Komunitní pracovník Osobnost komunitního pracovníka Plánované propuštění Komunitní plánování Komunita lKomunita je sociální místo, l kde člověk může získávat lidsko - emocionální podporu, l ocenění a praktickou pomoc l v každodenním životě. Komunita lSociologicky - dva hlavní přístupy: l- Teritoriální (sídelní, ekologická) - je to souhrn osob, které žijí v určitém vymezeném prostoru, kde vykonávají každodenní aktivity a obvykle tvoří autonomní jednotku (velikost nerozhoduje - obce, sousedství, kraj, stát ...). l- Zájmová (morální, psychická, spirituální) – skupina lidí, kteří mají společné zájmy, myšlenky a ideje, lidé se stejným etnickým původem, postižením apod. b) Psychologicky l l - Typ organizace, kde jsou odstraněny vztahy nadřízenosti a podřízenosti, l - dosahuje lepší komunikace a spolupráce . l lPodle Jarvise pět základních okruhů: l1) Komunita je skupina lidí, kteří žijí nebo pracují společně. l2) Komunitu představuje jakákoliv geografická oblast, v níž lidé žijí. l3) Komunitu představuje jakákoliv geografická oblast, v níž lidé žijí a jsou ve vzájemné interakci. l4) Jde o vzdělávací činnost skupiny lidí, kteří se vzdělávají mimo zdi školské instituce. l5) Komunita je ideální uspořádání lidí, kteří žijí a pracují v dokonalé harmonii l c) ostatní l lTerapeutickou (léčebnou) komunitu – specifická forma organizace léčebné instituce, která umožňuje otevřenou komunikaci všech členů instituce včetně pacientů a jejich spolurozhodování a podílení se na léčbě. lVýcvikovou komunitu – zaměření na sebepoznání, nácvik nezbytných dovedností (komunikace apod.), postojů … . Komunitní práce lkomunitní pracovníci l- musí disponovat určitými znalostmi v dané problémové oblasti – bydlení, sociální zabezpečení, organizace, instituce – místní správa … a dovednostmi (motivace klientů, analýza potřeb, výzkum, skupinová práce Komunitní práce lNeexistuje jednotný model práce s komunitou. lmodely přístupu : l organizace komunity, sociální rozvoj, rozvoj lokality či sociální plánování. l Komunitní přístup staví na hodnotách: l l naslouchání jeden druhému, l vytváření příležitostí ke společné diskusi sdílení názorů i zážitků l na spolupráci zvládání nesnází, l společném učení a objevování řešení. l Komunitní práce je: l lMetoda, ve které jsou jednotlivci, skupiny a organizace zapojeny do plánované činnosti s cílem ovlivnit společné problémy. lzahrnuje dva procesy – plánování - tj. vymezení problémových oblastí, diagnostikování případů a zformulování řešení, - organizace – strategií lÚsilí, které je zaměřeno na podporu kolektivní aktivity lidí ( potřebu) lPomoc obyčejným lidem, aby společným úsilím zlepšili lMetoda řešení problémů - podpory společenství – komunit, lMetoda směřující k vyvolání a podporování změny v rámci místního společenství. lToto téma musí být těmto lidem společné. l Co chceme: lPro komunitního pracovníka platí: l lsvé okolí zaktivizujete tak, jak zaktivizujete sami sebe. Cíle komunitní práce l l- studium sociálních a zdravotních potřeb a problémů lokality l- zpracování návrhů řešení potřeb a problémů l- zajištění podpory pro navrhovaná řešení (podpora např. města, regionu) l- integrace všech dostupných prostředků komunity k realizaci projektu (využití i l zahraničních zkušeností) Fáze (etapy) komunitní práce l lby neměla být nahodilou aktivitou lMonitoring, porozumění komunitě a jejím sociálním problémům (průběžné sledování lokality s cílem včasného odhalení problémů a získání co nejvíce informací. Může mít charakter sběru a vyhodnocování informací). lPorozumění systému sociálních služeb v komunitě (jejich propojení). lVýzkum a analýza, příprava intervence – zásahu – na makroúrovni (pokud se během průběžného monitoringu začíná projevovat nějaká nesrovnalost, je k jejímu hlubšímu pochopení možno využít výzkum – dotazník, expertní rozhovor aj.). lProjektování, rozvoj intervenční strategie (navržení projektu, jehož cílem má být odstranění nebo zmírnění problému – identifikace problému lokality, cíle projektu, zdroje, které budou při jeho realizaci