Mentální retardace a poruchy psychického vývoje. Mentální retardace ´F 70 Lehká mentální retardace - IQ 50-69 ´F 71 Středně těžká mentální retardace IQ 35-49 ´F 72 Těžká mentální retardace IQ 20-34 ´F 73 Hluboká mentální retardace IQ pod 20 ´ Inteligence. ´Lze ji chápat jako souhrnnou, globální schopnost jedince účelně jednat, rozumně myslet a aktivně se přizpůsobovat prostředí. ´Lze ji chápat jakou výslednici interakce vrozených vloh a vlivu prostředí a výchovy, které umožnily rozvoj zvláštních schopností u jedinečné osobnosti. ´Patří k nejsložitějším formám chování člověka Stupně inteligence. ´Jde o mezinárodní konvenci na základě statistiky. ´0 - 24 hluboká mentální retardace ´25 – 39 těžká mentální retardace ´40 – 54 středně těžká mentální retardace ´55 – 69 lehká mentální retardace ´70 - 85 podprůměrná inteligence, slaboduchost ´90/85 – 114 průměrná inteligence ´115 – 130 nadprůměrná inteligence ´ Lehká mentální retardace. ´IQ 70-55. ´Myšlení je nepružné, stereotypní. Vyžaduje názorné pomůcky a pomalejší postup při výkladu učební látky. ´Mohou mít jednostranně rozvinutou mechanickou paměť nebo talenty. ´Jsou důvěřiví, nedokážou odhadnout důsledky svých činů. ´Mohou být zneužíváni, šikanováni, týráni od vrstevníků. ´Jsou přítulní, rádi se mazlí a rádi jí (obezita). ´Jsou schopno absolvovat ZŠ v režimu ISP a asistenta nebo Praktickou školu. ´Profesně volí snadnější učební obory bez maturity. ´Mají problémy v kontaktu s úřady a s využíváním některých služeb. ´ Středně těžká mentální retardace. ´IQ 25-39 ´Opožďování PSM nápadné již od narození. Nejnápadněji se opožďuje řeč a sebeobsluha. ´Řeč se rozvine na úroveň základní komunikace o potřebách a problémech. U některých se nemusí vůbec rozvinout. ´Myšlení setrvává na úrovní batolete. ´Zvládne základní trivium - čtení, psaní a počítání , ale je nutné tyto dovednosti stále procvičovat, protože mají velmi špatnou paměť. ´Při dobrém vedení jsou částečně samostatní. ´Mohou být tvrdohlaví, podráždění a agresívní nebo naopak poddajní a pasívní. ´Mohou vykonávat jednoduché pracovní činnosti pod dohledem. ´ ´ Těžká mentální retardace. ´IQ 25-39 ´Je zřejmá od narození je součástí jiné vrozené poruchy CNS . ´Někteří žvatlají slabiky. Pokud nemluví, podněcuje se komunikace neverbálními prostředky. ´Nejsou schopni plné sebeobsluhy a mají problém s hygienickými návyky. ´Vyžadují adekvátní stimulaci, klid a laskavé zacházení. ´ Hluboká mentální retardace ´IQ 0-24 ´Je spojena s dalšími formami tělesného postižení a postižení CNS. ´Jejich rozvoj zůstává na úrovni kojence. ´Potřebují klid, sucho a nasycení. ´Reagují pozitivně na hlazení, relaxační hudbu a nápadně barevné, lesklé hračky. Poruchy psychického vývoje. ´F 80 Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka. ´F 81 Specifické vývojové poruchy školních dovedností ´F 82 Specifická vývojová porucha motorické funkce (motorická dyspraxie) ´F 84 Pervazívní vývojové poruchy Specifické porucha řeči a jazyka ´Specifická porucha artikulace řeči ´Expresívní porucha řeči ´Receptivní porucha řeči ´Získaná afázie a epilepsií Vývojové poruchy artikulace. ´Vývojová dysartrie: je to porucha motoriky mluvidel, která se projeví poruchou fonologicko-fonetické, tj. formální složky řeči. ´Je postižena artikulace, neschopnost vyslovit hlásky, komolení nebo vynechávání či záměna. ´Řeč je obtížně srozumitelná, vyrážená, násilná. ´Dyslalie – chybná výslovnost některých hlásek jako o,r,ř, l,k a sykavky.Záměna za jiné hlásky působí menší srozumitelnost projevu. ´Specifické asimilace – neschopnost vyslovit určité skupiny hlásek např. tr. Vývojové dysfázie. ´Expresívní porucha řeči znamená narušení aktivní řeči, její opoždění. Porozumění je bez poruchy. Preference neverbální komunikace. Může být familiární výskyt. ´Receptivní porucha řeči znamená neschopnost porozumět řeči. Zároveň bývá postižena i expresívní řeči. ´Fonologická porucha – neschopnost porozumět některým hláskám. ´Sémanticko-pragmatická porucha je typická neschopností nebo omezenou schopností v komunikačním využití řeči. Nepřesná nebo neobratná artikulace, nepřiměřená reakce na otázky apod. Porucha plynulosti řeči. ´Balbuties znamená narušení plynulosti řeči, ale obsah je normální. Nejčastěji se opakují první slabiky, slova ve větě. ´Mohou být souladné grimasy a souhyby končetin. ´Asi 1% dětí. ´Dispozice je geneticky podmíněná. Psychosociální vlivy spíše vyvolají nebo posilují. ´Elektivní mutismus – mluví doma, ale na veřejnosti ne. Může být dědičné, zvláštností osobnosti. ´Breptavost – zbrklé tempo řeči, s narušenou plynulostí bez opakování nebo zaváhání, a to takového stupně, že se řeč stává nesrozumitelnou. Získané specifické poruchy řeči a jazyka. ´Afázie a dysfázie vznikají v procesu úrazu nebo chorobného procesu poškozujícího mozek, zejména v levé hemisféře. Jaké získané jsou omezeny nejméně 2 lety věku. ´Senzorická plynulá afázie je důsledkem poškození Wernickeova centra. Hlavním problémem je zrychlené tempo řeči, zaměňování hlásek i slov, špatný slovosled. ´Motorická neplynulá afázie je důsledkem poškození Brockova centra, řeč je pomalá se zvláštním přízvukem, agramatická stavba věty, někdy nepoužívání některých druhů slov. ´Transkortikální afázie vzniká při poškození okolí obou center, poškození se týká jak exprese tak i recepce řeči. Symptomatické poruchy řeči a jazyka. ´Jsou vázány na: ´Mentální retardaci ´Autismus ´DMO ´Sluchová postižení ´Psychotické poruchy ´Roztroušená skleróza ´Parkinsonova choroba ´Úrazy a nádory v mozku, CMP.