PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Diagnostika žáků v kontextu školy a školní třídy Úvodem ¨Tradiční uchopení tématu akcentuje výčty metod pro konkrétní aspekty použití ¨Druhou možností je kombinace prvního přístupu a výsek témat z metodologie a statistiky (části klasické teorie testů) ¨V této prezentaci jde spíš o postihnutí podmínek a způsobu uvažovaní o problematice; konkrétní diagnostické postupy jsou a) součástí dalších kurzů a b) součástí dalšího oborového postgraduálního studia Oblast poradenství – institucionální rámec 1.Rutinní (pedagogická a psychologická) diagnostika v běžné výuce 2.Poradenský systém (v ČR je založen na dvou pilířích) ¤a) Činnost školních poradenských pracovníků na školách je někdy označována termínem „školní poradenské pracoviště“, nnejedná se však o samostatnou organizační formu nebo o jednotku v rámci školy, která má nebo by měla mít právní subjektivitu. nŠkolní poradenské pracoviště je v základní formě tvořeno činností školního metodika prevence a výchovného poradce. nV rozšířené verzi školního poradenského pracoviště je činnost metodika prevence a výchovného poradce, kterého musí mít každá škola, doplněna také činností školního speciálního pedagoga anebo školního psychologa. Některé školy dokonce zaměstnávají oba školní poradenské specialisty (školního psychologa a speciálního pedagoga), a to buď z vlastních zdrojů, nebo z různých grantů a dotací EU. ¤b) Druhým pilířem poradenského systému ve školství jsou tzv. školská poradenská zařízení. Tvoří je pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra. Tato zařízení zajišťují činnosti a služby pro děti, žáky, studenty a jejich zákonné zástupce, školy a školská zařízení. ¤Řadíme sem poradny a centra: nspeciálně pedagogické npedagogicko-psychologické npreventivně-výchovné ninformační ndiagnostické nporadenské nmetodické nnapomáhají při volbě vhodných vzdělávacích postupů ¤ ¤Spolupracují s orgány sociálně právní ochrany, zdravotnickými zařízeními, soudy aj. ¨ ¨zdroj: MŠMT. Oblast poradenství. Dostupné z www http://www.msmt.cz/socialni-programy/oblast-poradenstvi ¤Profesní příprava učitelů v tomto směru není zcela uspokojivá a dostatečná, např. klasická teorie testů je nahlížena jako příliš složitá pro budoucí učitele ¤ ¤Řada negativních konsekvencí – testování jako unikátní know-how; neschopnost adekvátně chápat výsledky testování (např. PISA); problémy s organizací větších projektů (státní maturita; plošné testování) ¤ ¤Otázka obecné psychologické gramotnosti (jeden z aktuálních projektů EFPA) ¨ Seminární cvičení ¨Co bychom chtěli, aby o psychodiagnostice (doz)věděli ¤Studenti v pregraduálním studiu psychologie ¤Studenti učitelství a učitelé ¤Rodiče žáků a studentů ¤Novináři ¤ ¤ ¤ ¤ Teoretický rámec ¨Vzdělávání jako nástroj změny ¤Koncept rovných příležitostí (equal educational opportunity) vychází ze snahy vyrovnávat podmínky pro vzdělávání (různé sociální složení třídy, různá kognitivní úroveň x stejní učitelé) a poskytovat stejnou péči. ¤Současně se škola snaží dosahovat tzv. „funkčního minima“ žáků a vyrovnávat jejich dosahované výsledky. ¤Klíčovou figurou v tomto procesu integrace je učitel. ¤Plní roli zprostředkovatele