Nutriční aspekty světových náboženství duben 2017 Martina Nevrlá • • • • Vaše osobní zkušenosti images.jpg Počty věřících •Křesťanství 2,2 miliardy •Islám 1,6 miliardy •Hinduismus 1 miliarda •Buddhismus 500 milionů •Judaismus 14 milionů • • • Religion_distribution.png •Aktuálnost • •V době globalizace je nutné se zajímat o ostatní kultury • •Lepší spolupráce pacientů při terapii • • • Kulturní kompetence NT • •3 principy: • • v Vůle dovědět se o kultuře klientů – v Sebereflexe - jsou si vědomi, jak jsou – jejich vlastní výživové zvyklosti ovlivněny – kulturou, ve které žijí – v Použití znalostí při poskytování péče Důsledky začlenění kulturních kompetencí v vPacienti/klienti cítí porozumění a respekt, nebojí se vyhledat zdravotní péči v • vOdborníci mohou získat přesnější informace a lépe určit diagnózu, pokud rozumějí a dobře komunikují s pacienty • vPacienti jsou s péčí více spokojeni v vSpokojení pacienti lépe spolupracují a dodržují doporučení • vRodina více spolupracuje a podporuje pacienta, pokud doporučení jsou kompatibilní s jejich přesvědčením • Co můžete udělat oDovědět se co nejvíce z knih a článků oStrávit čas v jejich kulturním prostředí oKurzy, workshopy interkulturní komunikace oOrganizace: • Zaměstnat tlumočníka •Materiály v jazyce klienta •Zaměstnat členy komunity •Pomoc při tvorbě edukačních • materiálů • • Kulturní podmíněnost •Skladba pokrmu • •Hamburger, hranolky, nápoj •Pro Japonce jídlo v McDonald 's – – bez rýže pouze svačina • •Skladba denních jídel • •3 denní jídla s nejbohatším večer – produkt průmyslové revoluce a prodlouženého školního dne •Rodiny farmářů – největší jídlo uprostřed dne, aby pracovníci vydrželi až do konce dne •V některých kulturách jsou považována za ideální 2 denní jídla • •Skladba týdenních jídel –Nedělní oběd – symbol kultury – •Oslavy během roku spojené s hostinami • Mnohoznačný význam •1 pokrm má pro různé osoby různý význam: –Oslava etnické identity –Nízký sociální status – •Změny významu při změně okolností – např. cukr – nejdříve symbol blahobytu, po rozšíření ztráta hodnoty • •Někdy rozdílné vnímání mužského a ženského principu (steak x jahody) • Potrava jako etnický znak a symbol moci •Italové v Americe • •Alkoholdehydrogenáza, Laktátdehydrogenáza Etnocentrismus •Přesvědčení, že moje postoje a chování jsou „přirozené“ a nejlepší, odlišné je „divné“ • •Kanibalismus •http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096898594-udalosti-komentare/210411000370902/ • •Kulturní relativismus •Všechny kultury jsou stejně dobré • • •Křesťanství •Islám •Hinduismus •Buddhismus •Judaismus • Křesťanství •Historie stravování římských katolíků • •Církve vzešlé z reformace • •Historie stravování v pravoslavné církvi Historie stravování a křesťanství • •Stravování u římských katolíků • Do roku 1966 zákaz v pátek konzumovat maso • Některé řeholní řády vegetariánství • • Církve vzešlé z reformace: • Snaha odlišit se od římských katolíků • • Adventisté • lakto-ovo vegetariáni • nekonzumují •(maso, ryby, alkohol, čaj, kávu,tabák) • •Historie stravování v pravoslavné církvi: • • Přísné dodržování půstu v pátek a ve • středu • Před významnými svátky • •Ostatní křesťanské církve • Církev Ježíše Krista