Mezinárodní kodex marketingu náhrad mateřského mléka Kamila Stýskalíková Pavlína Kallusová Jitka Pokorná 1 Co je kojení? • Přirození a nenahraditelný způsob chování • Normální součást života • Dítě i matka se na něj připravují během těhotenství • Dítě saje na prsu • Mimo jiné znamená optimální výživu – mateřské mléko 2 Má smysl se kojením zbývat? Měli bychom ho nějak podporovat? Je důležité? Má své místo? 3 Podívejme se… Jak se ke kojení staví Světová zdravotnická organizace (WHO) 4 Globální strategie pro výživu kojenců a malých dětí • Doporučení ▫ Výlučné kojení prvních 6. měsíců ▫ Pokračující kojení s příkrmy do 2 let nebo déle • Právo dítěte na vhodnou a bezpečnou výživu • Matka má právo rozhodovat o výživě svého dítěte, právo získat dostatek informací k tomuto rozhodnutí 5 Globální strategie pro výživu kojenců a malých dětí (2) • Prakticky všechny matky mohou kojit – potřebují však správné informace, podporu okolí, zdravotnického systému a praktickou pomoc • Kojení je třeba podporovat, konkrétní postupy 6 BFHI • Bylo minulý týden 7 Mezinárodní kodex marketingu náhrad mateřského mléka (*1981) • Soubor doporučení WHO k regulaci marketingu ▫ kojeneckých lahví, saviček, dudlíků ▫ veškerých náhrad mateřského mléka (umělá kojenecká výživa, voda, čaje, kaše, příkrmy…) 8 • Nezakazuje produkty vyrábět, zakazuje však jejich reklamu, propagaci, vzorky zdarma… • Nástroj podpory, ochrany a prosazování kojení • Cíl = bezpečná a vhodná výživa kojenců a malých dětí Co bylo před Kodexem • Děti se vždy v minulosti kojily • Ty, které se nekojily, dlouho nepřežily • Nekojila-li matka, najímala si kojnou • Pro děti v sirotčincích (i dříve) se hledala náhrada, upravovalo se mléko jiných savců • R. 1867 přišel Henri Nestlé s první umělou sušenou kojeneckou výživou „Farine Lacteé“ primárně pro děti, které se nemohly kojit • Kojení ustupovalo, rozmáhala se umělá výživa…až do 70. let, kdy díky podpoře kojení začalo ve vyspělých zemích kojených dětí opět přibývat… 9 Co bylo před Kodexem (2) • Výrobci umělé výživy => rozvojové země, agresivní marketing (dárky pro zdravotníky, propagace zaměřená na matky, vzorky…) • Chudoba, negramotnost, nízká hygienická úroveň =>  mortalita nejmenších dětí (malnutrice, průjmy, pneumonie) • „Každý, kdo se podílí na krmení dítěte nevhodným mlékem, nese vinu za jeho smrt“ (Cecily Williams) • Kniha The Baby Killer (Nestlé tötet babys) • Následný bojkot firmy Nestlé 10 11 Proto… • Svolali r. 1979 WHO a UNICEF sjezd 150 zástupců vlád, nevládních organizací, odborníků na výživu dětí i zástupců výrobců kojenecké výživy • Tento tým vytvořil kodex, který má chránit matky před komerčními vlivy propagujícími umělou výživu • R. 1981 přijat valným shromážděním WHO a doporučen k zapracování do legislativy jednotlivých států 12 dvojčata 13 Kojení v České republice 14 Zdroj dat: Laktační liga, ÚZIS 16,60% 100% skutečnost doporučení Výlučné kojení v 6. m., r.2010 15,24% 100% skutečnost doporučení Kojení v 12. m., r. 2012 Marketing náhrad mateřského mléka …má vysoký podíl na • poklesu kojení • předčasném dokrmováním umělým mlékem …negativně ovlivňuje • zahájení, trvání i výlučnost kojení • postoj matek i společnosti ke kojení Výrobci mají obrovské zisky. Marketingová strategie se zaměřuje na • těhotné ženy • maminky po porodu Marketingová strategie využívá zdravotníky. Agresivní marketingové kampaně …vzbuzují dojem, že umělá výživa je rovnocennou náhradou kojení. Proto byl v roce 1981 Světovým zdravotnickým shromážděním (WHA) přijat Mezinárodní kodex marketingu náhrad mateřského mléka. Mezinárodní kodex marketingu náhrad mateřského mléka … jako prostředek ochrany zdraví dětí na celém světě. Jeho účelem je: • chránit společnost před agresivním marketingem společností vyrábějící umělá mléka. Veškeré služby v systému péče o matku a dítě by měly být v souladu s Mezinárodním kodexem marketingu náhrad mateřského mléka. Reklamní kampaně některých firem … mají za následek • ústup kojení v mnoha zemích. Mají