v procesu učení, rozlišuje odlišnosti v průběhu vzdělávání u jednotlivých žáků při zachování kvality procesu vzdělávání. ¤Umí pracovat se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. ¤Umí komunikovat s rodiči těchto žáků. ¤Umí pracovat s odbornými doporučeními pro práci se žákem, zavádí je do praxe - vytvoření IVP. ¤Dokáže využívat podpůrné poradenské služby (asistenti, ŠP, ŠSP, PPP, SPC…). ¤Zvládá práci s předsudky. ¨Zdroj Zapletalová, 2010 Teoretický rámec II ¨Klasická teorie testů (např. Urbánek, Denglerová, Širůček, 2011) ¤Klasický příklad - didaktické testy (viz např. též cíle učení) ¤Validita, reliabilita, konzistence škál (α)… ¤Teorie konstrukce testů (dotazníků), analýza položek ¤Normalizace, normy ¨Teorie odpovědi na položku (IRT), počítačové adaptivní testování (Jelínek, Květon, Vobořil, 2011) ¨Teorie vědomostního prostoru (KST) (např. Denglerová in Urbánek, Denglerová, Širůček, 2011) ¨ ¨ Perspektivy pohledu ¨Pedagogická vs. psychologická diagnostika ¨Individuální vs. skupinová diagnostika ¨Diagnostika, evaluace a hodnocení (vnitřní / vnější; rutinní / intervence) ¨Screening vs. cílená diagnostika ¨Ex post vs. pro futuro diagnostika ¨Žák-třída-třídy-škola-školy-vzdělávací systém-mezinárodní srovnání – různé cíle a úrovně diagnostiky ¨(…) ¨ Změny v praxi od počátku 90. let ¨Od segregace k integraci (děti se specifickými výchovně vzdělávacími potřebami v hlavním vzdělávacím proudu) ¤Zásadní změna v „modelu žáka“ ¨ ¨Psycholog pro školy vs. psycholog ve škole ¨Etablování semiprofesí a přesun některých diagnostických činností mimo profesní rámec psychologie Diagnostika jako systematická činnost v kontextu výuky ¨Čtyři základní otázky (Gavora, 2011) ¤Proč? (účel; informace vedoucí ke zlepšení procesu edukace) ¤Co? (diagnostická hypotéza) ¤Jak? (metody a nástroje) ¤Jakým způsobem se pracuje s výsledky? (rozhodování a plánování) ¤ Oblasti diagnostiky rutině prováděné učiteli (Gavora, 2011) ¨Kognitivní charakteristiky (vědomosti, pozornost, paměť, …) ¨Tvořivost ¨Emocionální charakteristiky (motivace, postoje, zájmy) ¨Sebepojetí ¨Chování (vč. Snahy, vytrvalosti, …) ¨Sociální vztahy (klima) ¨Psychosomatická kondice Oblasti diagnostiky rutině prováděné učiteli II (Gavora, 2011) ¨Oblasti – domácí a širší sociální prostředí žáka ¨Vstupní diagnostika ¨Formativní diagnostika (zvládání učiva, naivní teorie, mikrodiagnostika ve výuce) ¨Sumativní diagnostika ¤Subjektivní zodpovědnost za úspěch žáka Běžné metody a nástroje v práci učitelů ¨Pozorování (nepřipravené, připravené – hospitace) ¨Rozhovor (diagnostický, anamnestický) ¨Analýza dílčích produktů činnosti či portfolia (příklad komplexní diagnostiky) ¤Poznámky v sešitech, produkty výukových aktivit (obrázky aj.) atp. ¨Vědomostní testy ¨Dotazníky, škály ¤Mnohdy problematické psychometrické parametry, sporný převod či neřešená otázka autorských práv ¤Problematický způsob použití psychologických nástrojů laiky (sociometrie aj.) nMohou vnášet přesně ta témata, kterým mají předcházet („koho ze třídy bychom nikdo nepozvali na oslavu narozenin?