STOB. Program „Stop obezitě“ PhDr. Jana SEVEROVÁ,CSc. Ústav psychologie a psychosomatiky LF MU > Etiologie obezity - ranné dětství šRodinné prostředí - hodnocení vztahu k jídlu u dětí z hlediska matek. šNejistota matek - nahrazena jídlem jako prostředkem ke zbavení se úzkostí. Tlusté dítě = dobrá matka šReakce na pláč - jídlo. Dítě neumí rozlišit hlad od ostatních potřeb a pocitů. šJídlo je odměnou za úspěch, zdar. > Emoce a stravovací návyky. šSymbol lásky je tedy od narození jídlo. šSituace krmení - bezpečí a jistota. šJídlo - symbol a prostředek navazování společenských vztahů (oslavy, babince) šJídlo - symbol pohody (zobání u TV). šStres - zvýšený příjem potravy oblíbený lék. > Sociální faktory. šVelikost rodiny - nepřímá úměra. šSpolečenská izolovanost šSpolečenské postavení: š- vyšší statut = štíhlost š- nižší statut = spíše nadváha. > Kulturní faktory. šIdeál postavy ženy a muže se během dějin měnil. šKlimatické podmínky - dálný sever - tropy. šStravovací zvyklosti - stolování, úprava stravy, způsob konzumace… šVztah k pohybu - módní trendy. > Osobnost obézního a hubnoucího. šNejsou nápadně jiní, než běžná populace. šJiné je vnímání vlastního těla - vede na jedné straně k pasivitě až lhostejnosti , na druhé straně k poruchám příjmu potravy. > Psychologické důsledky obezity. šObtížnější zařazení do dětského kolektivu pro obézní děti. šKritika a posměch - komplex méněcennosti. šObezita = estetický trestný čin. šTrpí více ženy s mírnou nadváhou než hodně obézní obojího pohlaví. šRiziková skupina - dospívající dívky. > Prevence obezity. šPrimární - nedopustit, aby se obezita rozvinula šSekundární - vyhledávat obézní mezi dětmi šTerciární - komplexní a kvalitní léčba obezity ( u nás nedokonalá). > Psychoterapie obezity podle dr. Málkové. šKognitivně-behaviorální terapie ( KBT) - odstraňuje nevhodné návyky stravovací a pohybové aniž by obézní tělesně či duševně strádali. šZměna chování znamená změnu v emocích a myšlenkách. > Co je to KBT? šZaložena na teorii učení - jeho růzých typech šklasické podmiňování šoperantní podmiňování šsociální učení šHlavní cíl odnaučit chybné asociace mezi podnětem a reakcí. > Základní techniky KBT. šTechniky sebekontroly - postupně vytvořit schopnost sebekontroly. šKognitivní techniky - identifikovat nevhodné, automatické, ale emočně nabité myšlenky a pochopit jejich souvislost s chováním. Pak nahradit funkčními myšlenkami. šRelaxační techniky - odbourání úzkostí šTechniky vyhasínání - např. přesycení, averzívní zpevňování apod. šModelování šAsertivní tréning šOdměny a t resty se strany terapeuta > Cíle KBT u obézních. šNaučit obézního (dítě i dospělé) dodržovat jídelní návyky, které mu vyhovují a vedou k hmotnostnímu úbytku bez jednostrannosti stravy. šVytvořit návyk pravidelné pohybové aktivity, která je baví a je snadno realizovatelná. šPomocí KBT usnadnit vytvoření těchto návyků. > Kurzy vedení ke snižování nadváhy. šMůže vést osoba vyškolená v technice KBT u obezity. šDélka - 3 měsíce 1x týdně. šTrvání 2 hodiny. šVe skupině maximálně 20 osob. šÚčastnící jsou motivováni vlastním rozhodnutím snížit hmotnost. > Náplň jednoho sezení KBT. šPřivítání š1 hodina přiměřené tělesné zátěže - musí provádět rehabilitační sestra. š1 hodina KBT, každá lekce s jinou náplní. > Povinnosti členů kurzů. špravidelně se účastnit sezení šv souladu se zdravotním stavem i pohybové aktivity kurzu špokud se nemohou zúčastnit, omluvit se předem a zjistit úkoly pro daný týden šdodržovat pokyny a plnit úkoly pro každý týden včetně. vyplňování záznamových archů. šzachovávat tajemství o probírané problematice u druhých členů skupiny šnepředávat ostatním módní a nefyziologické diety bez konzultace s terapeutem. > Práva členů kurzů. šponechat si písemné materiály a pomůcky, které obdrží v kurzu šúčastnit se všech akcí kurzu nebo po dohodě s terapeutem organizovat další akce pro členy šdobrovolně klub opustit, ale oznámit ostatním členům své důvody. > Co může vést k nezdaru terapie. šnedostatečná motivace účastníků ščastý výskyt stresových situacích v životě účastníka šnedostatek aktivního podpůrného systému v okolí účastníka. > Hubněte s rozumem! Děkuji Vám za pozornost. >