Svatých posledních • dnů • • • • • • Křesťanství a mentální anorexie •Sv. Kateřina Sienská •Alžběta z Reutte •Kateřina z Janova •Domenica da Paradiso •Sv. Mikuláš z Flűte • • Islám a jídlo • • Podobné předpisy se židovskými • Potraviny se zvláštní mocí • Rituály při vykrvení • • Ramadán • • • • • • • • • Hinduismus • Vegetariánství •kolem roku 1000 n.l. • •Kastovní systém •Kult uctívání krávy •Hnutí Hare Krišna •ochutnávání • • Ašramová kuchyně • Pořad duchovní kuchyně čt 2, 2007, Režie S. Zeman. •(new age, katolicismus, pravoslaví, čínská náboženství…) • http://www.ceskatelevize.cz/porady/10122711478-duchovni-kuchyne/307298380030009-hinduismus/ • • • • • • Buddhismus a jídlo • Vegetariánství? Mniši žebrání • • Geografické poměry • • Peklo, jako hrozba po požití masa? • • • • Judaismus • •Nejkomplikovanější soubor stravovacích norem • •3 základní pravidla: • •Povolené druhy masa •Zákon Kashrutu (skot, ovce, kozy, buvoli, jeleni, srnci, daňci, kamzíci, losi, husa, kachna, slepice, bažant, křepelka koroptev, okoun cejn, lín, kapr, losos..) Zakázáno: vepř, osel, kůň, zajíc, králík, velbloud, úhoř. •Správná příprava •Masité X Mléčné • 6hodin • • Jak mohou stravovací návyky • ovlivnit zdravotní stav • věřících?? Hinduismus, buddhismus, Církev Adventistů sedmého dne - Vegetariánství • •Stanovisko ADA: • •Správně rozvržená vegetariánská strava je zdravá, nutričně vyvážená a může být dokonce zdravotně přínosná. Studie provedená u Adventistů: •Bylo zjištěno: •↓ BMI •↑ vláknina •↓ alkohol •↑ zelenina • •Méně častý výskyt diabetu 2.typu a hypertenze. •Prevence kolorektálního karcinomu a aterosklerózy. • • • • • Pravoslavné křesťanství a stravování během půstu •↓ BMI •↑ folátu •↑ vlákniny •↑ Mg •↓riboflavin, Ca •↑ luštěnin, ovoce , zeleniny a brambor •↓ nasycených a trans MK • energetický příjem se v jednotlivých studiích liší •↓ celkový příjem T a B, ↑ S !!!! •↓ celkový CH, LDL, TAG • • • • • Vliv Ramadánu na věřící •Výsledky jednotlivých studií se velmi liší. •Měřené parametry (HDL, LDL, celkový CH, TAG, glukóza) zřejmě závisí na stravování v povolených denních hodinách. • •Délka půstu-12 h průměr, ale i 22h- v létě v polárních regionech •Komplikace?? • Diabetes • Vliv stravování Židů na jejich zdravotní stav •Pouze malý počet studií •↓ celkový CH, LDL, TAG •↑ HDL •↓ BMI •↓ nasycených MK •↑ S •↓ T •(kostní denzita a vitamin D)?? Praktická část •Jak ovlivní půst pravoslavných věřících hodnoty antropometrické a biochemické. •Filipovský půst před Vánocemi (40 dnů). • •Vyšetřované osoby a metodika: •2 ženy (22 a 54let), 2muži (57 a 76let). •Antropometrie: •Tělesná hmotnost, BMI, procento tělesného tuku, obvod paže pasu a boků, KT. • •Biochemie: •bilirubin, ALT, AST, glukóza, alfa-amyláza, •lipáza, celkový CH, HDL-CH, LDL-CH. • •Pro zjištění energetického příjmu bílkovin, sacharidů, tuků a cholesterolu byla použita metoda 24h recallu. • • • • Výsledky praktické části: •Antropometrie: •BMI, % tělesného tuku, obvod paže pasu a boků se výrazně nelišily před a po skončení půstu. •Nebyl zjištěn ani rozdíl v příjmu S, B, T. Převládala konzumace rostlinných bílkovin. •Zastoupení jednotlivých aminokyselin ve stravě se velmi lišilo a nedá se jednoznačně říci, že by