PhDr. Jana SEVEROVÁ,CSc. Ústav psychologie a psychosomatiky LF MU ÒRodinné prostředí - hodnocení vztahu k jídlu u dětí z hlediska matek. ÒNejistota matek - nahrazena jídlem jako prostředkem ke zbavení se úzkostí. Tlusté dítě = dobrá matka ÒReakce na pláč - jídlo. Dítě neumí rozlišit hlad od ostatních potřeb a pocitů. ÒJídlo je odměnou za úspěch, zdar. Ò ÒSymbol lásky je tedy od narození jídlo. ÒSituace krmení - bezpečí a jistota. ÒJídlo - symbol a prostředek navazování společenských vztahů (oslavy, babince) ÒJídlo - symbol pohody (zobání u TV). ÒStres - zvýšený příjem potravy oblíbený lék. ÒVelikost rodiny - nepřímá úměra. ÒSpolečenská izolovanost ÒSpolečenské postavení: Ò- vyšší statut = štíhlost Ò- nižší statut = spíše nadváha. Ò ÒIdeál postavy ženy a muže se během dějin měnil. ÒKlimatické podmínky - dálný sever - tropy. ÒStravovací zvyklosti - stolování, úprava stravy, způsob konzumace… ÒVztah k pohybu - módní trendy. Ò ÒNejsou nápadně jiní, než běžná populace. ÒJiné je vnímání vlastního těla - vede na jedné straně k pasivitě až lhostejnosti , na druhé straně k poruchám příjmu potravy. ÒVnímání vlastního těla je individuální, ovlivňuje ho řada fktorů a nezávisí na skutečném tvaru a hmotnosti. ÒObtížnější zařazení do dětského kolektivu pro obézní děti. ÒKritika a posměch = komplex méněcennosti. ÒObezita = estetický trestný čin. ÒTrpí více ženy s mírnou nadváhou než hodně obézní obojího pohlaví. ÒRiziková skupina - dospívající dívky. ÒV TV a jinde jsou obézní často zdrojem posměchu – nedostatek sebedůvěry, jistoty, pocity izolace – snižuje kvalitu života. ÒPrimární - nedopustit, aby se obezita rozvinula ÒSekundární - vyhledávat obézní mezi dětmi i dospělými (škola, pracoviště) ÒTerciární - komplexní a kvalitní léčba obezity u nás nedokonalá, ale trend zlepšování . Centra pro léčbu lidí s těžším stupněm obezity - FN. ÒKognitivně-behaviorální terapie ( KBT) - odstraňuje nevhodné návyky stravovací a pohybové aniž by obézní tělesně či duševně strádali. ÒZměna chování znamená změnu v emocích a myšlenkách. Ò Ò ÒZaložena na teorii učení - jeho různých typech Òklasické podmiňování – S - R Òoperantní podmiňování S – R – C(následek) Òsociální učení a KBT S – R – O - C ÒHlavní cíl odnaučit chybné asociace mezi podnětem a reakcí. Ò ÒA antecedent – události nebo podněty, které se vyskytují v okolí subj. a částečně determinují jeho chování – cíl eliminovat ÒB behaviour (chování) – je nutné přesně definovat problematické, nežádoucím či žádoucí chování, myšlenky i či emoce a zaznamenat jejich výskyt, frekvenci a intenzitu. ÒC konsekvent – důsledky chování + i - ÒTechniky sebekontroly - postupně vytvořit schopnost sebekontroly. ÒKognitivní techniky - identifikovat nevhodné, automatické, ale emočně nabité myšlenky a pochopit jejich souvislost s chováním. Pak nahradit funkčními myšlenkami. ÒRelaxační techniky - odbourání úzkostí ÒTechniky vyhasínání - např. přesycení, averzívní zpevňování apod. ÒShapping – postupné dosahování cíle ÒModelování – osvojení pomocí nápodoby chování jiné osoby (přitažlivost modelu!) ÒInstrukce – žádoucí chování je subjektu popsáno slovně nebo písemně. ÒAsertivní tréning ÒOdměny a tresty se strany terapeuta ÒNaučit obézního (dítě i dospělé) dodržovat jídelní návyky, které mu vyhovují a vedou k hmotnostnímu úbytku bez jednostrannosti stravy. ÒVytvořit návyk pravidelné pohybové aktivity, která je baví a je snadno realizovatelná. ÒPomocí KBT usnadnit vytvoření těchto návyků. ÒNutný doprovod a spolupráce rodiče, zejména u dětí do 10 let. ÒTerapeut pracuje s dítětem podle jeho věkové a mentální úrovně. ÒPubescenti a adolescenti se řídí programem pro dospělé. Ò ÒDítě i rodiče jsou motivován ke snížení nadváhy. ÒBudou chodit na pravidelná setkání v Klubu strážců váhy nebo na pravidelnou individuální terapii. ÒBudou plnit úkoly „na doma“ Ò ÒChceme-li léčit děti, musíme si sednout na zem (dívat se z očí do očí). ÒBýt připraven na vymýšlení různých her a soutěží. ÒVymyslet lákavé odměny. ÒMít i systém trestů. ÒPomalá redukce hmotnosti ÒOsvojení jídelních a pohybových návyků, tak, aby se zautomatizovaly Ò\nevěnovat otázkám jídla, hmotnosti a tvaru postavy nadměrnou pozornost. ÒMůže vést osoba vyškolená v technice KBT u obezity. ÒDélka - 3 měsíce 1x týdně. ÒTrvání 2 hodiny. ÒVe skupině maximálně 20 osob. ÒÚčastnící jsou motivováni vlastním rozhodnutím snížit hmotnost. ÒPřivítání Ò1 hodina přiměřené tělesné zátěže - musí provádět rehabilitační sestra. Ò1 hodina KBT, každá lekce s jinou náplní. Òpravidelně se účastnit sezení Òv souladu se zdravotním stavem i pohybové aktivity kurzu Òpokud se nemohou zúčastnit, omluvit se předem a zjistit úkoly pro daný týden Òdodržovat pokyny a plnit úkoly pro každý týden včetně. vyplňování záznamových archů. Òzachovávat tajemství o probírané problematice u druhých členů skupiny Ònepředávat ostatním módní a nefyziologické diety bez konzultace s terapeutem. Òponechat si písemné materiály a pomůcky, které obdrží v kurzu Òúčastnit se všech akcí kurzu nebo po dohodě s terapeutem organizovat další akce pro členy Òdobrovolně klub opustit, ale oznámit ostatním členům své důvody. Ò Ònedostatečná motivace účastníků Òčastý výskyt stresových situacích v životě účastníka Ònedostatek aktivního podpůrného systému v okolí účastníka. Děkuji Vám za pozornost.