonce zakotven zákonnou normou. • EFQM nutí organizaci k neustálému monitorování svého vlastního stavu a k průběžnému zvyšování kvality. 15 16 17 18