“) ¤Z pohledu vydavatelů testů původně nepříliš zajímavý obchod; s přílivem prostředků řada odborně sporných aktivit – např. nBarvy života - http://www.dap-services.cz/ stanovisko UPA http://www.upacr.cz/doc/Stanovisko-UPA-Barvy-zivota-11-2012.pdf nSocioklima - http://www.socioklima.eu/ ¨ ¨Vznikly v rámci národního projektu MŠMT "Cesta ke kvalitě" (CZ.1.07/4.1.00/06.0014; plný název projektu „AUTOEVALUACE - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení“) Příklad nástrojů splňujících standardy pro (skupinovou) diagnostiku Praktické využití poznatků ¨úspěšná práce v prostředí konkrétní školy, předpokládá nejméně tři relativně samostatné činnosti: ¤získat dostatečné teoretické znalosti o sociálně-psychologických jevech, které se ve školství vyskytují nCO jsem vlastně viděl nebo zjistil? ¤umět diagnostikovat konkrétní fenomén nČasto chápáno jako jediná součást procesu (výsledky do šanonu) ¤umět (na základě zjištěných skutečností) navrhnout a provést vhodnou intervenci, která by pomohla jak žákům, tak učitelům. nCO BUDU S VÝSLEDKY DĚLAT? ¤ ¤Viz např. Mareš, J. sr. (2005). Intervence ovlivňující psychosociální klima školy. In Ježek, S. (ed.). Sociální klima školy III. Brno, MSD s.r.o. ¨Evaluační nástroje na portálu evaluačních nástrojů http://evaluacninastroje.rvp.cz/ ¨ Kde hledat? Etické aspekty diagnostiky ¨Řešeny v rámci etických kodexů odborných společností (velmi stručně) ¤Řada odborných diskusí nhttp://www.facebook.com/groups/303285283018849/ ¨Řešeny v podobě standardů pro pedagogické a psychologické testování ¤AERA, APA, NCME: Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha: Testcentrum, 2001. ¤Aktivity pracovní skupiny EFPA Mezioborová spolupráce ¨Je poměrně obtížná ¤Pedagogové mají jen rámcovou představu o možnostech psychologické diagnostiky nProblémy s předávání kontextových informací (…) ¤Psychologové mají jen rámcovou představu o výuce ve škole nProblémy s formulací konkrétních doporučení pro práci s žáky ve výuce ¨Několik projektů, které problém pomáhaly řešit pod hlavičkou IPPP jako metodického a zastřešujícího pracoviště ¤RAMPS, VIP-kariéra I-III (financování ŠP na školách, vývoj metod) ¤SIM, CPIV (podpora inkluzivní praxe škol) ¨V současnosti jednotné metodické vedení chybí (IPPP sloučeno s NÚV); v návrzích legislativy supervize přisuzována řadě institucí – např. ČŠI Literatura ¨Klasický text ¤HRABAL, Vladimír ml a Vladimír st HRABAL. Diagnostika :pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5. ¤ ¨Rozšiřující texty ¤Urbánek, Tomáš; Denglerová, Denisa; Širůček, Jan. Psychometrika. Praha: Portál 2011. ¤AERA, APA, NCME: Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha: Testcentrum, 2001. ¤Martin Jelínek, Petr Květon, Dalibor Vobořil. TESTOVÁNÍ. V PSYCHOLOGII. Praha: Grada Publishing 2011. ¤Kožuchová a kol. Pedagogická diagnostika v primárnom vzdelávaní. Bratislava: SPN, 2011 ¤Chráska, Miroslav. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 80-85931-68-0. ¤Monografie a bulletiny na webu NÚV - http://www.nuov.cz/ae/publikace-vytvorene-v-projektu ¤Evaluační nástroje na portálu evaluačních nástrojů http://evaluacninastroje.rvp.cz/ ¤RÝDL, Karel. Kvalita a hodnocení ve vzdělávání: Výkladový slovník [online]. Praha: NÚOV [2010] [vid. 18. 7. 2011]. Dostupné z: http://slovnik.evaluacninastroje.cz/ ¤ ¨