Okruhy otázek ke zkoušce z předmětu Lékařská psychologie a psychosomatika Základní zdroje informací ke zkoušce 1) Přednášky 2) Ayers, S., de Visser, R. (2015). Psychologie v medicíně. Praha: Grada. - kapitoly: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 11, 12, 13, 18, 19 3) Tress, W., Kruse, J., Ottt, J. (2008). Základní psychosomatická péče. Praha: Portál. - kapitoly: 3, 4, 5, 6, 7, 7, 8, 9, 10, 11, 22, 25, 28, 29, 30 Okruhy otázek 1) Psychologie v medicíně - vysvětlete, proč je psychologie jako tzv. měkká věda důležitá v medicíně - vysvětlete jaký má vliv definice zdraví na léčbu pacienta - vysvětlete rozdíl mezi biomedicínským a biopsychosociálním přístupem 2) Motivace a zdraví - vysvětlete, proč je téma motivace pro medicínu klíčové - vyjmenujte alespoň tři okruhy zdravotních obtíží, u kterých motivace pacienta představuje klíčový faktor v jejich léčbě - popište transteoretický model změn „kolo změny“, jednotlivé fáze změny vysvětlete na libovolném příkladu a vysvětlete význam těchto znalostí pro běžnou medicínskou praxi - popište základní úkoly zdravotníka v komunikaci nezbytné pro navázání dobré spolupráce 3) Emoce a zdraví - vysvětlete vztah mezi emocemi a fyziologickými regulacemi - popište, jak se mohou jednotlivé složky emocí vzájemně ovlivňovat a působit na zdraví - popište různé cesty, jimiž mohou emoce působit na zdraví - které emoční dispozice podporují zdraví 4) Stres a zdraví - popište interakční přístup ke stresu - vyjmenujte faktory, které chrání před stresem - stres a fungování imunitního systému - emoce a fungování imunitního systému - 5) Syndrom vyhoření - jaké jsou příznaky syndromu vyhoření - jaký je možný vývoj syndromu vyhoření - jaké jsou rizikové faktory pro rozvoj syndromu vyhoření - popište zásady prevence syndromu vyhoření - co je to supervize a jaký má pro zdravotníky význam 6) Symptomy nemoci a nemoc - co je to symptom a které psychologické proměnné se spolupodílejí na jeho vzniku - jaký je rozdíl mezi prahem bolesti a tolerancí bolesti, popište úlohu psychologických faktorů u obou - co je to vícedimenzionální model bolesti a jaké důsledky má pro léčbu - jaký je vztah mezi utrpením a bolestí, co vstupuje do hry při prostém vyplňování tzv. křivky bolesti u pacientů - co je to placebo a nocebo efekt - použití efektu placeba v klinické praxi (rizika, výhody, diagnostika) - přesvědčení o nemoci a kognitivní reprezentace nemoci 7) Zdraví a chování - jak souvisí lidské chování a zdraví - vysvětlete teorii plánovaného chování (vyberte si jeden příklad: obezita, podpora k pravidelné fyzické aktivitě, kouření, jiný) - co je to teorie PRIME 8) Chronická nemoc, smrt a umírání - dopady chronického onemocnění, běžné reakce - smysl života a chronické/nevyléčitelné onemocnění - co je to růst spojený se stresem - co je to narativní přístup v medicíně - popište reakce na nevyléčitelnou nemoc 9) Smrt a umírání v dětském věku - proč je pro lékaře důležité chápat vývoj konceptu smrti u dětí - popište, jak se vyvíjí pojem smrti od dětského věku, pro popis použijte základní stadia teorie kognitivního vývoje J.Piageta. 10) Psychosomatické souvislosti onemocnění kardiovaskulárního systému - popište tři mechanismy, jimiž psychosociální faktory ovlivňují vznik a prognózu onemocnění srdce (spouštěcí a udržující faktory onemocnění) - popište psychosociální rizikové faktory u srdečních chorob - popište mechanismy, jimiž deprese ovlivňuje prognózu ICHS - vysvětlete psychologické souvislosti tzv. srdeční neurózy - jaké psychologické intervence jsou pro osoby s kardiovaskulárním onemocněním klíčové 11) Psychosomatické souvislosti onemocnění respiračního systému - vysvětlete vztah mezi dýcháním a emocemi - astma (spouštěcí a udržující faktory onemocnění) 12) Psychosomatické souvislosti onemocnění gastrointestinálního systému - popište osu mozek – střevo - stres a gastrointestinální funkce - biopsychosociální přístup ke gastrointestinálním poruchám, demonstrujte na příkladu peptických vředů - zánětlivá střevní onemocnění – colitis ulcerosa, morbus Crohn (spouštěcí a udržující faktory onemocnění) 13) Zdravé stravování a jeho poruchy - vysvětlete vztah mezi stravováním a emočním stavem člověka - jídlo, jako způsob zvládání negativních emocí - popište, které psychosociální faktory se spolupodílejí v etiologii obezity 14) Vedení klinického rozhovoru - model lékař pacient - model Calgary-Cambridge - obtížné rozhovory (úzkostný, rozzlobený a rozrušený pacient) - sdělování nepříznivých zpráv - proč je pro komunikaci důležité vlastní sebepoznání (protipřenos) 15) Psychoterapie - vysvětlete hlavní funkci a cíle psychoterapie - kdy je psychoterapie indikována - jaké jsou hlavní rysy kognitivně – behaviorální terapie - jaké jsou hlavní rysy psychodynamické psychoterapie - psychologické intervence ve zdravotnictví 16) Intervence v náročných situacích – krizová intervence - co je to krize - debriefing po kritické události s pacientem nebo na oddělení s kolegy (lékaři, sestrami) - krizová