EPIDEMIOLOGICKÉ STUDIE Hlavní úkol epidemiologie 1.Sledovat 2.Analyzovat 3.Zlepšovat •ZDRAVOTNÍ STAV POPULACE • •Sledování a analýza → z informací a dat epidemiologických studií •Nástroje pro analýzu epidemiologických dat vychází ze statistických pojmů a metod Epidemiologické studie •Zákl.cílem: • Existuje vztah (asociace) mezi onemocněním a působením určitých látek (expozicí) a je tento vztah příčinný??? •Asociace(obecně) = vztah, závislost mezi 2 či více jevy •Měření asociace → různé ukazatele • •Různé typy studií pro měření vztahů mezi nemocemi a jejich determinantami, záleží na cíli a na možnostech • Základní typy epidemiologických studií Typ studie Časové hledisko Jednotka STUDIE ZALOŽENÉ NA POZOROVÁNÍ (OBSERVAČNÍ) I. Deskriptivní studie a) Ekologické (korelační) Průřezové Populace b) Průřezové (prevalenční) Průřezové Jedinec II. Analytické studie c) Případ – kontrola (case – control) Retrospektivní Jedinec d) Kohortové Prospektivní, (retro-prospektivní) Jedinec STUDIE ZALOŽENÉ NA EXPERIMENTU (INTERVENČNÍ) III. Klinický kontrolovaný pokus Prospektivní Jedinec (pacient) IV. Populační intervenční studie Prospektivní Populace STUDIE ZALOŽENÉ NA POZOROVÁNÍ (OBSERVAČNÍ) I. DESKRIPTIVNÍ STUDIE •Frekvence + rozložení nemocí v populaci, a to podle charakteristik –osob (KDO), –místa (KDE), –času (KDY) je nemocný. •Zdroj hypotéz, ukazují na možné příčinné vztahy. •Mohou být součástí analytických či experimentálních studií •Výsledky lze využít pro organizaci, řízení a plánování zdravotnických služeb. • a) Ekologické (korelační) studie •Předmětem studia jsou populační celky (školy, města, okresy …). • •Zjišťují, zda existuje korelace (asociace) mezi rizikovým faktorem a následkem (nemocí, úmrtím.) • •Těžiště spočívá ve srovnávání zdravotní situace, a to: • a) různých populací v určitém časovém okamžiku • b) jedné populace v různých časových obdobích a) Ekologické (korelační) studie •Většinou se používají, když: • –nejsou k dispozici údaje na úrovni jedinců – (vliv znečištění ovzduší na výskyt nemocí), – –se zajímáme o agregované efekty – (vliv zvýšení spotřební daně na tabákové výrobky na snížení – spotřeby tabákových výrobků v různých zemích), – –chceme poukázat na možnou souvislost mezi výskytem rizikového faktoru a výskytem nemoci – (např. konzumace vepřového masa na hlavu a výskyt rakoviny tlustého – střeva v ČR v průběhu posledních 50 let). a) Ekologické (korelační) studie •Nejčastěji studie, které dávají do vztahu údaje o znečištění prostředí v geografických oblastech se zdravotním stavem. Z nich se potom vyvozují hypotézy o možném škodlivém vlivu znečištění na zdraví. • • • a) Ekologické (korelační) studie •VÝHODY: • –Jsou relativně rychlé, levné a snadno proveditelné. – –Jsou zdrojem hypotéz o etiologii nemocí. – – •NEVÝHODY: • –Nelze je použít pro prokazování příčinné závislosti. – –Poukazují pouze na možnou souvislost mezi výskytem rizikového faktoru a nemoci – jsou zdrojem hypotéz, které je nutno prověřit v jiných typech studií. – –Korelace na populační úrovni nemusí znamenat (a často také neznamená) asociaci na úrovni jedince (ekologické zkreslení). – –Přejímá nedostatky rutinních statistik. – –Využívají informace získávané k jiným účelům, tzn. není možno získat doplňující informace. • • • b) Průřezové (prevalenční) studie •Soubor sledovaných osob vytváříme náhodným výběrem jedinců ze studované populace. • •Údaje o přítomnosti nemocí a rizikových faktorů u jedinců jsou zjišťovány jednorázově v jistém okamžiku. • •Poskytují informace o prevalenci nemocí a rizikových faktorů ve studované populaci b) Průřezová (prevalenční) studie •Pozitiva: •rychlá, levná •eliminace fenoménu ledovce (výběrová šetření) •informace o prevalenci nemoci v různých populačních celcích •Zdroj hypotéz o možném kauzálním vztahu •Negativa: •nevhodná pro vzácná a krátce trvající onemocnění, •expozice faktoru a přítomnost nemoci je hodnocena současně k určitému datu či období ® někdy je obtížné rozlišit mezi příčinou a následkem, • •® nemůže přinést důkaz o kauzálním vztahu mezi N a E Průřezová (prevalenční) studie - příklady •Osoby onkol. nemocné trpí častěji depresemi → psychické poruchy jsou důsledkem onkol. dg.? Nebo psychicky labilní osoby jsou predisponovány ke vzniku nádor. onem.? (příčina nebo následek) •HIS ČR – výběrové šetření o zdravotním stavu obyvatelstva (1993,1996, 1999, 2002- zákl. demogr.a socioek.charakteristiky, zdravotní stav, výskyt rizikových faktorů a životní styl, hodnocení zdravotnického systému) •EHIS – Evropské výběrové šetření o zdraví v ČR (2008) Evropské výběrové šetření o zdraví v ČR (EHIS 2008) •Jednotný systém harmonizovaných šetření o zdraví v rámci zemí Evropy •4 základní složky (moduly) • - Evropský podkladový modul (sociodem.charak.) • - Evropský modul o zdravotním stavu • - Evropský modul o zdravotní péči • - Evropský modul o zdravotních determinantách •Cca 4000 respondentů (15-79let) náhodný výběr z CRO •Dotazníkové šetření metodou face to face (Eurostat) •Realizováno ÚZISem (jinde národní statistické ústavy) Evropský modul o zdraví – např. subjektivně vnímané zdraví , chronická nemocnost, úrazy, omezení prac. Aktivit z důvodsu nemoci, duševní zdraví, fyzická bolest… Longitudinální studie •typické – dlouhodobé sledování jednotlivců; náročné •umožňuje hodnocení vývoje • •Př.: Studie britských lékařů • Brněnská studie růstu a vývoje • II. ANALYTICKÉ studie a)Retrospektivní (case control study, s. případů a kontrol) b)Prospektivní (cohort study) c)Retroprospektivní (ambispektivní) d) ®obsahují rovněž popis, navíc analyzují vztah mezi zdravot. stavem a dalšími proměnnými. ® ®snaží se objasnit, zda expozice určitému faktoru vede následně ke vzniku nemoci (rizikový faktor) nebo naopak – zda tento faktor zabrání nemoci( protektivní f.) ® ®prověřují hypotézy, kt.vyplynuly z deskriptivní fáze epidem.šetření ® ®pracují se dvěma skupinami osob – kontrolní a exponovanou(rizikovou) a) studie případů a kontrol -Vyžaduje práci se 2 skupinami osob: • - nemocné (případ), • - bez nemoci (kontrola). • -Zjišťujeme, kolik osob v obou skupinách bylo vystaveno působení rizikového faktoru. Postupujeme od následků k příčině – retrospektivní studie. • -Srovnáváme počet osob vystavených působení rizikového fakturu ve skupině případů a v kontrolní skupině – usuzujeme na asociaci mezi vznikem nemoci a působením faktoru. a) studie případů a kontrol •Výběr případů: -Definice případů - přesně stanovené podmínky, které musí splňovat všichni jedinci zahrnuti do skupiny případů -Definice nemoci -Osobní charakteristiky (pohlaví, věk, místo bydliště) -Zdroj případů -Pacienti jednoho zdravotnického zařízení, kteří splňují definici případů (problém se zobecněním výsledků) -Náhodný výběr z nemocných osob ve sledované populaci - • a) studie případů a kontrol •Výběr kontrol: -Cílem je vybrat jedince, kteří budou co nejpodobnější případům -Pacienti téhož zdravotnického zařízení, kteří se léčí jinou nemocí (nejlépe směs různých diagnóz) nebo příbuzní, přátelé a sousedé osob ve skupině případů (možnost větší podobnosti než v reálu). -Náhodný výběr ze zdravých osob ve sledované populaci. • a) studie případů a kontrol a) studie případů a kontrol •Výhody studií případů a kontrol • • vhodné pro studium vzácných onemocnění • rychlé, levné, možnost rychlého zopakování • vhodné pro chronická onemocnění a nemoci s dlouhou latencí • možnost sledování i více rizikových faktorů u jedné nemoci • •Nevýhody studií případů a kontrol • • nutnost spoléhat na lidskou paměť a na údaje v dokumentaci (mohou být nedostatečné a nepřesné) • někdy je obtížné zjistit časový vztah mezi expozicí rizikovému faktoru a vznikem onemocnění • nevhodné pro studium vzácných rizikových faktorů • • a) studie případů a kontrol - příklad • Thalidomidová (Conterganová) aféra •sedativum a hypnotikum užívané na konci 50. a zač. 60. let 20. st. ve 46 zemích (NSR), bez předpisu , ne v ČSSR •↑ počet novorozenců s vrozenými malformacemi končetin (a uší) – tzv. fokomelie a amelie, •celosvětově cca 12 000 postižených dětí •podezření na Contergan – omezení na předpis, později stažení z trhu (12/1961), soudní žaloby •1961 – první studie případů (matky postižených dětí) a kontrol (matky zdravých dětí) - Contergan užívalo 70% matek fokomelických dětí oproti 1% matek zdravých dětí. •prokazán teratogenní efekt thalidomidu (cca 7.týden gravidity) – žena užívající t. má až 20 x vyšší riziko porodu malformovaného dítěte. •Od r. 1998 v USA povolení k léčbě některých zhoubných nádorů (mnohočetný myelom), lepry, tbc kůže, vředy vyvolané AIDS b) kohortové studie •- Máme 2 skupiny osob bez nemoci, a to: • - osoby vystavené určitému faktoru (studovaný soubor), • - osoby nevystavené působení faktoru (kontrolní soubor). • - Obě skupiny sledujeme a po určité době (longitudinální studie) srovnáme výskyt nemocí ve sledovaných skupinách. • - Postupujeme od příčiny k následku – prospektivní (retro-prospektivní) • b) kohortové studie b) kohortové studie •Tento typ studie umožňuje odhadnout, jak velké je riziko (pravděpodobnost), že dojde ke vzniku nemoci u osoby vystavené a u osoby nevystavené působení sledovaného faktoru (incidenční studie – incidence risk) • b) kohortové studie • •Výhody kohortových studií • • přesnost, spolehlivost, objektivita • jsou vhodné i pro studium vzácných rizikových faktorů • umožňují sledovat vícečetné následky jednoho rizikového faktoru • lze přímo měřit incidenci ve studovaném i kontrolním souboru • nejsou problémy s objasněním časového vztahu mezi rizikovým faktorem a vznikem nemoci • • •Nevýhody kohortových studií • • finanční a časová náročnost (v průběhu studie klesá počet sledovaných osob) • nejsou vhodné pro studium vzácných onemocnění • jestliže je uskutečněna retrospektivně, je závislá na dostupnosti a kvalitě záznamů • •STUDIE BRITSKÝCH LÉKAŘŮ – nejvýznamnější epidemiologická studie 20. st. , 50 let sledování (1951 – 2001) • 40 500 respondentů • •Cíl: zkoumat vztahy mezi kouřením a úmrtností (na všechna onemocnění) • •Cílová populace: britští lékaři • •Závěr: potvrzena asociace mez kouřením a ICHS (i Ca plic) b) kohortové studie - příklad Retroprospektivní (ambispektivní) studie • •Prospektivní sledování probíhající v minulosti • •Údaje o expozici byly zjištěny v minulosti, údaje o následku zjišťovány průběžně až do budoucnosti • •Příklad: Jak se nedonošenost projevila na nemocnosti a úmrtnosti ? - ze starých porodopisů vytvořeny 2 soubory- donošené a nedonošené děti, a ze zdrav. dokumentace postupně sledujeme historii jejich růstu a zdravot. stavu , jak se nedonošenost projevila na těles. a duševním vývoji, na školním prospěchu… STUDIE ZALOŽENÉ NA EXPERIMENTU (INTERVENČNÍ STUDIE) • Autor studie sám aktivně zasahuje (intervence) -vytváří podmínky studie (určuje expozici, rozděluje osoby do skupin…randomizace) -Cílem je hodnotit účinnost či bezpečnost léčebné či preventivní metody - •III. Klinický kontrolovaný pokus •IV. Populační intervenční studie • (populační kontrolovaný pokus) III. KONTROLOVANÉ POKUSY - tři základní kroky: • 1) randomizace – náhodné rozdělení osob na exponované a neexponované , dovoluje autorovi získat záměrnou kontrolu nad podmínkami určujícími rozvoj choroby → objektivní, nezkreslená interpretace výsledků • 2) dvojitý slepý pokus (placebo) • 3) srovnání (statistické metody) •- předmětem studia jsou jednotlivci •- problémy: např. etická stránka výzkumu (např. testuje se účinnost jen pozit. intervencí) • Schéma klinického kontrolovaného pokusu IV. POPULAČNÍ INTERVENČNÍ STUDIE •jsou orientovány na zdravé osoby, které jsou vystaveny působení běžných rizikových faktorů •rozdělení osob na exp. a neexp. na populační úrovni→do pokusného souboru (obyvatelstvo určité územní jednotky) aktivně vnášíme nový, umělý element, kontrolní skupina je obyvatelstvo podobné územní jednotky, ale bez intervence •mají velký rozsah( statisíce osob –Salkova vakcína), předmětem studia je předem vymezená populace •většinou se jedná o preventivní opatření, např.očkování •nevýhoda: je obtížné určit, co bylo dosaženo zavedeným opatřením a co bylo způsobeno jinými vlivy, většinou není možné zaslepení • •Př.: iodizace soli, fluoridace vody… Děkuji za pozornost C:\WINWORD\CLIPART\CROWD.WMF