¨PhDr. Natália Beharková, Ph.D. ¨VS kombinovaná forma ¨2. ročník, jarní semestr ¨LF MU ¨ Terminologie Terminologie ¨Výchova ¨„… proces záměrného a cílevědomého působení ¨na vychovávaného, a to zejména cestou vytváření ¨a ovlivňování podmínek pro rozvoj dětí a mladých lidí, pro jejich vlastní bytí se sebou samými, s druhými lidmi, se společenstvím, s přírodou.“ •I. Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 66-67 Terminologie ¨Výuka – prostor pro vyučování a učení (U – Ž sledují určité cíle a naplňují tím očekávání společnosti) ¨ ¨Vzdělávání – proces, který u jedince rozvíjí jeho vědomosti, dovednosti, návyky a schopnosti. ¨ Výsledným efektem je vzdělanost, vzdělání, kvalifikace ¨ ¨Vzdělanost – odráží celkovou úroveň vzdělání v sociální skupině, státě, národě •II. U = učitel Ž = žák Terminologie qEdukátor/ka – ten, kdo někoho edukuje = ten, kdo někoho učí qEdukant/ka – ten, kdo se od někoho učí = subjekt učení qEdukační potřeby – „deficit v oblasti vědomostí, dovedností, návyků a pozitivních postojů edukanta ke zdraví, kdy tyto nedostatky mohou negativně ovlivnit zdraví edukanta v současnosti nebo budoucnosti“ (Juřeníková, 2011) qEdukační prostředí - prostředí, v kterém probíhají edukační procesy ¨ - vnější a vnitřní (fyzikální, psychosociální – statické /klima/ a ¨ proměnlivé /atmosféra/ ¨ - typologie je variabilní qEdukační konstrukty (vše co usnadňuje, podporuje učení )- všechny teorie, modely, plány, scénáře, prognózy, zákony, předpisy i jiné teoretické výtvory, které nějakým způsobem určují či ovlivňují reálné edukační procesy (osnovy předmětů, učebnice, výukové filmy, monografie, publikace, kuchařky, rady P/K od zdravotníků, pokyny Ústřední volební komise pro občany jak hlasovat…); ¨ - ovlivňují kvalitu učení ¨ •III. Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 70 schéma Edukační konstrukty Edukační- didaktické materiály Edukační programy Edukační standardy Ed. plány pro edukanty (rady a doporučení) Ed. listy pro edukanty (souhrny rad a doporučení) Metodické příručky (metodické listy pro edukátory) Společné materiály pro edukátory i edukanty (knihy, časopisy, web. stránky) Edukační konstrukty dle Holmanové, 2003 Edukace (Ed.) – souhrn tradičních pojmů „výchova a vzdělávání“ ¨Educare (lat.) – vzdělávání ¨Education (angl.) – vzdělávání, výchova ¨ ¨Proces ¨ ¨ ¨ ¨soustavného ovlivňování chování a jednání jedince ¨ ¨Cíl - navodit pozitivní změny v dovednostech, postojích a návycích. ¨(Cíl – nejen získat určité vědomosti a poznatky, ale dosáhnout změny v chování jedince, přeměna hodnotových a vztahových postojů, citových a volných struktur osobnosti) výchovy a vzdělávání jedince Průcha, J. Moderní pedagogika, 2013, s. 66-67 •bezesporu je Ed. důležitá •legislativně daná v kompetencích vyhláška 55/2011 •práva pacientů •práva hospitalizovaných dětí •P/K má právo na Ed., má právo získat adekvátní info o svém zdr. stavu, th. režimu •aby se rozhodl pro změnu život. stylu musí mít dostatek info (o svém zdr. stavu…, proč je nutná změna) + motivace P/K •vhodné/nutné je pochopení jedinec odpovídá za své zdraví •efektivní Ed. snižuje nejistotu/obavu P/K o svůj život, strach z budoucnosti •„infikovat“ P/K reálním optimizmem poskytnutím návodu na vhodný životní styl, odpovídající zdr. stavu P/K (zejména v primární, sekundární prevenci u terciární je to obtížnější) •výhody Ed. - edukovan a dobře motivovaný P/K má zpravidla aktivnější přístup ke svému zdraví, léčbě – snížení nákladů na péči, méně komplikací, kratší rekonvalescence Vyhláška 55/2011 Sb. o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků ¨§ 