intervence - intervence při ztrátě blízké osoby 17) Sebevražedný čin a sebevražedná krize - příčiny sebevražd a rizikové skupiny - Ringelův presuicidální syndrom - krizová intervence u osoby v suicidálním riziku 18) Podstata chronického onemocnění / chronické bolesti - vyjmenujte základní charakteristiky chronického onemocnění, čím je definováno? - popište podstatu managementu chronické nemoci - uveďte efektivní léčebný přístup u chronické bolesti – jaké jsou pilíře komplexní léčby a o co v péči o pacienty s algickým syndromem usilujeme? - specifikujte základní podstatu managementu bolesti - popište psychoterapeutické intervence vhodné pro efektivní management bolesti - psychoterapeutické cíle u chronické bolesti (nemoci) 19) Charakteristika chronické bolesti - specifikujte podstatu chronického algického onemocnění - specifikujte neurokognitivní a psychosociální souvislosti - somatogenní vs. Psychogenní pozadí algického syndromu – diferenciální diagnostika - psychosomatické a psychodynamické pozadí rozvoje algického syndromu - popište důležité body v komplexním léčebném přístupu u pacienta s psychosomatickým pozadím rozvoje algického syndromu - organizace algeziologické péče v ČR - rozdíl mezi fyzickou a psychickou závislostí - jmenujte typické mýty a pověry u opiofobie 20) Smrt a umírání v dospělém věku - reakce blízkých osob na úmrtí pacienta - popište pojmy ztráta, zármutek a truchlení - popište, jak reaguje člověk na ztrátu na somatické, emoční a sociální, případně kognitivní úrovni – k jakým změnám dochází. - jaké jsou hlavní úlohy truchlení a jak probíhá 21) Účinné faktory v psychoterapii - jaké faktory vedou k úspěchu terapie - jaké jsou limity a brzdící vlivy v terapeutickém procesu 22) Interpersonální medicína - co je to interpersonální medicína - proč je pro interpersonální medicínu důležitá chápat zákonitosti vývoje osobnosti - patogeneze – co náš činí nemocnými? - salutogeneze – co nás udržuje zdravími? - symptom jako výraz interpersonálních procesů 23) Strukturální modely psychosomatických chorob - vyjmenujte základní modely, které v současnosti vysvětlují etiologii psychosomatických onemocnění - popište a vysvětlete každý z nich - vyberte jeden z nich a pomocí něj vysvětlete diagnózu Somatoformní vegetativní dysfunkce v libovolném orgánovém systému (např. kardiovaskulární, gastrointestinál, atd.) 24) Rozhovor lékaře a pacienta - rámcové podmínky pro vedení rozhovoru (Příprava, zahájení, atd.) - uzavřené versus otevřené rozdíly (kdy použít a za jakým účelem) - hlavní chyby vedení rozhovoru 25) Diagnostický rozhovor v základní psychosomatické péči - předpoklady a provádění - co je cílem takového rozhovoru - účast, respekt, vyjasňování 26) Somatoformní poruchy - klinický obraz nemoci - symptomatika somatoformních poruch - etiologie - spouštěcí situace - parametry, které naznačují funkční onemocnění - iatrogenní následná onemocnění u pacientů s funkčními onemocněními - vodítko léčby somatoformních poruch 27) Motivační rozhovory - co jsou to motivační rozhovory a jaké jsou jejich základní principy - proč by měl být lékař vybaven touto základní komunikační dovedností - motivace jako výsledek spolupráce lékaře a pacienta 28) Citova vazba „attachment“ - popište čtyři typy citové vazby mezi matkou a dítětem - důležitost jisté citové vazby z hlediska vývoje člověka a jeho vztahů - vysvětlete, proč je znalost vývoje citové vazby důležitá pro klinickou praxi lékaře - faktory, které vývoj této vazby ovlivňují (vztah vývoje a kojení) 29) Osm etap vývoje člověka dle T. H. Ericksona - charakterizujte typickou vývojovou výzvu pro každou z osmi etap vývoje, která musí být vyřešena, má-li u jednice nastat optimální psychosociální fungování - vysvětlete, proč je znalost této teorie důležitá pro klinickou praxi lékaře 30) Vývoj konceptu nemoci u dětí - charakterizujte dětské chápaní nemoci v závislosti na věku dítěte (od 2 let do věku 16 let a více) - vysvětlete „teorii mysli“ u dětí, uveďte, čím je „teorie mysli“ důležitá pro komunikaci lékaře s malými dětmi - vývoj konceptu smrti u dětí 31) Hospitalismus - charakterizujte pojem hospitalismus z psychologického hlediska (příjem k hospitalizaci, cíle v péči o hospitalizované děti různého věku - novorozenec, kojenec, batolec, předškolák, školák a adolescent; projevy hospitalismu; prevence hospitalismu) 32) Období raného věku u dětí - charakterizujte období raného věku dětí (období novorozeneckých kolik; období první separační úzkosti; období dětského negativismu – vysvětlete principy těchto období, uveďte časové zařazení, uveďte vhodný přístup rodičů i zdravotníků k dětem) 33) Období dospívání - charakterizujte obecně vývojové období dospívání (dále uveďte psychosociální aspekty puberty, charakterizujte vztahy dospívajících k rodičům i ke zdravotníkům) 34) Období stáří - charakterizujte vývojové období stáří (dále vysvětlete pojem komprese morbidity) - uveďte jaký vliv má počet lékařských konzultací na seniory - jaké faktory podporují zdraví u seniorů