VÝZKUMNÉ FÁZE U KVANTITATIVNÍHOA KVALITATIVNÍHO VÝZKUMU • I. Kvantitativní výzkum (KNV) • Příprava, sběr dat, zpracování dat, interpretace, diseminace • II. Kvalitativní výzkum (KLV) • Stanovení výzkumného problému • Shromáždění empirického materiálu • Metody analýzy a interpretace materiálu • Výstup a prezentace • III. Stanovení výzkumného vzorku I. Kvantitativní výzkum - KNV • = empirický výzkum • Systematická analýza • získává data metodologicky podloženým způsobem • Etapy: A. Přípravná fáze B. Sběr dat C. Zpracování empirických dat D. Interpretace a praktická aplikace E. Diseminace A. Přípravná fáze KNV • Základem je výzkumné zadání – formulace výzkumného tématu, příp. základní výzkumné otázky, požadavky na konečný výstup, časový horizont výzkumu, základní personální a finanční požadavky a možnosti. Projekt ošetřovatelského výzkumu – KNV (osnovapřípravy projektu) 1. Formulování vědeckého problému 2. Dosavadní stav poznání 3. Cíl a hodnota výzkumu 4. Předmět výzkumu 5. Zkoumaný soubor 6. Metody a techniky 7. Zpracování 8. Organizační zabezpečení 9. Využití výsledků výzkumu 1. Formulování vědeckého výzkumu (správnépostaveníproblému!) • Z hlediska podstaty • Teoretický nebo praktický význam? • Kdo bude mít z výsledku prospěch? • Z hlediska metodologického • Lze použít vědecký přístup? • Mohou se proměnné definovat a řešit? • Z hlediska praktického • Jsou materiální a finanční zdroje dostatečné? • Jsou dispozici osoby pro výzkum • Z hlediska etického • Lze osoby studovat tímto způsobem? Výzkumná otázka • Konkrétní formulace problému • Má implikovat možnost empirického ověření • Musí vyjadřovat vztah mezi dvěma nebo více proměnnými • U KNV je nutné proměnné definovat • U KLV je možné definovat jednu a druhou hledat výzkumem Př.: Cílem práce je zjistit faktory, které ovlivňují spokojenost pacientů při léčení inkontinence. Jaká je dostupnost pomůcek pro inkontinenci? Proměnná = pojmy nebo vlastnosti, které nabývají určitých měřitelných hodnot (pohlaví, věk, vědomosti) • rozdělení proměnných: • Nezávislá – příčina nebo podmínka závislé (jev) • Závislá – následek nezávisle proměnné Příklad výzkumné hypotézy: Mezi kuřáky je vyšší výskyt rakoviny plic než mezi nekuřáky. 2. Dosavadní stav poznání • Studiem literatury • Odůvodnění cíle, formulace hypotéz, výběr metodiky, způsob zpracování • Vymezení toho, co je již známé ve spojení s daným problémem a stanovení koncepčního rámce, do kterého se problém zasadí • V současné době se uplatňuje zdravotnictví založené na důkazech – Evidence based health service (EBH) EBHC • Jasná evidence problému na základě přesné analýzy současných znalostí • Vyhledání a shromáždění existujících vědeckých důkazů v literatuře • Hodnocení a analýza ve formě vědecky přínosného důkazu • Výběr intervence a jejích odůvodnění Obsah abstrakt výzkumu • Název • Autor, organizace • Zdůvodnění • Cíle • Strategie • Kritéria výběru • Sběr a analýza dat • Hlavní výsledky • Závěry • Citace Elektronické databáze a časopisy • MEDLINE • 11 mil. záznamů od roku 1966 • BIBLIOMEDICA • Od roku 1978 přes 236 tisíc záznamů • CINAHL • Přes 450 tis. záznamů od roku 1982 v anglickém jazyce • Zdravotnictví v České Republice (ISSN 1213- 6050) • Zdravotnické noviny (ISSN 0044-1996) • Česká oční optika (www.optics.cz) • Brýle a móda • Jemná mechanika a optika Viz přednáška přístup k elektronickým informačním zdrojům Technika práce s odbornou literaturou • Základy bibliografické citace stanoví ČSN ISO 690 z roku 1996 • Existují dva typy citací: • Základní • STÖRIG, H. J. Malé dějiny filozofie. Přel. P. Rezek, M. Petříček, K. Šprunk. 2. rozšíř. vyd. Praha : ZVON, 1992. 560 s. Přel. z: Kleine Weltgeschichte der Philosophie. ISBN 80-7113-058-3. • Zkrácená • STÖRIG, H. J. Malé dějiny filozofie. 