UČEBNICE prostředek vyučování a učení v knižní formě /elektronické/ učebnice - didaktický prostředek funkce učebnice I. prezentace učiva II. řízení učení a vyučování III.organizační soubor informací: - verbálních - obrazových - žákovo učení - učitelovo vyučování orientace - rejstřík - obsah edukace zprostředkovaná médiem J. Průcha, Moderní pedagogika 1998 I.prezentace učiva FUNKCE UČEBNICE didaktická vybavenost verbální složky /komponenty/ obrazové složky /komponenty/ výkladový text prostý shrnutí učiva k tématům doplňující texty dokumentační materiál citace z pramenů slovníčky pojmů cizích slov fotografie nauková ilustrace náčrtky, grafické modely umělecká ilustrace J. Průcha, Moderní pedagogika II. řízení učení a vyučování DIDAKTICKÁ VYBAVENOST UČEBNIC předmluva úvod do předmětu otázky a úkoly za lekcí otázky a úkoly za tématy explicitní vyjádření cílů učení užití zvláštního písma pro určité části textu sebehodnocení výkonu žáků užití zvláštní barvy pro určité části textu grafické symboly vyznačující určité části textu poučky J. Průcha, Moderní pedagogika III.organizační DIDAKTICKÁ VYBAVENOST UČEBNIC obsah učebnice členění učebnice tematické celky, kapitoly, lekce rejstřík věcný jmenný, smíšený marginálie okrajové věci J. Průcha, Moderní pedagogika UČEBNICE prostředek vyučování a učení v knižní formě /elektronické/ učebnice - didaktický prostředek funkce učebnice I. prezentace učiva II. řízení učení a vyučování III.organizační edukace zprostředkovaná médiem A/ verbální komponenty výkladový text shrnutí učiva doplňující text, slovníčky vysvětlující text B/ obrazové komponenty umělecká ilustrace naukové ilustrace fotografie předmluva otázky a úkoly za tématy otázky a úkoly za lekcí přesné/explicitní vyjádření cílů učení sebehodnocení výkonu žáků odkazy, grafické symboly zvýraznění barvou, písmem obsah učebnice členění učebnice marginálie rejstřík J. Průcha, Moderní pedagogika, 1998 FUNKCE UČEBNICE informační transformační systematizační koordinační integrační sebevzdělávací zpevňovací a kontrolní rozvojově výchovná KRITÉRIA PŘI NÁKUPU UČEBNIC NÁZORNOST OBTÍŽNOST VÝKLADOVÉHO TEXTU ORIENTACE OBSAHU NA ŽIVOT PŘIMĚŘENÉ MNOŽSTVÍ UČIVA KVALITA OTÁZEK A ÚKOLŮ Pasch, M. et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Janík, T.,Maňák, J.,Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada. Slavík, Jan.(1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál. Literatura: Zpracovala: Vladimíra Neužilová