Metody výživové spotřeby Zuzana Derflerová Brázdová Lékařská fakulta Masarykovy univerzity v Brně Kontext výživy v životě člověka Kultura VÝŽIVA Politika Společnost Jazyk Sociální normy l l l l Fyziologické potřeby Chování Psychologické potřeby Prostředí Co vlastně víme o výživě lidí bez pochybností a zcela PŘESNĚ? lŽe lidé jedí. ED00087_ Srovnání kvalitativních a kvantitativních metod l Kvalitativní Kvantitativní lParadigma Konstrukce Objektivismus lÚčel (obvykle): Objevný Ověřující lPerspektiva Emická (zevnitř) Etická (zvenku) lVelikost souboru Malý Velký lMetody výběru Účelové Randomizace lJednotky Slova Čísla lVýhody Hloubka,souvislosti Testují vztahy, l zevšeobecnění Kvalitativně – kvantitativní kontinuum l lKvalitativní Kvantitativní l Strukturální kontinuum l lNestrukturovaná interview Freelisting Strukturované studie lÚčastnická pozorování Struktur. pozorování l l lSemistrukturované interview, Otevřené otázky ldiskuse ve skupinách Triangulace lTriangulace = měření některých proměnných třemi způsoby (maximalizuje šanci zjistit pravdu). lPoužité metody závisí na: čase, výzkumné kapacitě, zdrojích, očekáváních… lPříklad – Zjišťování prevalence výhradního kojení l ve věku 3 měsíců (Malawi): l lVšechny metody Výž.historie 7den rec. 24h rec. l 14.1% 20.9% 31.7% 38.8% Přístupy ke kombinování metod I. lModel 1: lKvalitativní metoda umožní vývoj kvantitativních nástrojů l l Kvalitativní Kvantitativní Přístupy ke kombinování metod II. Kvantitativní lModel 2: lKvalitativní data pomohou vyložit kvantitativní l zjištění Kvalitativní Přístupy ke kombinování metod III. lModel 3: lKombinovaný přístup l l l Kvalitativní Kvantitativní Kvalitativní Skupiny (Focus Groups) lMetoda vhodná pro stanovení kulturních/sociálních norem chování lNikdy nemůže být použita jako jediná a samostatná metoda l lSlabiny: diskuse ve skupinách jen zřídka reflektuje aktuální chování, nedává obraz variability měřeného fenoménu l lProcedura: záznam dat, transkripce, analýza l Semi-strukturované a hloubkové interview lKoncepční rámec lPracovní návod/průvodce lStrategie výběru souboru lZpráva zpracovaná z perspektivy informátorů lZvukový záznam interview s poznámkami, tam, kde je to možné lRozšíření „hrubých“ poznámek a transkripce zvukového záznamu Přístup k analýze kvalitativních dat lKontinuální, iterativní proces zahrnující následující základní komponenty: lV terénu l Čtení Kódování Redukce Display Interpretace U pracovního stolu Analytické techniky lObsahová analýza lMaticová analýza lAnalýza vyprávěných případů lEthnographické rozhodovací modely lDoménová analýza lMultidimenzionální škály lTaxonomická analýza Pozorovací metody lNepřímé vs. přímé pozorování lOhnisko pozorování lÚrovně pozorování lPozorování účastníkem lNestrukturované ohniskové pozorování lRámcový formát pro zápis l Nepřímé vs. přímé pozorování lNepřímé l lSnazší proveditelnost lMéně citlivé lMéně reaktivní… Přímé •Přesnější, akurátnější •Snazší interpretace •Objevnější Kvantitativní metody I. Prospektivní lZáznam (record) (3 denní, 7 denní) l s vážením, odhadem lVýhody: lPřesnější než recall, nezáleží na paměti lSlabiny: lVelmi závisí na ochotě spolupracovat (compliance) lVyžaduje: gramotnost, zodpovědnost, stabilní životní podmínky… Kvantitativní metody II. Prospektivní lInventorní obvykle 1,3,6,12 měsíců lVýhody: exaktní, kombinuje nutriční a ekonom. data lSlabiny: nereflektuje individuální spotřebu l lMetoda dvojitých porcí lVýhody: exaktní, dovoluje detailní chemickou analýzu lSlabiny: vyžaduje vysokou úroveň compliance, stabilní životní podmínky, je drahá, působí nepohodlí l Kvantitativní metody III. Retrospektivní lRecall: obvykle 24 h, někdy 3 dny l --- s vážením l --- odhadem (foto atlas, 3D modely) l lVýhody: snadný, rychlý, levný, použitelný ve velkých souborech lSlabiny: méně reprezentativní, závisí na paměti, vyžaduje kuchyňskou gramotnost, nepoužitelný u dětí <7 let l Kvantitativní metody IV. Retrospektivní lVýživové zvyklosti - Food frequency questionnaire (FFQ) l - Semi-kvantitativní l - Kvantitativní l lVýhody: lZahrnuje delší období, není ovlivněna krátkodobými změnami lSlabiny: reflektuje spíše přání než realitu, méně exaktní, nepoužitelná u dětí <7 let