Specifické poruchy školních dovedností, poruchy autistického spektra a Hyperkinetické poruchy. Specifické poruchy školních dovedností ´Specifická porucha čtení ´Specifická porucha psaní ´Specifická porucha počítání ´ Specifická porucha čtení. ´Hlavní rysem je neschopnost porozumět čtenému textu, neschopnost hlasitě číst, schopnost poznávat čtená slova a snížení výkonu v úkolech, které vyžadují čtení. ´Jde o centrální poruchu rozeznávání písmen a chápání smyslu jejich skupin ve slovech. ´Vyskytuje se ve všech jazycích. ´Dítě vynechává, nahrazuje nebo překrucuje slova nebo jejich části. ´Přidává slova, samohlásky do skupin souhlásek. ´Čte pomalu ´Chybné začátky, dlouhé pomlky, monotónní čtení, špatná melodie věty (neklesá na jejím konci), ztráta místa v textu – vynechá řádek, převracení slov nebo písmen ve slovech. Specifická porucha psaní. ´Jde o výrazné narušení vývoje dovednosti psát. ´Písmo je nepravidelné, nestejné velikosti a směru písmen, zčásti špatně čitelné. Pod dozorem píše pěkně. ´Vynechává písmena, přehazuje pořadí písmen ve slovech, spojuje předložky se slovem, spojí několik slov dohromady nebo příponu jednoho s dalším slovem. ´Nejčastěji zaměňuje m a n, p a j, t a h, a další. ´ Specifická porucha počítání. ´Zahrnuje dysfunkci v dovednosti počítat. ´Dítě si plete číslice a zaměňuje je: 6 a 9, 4 a 7, 12 a 21, apod. ´Nerozezná matematická znaménka: +,-, x ,a proto neví, jakou operaci má provést. ´Plete si psaní číslic – specifická dysgrafie. ´Porucha vytváření matematických pojmů. Dítě nechápe, že např. 10 je 5+5 a také 3+7 apod. ´ ´ Pervazívní vývojové poruchy ´Dětský autismus ´Atypický autismus ´Rettův syndrom ´Jiná desintegrační porucha v dětství ´Hyperaktivní porucha spojená s MR ´Aspergerův syndrom ´Jiné ´ Dětský autismus (Kannerův). ´Jde o přítomnost abnormálního nebo narušeného vývoje a začíná před 3. rokem věku dítěte. ´ Má charakteristickou formu abnormity v oblasti sociální interakce, komunikace a omezeného a opakujícího se chování. ´Není přítomno období normálního vývoje od narození. ´Porucha sociální interakce se projevuje neschopností posoudit společenské emoční situace a to se projevuje nedostatečnou nebo nepřiměřenou emoční odpovědí. Sociální signály se používají špatně a nebo vůbec. ´Komunikace má formu nedostatečného sociálního užívání řeči, když jsou přítomny jazykové dovednosti. Nedostatečná reciprocita společenské konverzace. ´Není pozorována schopnost napodobivé hry, schopnosti souhry, nedostatek tvořivosti a fantazie v myšlení. ´Objevují se omezené a opakující se stereotypní způsoby jednání, zájmů a aktivit. Chování je rigidní a rutinní, pozorujeme různé rituály, nesnáší změny. ´Objevuje se příchylnost k předmětům, které nejsou měkké. ´Jejich zájmy se koncentrují kolem jízdních řádů. Dat, nefunkční rysy objektů (vůně). ´Mohou se objevit fobie, poruchy spánku, strach. ´ Atypický autismus. ´Od klasického autismu se liší: 1.Dobou vzniku 2.Nenaplněním všech tří sad charakteristik. 3.Tato odlišnost vzniká často u MR jedinců nebo u dětí s těžkou receptivní poruchou řeči. Rettův syndrom. ´Vyskytuje se jen u dívek. ´Normální nebo téměř normální období časného vývoje následované částečnou nebo úplnou ztrátou získaných manuální a verbálních dovedností. ´Objevuje se zpomalení růstu hlavy. ´Začne nejčastěji mezi 7. a 24. měsíce věku dítěte. ´Zvláště typické jsou kroutivé stereotypní svírání rukou a hyperventilace. ´Sociální projevy mají tendenci přetrvávat. ´Ve středním dětství se mohou přidat ataxie trupu, skolióza nebo kyfoskolióza a apraxie ´Následuje těžké mentální postižení a mohou se objevit epi záchvaty. Hellerův syndrom ´Jiný typ pervazívní poruchy nevázaný jen na ženské pohlaví. ´Předchází rovněž období normálního nebo skoro normálního vývoje a v průběhu několika měsíců dojde ke ztrátě již získaných dovedností postihujících několik oblastí vývoje. ´Prodromální období neurčitých onemocnění, dítě se stává vzpurné, podrážděné, úzkostné a hyperaktivní. ´Pak následuje ochuzení a ztráta řeči doprovázena desintegrací chování. ´Prognóza je špatná,většina nemocných je těžce mentálně retardovaných. Aspergerův syndrom. ´Společně a autismem má poruchy sociální interakce a tendenci ke stereotypnímu jednání. ´Není retardace kognitivních funkcí a řeči. ´Většina nemocných má normální inteligenci, ale je neobratná. ´Je typické pro chlapce. ´ Hyperkinetické poruchy ´Vznikají vždy v raném stadiu vývoje jako důsledek rizikových faktorů před, během a po porodu. ´Hlavní rysy: nedokážou vydržet u činnosti, přebíhají od jedné aktivity ke druhé, špatně organizovaná a regulovaná nadměrná činnost. ´Nedbalost, impulzivita až agresivní tendence, ´Porucha pozornosti, ´Porucha kognitivních funkcí – vlivem fragilní pozornosti pomalé tempo, logicky nesprávné zbrklé. ´Přehnaná závislost na sociálních vazbách. ´Zvýšená potřeba bezpečí a jistoty. ´Poruchy adaptace –špatně zvládají změny ´Disociální chování, snížené sebehodnocení. ´Je častější u chlapců. Porucha aktivity a pozornosti. ´Jde o mírnější formu hyperkinetické poruchy, ´Zpravidla se projevuje jen v části vnějšího chování. ´Nejčastěji chybí poruchy chování. Hyperkinetická porucha chování. ´Splňuje všechna diagnostická kritéria. ´V literatuře je označován někdy anglickou zkratkou ADHD – activity disability hyperactivity disorders Hyperaktivní porucha spojení s MR. ´U dětí s IQ pod 50 často pozorujeme hyperaktivitu sdruženou se stereotypními pohyby. ´Není známo, do jaké míry je toto chování zaviněno nízkou inteligencí a do jaké organickým postižením CNS, které u těchto postižených je časté. ´V adolescenci přechází v hypoaktivitu.