Příklad k vyplnění tabulek v seminární práci  Kognitivní (poznávací – vědomosti) - Znalost (zapamatování, údajů) - Porozumění (přeložení, transformace) - Aplikace - Analýza (vztahy mezi prvky) - Syntéza (skládání celku) - Hodnotící posouzení  Afektivní (postoje, hodnoty) - Přijímání (ochota vnímat) - Reagování (aktivita) - Ocenění hodnoty - Integrování (do soustavy hodnot) - Interiorizace (pevné místo v hodnotovém systému)  Psychomotorické (konativní - dovednosti) - Imitace (napodobování činnosti) - Manipulace (práce dle návodu) - Zpřesňování (práce s přesností) - Koordinace (různých činností) - Automatizace (max. výkon s min. energií, kreativita) Výuka vede k rozvoji schopnosti aplikovat poznatky v každodenní praxi. Ve výuce se kromě výkladu, práce s různými učebními texty uplatňují i další vyučovací metody jako např. samostatná a skupinová práce žáků, projektové vyučování. 2 VÝUKOVÁ TÉMATA A CÍLE VÝUKY Téma č. 1: Volání na dispečink KOS ZZS Časová dotace 15 min. Cíle kognitivní - žák: - žák zná číslo KOS - žák dokáže posoudit míru postižení zachraňovaných - žák vyjmenuje základní prvky komunikace s KOS - žák zná základní prvky vlastní ochrany na místě poskytování první pomoci Cíle afektivní – žák: - Přijímá informace se zájmem - Dokáže posoudit míru nebezpečného chování - Chápe význam první pomoci druhému člověku Cíle psychomotorické – žák: - Dokáže zopakovat základní informace - Prakticky zvládá postup volání na KOS - opakovaně procvičuje jednotlivé kroky volání na KOS a získává tak automatické návyky - Je schopen skupinové spolupráce a organizace úkolů ve skupině - Dokáže adekvátně rychle a přesně jednat na místě nehody Téma č. 2: Tepelné poškození organizmu, alergie, otravy Časová dotace 60 min. Cíle kognitivní - žák: - žák zná příznaky tepelných poranění, alergií a otrav - žák dokáže posoudit stupeň tepelného poškození - žák vyjmenuje základní příznaky tepelného poškození, alergie a otravy - žák teoreticky zvládá základní kroky poskytnutí první pomoc při tepelném poškození, alergii a otravě Cíle afektivní – žák: - Přijímá informace se zájmem - Dokáže posoudit míru nebezpečného chování - Chápe význam první pomoci druhému člověku Cíle psychomotorické – žák: - Dokáže zopakovat základní informace - Prakticky zvládá postup první pomoci při… - Opakovaně procvičuje jednotlivé kroky první pomoci při tepelném poškození, alergii a otravách, získává tak automatické návyky - Je schopen skupinové spolupráce a organizace úkolů ve skupině Písemná příprava: K výuce jsem použil materiál připravený v PowerPointu (viz příloha)…. Nebo doplníte připravený text s minutovou dotací jednotlivých kapitol: Příklad: 1. Čas: 15 min. Otázka pro skupinu žáků: Kdy byste volali záchrannou službu a co byste říkali do telefonu? Odpovědi žáků budu postupně zapisovat na tabuli. Potom budu s žáky číslovat, v jakém pořadí by tyto informace uváděli. Poté použiji PowerPointovou prezentaci (nebo obrázek v ní vytvořený) a zkontrolujeme pořadí bodů na tabuli a v PowerPointu. Žáci se tak ihned dozvídají, jestli by jejich jednání bylo správné, či se v některých bodech lišilo. Schéma postupu hromadné nehody Obr.15 Pokud je u nehody více poraněných, pak ošetřujeme raněné v pořadí podle závažnosti poranění. Projdu s žáky postup při první pomoci u nehody. Případně další informace …… Nebo: 1. Čas: 30 minut Otázky pro žáky: Jak by ses v letních dnech chránil/ před sluncem a proč? Odpověď: stín, pokrývka hlavy, opalovací krémy, vhodné oblečení a obuv, abych nebyl/a přehřátý/átá, dostatečně pít. Víš, co je dehydratace? Dehydratace je nadměrná