PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE „Nelegální“ komunikace ve škole, podvádění atp. Úvodem ¨Nelegální komunikace, ilegální komunikace či aktivity (Mareš, Stránská) (aktivity ve smyslu vyrušování) ¨Podvádění (v pravém smyslu slova) ¤Pokleslá forma sociální aktivity (Helus) nMísto opravdové pomoci obcházení hodnocení ¤Cheating, cyber-cheating ¨ ¨Vázány zejména na situace hodnocení (formativní, sumativní hodnocení) ¨ ¨Čím vyšší význam testu, zkoušky („high-stakes testing“), tím větší pravděpodobnost tohoto typu chování ¨Spousta příkladů v literatuře, filmu… • Souvislosti ¨Nelegální komunikace ¨Rozvíjí se hlavně v podmínkách (tradiční) hromadné výuky ¤Žákovská komunikace a kooperace v ní není žádoucí (proto nelegální k.) ¤Obtěžuje, ruší… učitele ¤Transmisivní pohled na výuku ¨Podvádění ¨Snižuje objektivitu hodnocení a nivelizuje žákovské výkony ¨Nežádoucí součást skrytého kurikula ¤„Dobrý výsledek je možný jen podfukem“ ¤Nepřevzetí zodpovědnosti za svůj výkon ¤Řešení složitějších situací s ohledem na okamžitý zisk nPřisvojování si výsledků práce kolegů v práci O co se jedná? ¨Aktivity narušující výuku ¤vykřikování, komentáře, psaníčka, oběžníky, piškvorky (a další hry), četba… ¨ ¨Podvádění ve zkouškové situaci ¤Napovídání ¤Taháky ¤Zjišťování obsahu testů ¤Podvádění při písemných pracích ¤(…viz dále) ¨ ¨Využívají všech dostupných komunikačních kanálů, sociálně-psychologických poznatků i dostupných technologií ¨ Motivy ¨Individuální ¤Získání co nejlepšího hodnocení s co nejmenším úsilím ¤Dodržení svébytné sociální normy (expertní role ve skupině) ¤Snaha zajistit si protislužbu (v předmětu, který mi nejde) ¤Touha se předvést ¤Sport ;) (adrenalin ;) ¨ ¨Skupinové ¤„…jistá forma prosociální aktivity, závisející na vztazích mezi žáky a na celkovém klimatu třídy“ (Stránská) nV rámci sociální podskupiny (kamarádi) napovídání častější ¤Může se jednat i o svérázný druh obrany před nevhodným ped. působením učitele (hypertrofovaný důraz na faktografii, zbytečné detaily, neobjektivní hodnocení, nesrozumitelný výklad apod.) ¨ ¨U učitelů ¤Snaha vyhnout se nepříznivému hodnocení vlastní práce (inspekce, srovnávací testy, maturity… ;) Typy podvádění ¨Získávání nebo požadování informací ¤Opisování, posílání SMS/MMS s řešením, vysílačky, hands-free, kopírování obsahu testu (otázky, řešení, foto v mobilu…) ¨ ¨Práce s nepovolenými materiály nebo s materiály nepovoleným způsobem ¤Taháky, vzorce v kalkulačce, na flashdisku, audio v mp3 přehrávači, vydávání cizí práce za vlastní (paper-mill), kopírování necitovaných zdrojů, překlad vydávat za vlastní dílo… ¨ ¨Ovlivňující průběh zkoušení a hodnocení ¤Vydávání se za jinou osobu ve zkouškové situaci, u distančních forem – přítomnost „poradce“, výsledky internetové debaty upravit a vydávat za vlastní dílo, získat učitelské heslo (cracking, spyware) a upravit svůj záznam nebo získat zadání, dávat k dispozici své výsledky ostatním studentům… Podvádění a souvislosti (Cizek, 2003) ¨Podvádění podporují: ¤Odpor ke škole, snaha připoutat pozornost, dobrá zkušenost s výsledky, orientace na známky, strach ze špatných známek, motivace vyhnout se neúspěchu, strach ze školy, zájmy ležící převážně mimo školu ¤Velký počet žáků ve třídě, orientace školy na výkon, výuka preferující nátlak, příležitost (řada sociálních experimentů) ;) ¨Bez vlivu ¤Absence, motivace k výkonu, mimoškolní aktivity, příslušnost k minoritě či majoritě, sebedůvěra, osobnostní typ A ¤Typ školy (veřejná / soukromá) ¨Podvádění inhibuje ¤Školní sebepojetí, očekávání školního úspěchu, vyšší intelektové schopnosti, introverze, vnější situování kontroly, vnitřní motivace, orientace na učení, odpovědnost za výsledky učení, vyšší úroveň morálního usuzování ¤Kvalitní výuka, zajímavé a z pohledu žáka užitečné učivo Prevence - edukace studentů (Cizek, 1999) ¨Běžná výuka ¤Vysvětlení pravidel, příklady zjištěných podvodů a jejich řešení, diskuse na dané téma ¤Vysvětlení pojmů hledání pomoci, poskytování pomoci, jednostranná a vzájemná spolupráce. Diskuse a úkoly procvičující korektní formy spolupráce ¨ ¨Seminární a písemné práce ¤Vysvětlení pojmů autorství, duševní vlastnictví, copyright atp ¤Vysvětlení způsobů citace, prafrázování, nevědomého plagiátorství, ukázky nekorektní práce s prameny. Nácvik práce s různými typy pramenů Prevence při přípravě ¨Volba úloh znesnadňující podvádění (banky testových úloh, individualizace zadání atd. – viz IS, moodle atp.) ¨Zabezpečení dokumentace, evidence atp. ¨V případě elektronického zkoušení zajistit zabezpečení PC ¤přístup k jen povolenému softwaru a datům Preventivní opatření v průběhu a po skončení ¨Věnovat pozornost a průběžně kontrolovat ;) ¨ ¨V případě podvodu použít adekvátní řešení a neignorovat podvádění jako „součást folkloru“ ¨ ¨Zabezpečit získané výsledky ¨ ¨Porovnat aktuální a běžný výkon studenta a hledat příčiny rozdílů ¨ ¨Evidovat důkazy o podvodu a řešit jej na škole obvyklým způsobem Literatura k dalšímu studiu ¨MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU 1995. ISBN 80-210-1070-3. s. 159-177 ¨MAREŠ, J. Tradiční a netradiční podvádění ve škole. Pedagogika, 2005, vol. 55, no. 4, p. 310-335. ISSN 0031-3815 ¨ ¨V ČR málo výzkumů ;) ¨