DIDAKTICKÉ ZÁSADY EDUKAČNÍHO PROCESU Beharková Natália DIDAKTICKÉ ZÁSADY EDUKAČNÍHO PROCESU v názornosti v spojení teorie s praxí v vědeckosti v přiměřenosti v aktuálnosti v zpětné vazby v vuvědomělosti a aktivity v individuálního přístupu v soustavnosti v trvalosti v kulturního kontextu ZÁSADA NÁZORNOSTI Propojení všech smyslů (zrakový, sluchový, čichový, chuťový, hmatový či pohybový) Øvolba vhodných metod a forem výuky i didaktických pomůcek - usnadní edukantovi proces učení http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ce/Johan_amos_comenius_1592-1671.jpg/225px-Jo han_amos_comenius_1592-1671.jpg …“Proto budiž zlatým pravidlem, aby všechno bylo předváděno všem smyslům, kolika možno, totiž věci viditelné zraku, slyšitelné sluchu … a může-li být něco vnímáno více smysly, budiž předváděno více smyslům“. http://citaty.net/media/authors_140px/konfucius.jpg Co slyším, to zapomenu. Co vidím, si pamatuji. Co si vyzkouším, tomu rozumím. Konfucius ZÁSADA SPOJENÍ TEORIE S PRAXÍ (APLIKABILITY) ü edukant již má určité vědomosti, dovednosti, zkušenosti, postoje (edukátor na základě posouzení zná jejich úroveň) Prohloubit Upevnit Odbourat nesprávné Uplatnění v praxi je vhodný motivační prvek ZÁSADA VĚDECKOSTI ü respektovat nové poznatky, EBM/EBN/EBP – potřeba celoživotního vzdělávání ZP ü ü odborné poznatky sdělit srozumitelným způsobem pro laika Výsledek obrázku pro teorie relativity Odborné poznatky sdělit srozumitelným způsobem, přičemž se neporuší zásada vědeckosti ZÁSADA PŘIMĚŘENOSTI rozsah, obsah a obtížnost učiva + zvolené metody a formy edukace v souladu s vědomostmi, schopnostmi a zdravotním stavem edukanta ü individuální přístup, holistické pojetí ü od jednoduššího ke složitějšímu ZÁSADA AKTUÁLNOSTI ZÁSADA ZPĚTNÉ VAZBY Edukátor získá: informace o postupu edukanta k stanovenému edukačnímu cíli, kvalitě výuky a její výsledcích, detekuje: chyby (přirozená část procesu učení), vysvětlí, kde se chyba stala dle potřeby znovu provede výklad nepochopeného učiva. Výsledek obrázku pro bart ve škola Ověření zda předkládaná fakta chápe, rozumí jim, pamatuje si je a umí je uplatnit při praktických činnostech Edukátor získává potřebnou vazbu po celou dobu edukačního procesu ZÁSADA UVĚDOMĚLOSTI A AKTIVITY = požadavek, aby edukant cítil vlastní potřebu aktivně se zapojit do edukace § Vychází z teorií motivace § ü motivace edukanta (vnitřní a vnější) ü prostor a příležitost být aktivním (samostatní úkol, diskuse, rozhovor…) ü participace v edukačním procesu ü zpětná vazba – kontrola výsledků své práce ZÁSADA INDIVIDUÁLNÍHO PŘÍSTUPU ü zdravotní stav (akutní/chronická nemoc; bolest; zdraví) ü psychický stav (emocionální stav, obava, strach, úzkost) ü individuální potřeby ü osobní zkušenosti ü osobnost ü zvláštnosti/specifika sociálního prostředí ü kulturní kontext (odlišnosti, specifika…) http://img.ceskatelevize.cz/program/porady/10123095384/foto/08.jpg www.ceskatelevize.cz ZÁSADA SOUSTAVNOSTI ü uspořádání učiva do logických a na sebe navazujících celků ü rozlišení – hlavních (podstatných částí) a vedlejších (doplňkových) východisek učiva; znalost a pochopení vztahu mezi nimi ZÁSADA TRVALOSTI Uchování v dlouhodobé paměti, vybavení si osvojených poznatků s odstupem času Potřeba – motivace, aktivního přístupu, opakování a procvičování… Trvalé vědomosti jsou ty na které můžeme navázat nové. ZÁSADA EMOCIONÁLNOSTI ü nejsme stroje ü edukátor a edukant = vzájemně se ovlivňují i v emocionální sféře vvyučování probíhá lépe v pozitivní atmosféře vEdukátor = nejen zdroj znalostí, ale také důvěrník a rádce vyučování probíhá lépe v pozitivní atmosféře = edukátor se má snažit o její navození. V edukačním procesu je vhodné pokud panuje dobrá nálada a ideálním stavem je situace, kdy se edukant na ed. proces teší ZÁSADA KULTURNÍHO KONTEXTU ü kulturní kompetence ZP ü ü respekt specifických zvláštností kultur, etnik, náboženství, komunit, skupin, pohlaví, věku LITERATURA: qJuřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010 ISBN 978-80-247-2171-2 q qPetlák, E., Všeobecná didaktika, Bratislava: Iris, 2004, s. 270 ISBN 8089018645 q qPrůcha Jan Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936, ISBN 978-80-7367-546-2. q qPrůcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0456-5.