Epidemiologie o oÚvod do epidemiologie oUkazatele orální epidemiologie oMěření frekvence nemocí v populaci oDiagnostické testy oEpidemiologické studie oRizika v epidemiologii o Epidemiologie o studuje rozložení a determinanty stavů a událostí, které mají vztah ke zdraví v určených populačních skupinách a výsledků svého studia využívá ke zvládnutí zdravotních problémů o opro SL stěžejní vědecká disciplína o ( popis a analýza zdrav. stavu, úvahy o determinantách zdraví a možnostech jejího příznivého ovlivnění…) Epidemiologie opůvod ve starořečtině – epi- demos - logos ( nad –lidstvo-věda) → nauka, zkoumající zákonitosti ohrožení lidí hromadnými onemocnění . opůvodně: studium infekčních chorob odnes: studium všech nemocí bez ohledu na etiologii, především zhoubné novotvary a kardiovaskulární nemoci o Počátky epidemiologie a její samotný název se připisují Hippokratovi( řecký lékař a filozof), jeho dílo vide supra je příkladem epidemiologického myšlení a racionálního náhledu na příčiny nemocí v úrovni znalostí své doby. V e své knize vysvětluje vznik nemocí na základě působení faktorů vnějšího prostředí – tento jeho názor/ zdrav a přirozený názo rse udržoval po dlouhá staletí( ač omezen neznalostí řady přirodních zákonů). Počátky epidemiologie o Hippokrates z Kósu (460-377 př.n.l.) – morální ideál lékaře- „otec medicíny″. o „ O vzduchu, vodách a místech″ ( první učebnice epidemiologie) o - nemoci vysvětluje o působením faktorů zevního prostředí o - zakladatel ekologicky pojaté epidemiologie Hippocrates_rubens Hippokrates oMedicína je nepochybně nejšlechetnější ze všech umění oKoho neuzdraví léky, toho uzdraví příroda oSnaha udržet si zdraví: nejíst do sytosti, nebát se námahy oJe zbytečné léčit oko bez hlavy, hlavu bez těla a tělo bez duše oNejsi-li ochoten změnit svůj život, není Ti pomoci Epidemiologie o 3 předpoklady: onemoci se neobjevují náhodou os nemocemi jsou spojeny faktory, kt.lze identifikovat studiem populace a jejích podskupin v urč. lokalitě a čase ozískané poznatky mohou vést k opatřením, které přispějí ke zvládnutí zdravotních problémů o Dělení epidemiologie o oDeskriptivní epidemiologie - jaké je zdraví populace? o oAnalytická epidemiologie - proč je zdraví takové? o oExperimentální epidemiologie – jak zdraví zlepšit? Zaměření epidemiologie (1) oSledovat zdravotní stav populace: nměřit frekvenci výskytu onemocnění nzjišťovat distribuci výskytu onemocnění z pohledu osob, místa, času o oAnalyzovat zdravotní stav populace: nzkoumat etiologii onemocnění nměřit vztah (asociaci) mezi onemocněním a jeho příčinami nsledovat trendy ve vývoji, ev.předpovídat frekvenci výskytu onemocnění Zaměření epidemiologie (2) oZlepšovat zdravotní stav populace: nreagovat na epidemie nemocí nvyhodnocovat diagnostické a léčebné postupy, a efektivitu nových léčiv nzavádět do praxe nové poznatky medicíny založené na důkazu (Evidence Based Medicine), tzn.neprovádět lékařskou činnost jen na základě osobních zkušeností, ale využívat výsledků výzkumných studií nnavrhovat, event. realizovat preventivní (a jiná) opatření vedoucí k eliminaci (resp.eradikaci) onemocnění Zdraví oJak hodnotíme zdraví populace? a)údaje o zemřelých b)údaje o nemocných o ® negativní vymezení oDef.WHO: oZdraví je stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody a nejen nepřítomnost nemoci. oNemoc – snáze měřitelná než zdraví!!! Příčiny nemocí a jejich studium (1) o→ nejvýznamnější oblast epidemiologie o oEtiologie – soubor poznatků o příčinách nemoci (záležitost činitelů zevního prostředí) oPatogeneze – racionální výklad vnitřního fyziologického mechanismu