EDUKAČNÍ STANDARDY Beharková Natália EDUKAČNÍ STANDARD Dohodnutá norma, měřítko, kritérium pro zajištění profesionální kvality edukace Určitá dosažená úroveň kvality edukační činnosti u pacienta, jednotlivce, rodiny, skupiny vmá vliv na kvalitu edukace vumožní objektivní hodnocení edukace vzávazný pro všechny edukátori vvytyčuje minimální požadavky, které musí být při edukaci naplněny vsmysl – koordinace rozsahu a obsahu edukace, tak aby nebyla omezena kreativita v FORMULACE EDUKAČNÍHO STANDARDU vjasná, vsrozumitelná, vcíle reální a dosažitelné NÁLEŽITOSTI EDUKAČNÍHO STANDARDU I. vTéma edukace – zaměření vCharakteristika standardu (strukturální; procesuální – postupy, činnosti; hodnocení výsledků) vCíl edukace – výsledek edukace – jaké vědomosti, zručnosti má edukant získat (cíl jasný, srozumitelný, reálný, dosažitelný) vMíra závaznosti – pro koho je standard určen, kdo se jim musí řídit vDoba platnosti standardu vKontrola standardu – jak často proběhne kontrola standardu, kdo je oprávněn vykonávat kontrolu + podpis odpovědné osoby vMísto realizace NÁLEŽITOSTI EDUKAČNÍHO STANDARDU II. Určení kritérií, která zajistí plnění standardu Strukturální kritéria: vmateriální předpoklady - jaké pomůcky budou potřebné - názorné pomůcky, dokumentace … vorganizační předpoklady - kde a kdy bude edukace probíhat - vhodné prostředí a čas, zabezpečení kontaktu s blízkými P/K vpersonální předpoklady - kdo bude edukovat - edukátor, edukační tým v Procesuální kritéria (popis postupu edukace - podrobné rozpracování edukačních aktivit dle logického uspořádání a kontinuity Kritéria výsledku - jaký má být výsledek edukace; - určují jakou úroveň edukace chceme docílit; - hodnotí, jaké vědomosti nebo zručnosti edukant získal (vědomosti, zručnosti a postoje), jak byl s procesem edukace spokojen AUDIT – SOUČÁST STANDARDU Hodnotí plnění stanovených kritérií ve standardu (struktura, proces, výsledek) Název auditu Auditoři a kontrolované osoby Datum a podpisy Hodnotí se plnění jednotlivých kritérií metodou: vpozorování sestry při výkonu/edukace vpozorování P/K v průběhu edukace vdotazování – pokládání kontrolních otázek pro edukanta, pro edukátora vkontrola pomůcek vkontrola prostředí vkontrola dokumentace (záznam o edukaci) vhodnocení postupů edukátora při plánování edukace vvyhodnocení realizace edukace vefektivnost týmové spolupráce v průběhu edukace vhodnocení edukace podpornými osobami v Kontrolní kritéria jsou hodnoceny odpovědí: ANO - splnil (1 bod) NE - nesplnil (0 bodů) Součet všech bodů prezentuje výsledek o ne/splnění standardu na základě stanoveného kritéria Plný počet bodů 100 % standard je splněn XY součet bodů 80 - 99 % standard je částečně splněn XY součet bodů méně než 80 % standard nesplněn LITERATÚRA: Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010 ISBN 978-80-247-2171-2 Magurová D., Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2009, s. 155, ISBN 978-80-8063-326-4