2. rozšíř. vyd. Praha : ZVON, 1992. ISBN 80-7113-058-3. http://knihovna.ujak.cz/spravnecitovat http://ciks.vse.cz/citace/proc.aspx http://generator.citace.com/ Viz přednáška Publikační a citační etika 3. Cíl a hodnota výzkumu • Vymezit co nejpřesněji cíl a úkol • Za jakým účel realizovat tento výzkum? • V čem spočívá jeho základní cíl? • K jakým možnostem praktické aplikace dojde jeho vyřešením? • Uvádí se společenské souvislosti – zda vyřešení teoretických otázek vede ať už přímo či nepřímo k praktické aplikaci tedy zda je splněna tzv. efektivnost vědecké práce 4. Předmět výzkumu • Základní výzkumný problém formulujeme stanovením hypotéz • Hypotéza je podmíněný výrok o vztahu mezi jevy nebo jejich určitými stránkami • Dle stupně vědecké rozpracovanosti dělíme na (viz další obr.): • Výchozí neboli všeobecné • Pracovní neboli specifické • Statistické neboli implicitní • Složené/jednoduché • Nulové/alternativní • Dle obsahového zaměření dělíme na: • Existenční (nepoznané jevy) • Nomologické (při potvrzení vědeckým zákonem) • Dle stupně jejich plodnosti dělíme na: • Deskriptivní neboli jednoúrovňové • Explanační Dle vědecké rozpracovanosti • Prvotní (implicitní hypotéza) • Vzniká spontánně • Je to určitá představa u problému • Vědecká hypotéza • Vzniká z prvotní hypotézy • Musí být empiricky ověřená nebo vyvrácená Etapy vědecké hypotézy • Východiskové hypotézy • Všeobecné, široké • V úvodní studii • Např.: Existují mezipohlavní rozdíly mezi zvládáním bolesti? • Pracovní hypotézy (funkční) • Vznikají bližším určením východiskových • Operacionální hypotézy • Např.: Využívají ženy více analgetika? • Statistické hypotézy • Empirické, budou ověřovány • Nastane-li jev A, musí nastat jev B • Y = f (X1, X2, X3) • Hypotézy musí být operaciovalizované • Operacionalizace – definování pojmů a jejich rozložení do roviny empiricky sledovatelných znaků. Definujeme proměnné veličiny, které jsou předmětem zkoumání • definování jednotlivých pojmů, kterými se bude výzkum zabývat a to tak aby byly „uchopitelné“ • Např. „pacientův pocit zdraví“ musí být definováno fyziologicky i psychologicky. Role pracovní hypotézy Např.: • Cíl: Posoudit názory zdravotníků na postavení rodinné sestry ve zdravotnickém systému ČR. • Východisková hypotéza: Rodinná sestra má své specifické postavení v systému. • Pracovní hypotézy: • Systém komunitní péče v ČR zatím nebyl vytvořen • Zdravotničtí pracovníci v ČR nemají dostatek informací o funkci • Podmínky pro začlenění rodinné sestry do systému zatím nebyly vytvořeny 5. Zkoumaný soubor • Tzv. základní soubor – souhrn všech osob, jevů… • Výběrový soubor – výběr ze základního • Příčiny zkreslení dat při nesprávném výběru: • Nereprezentativní soubor – výpadek části populace • Velikost souboru • Odlišné podmínky při porovnávání souborů • Reprezentativnost – zákl. hlediska - věk, pohlaví, vzdělání, lokalita… 6. Metody a techniky • Nutno znát zásady, smysl a způsob aplikace využívaných metod a technik • Validita (platnost) • Reliabilita (spolehlivost) • Nepoužívat pouze jednu metodu • Srozumitelnost 7. Zpracování • Harmonogram zpracování – zaznamenávání, třídění, analýza 8. Organizační zabezpečení • Časová rezerva • Finanční rezerva 9. Využití výsledků výzkumu • Definována již ve fázi přípravné • Mají charakter koncepce nejsou závazné B. Sběr dat KNV • Co nejobsáhlejší a nepečlivější zachycení dat příslušnými technikami • V průběhu sběru dat je nutné vyhnout se jejich hodnocení (mohlo by dojít k ovlivňování poté získaných dat) • Činnost probíhá plánovitě podle předem stanoveného plánu • Zpracování organizačních a kontrolních opatření pro sběr dat C. Zpracování empirických dat KNV • Vyřadit nevyplněné formuláře • Využití tzv. kontrolních otázek v dotazníku – logická kontrola • Kódování uzavřených a otevřených otázek do podoby použitelné pro počítačové zpracování údajů • Kategorizace otevřených otázek (př. věk respondenta) • PC je jednoznačné • PC zpracuje důvěryhodně i nepravdivá data D. Interpretace a praktická aplikace KNV • Závěrečná zpráva – je zaměřena empiricky; souhrn výsledků výzkumu • Úvod – důvod výzkumu • Teoretická část – současný stav věci • Empirická část – formulace hypotéz, popis vzorku, interpretace dat • Závěry – shrnutí výsledků, zhodnocení • Literatura • Přílohy • Obsah E. Diseminace KNV • Šíření výsledků výzkumu • Verbálně – přednáška • Písemně – odborný článek, sborník, písemné zprávy, učenice, monografie • Na internetu – písemně a obrazově (se zvukem) II. Výzkumné fáze u kvalitativního výzkumu (dále KLV) 1. Stanovení výzkumného problému 2. Shromáždění relevantního empirického materiálu 3. Metody analýzy a interpretace shromážděných empirických materiálů 4. Vypracování výstupu pro prezentaci výsledků 1. Stanovení výzkumného problému • !problém v kvalitativním výzkumu se vyvíjí a první definice problému slouží pouze jako základ ke studii • Stanovení výzkumného problému směřuje k výzkumní otázce, která umožní zúžit výzkumný problém na reálně zkoumatelný • Výzkumná otázka je výrok, který charakterizuje zkoumaný jev • Není zde jistá reprodukovatelnost 2. Shromáždění relevantního empirického materiálu • Záznamy nestandardizovaných rozhovorů, vyprávění, biografií, protokolů o pozorování, písemných materiálů apod. • Nejde o číselné vyjádření • Např. audiovizuální dokumenty • Časově náročná fáze 3. Metody analýzy a interpretace shromážděných empirických materiálů • Výzkumník by měl analyzovat aspekty kvality výzkumu s ohledem na: • Význam studie pro rozšíření vědomostí v oboru • Správná volba výzkumného plánu (účel výzkumu) • Pečlivé provedení výzkumu (sběr dat, analýza) • Důvěryhodnost závěru Cíle analýzy v KLV • Podrobná nebo analytická zpráva o teorii daného problému • Studie s tzv. zakotvenou teorií o zkoumaném problému (obsahuje na rozdíl od popisu stavu systémové zákonitosti, má větší reliabilitu) • Zakotvená teorie j výkladem určitých souvislostí existujících v daném jevu Chyby při analýze dat u KLV • Přetížení daty • První dojem • Pozitivní instance – ignorace nevhodných dat • Interní konzistence – ignorace překvapivé info • Nestejná spolehlivost zdrojů • Scházející info • Revize hypotéz • Přehnaná sebedůvěra, přehnaně spolehlivé rozhodnutí • Příčinnost současných jevů • Fiktivní základ • Výsledky opakované analýzy se liší od prvotní analýzy • „teoretický výběr“ = rozšíření souboru o další empirické údaje 4. Vypracování výstupu pro prezentaci výsledků • Čím se výzkum zabýval • Sociální a historický kontext • Přirozená historie výzkumu • Základní data – úryvky rozhovorů • Formulované závěry a jejich význam Ukázka tzv. výzkumné zprávy v uč. str. 74 III. Stanovení výzkumného vzorku 1. Výběr vzorku v kvantitativním výzkumu 2. Výběr vzorku v kvalitativním výzkumu 1. Výběr vzorku u KNV • Zkoumáme jen některé členy skupiny a aplikujeme na ostatní • Populace = základní soubor • Vzorek = výběrový soubor • Aby byl reprezentativní musí být vzorek: • Homogenní • Dostatečně velký • Správný výběr Příklady výběru vzorku v KNV • Jednoduchý náhodný výběr • PC, tabulka náhodných čísel, provádí se losováním s vracením nebo bez vracení • Záměrný systematický výběr • Dopředu určený způsob výběru, homogenní výběr • Stratifikovaný oblastní výběr • Rozdělení výzkumného souboru do skupin dle stanovených kritérií • Přirozené výběrové vrstvy – základní, okresní, fakultní nemocnice • Umělé výběrové vrstvy – po sobě jdoucí jednotky • Kvótový výběr – respondenty vybíráme podle kritérií, např. ženy/muži, dle sociálních skupin apod. 2. Výběr vzorku v KLV • Postupujeme induktivním způsobem • Volíme menší soubor (do 10 subjektů) • Provádíme záměrný výběr na 3 úrovních: • Při sběru dat • Při interpretaci • Při zobrazení výsledků • Výběr metodou „Sněhové koule“ – začínáme se menším vzorkem a končíme s větší Otázky u výběru vzorku u KLV • Je výběr proveditelný s ohledem na čas? • Proč jsme vybrali danou situaci pro rozhovor? • Lze osoby, instituce propojit s výzkumnou otázkou? • Je třeba řešit i etické problémy? Rozdíl mezi kvalitativně a kvantitativně zaměřeným výběrem …