PhDr. Natália Beharková, Ph.D. Jarní semestr VS kombinovaná forma 2. ročník LF MU Pedagogická diagnostika Pedagogická diagnostika —zabývá se aktuálním výkonem jedince v edukační situaci a analyzuje ho v souvislosti s osobním vývojem a vnějšími vlivy, jež na tento vývoj spolupůsobí. Na základě získaných údajů zahajuje bezprostřední intervenci, navrhuje použití dalších metod a postupů a vypracovává individuální vzdělávací plán. Směřuje k maximálnímu uspokojování žákových potřeb, k formování celoživotně se učícího jedince (Průcha, 2009, s. 717). — —Diagnostika = poznávání, analýza, interpretace a hodnocení edukační reality zaměření na jednotlivce popř. v kontextu skupiny — —Předmět pg. diagnostiky – jedinec od předškolního věku po dospělost — — •vědecká disciplína •postupně se vyčleňuje z pedagogicko-psychologické diagnostiky •tradice již z dob Komenského Různé definice např.: •Pedagogická disciplína zabývající se otázkami diagnostikování subjektů převážně ve školním prostředí. Formuluje teorii pedagogického diagnostikování a způsoby interpretace pedagogických diagnóz. (Průcha, Walterová, Mareš 2003) •Speciálně pg. disciplína, zabývající se objektivním zjišťováním, posuzováním a hodnocením vnějších podmínek i průběhu a výsledku výchovně vzdělávacího procesu. Na základě těchto zjištění jsou vyslovovány prognostické úvahy a navrhována pg. opatření (Chráska, 1998) Oblasti pg. Dg.: —osobnost žáka (rozumové schopnosti, učební styl, postojové a hodnotové orientace, psychické a somatické vlastnosti aj.) —školní prostředí (sociální vztahy ve třídě, struktura skupiny aj.) —autodiagnostika pg. práce učitele (sebereflexe a sebehodnocení) —Dg. rodinného prostředí — Charakteristické rysy pg. dg —Komplexnost - projevy žáka → interpretovat v kontextu vnějších vlivů http://nd04.jxs.cz/893/157/8939284dad_74672867_o2.png Rodina •rodiče •sourozenci •prarodiče •příbuzní •styl rodinné výchovy Společnost •sdělovací prostředky •školská politika •zájmové organizace •vrstevníci Škola •klima •vedení •vztahy mezi vedením a učiteli •vztahy mezi učiteli •vztahy mezi učiteli a žáky •školské dokumenty •učebnice, pomůcky Charakteristické rysy pg. dg —respekt k dosavadnímu individuálnímu vývoji žáka - postupy jsou plánovány tak, aby odpovídaly dané úrovni dítěte bez ohledu na jeho kalendářní věk —vědomí dlouhodobosti procesu - jde vždy o sled kroků, na základě diagnózy volí pedagog optimální metody, které se mohou v průběhu vývoje žáka měnit —sledování validity diagnostických testů - testy a zkoušky musí diagnostikovat jev, na který jsou zaměřeny —zajištění reliability - určitý příznak musí být měřen s takovou přesností, aby bylo jisté, že tentýž příznak se projeví i s určitým časovým odstupem —záruka objektivity - při diagnostice je nutno minimalizovat subjektivní postoje pedagoga, který by neměl podlehnout např. haló-efektu negativnímu očekávání (neúspěšní žák) — Metody pg. dg —Pozorování —Anamnéza —Rozhovor —Dotazník —Testy —Sociogram —Analýza prací žáků —Analýza pg. dokumentace —Analýza učebnice a učebních pomůcek —Hra http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d8/Sociogramme_JS.JPG/290px-Sociogramme_JS.JP G http://cs.wikipedia.org/wiki/Sociogram Sociogram- Kroužky označují ženy, čtverečky muže. Šipky označují směr vztahu -zpracováním matice vztahů mezi členy skupiny; -Graf - uzly označují jedince a hrany vztahy mezi nimi, -podle účelu může zachycovat vztahy sympatie (preference), antipatie (např. čárkovaně nebo jinou barvou), vztahy vlivu, komunikace aj. Šipky vyznačují směr vztahu (obousměrná šipka znamená oboustranný vztah). Tvar uzlů může rozlišovat např. pohlaví nebo jiný význačný znak účastníků. Ze sociogramu lze vyčíst, jak se skupina strukturuje, kdo je v ní oblíbenec ("hvězda", na obrázku D) a kdo je naopak osamělý (na obr. J). Skupina účastníků, kteří mají mezi sebou oboustranný vztah sympatie se nazývá klika (na obrázku ABC nebo skupinka vpravo dole). (zdroj Wikipedie online http://cs.wikipedia.org/wiki/Sociogram staženo dne 13.3.2015 Typy pedagogické diagnostiky —Normativní – slouží potřebám společnosti; výsledek diagnostikování je srovnán s výsledky reprezentativního vzorku celé populace v určitých zkouškách (srovnatelnost výkonů žáka s většinou populace vrstevníků) — —Kriteriální – určení úrovně ve, kt. se žák nachází, jaké dovednosti zvládá, opět srovnává s obecně stanovenými měřítky — —Individualizovaná – nesrovnává, ale sleduje postup a dosaženou úroveň za určitý časový úsek (uplatnění pro pozit. motivaci méně úspěšných, znevýhodněných, handic. dětí) — —Diferenciální – rozlišení stávajících a přetrvávajících obtíží, kt. mohou mít stejné projevy, ale různé příčiny Literatura —Friedmann, Zdeněk Úvod do pedagogické diagnostiky, online [pdf. staženo 2.3.2015] http://www.ped.muni.cz/wtech/elearning/pedag_diagnostika.pdf — —Průcha Jan Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936, ISBN 978-80-7367-546-2. — —Wikipedie online http://cs.wikipedia.org/wiki/Sociogram