NÁROČNÉ ŽIVOTNÍ SITUACE A JEJICH ZVLÁDÁNÍ PhDr. Andrea Mikotová, Ph.D. a.mikotova@post.jamu.cz ZÁTĚŽOVÁ (SVÍZELNÁ) SITUACE ¢  Zátěžové situace = náročné životní situace, se kterými se člověk musí vyrovnávat a které mohou mít na jeho zdraví různý dopad ¢  Tvoří však přirozenou součást života – jsou nezbytné pro normální utváření osobnosti ¢  Nebezpečí však: jejich neúměrná intenzita nebo kumulace v omezeném časovém úseku ¢  V průběhu života si osvojujeme různé strategie jak zátěž řešit a zvládat ¢  Které životní události lidé nejčastěji uvádějí jako zátěžové? HOLMES A RAHE: INVENTÁŘ ŽIVOTNÍCH UDÁLOSTÍ (UKÁZKA) Životní událost Body Úmrtí partnera 100 Rozvod 73 Uvěznění 63 Úmrtí blízkého člena rodiny 63 Úraz nebo vážné zranění 53 Sňatek 50 Ztráta zaměstnání 47 Narození dítěte 39 Změna finančního stavu 38 Změna odpovědnosti v zaměstnání 29 Problémy a konflikty s nadřízeným 23 Změna pracovní doby či podmínek 20 HOLMES A RAHE: INVENTÁŘ ŽIVOTNÍCH UDÁLOSTÍ (UKÁZKA) ¢  Inventář je pouze orientační: vždy brát zřetel na interindividuální rozdíly ŽIVOTNÍ UDÁLOSTI ¢  Každodenní menší nepříjemnosti (tzv. daily hassles) mají kumulativní efekt ¢  Každodenní menší pozitivní životní situace (daily uplifts) mají protektivní vliv ¢  Aplikace: flow-lístek FLOW-LÍSTEK (VYUŽITÍ PROTEKTIVNÍHO VLIVU DAILY UPLIFTS) ¢  Každý den si poznamenám 3 pozitivní věci, které se mi přihodily. Zároveň každý den ohodnotím na stupnici 1-10, jak jsem byla v daný den spokojená. ¢  Systematické zvyšování orientace na to pozitivní I. II. III. 1-10 1. 3. 2016 2. 3. 2016 3. 3. 2016 … ZVLÁDÁNÍ ZÁTĚŽOVÝCH SITUACÍ ¢  V psychologické literatuře pod pojmem coping. ¢  Z řeckého colaphos, které znamená přímý úder na ucho, tedy přeneseně prát se, vypořádat se s někým/ něčím ¢  Jiné možné názvy pro proces zvládání stresu (nebo životních těžkostí; zátěžových situací; náročných životních situací): čelení stresu; moderování stresu nebo stress management ADAPTACE A COPING ¢  Adaptace = vyrovnávání se se zátěží, která je relativně v normálních mezích ¢  Coping = boj člověka s nepřiměřenou, nadlimitní zátěží (co do času i co do intenzity). Takto definovaná zátěž znamená distres. ¢  Tak jako je distres vyšší mírou zátěže, tak je coping vyšším stupněm adaptace. COPING: DEFINICE ¢  Proces řízení vnějších i vnitřních faktorů, které jsou člověkem ve stresu hodnoceny jako ohrožující jeho zdroje. (Lazarus, 1966) ZPŮSOBY ZVLÁDÁNÍ ZÁTĚŽOVÝCH SITUACÍ: COPINGOVÉ STRATEGIE ¢  Mezi lidmi sledujeme v oblasti zvládání životních těžkostí značné odlišnosti, plynoucí z osobnostních charakteristik, různých stylů zvládání, strategií zvládání a technik zvládání, které je možno se naučit. ¢  Zvládání stresu je proto dynamický proces ovlivněný jak jedincem, tak konkrétní stresovou situací. ¢  Adaptivní (zdravý, funkční) coping ¢  Neadaptivní (maladaptivní) coping PROBLEMATICKÉ (MALADAPTIVNÍ) ZPŮSOBY ZVLÁDÁNÍ ZÁTĚŽOVÝCH