některé byly deficitní, či by jejich příjem byl zvýšený. • • • • •Z biochemických hodnot došlo k výrazné změně hladin bilirubinu u všech vyšetřovaných osob. • •Při restrikci energetického příjmu může být způsobeno mutací genu UGT1A1 •Gilbertův syndrom •Zvýšená konzumace ovsa • •Hladiny bilirubinu však byly v normě. • • • • •Hladiny celkového cholesterolu u tří osob klesly u ženy (1956) však stouply. • •Endogenní tvorba. • •Nedošlo k výrazným změnám hodnot ALT, AST, lipázy a alfa-amylázy, hladina glukózy se také nezměnila. • Závěr praktické části: •Z výsledků praktické části vyplývá, že dodržování půstu nemá negativní vliv na zdravotní stav věřících. Strava je kvalitativně i kvantitativně plnohodnotná. •Důležitá je celková pestrost stravy a dostatek všech makro i mikronutrienů. • • Závěr •Stravování hraje v náboženství významnou roli. •Každí náboženství je specifické svými stravovacími praktikami a rituály . •Většina náboženství však splňuje zásady správné výživy a obsahuje dostatečné množství všech makro i mikronutrientů. •Většina náboženství ve svých stravovacích předpisech zohledňuje potřeby u rizikových skupin. •Studie provedené v posledních letech dokonce zdůrazňují příznivé účinky některých náboženských stravovacích praktik na zdraví. • • • Děkuji za pozornost •BAUDIŠOVÁ, J., PODRACKÁ, A. Postní pokrmy podle pravoslavné tradice. Olomouc: Fontána, 2003, s. 256. ISBN 80-7336-112-4. •BÍLEK, M. Specifické aspekty sociální práce v dnešní multireligiózní společnosti. Olomouc, 2006. 45 s. Závěrečná práce absolventská práce na Vyšší odborné škole sociální v Olomouci. •BRYANT, C. A. The Cultural Feast: An Introduction to Food and Society. Thomson Brooks/Cole, 2007, s. 446. •BUBÍK, T. Hostina a půst v křesťanské kultuře. In Náboženství a jídlo. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005, s. 19-26. •ISHIHARA, T. et al. Role of UGT1A1 mutation in fasting hyperbilirubinemia. Journal of Gastroenterology and Hepatplogy, 2001, no. 16, s. 953. •JALEEL, M. A. et al. Variations in blood glucose and lipid profile during Ramadan Fasting in male. Medical Forum Monthly, 2006, vol. 17, no. 1, s. 23-27. •JANALÍK, F. – MARHOLD, J. Tajemství židovské kuchyně. 2. vyd. Praha: Plot, 2003. 199 s. • KAŇKOVÁ, K. Poruchy metabolizmu a výživy – vybrané kapitoly z patologické fyziologie, Brno: Masarykova univerzita, 2005, 59 s. •KIZILTAN, G. et al. Dietary intake and nutritional status o Turkish pregnant women during Ramadan. Saudi medical Journal, 2005, vol. 26, no. 11, s. 1782-1787. •KOVACS, A. Pôst , islámsky aktivizmus a reinterpretácie ramadánu. In Náboženství a jídlo. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2005. s. 75-84. •MAHAN, L. K., ESCOTT-STUMP, S. Krause’s Food and Nutrition therapy, Saunders Elsevier, 2008, s. 1352. •PERSYNAKI, A, – KARRAS, S, – PICHARD, C. Unraveling the metabolic health benefits of fasting related to religious beliefs: A narrative rewiev. Nutrition, 2017, vol 35, s.14-20. •STOJANOVIČOVÁ, M.Vliv náboženství na stravovací návyky.Brno, 2010. 60 s. Bakalářská práce na LFMU. •TREPANOWSKI, J.F. BLOOMER, J.R, The impact of religious fasting on human health. Nutrition Journal, 2010, no.9, s. 1-9. •…………………………………………………………aj