SEMINÁŘ „PSYCHOLOGIE VE ŠKOLNÍ PRAXI“ Humor ve školní třídě Proč téma humoru ve výuce? ¨Humor jako součást (pedagogické) komunikace učitele a žáka ¨Humor jako metoda přirozeného udržení pozornosti ve výuce ¤Práce s kognicí (a emocemi ve výuce) ¨Humor jako copingová strategie (zvládání zátěže) ¨Humor jako indikátor sociálního klimatu třídy ¨ Ukázka www.lamer.cz: #43783 40 příspěvků v diskuzi dobrý den dost jste mě včera překvapil v té anketě přijďte za mnou, až budete moct, chci si s vámi promluvit Myslíte třeba o různých významech pojmu "anonymní dotazník"? Terminologie (Čapek,Kosík, Werich) ironie, satira, jízlivost, humor ¨ironie je projevem převahy, pocitu nadřazenosti ¨satira je projevem revolty; bojuje s něčím ¨jízlivost je projevem uspokojení z vlastní duchaplnosti, výsměch a očekává smích publika jako ocenění ¨humor je možný jen mezi rovnými, předpokladem solidarita a vzájemná důvěra ¨ ¨ ¨ Ukázka – Recitace básně (Marečku, podejte mi pero) ¨https://www.youtube.com/watch?v=xI6uQK8zt2E Funkce humoru ve výuce ¨výuka je záležitostí svrchovaně vážnou; plní se vzdělávací a výchovné cíle, postupuje se podle plánů, ale... ¨ ¨interakce živých aktérů také přináší i humor např. v podobě drobných nedorozumění, nečekaných situací atp. ¤nutí tvořivě reagovat na učivo; akcentuje unikátnost situace; dokáže relativizovat aktuální snažení; ukazuje vnitřní svobodu aktérů... ¤ ¨->dvě základní funkce humoru: ntlumící, redukující (distres) naktivizující, posilující, rozšiřující (tvořivost) ¤ ¨ Typy humoru ve školní třídě ¨podle komunikačního kanálu ¤verbální a neverbální ¨podle míry záměrnosti ¤humor chtěný, zamýšlený novlivněn i schopností adresáta interpretovat n (věk, aktuální stav, jazykové schopnosti...) ¤humor nechtěný, nezamýšlený, bezděčný ¨podle míry závislosti na kontextu ¤přenositelný mimo kontext interakce ¤závislý na kontextu situace a zkušenosti aktérů Typy humoru ve školní třídě ¨podle producentů ¤učitelé, žáci, skupiny žáků, školní třída, učitel a žák... ¨podle adresátů ¤určený všem ve třídě ¤určený spíše spolužákům ¤určený konkrétnímu žákovi ¨ Učitelský humor (Neuliep) ¨Zaměřený na učitele ¨učitelova příhoda ¤související s učivem ¤nesouvisející s učivem ¨přiznaná konsternace ¨hraní role ¤související s učivem ¤nesouvisející s učivem ¨shazování sebe sama ¨ ¨Zaměřený na žáka ¨h. upozornění na chybu ¨přátelské dobírání ¨dělání si legrace ze žáka ¨učitel hraje roli studenta ¨ ¨Neadresný humor ¨nečekaná přirovnání, nelogické výroky ¨vyprávění vtipů ¨slovní hříčky ¨neobvyklá interakce ¨ ¨Vnější zdroje humoru ¨humorná interpretace učiva ¨karikování třetí osoby ¤ve vztahu k učivu ¤bez vztahu k učivu ¨h. využití přírodního jevu ¨ ¨Nonverbální humor ¨h. přehnaná mimika ¨h. pohyby těla Humor jako hledání (vlastních) hranic ¨Jak se cítíte v situaci, kdy se skupina lidí směje ¤Vašemu vtipu ¤Vám Žákovský humor ¨součást klimatu a třídní subkultury ¨žákovské přezdívky ¨žákovské mimovýukové aktivity ¤„Nalákal do třídy opilého popeláře“ ¨žákovské výroky ¤Murphyho zákony pro školu... ¨žákovské parodie ¤alternativní verze příkladů, uměleckých děl, divadelní etudy a scénky... Humor ve škole - literatura ¨KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU 1995. ISBN 80-210-1070-3. s. 159-177 ¨ŠEĎOVÁ, K. Humor ve škole. Brno: MUNI Press, 2013, 189 s. ¨TAMBLYN, D. Laugh and Learn : 95 Ways to Use Humor for More Effective Teaching and Training. New York: AMACOM 2002. ISBN 0-8144-0745-5 (dostupná v Ebrary Education) ¨ ¨