SITUACÍ ¢  Nevedou k reálnému, účelnému a cílenému řešení ¢  Nejčastěji jde o tzv. obranné mechanismy, tj. sebeklamy, které transformují informace tak, aby byly pro nás snesitelné. ¢  Obran. mechanismy užíváme k obraně před nepříjemnými skutečnostmi. Jejich používání si neuvědomujeme. ¢  Nemění situaci, pouze naše vnímání situace. ¢  Obecně jsou pro každého z nás běžné a nejsou nebezpečné ¢  ALE: Nebezpečí, pokud se některý/é z nich stane dominujícím způsobem řešení problémů OBRANNÉ MECHANISMY ¢  Potlačení – přání nebo nápadu ještě před tím, než byl vysloven. Činím tak vědomě. Velmi častý obr. mech. v nemoci: vědomě na nemoc nemyslím, občas ji až bagatelizuji. ¢  Vytěsnění – neuvědomovaný děj, kt. nás zbavuje nepříjemných zážitků nebo pocitů. Např. vytěsnění traumatického zážitku do nevědomí. Nedokážu si na nic vzpomenout (bez organické příčiny) ¢  Racionalizace - dodatečné vysvětlení (omluvení, až „pseudovysvětlení“) nepřijatelných činů, situací (např. „kyselé hrozny“ a „sladké citróny“; „piju, protože jsem nešťastný“). ¢  Únik – fyzický (z léčby, z nemocnice), únik do nemoci, k návykovým látkám, do fantazie… OBRANNÉ MECHANISMY ¢  Popření – zavírání očí před existujícím problémem, nepříjemnou realitou („Ta bulka v prsu nemůže být nádor.“ ¢  Regrese – částečný nebo symbolický návrat do dřívějšího vývojového období (větší závislost na blízkých, pubertální vtípky…) ¢  Agrese – různé projevy. Nejen fyzické násilí, ale i křik, ironie, výstředné chování, autoagrese (sebepoškozování) … ¢  Projekce – přisuzování vlastních chyb, strachu nebo viny druhým lidem (personálu, rodině…) ¢  … a další ADAPTIVNÍ ZPŮSOBY ZVLÁDÁNÍ ZÁTĚŽOVÝCH SITUACÍ Modifikace chování ¢  Aplikace podmiňování na řešení těžkých situací ¢  Žádoucí chování je cíleně posilováno Kognitivní ovlivňování ¢  Základem mnoha potíží jsou nepřiměřené představy a iracionální přesvědčení ¢  Cíl: identifikovat iracionální přesvědčení a nahradit je správnými přesvědčeními ADAPTIVNÍ ZPŮSOBY ZVLÁDÁNÍ ZÁTĚŽOVÝCH SITUACÍ Psychologické očkování ¢  Časté např. při léčbě bolesti. Má 4 fáze: 1.  Uvědomění si, že stres má i svůj psychický základ a je tedy ovlivnitelný i psychologickými cestami 2.  Osvojování si nových způsobů zvládání (např. relaxace, imaginace, hluboké dýchání…) 3.  Tzv. generální zkouška: mírná forma stresu se spojuje s nacvičenou změnou postoje a relaxací 4.  Tzv. živá situace: reálné působení stresu ADAPTIVNÍ ZPŮSOBY ZVLÁDÁNÍ ZÁTĚŽOVÝCH SITUACÍ Ventilace emocí ¢  Ventilací – zveřejněním – lze snížit náš subjektivní pocit stresu ¢  Např. pojmenováním, vyslovením, napsáním ¢  Využití efektu katarze, tj. psychického očištění od negativních zážitků. STRATEGIE ZVLÁDÁNÍ STRESU ¢  Specifické způsoby přístupu ke zvládání stresu ¢  Strategie zaměřené na řešení problému – vyvinutí vlastní aktivity a snaha danou situaci konstruktivně řešit. Např. změnit podmínky, které způsobují stres. Tyto strategie jsou zřetelné již u malých dětí. ¢  Strategie zaměřené na vyrovnávání se s emocionálním stavem – zaměření na regulaci emocionálního stavu, který se v důsledku stresu změnil. Např. snižování míry obav nebo míry zlosti. Strategie se objevuje až v adolescenci. PROKRASTINACE „Špatná zpráva je ta, že čas letí. Dobrá zpráva je ta, že vy jste pilot.