OSOBNOSTNÍ FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ PROCESY UČENÍ Pedagogická psychologie Úkoly pedagogické psychologie ¨vysvětlovat, ¨ovlivňovat, ¨projektovat. ¨ ¨Hlavním poslání oboru tedy není objevovat věci jaké jsou, nýbrž jaké by mohly být. (Salomon, 2000) Jaké jsou možnosti ovlivnění ¨Empirické údaje a jejich uplatnění si snadněji představíme u změn ¤školního kurikula, učebních úloh, vyučovacích metod, učebnic, e-learningu a ICT… ¤ ¨Jak je to s osobností? Může se osobnost člověka vůbec měnit? ¨V principu tři možné odpovědi: 1.Osobnost se nemění, je stabilní; proto v psychologii používáme pojem osobnost. 2.Osobnost se mění po celý život, vyvíjí se. V některých obdobích rychleji a výrazně, v jiných pomalu a téměř nepozorovaně. 3.Osobnost má z hlediska struktury různé úrovně: některé se příliš nemění, jiné se mění výrazněji. ¨Do značné míry i otázka vymezení klíčových pojmů (osobnost, změna, stabilita…) ¤ Psychologická pojetí osobnosti – řada různých pojetí ¨Rozdělení podle řady různých kritérií ¨Podle Smékal (2005) – šest složek osobnosti: 1.Stavba těla: Jak vypadá? 2.Temperament: Jak rychle a intenzivně prožívá, reaguje a jedná? 3.Zaměřenost: Co chce a co nechce, za čím jde a co odmítá? 4.Schopnosti a dovednosti: Co umí a dovede, co neumí a nedovede? 5.Charakter: Jaký ten člověk je, co je zač? (jeho mravní zásady, jeho pocit odpovědnosti…) 6.Životní dráha: Odkud a kam jde? 7. Co je tedy osobnost ¨V běžné mluvě pojem „osobnost“ spíše synonymem úspěchu ¨ ¨Drapela (1997) subjektivně vnímána jako jednotný a pevný celek; ve skutečnosti spíše proces; dynamický zdroj chování, identity a jedinečnosti ¨Helus (1982) osobností se člověk nerodí, nýbrž stává (tzv. potenciální osobnost) Může se tedy osobnost měnit? ¨Tři úrovně osobnosti (McAdams, 1994) ¤dispoziční rysy (dispositional traits) ¤osobní zaměřenost (personal concerns) ¤životní příběh (life narrative). ¤ ¨Takže – ano i ne. ¤ Dispoziční rysy (McAdams) ¨Relativně nezávislé na vnějších vlivech a kontextu ¨Zdrojem srovnání lidí mezi sebou ¨Do jisté míry vrozené, během života relativně stabilní ¨V psychologii označovány jako rysy osobnosti ¤např. Big Five (pětifaktorový model osobnosti - dimenze neuroticismus, extraverze, otevřenost vůči zkušenosti, přívětivost, svědomitost) Osobní zaměřenost (McAdams) ¨Co čeho chce člověk v určitém období svého života dosáhnout, ¨Ale také, co nechce dělat, čemu se chce vyhnout. ¨Konkretizace v podobě plánů, osobních cílů, i strategií. ¨ ¨Kontextově ovlivněné i závislé ¨ ¨Řada teorií např.: osobní usilování o něco (Emmons, 1986), perspektivní motivace člověka (Pavelková, 1990, 2002), osobní projekty (Palys, Little, 1983), aktuální životní úkoly (Cantor, 1990) ¨ ¨Ovlivnitelné Životní příběh (McAdams) ¨Integrace, jednota, soudržnost dílčích složek, celková zaměřenost osobnosti, její životní směřování, smysl života. ¨Tato úroveň se týká proměn jedincova „já“(self), včetně jeho identity. ¨Identita je zde chápana jako vnitřní, rozvíjející se příběh, který v sobě integruje rekonstruovanou minulost, vnímanou přítomnost a anticipovanou budoucnost do koherentního, životadárného mýtu; tento životní mýtus posiluje daného člověka (McAdams, 1994, s. 306) Životní příběh ¨Výzkumy učitelů ¤Gavora, P. Výskum životného príbehu: učiteľka Adamová. Pedagogika, roč. 51, 2001, č. 3, s. 352-368. Dostupný z http://web.fhs.utb.cz/cs/docs/vyskum_ziv_prib.pdf ¤Lukas, J. Životní příběhy učitelů - od kvalitativního ke smíšenému výzkumnému designu . Kocurová Marie. In Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu; sborník anotací 14 konference ČAPV. 1. vyd., Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2006. s. 36-36. ISBN 80-7043-483-X. Dostupný z http://www.jlukas.cz/doc/pedagogicka/zivotni_pribehy_ucitelu.pdf ¤A řada dalších studií (Lazarová aj.) ¨Výzkumy žáků ¤Dílčí aspekty; otevřené téma ¤ Stabilita a změny ¨V různých složkách osobnosti různé, i z hlediska rychlosti a obsahu (srv. novorozenec, kojenec; dospívání…) ¨Osobnost nemůže být rigidně stabilní; musí reagovat na změny v sociálním (aj.) okolí ¤Vývojová, sociální psychologie ¨ Změny osobnosti ¨nezbytné v případech, kdy se člověk ocitne před novým, závažným adaptačním problémem (Weinberger, 1994, s. 339). V zásadě tři možnosti ¤systematickým dlouhodobým úsilím lidí kolem jedince (rodičů, učitelů, psychologů, trenérů) ¤jednorázově - vlivem těžké životní události, zažitého traumatu (nemoc, úraz, vážná nemoc či úmrtí v rodině, dopravní neštěstí, přírodní katastrofa atp.) ¤z iniciativy jedince samotného, který se snaží sám na sobě pracovat. nKdyž vykrystalizuje jeho nespokojenost s dosavadním stavem – crystallization of discontent (Baumeister, 1994) ¤ Facilitace změny ¨Když jedinec očekává, že v daném aspektu osobnosti vůbec může dojít ke změně ¨ ¨Otázka subjektivního vnímání změny Literatura ¨Drapela, V.J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. ¨Smékal, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. 2., opravené vydání. Brno : Barrister & Principal, 2004.