následný dopad a vliv • na zdraví dětské – lidské populace. Právní závaznost kodexu • Kodex je pouze doporučení • Kodex není právně závazný Kodex … … kromě jiného zakazuje propagovat výrobky, které jsou jeho předmětem. Předmětem kodexu jsou • pokračovací mléka • lahve • dudlíky • kojenecké vody • kloboučky na kojení • dětské džusy • čaje • roztoky glukosy • obilné kaše nejen umělá mléka pro děti do 6.ti měsíců, ale také Žádné potraviny určené pro děti… …nesmí být propagované způsobem, který by ohrožoval kojení. Marketingoví obchodníci nesmí vyhledávat kontakt s těhotnými ženami nebo s matkami malých dětí. Nepřípustné jsou i ostatní formy marketingu • reklamní zásilky • letáčky, zásilky • brožurky • plakátky • vzorky výrobků • kupóny • dárky • videonahrávky Potravinářské koncerny … ví, že jediný způsob, jak zvýšit odbyt umělých mlék, je přesvědčit maminky, aby místo kojení raději kupovali umělou výživu! … jsou si vědomé jejich katastrofálního dopadu na zdraví u miliónů dětí na celém světě. UNICEF odhaduje, že …optimální způsob výživy – časné a výlučné kojení s vhodným doplňkovým krmením by předešlo zhruba dvěma miliónům úmrtí dětí ročně. www.imbci.org Potravinářské koncerny … vyrábějící umělá mléka se zařazují do tzv.Three Killing Industries (tři zabíjející průmyslová odvětví) - spolu s výrobou zbraní a tabákových výrobků. Principy kodexu byly zpracované do mezinárodních dohod Jedna z nich je Deklarace Innocenti, kterou schválilo Světové zdravotnické shromáždění. • některé její části byly přijaté do direktiv EU, • jejíž prostřednictvím je možné principy kodexu přenést i do zákonů členských států EU. Slovensko přijalo v roce 2001 zákon … regulující alespoň částečně marketing umělého mléka. V roce 2009 proběhla jeho novelizace. Než česká vláda … zaujme postoj k této vážné problematice, můžeme začít u sebe. Musíme o problému veřejně hovořit! Monitorování dodržování kodexu …není jen záležitostí státních orgánů Přispět může každý občan! O to více odborník na výživu dětí, kterému není lhostejné, že bohatí lidé pro svoje sobecké zájmy obětují zdraví a životy miliónů dětí na celém světě! Musíme zaujmout zodpovědný přístup Jako zdravotníci, odborníci na kojení a výživu dětí, bychom neměli zprostředkovávat reklamu a reklamní prezentace firem vyrábějící umělá mléka a další výrobky, které jsou předmětem kodexu. Nezpomínejeme, že kodex se ale týká také • Lahví • Dudlíků • Příkrmů • Piškotů, sušenek • Dětských čajů • Letáků • Brožur • Dárků Rozhodněme se svobodně a informovaně Je důležité matkám poskytovat takové informace, které jsou v souladu s Kodexem. Upozorňujme média … časopisy, webové stránky, které informují maminky, aby si uvědomily svoji zodpovědnost vůči kodexu i když jej zatím česká vláda nepřijala. Argumenty o potřebě financí neobstojí. Musíme se postavit tomu, čemu skutečně věříme Co takhle do časopisu pro maminky umístnit reklamu na cigarety? Že jsme se zbláznili? Určitě jistě řekneme, že ne! Není to tak dávno, co mnohé časopisy žily z reklamy na cigarety a alkohol. Nyní umístit reklamu na cigarety a alkohol již žádnou redakci časopisu ani nenapadne! Jestliže poradkyně a zdravotníci …radí maminkám proti kodexu, ničí celou snahu ostatních o změnu, protože matou veřejnost a ukazují vlastníkům médií, že „porušování kodexu vlastně nevadí“. Zkusme podporu kojení posunout do nové fáze …. stejně, jako na Slovensku. Do fáze, kdy nebudeme dělat kompromisy! Hledejme řešení! Komunikace s médii: • vyjadřování nesouhlasu s produkty, které odporují kodexu • apelování na ministerstvo zdravotnictví • oslovování poslanců, senátorů, aby pochopili význam kodexu. Táhněme všichni za jeden provaz! Děkuji za pozornost! 42 Kde hledat pomoc • Kontakty na poradkyně http://kojim.webnode.cz/laktacni- poradkyne/kontakt-na-poradkyne/ • také http://www.kojeni.cz/poradci.php • na Slovensku http://www.mamila.sk/pre- matky/poradkyne-pri-dojceni/ • Online poradna http://www.mamila.sk/pre- matky/poradna-dojcenia/ 43