“ Michael Althsuler PROKRASTINA…CO? ¢  crastinus = zítra ¢  Pro crastinus = pro zítřek ¢  Ale: nejde jen o pouhé odložení čehokoliv na později. CHARAKTERISTIKY PROKRASTINACE ¢  dobrovolný souhlas s odkládáním ¢  iracionalita - člověk ví, že by danou věc odkládat neměl, ale přesto to, zcela nelogicky, dělá. ¢  zažívání nepříjemných pocitů: například stud, úzkost, vina či strach ¢  Dobrovolná angažovanost v jiných, náhradních činnostech - částečně proto, aby byly potlačeny nepříjemné pocity. ¢  Náhradní činnosti mohou být sice prospěšné, ale v daný moment nejsou prioritou a člověk si to dobře uvědomuje. ¢  Prokrastinace není lenost. CO VŠECHNO LZE ODLOŽIT NA POZDĚJI? Cokoliv J Avšak nejčastěji odkládáme úkoly, které: ¢  nemají zcela jednoznačně daný termín, nebo je tento termín příliš vzdálený ¢  vedou ke vzdálené, ne k okamžité odměně ¢  jsou pro nás zdrojem strachu nebo obav ¢  zaberou mnoho času ¢  jsou nudné ¢  jsou nepříjemné ¢  jsou náročné ¢  už jednou odloženy byly a teď jsou zdrojem strachu a stresu, protože času je ještě méně, než předtím. NEGATIVNÍ NÁSLEDKY ODKLÁDÁNÍ ¢  zvýšený výskyt stresu a zdravotních potíží ¢  negativní vliv na výkon (studium, práce) ¢  pocity studu ¢  neschopnost nalézt vhodnou rovnováhu mezi kvalitou práce a rychlostí jejího provedení ¢  zásah do života druhých, kteří mohou doplácet na prokrastinaci někoho jiného (ať už čekáním či neustálým upozorňováním na neplnění termínů) ¢  v očích druhých se prokrastinující stává nespolehlivým „flákačem“ – prokrastinace škodí pověsti daného člověka JAK POZNÁM, ŽE MI ODKLÁDÁNÍ UŽ PŘEROSTLO PŘES HLAVU? ¢  Pokud odkládání výrazně negativně ovlivňuje některou stránku osobního života: ¢  mezilidské vztahy - člověk se stává pro druhé nespolehlivým a druzí mu méně důvěřují ¢  duševní i fyzické zdraví - narušené opakovanou úzkostí a stresy z neustálého dohánění něčeho na poslední chvíli ¢  horší studijní a/nebo pracovní výsledky TIPY, JAK S PROKRASTINACÍ SKONCOVAT KAM MÍŘÍM? ¢  Kde se vidím za jeden rok? (Co děláte? Pracujete? Studujete? Nebo obojí? Kde, popřípadě s kým bydlíte/ žijete? atd.). ¢  Kde se vidím za pět let? ¢  Které cíle a činnosti se díky této úvaze vynořily jako Vaše priority? Pojmenujte je a sepište: ZLODĚJI ČASU A POZORNOSTI ¢  Co Vás poslední dobou nejčastěji odpoutává od důležitých činností? Pojmenujte, "obžalujte" a sepište své zloděje: ¢  Každý zločin musí být potrestán! Vymyslete svým odsouzeným náležité "tresty". Například: emaily a sociální sítě tímto odsuzuji k vypnutí v průběhu psaní seminárky. Mají