vedoucího od zdraví k nemoci (proces biologický) oEtiopatogeneze – představuje úzkou návaznost obou procesů o o Problematika vzniku nemocí a výklad je Příčiny nemocí a jejich studium (2) oStudium etiologie a patogeneze jednotlivých nemocí je předmětem zkoumání příslušných lékařských oborů - epidemiologie speciální o oObecné zásady všeobecně použitelné při studiu všech nemocí - epidemiologie obecná Příčiny nemocí a jejich studium (3) oDvě krajní schémata: o a)Jedna příčina → mnoho následků b)Mnoho příčin → jeden následek o oMultifaktoriální koncepce etiologie nemoci dnes všeobecně přijímána. o oZjednodušující modely: nosoba – místo – čas nosoba – etiologický činitel – prostředí nosoba – znak – nemoc nPozn.: závěry zobecňovány až po věrohodném ověření v praxi 1. Model osoba - místo - čas oCo? Kdo? Kdy? Kde? o → sledováním výskytu nemocí na určitých místech a určitém čase lze vysvětlit podstatu zdravotních problémů a přispět k jejich zvládnutí. oPříklady epidemiologického myšlení: o dr. John Snow –– vypátral zdroj cholery (Londýn, 1854 ) o dr. Ignác Filip Semmelweis – objevitel způsobu šíření puerperální sepse (Vídeň, 1847) Dr. John Snow (1813 – 1858) obritský lékař, anesteziolog,zakla-datel moderní epidemiologie o1854 – vypátral zdroj infekce během epidemie cholery v Londýně o2003 – největší lékař všech dob John_Snow Dr. John Snow Snow mapa Londýna 180px-John_Snow_memorial_and_pub Dr. Ignác Filip Semmelweis (1818 – 1865) – záchrance matek oRakouský lékař maďarského původu, porodník o o„ Etiologie, pojem a profylaxe horečky omladnic ″ (1861) o oPrůkopník zásad antisepse a prevence nosokomiálních chorob o (umývací protokol rukou a nástrojů – roztok chlor. vápna) 225px-Ignaz_Semmelweis_1860 Dr. Ignác Filip Semmelweis a způsob šíření puerperální sepse Yearly_mortality_rates_1841-1846_two_clinics Monthly_mortality_rates_1841-1849 2. Model osoba - etiologický činitel - prostředí ( etiologická triáda) o oChudoba a zaostalost – zdroj většiny nemocí ! FB6ED506 Tento model užíván především ke studiu infekčních onem.,etiologická triáda tvořena třemi činiteli: 1. původce nemoci, 2. lidský organismus, 3. zevní prostředí Ad 1. specifický původce nemoci – několikerá ppovaha – a) fyzikální – teplta, záření, hluk, vlhkost, tlak… b) chemické - jedy, nutriční elementy c) biologické – bakterie, viry, plísně, prvoci atp d) sociální - př. Sociálně podmíněný stres Přítomnost samotných původců nemoci obvykle nestačí ke vzniku nemoci, většinou jde o komplex příčin a podmínek, jejichž souhra vede k nemoci Druhá složka triády je sám člověk se svými vlastnostmi aa chováním –tyto značně odlišné Třetí elementem je zevní prostředí – toto má zásadní význam pro vznik nejen infekčních , ale všech nemocí . Celá řada nemocí , o kterých jsme se dříve domnívaoli, že je nelze ovlivnit je ve skutečnosti prevantabilních – jsou totiž zcela nebo částečně deteminovány protředím a lze jim předcházet. V rámci zevního prostředí. – přírodní prostředí – tj. půda, voda, vzduch a podnebí , potrava a mikroprpostředí, kde člověk pracuje a žije Sociální prostředí – tj, fakory ekonomické, politické,kulturní Je historicky doloženo a vědecky ověřeno řadou studií, že chudoba a zaostalost jsou zdrojem naprosté většiyn nemocí. 3. Model osoba – znak- nemoc o oověřování hypotéz o závislosti a příčinnosti → epidemiologické studie o / existuje vztah (asociace) mezi nemocí a působením určité látky a je příčinný?/ o o nezbytnost využití statistické metodologie Model vztahu znaku A a nemoci B osoby s nemocí B bez nemoci B ∑ se znakem A a b a+b bez znaku A c d c+d ∑ a+c b+d a+b+c+d