ztráta vody v organismu. Může být životu nebezpečná. Např. pocením, průjmem, nedostatečným potím v teplých prostředích, v létě a při sportech apod. Příznaky: suchá kůže a sliznice, nevolnost, svalová slabost, zvýšená teplota, bezvědomí. Předcházení: omezení tělesné námahy při vysoké teplotě, pít (neslazené) nápoje, nepobývat na přímém slunci, používat ochranné prostředky (např. pokrývka hlavy). První pomoc: přesunout na chladnější, větrané místo, poloha na zádech se zvednutými končetinami, podáváme studené obklady na hlavu a studené zábaly na tělo, v malých dávkách podáváme nápoje (zejm. minerální vody) (Petržela, 2007) Tepelné poškození organismu Podchlazení Omrzliny Při špatném chránění před chladem vznikají omrzliny, zejména na končetinách a v obličeji. První pomoc: odstranění chladného, mokrého oděvu. Teplé prostředí, místnost, suchý teplý oděv, alufólie, vložení rukou do podpaží, vodní lázeň – do studené vody a postupně ohřívat, sterilní krytí omrzliny, tramsport. Při dlouhé expozici v chladném prostředí První pomoc: převléci do suchého, teplého oblečení, přikrývky, alufólie, teplý nápoj po malých doušcích, teplé obklady končetin. Otázka:Víš co je ALUFÓLIE nebo-li termoizolační fólie? Otázka: Jaké je vhodné oblečení do zimního počasí? Tepelné poškození organismu Podchlazení Omrzliny Při špatném chránění před chladem vznikají omrzliny, zejména na končetinách a v obličeji. První pomoc: odstranění chladného, mokrého oděvu. Teplé prostředí, místnost, suchý teplý oděv, alufólie, vložení rukou do podpaží, vodní lázeň – do studené vody a postupně ohřívat, sterilní krytí omrzliny, tramsport. Při dlouhé expozici v chladném prostředí První pomoc: převléci do suchého, teplého oblečení, přikrývky, alufólie, teplý nápoj po malých doušcích, teplé obklady končetin. Otázka:Víš co je ALUFÓLIE nebo-li termoizolační fólie? Otázka: Jaké je vhodné oblečení do zimního počasí? Tepelné poškození organismu Popáleniny Přehřátí organismu Obr.13 Obr.14 Vlivem vysoké teploty na povrch těla. První pomoc: chladit, sundat prstýnky, řetízky, sterilní krytí, nestrháváme příškvary, nepropícháváme puchýře. U rozsáhlejší popáleniny volat 155, 112. Vlivem tepla, špatný pitný režim, dehydratace, těsného oděvu, pobytu na slunci, nadměrné fyzické aktivity, horečky.. První pomoc: chlad, stín, pít po malých doušcích, obklady hlavy, klid.. Víš, co je dehydratace? Tepelné poškození organismu Popáleniny Přehřátí organismu Obr.13 Obr.14 Vlivem vysoké teploty na povrch těla. První pomoc: chladit, sundat prstýnky, řetízky, sterilní krytí, nestrháváme příškvary, nepropícháváme puchýře. U rozsáhlejší popáleniny volat 155, 112. Vlivem tepla, špatný pitný režim, dehydratace, těsného oděvu, pobytu na slunci, nadměrné fyzické aktivity, horečky.. První pomoc: chlad, stín, pít po malých doušcích, obklady hlavy, klid.. Víš, co je dehydratace? Hodnocení Žákům jsem rozdal(a) jednoduchou tabulku, ve které měli napsat hodnocení vyjádřené známkou jako ve škole. Odpovídali na otázky: Dozvěděl jsem se nové věci: ___ Všemu jsem rozuměl: ___ Vše jsem měl možnost dobře procvičit: ___ Výuka byla zajímavá: ___ Výuka byla zábavná: ___ Kdyby byla možnost, zúčastnil(a) bych se znovu: ⃝ ano ⃝ nevím ⃝ ne Celkové hodnocení (Ø): _______ Hodnocení z pohledu lektora: Náročnost přípravy, vnímavost žáků, disciplinovanost žáků, moje schopnost organizace a schopnost žáky zaujmout, můj odhad časové náročnosti teoretické i praktické části celků, problémy, které se vyskytly neočekávaně, problémy, které jsem možná mohl(a) předvídat, celkový dojem….jak vidím hodnocení žáky….