4 písm. j. Všeobecné sestry ¨ edukovat pacienty, případně jiné osoby v ošetřovatelských postupech a připravovat pro ně informační letáky ¨ ¨§ 54 VS se specializovanou způsobilostí ¨a) bez odborného dohledu a bez indikace ¨ 1 edukovat pacienty, případně jiné osoby ve specializovaných ošetřovatelských postupech a připravovat pro ně informační materiály ¨ ¨b) na základě indikace lékaře ¨ 2 edukovat pacienty, případně jiné osoby ve specializovaných diagnostických a léčebných postupech ¨ •I. Vyhláška 55/2011 Sb. o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků ¨§ 57 dětská sestra ¨ 6 edukovat rodiče nebo jiného zákonného zástupce dítěte ve výchově a ošetřovatelské péči o dítě v jednotlivých vývojových obdobích, a to převážně ve výživě, včetně kojení, hygieně a dále v oblasti preventivních prohlídek a dispenzární péče; ¨§ 59 komunitní sestra ¨ 5 edukovat pacienta a jím určené osoby v oblastech prevence onemocnění, přitom spolupracovat s fyzioterapeutem, nutričním terapeutem a zdravotně-sociálním pracovníkem, ¨§ 61 Sestra pro péči v chirurgických oborech ¨ 5 edukovat pacienta a jím určené osoby v oblastech prevence a ošetřování; přitom spolupracovat s fyzioterapeutem, nutričním terapeutem a zdravotně-sociálním pracovníkem, ¨§ 65 Sestra pro pracovně-lékařskou péči ¨ g) provádět edukaci pracovníků, v rozsahu své specializované způsobilosti zajišťovat výchovu a školení zaměstnanců především v bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, včetně školení v poskytování první pomoci, •II. Legislatíva SR ¨Zbierka zákonov č. 364/2005 ktorou sa určuje rozsah ošetrovateľskej praxe poskytovanej sestrou samostatne a v spolupráci s lekárom a rozsah praxe pôrodnej asistencie poskytovanej pôrodnou asistentkou samostatne a v spolupráci s lekárom ¨ ¨Vymedzenie základných pojmov ¨edukáciou v ošetrovateľstve a edukáciou v pôrodnej asistencii poskytovanie potrebných vedomostí a nácvik zručností súvisiacich s poskytovaním ošetrovateľskej starostlivosti a starostlivosti v pôrodnej asistencii ¨§ 2 Rozsah ošetrovateľskej praxe poskytovanej sestrou samostatne ¨edukuje osobu, rodinu alebo komunitu o ošetrovateľskej starostlivosti s dôrazom na sebestačnosť ¨§ 4 Rozsah praxe pôrodnej asistencie poskytovanej pôrodnou asistentkou samostatne ¨edukuje ženu o prevencii, diagnostike a liečbe gynekologických ochorení vrátane ochorení prsníka ¨ ¨vykonáva návštevy v rodinách šestonedieľok, sleduje ich zdravotný stav a edukuje ženu o starostlivosti o dieťa ¨…. ¨poskytuje edukačné programy na prípravu na rodičovstvo a kompletnú prípravu na pôrod vrátane poradenstva v oblasti hygieny a výživy Zbierka zákonov č. 364/2005 Literatura: ¨Bastable S., Essential of patient Education, Jones & Bartlett Learning, 2005, s. 502 ISBN-13: 978-0763748425 ¨ ¨Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80. ISBN 978-80-247-2171-2 ¨ ¨Magurová D., Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2009, s. 155, ISBN 978-80-8063-326-4 ¨ ¨Nemcová J., Hlinková E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve, Martin. Osveta, 2010, s. 259, ISBN 978-80-8063-321-9 ¨ ¨Petlák, E., Všeobecná didaktika, Bratislava: Iris, 2004, s. 270 ISBN 8089018645 ¨ Literatura: ¨Průcha Jan Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936, ISBN 978-80-7367-546-2. ¨ ¨Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0456-5. ¨ ¨Raudenská J, Javůrková A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví, Praha: Grada, 2011, s. 304 ISBN 978-80-247-2223-8. ¨ ¨Závodná V. Pedagogika v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2005, s. 117, 808063193X ¨