právo mě zaměstnávat v čase XY. ¢  Zkuste to také: PLÁNUJTE SVÉ ČINNOSTI. IDEÁLNĚ PÍSEMNĚ. Výhody písemného plánování: ¢  Pokud své zápisky pravidelně kontrolujete, na nic nezapomenete. Odlehčíte si tak paměť. ¢  Písemné plány nebo úkoly v diáři jsou přehlednější – lépe se vyznáte v tom, co Vás v nejbližší době čeká. ¢  Tím, že svůj závazek napíšete, se k jeho splnění částečně motivujete. Je to jako uzavřít písemnou smlouvu sám se sebou. ¢  Plnění svých plánů můžete velmi jednoduše kontrolovat. ¢  Písemné plánování je i jakousi dokumentací, ke které se můžete kdykoliv později vrátit. PLÁNUJTE SVÉ ČINNOSTI. IDEÁLNĚ PÍSEMNĚ. Jak správně plánovat: ¢  Naplánujete si pouze ?% času? ¢  60%. Zbylých 40% nechte neplánovaným, nečekaným událostem a možnosti, že něco zabere více času. ¢  Na nové, neznámé činnosti si vymezte… ¢  2x tolik času, než si myslíte, že zaberou. Buďte opatrní a raději se připravte na to, že činnost bude nakonec mnohem komplikovanější a těžší, než se zdá.  ¢  Plánujte písemně. Zaznamenávejte si své úkoly a termíny ihned. Nečekejte, až na ně zapomenete. ¢  Žádné plánování bez termínů! Co se dá udělat "kdykoliv", to se nakonec neudělá nikdy. Stanovujte si konkrétní termíny, v ideálním případě předtermíny, zapisujte si je a kontrolujte jejich plnění. PLÁNUJTE SVÉ ČINNOSTI. IDEÁLNĚ PÍSEMNĚ. Jak správně plánovat: ¢  Při plánování se pokuste spojovat podobné aktivity. Např.: najednou vyřídit všechny plánované telefonáty a všechny e-maily. ¢  Buďte v plánování realističtí. Řiďte se heslem raději méně a včas než mnoho a pozdě (či nekvalitně). ¢  Buďte v plánování konkrétní. Plán, který pojmenujete musím napsat diplomovou práci nebo musím si koupit byt, je opravdu velké a pro mnohé navíc těžce představitelné sousto (hlavně pokud jde o Vaši první diplomku a první hledání bytu v životě). ¢  Osvojování si pravidel plánování vyžaduje velké množství motivace. Podporujte se proto drobnými odměnami nebo lákadly. DALŠÍ TIPY ¢  Naučte se plnohodnotně odpočívat. ¢  Úkol rozdělte na více menších a ty si postupně odškrtávejte jako hotové. Budete mít z práce lepší pocit, neboť uvidíte, že práce rychleji odsýpá. ¢  Poté, co úkol rozdělíte na několik menších částí, začněte s tou nejméně příjemnou nebo nejtěžší, ať je rychle za vámi. Nemyslete si, že za hodinu nebo dvě to bude lepší. Nebude! ¢  To lehké nechte na konec jako „třešničku“. DALŠÍ TIPY ¢  Začněte! Dejte si limit např. jen 10 minut se plánované činnosti věnovat. Když už člověk začne, obvykle vydrží i déle, než oněch 10 minut. A i kdyby ne, začít je vždy základ a představuje seznámení se s danou činností, což zlepší naši představu o tom, kolik asi zabere času. ¢  Odměňte se, když něco nepříjemného zvládnete! Odměnu si můžete naplánovat i dopředu, jako motivaci. Například: pokud podklady k zítřejší poradě stihnu nachystat už do 18.00, mám večer pro sebe a zajdu s kamarády do kina.