využity a konkretizuje se prováděcí plán, zjednodušeně řečeno - problém – cíl - výsledek). lVýběr vhodné strategie a vhodných taktik (metod, technik). lImplementace (provedení, uskutečnění) – jde o vlastní činnost. lHodnocení – evaluace (hodnotící výzkum) uskutečněné intervence – má přinést informaci o efektivitě daného programu. l Organizace rozvíjející postupy komunitní práce: l lKomunitní nadace lKomunitní koalice lOrganizace zaměřené na komunitní práci v sociální a zdravotní sféře lOrganizace zaměřené na ochranu životního prostředí lInformační a kulturní centra lOrganizace přímo zaměřené na rozvoj dané komunity lKomunitní školy lKomunitní akce – rituály l l l Komunitní péče (Community care) l je péče o zdraví populace v komunitě - mimo nemocnici. lsystém tvořený státními i nestátními službami- dostupné členům komunity l péči poskytovanou členy komunity - svépomocného charakteru, neformální společenství. Je zaměřena: 1.na péči o nemocného člověka v domácím prostředí 2.na prevenci, upevnění a podporu zdraví 3. na edukaci populace v péči o své zdraví 4.na zvyšování odpovědnosti každého občana za své zdraví 5. na odhalování potřeb jedince a poskytnutí pomoci (poradny, střediska …) Komunitní sestra lsestra pro veřejné zdravotnictví (public health nurse), lsestra pro návštěvní službu (health visitors nurse), lsestra pro domácí péči, lsestra pro zdravotní výchovu, l rodinná sestra (family nurse) … l Komunitní sestra lPracuje -samostatně v terénu -jsou součástí veřejného zdravotnictví. -práce je společností velmi ceněna. -odměňovány jsou z veřejných prostředků. -na tuto práci jsou připravovány l v specializačních kurzech Komunitní sestra lje všeobecná sestra se specializovanou způsobilostí. lSvou způsobilost získá studiem v akreditovaných studijních programech nebo kurzech. lSpecializační vzdělávání poskytuje informace z oblasti domácí péče, péče o rodinu, péče o seniory, péče v prevenci pracovních rizik apod. (nařízení vlády č. 463/2004 Sb. v oboru komunitní ošetřovatelská péče (komunitní péče pro porodní asistenci)). lPodmínkou pro přijetí do těchto vzdělávacích programů je úspěšně ukončené kvalifikační studium, které opravňuje k získání způsobilosti všeobecná sestra. Dále musí mít uchazeč praxi minimálně 24 měsíců na klinickém pracovišti. Komunitní ošetřovatelství l často se zaměňuje s termínem primární péče. lPrimární zdravotní péče se chápe jako péče poskytovaná praktickým lékařem při prvním kontaktu s nemocným. lSoučasný trend zaměřuje primární péči na plnění zdravotní politiky v komunitě. Komunitní ošetřovatelství (community nursing, public health nursing) l je uskutečňováno zpravidla mimo nemocnici a zajišťuje potřebnou péči o rodinu, jednotlivce či skupinu obyvatel zaměřenou jednak na ochranu zdraví, prevenci onemocnění a výchovu (edukaci) ke zdraví. l Důraz je kladen na to, aby člověk pochopil, jak chránit své zdraví a pečovat o ně a také převzít za tento stav spoluzodpovědnost. l zaměřuje se na rehabilitaci včetně edukace rodinných příslušníků pro poskytování laické ošetřovatelské péče. lSestra úzce spolupracuje se sociálním, ekonomickým a politickým sektorem v komunitě Stupně komunitního ošetřovatelství l l1. Podpůrné působení l - uplatňuje se tam, kde povědomí o zodpovědnosti za vlastní zdraví a úroveň l - zdravotního uvědomění je nízká a vyžaduje doplnění. Nebo také má dostatečné l - vědomosti, ale nemá dostatek vůle dodržovat opatření. l2. Edukační činnost l - má význam tehdy, když klient neví, jak se o své zdraví starat, má chybné návyky l - nedostatečnou zručnost v péči o své zdraví. l3. Péče v plném rozsahu l - převzetí zodpovědnosti za klienta, který ztratil soběstačnost, nezávislost . Společná východiska skupiny: l lsdílení společného skupinového cíle – člen sdílí společné obtíže, má společné problémy jako ostatní členové, může mít i nepříjemné zkušenosti lrůst sebeúcty a sebedůvěry – individuální posílení, při skupinové interakci člen může být pomáhajícím nebo ten, kterému je pomáháno. Poskytuje možnost zpětné vazby. lpříležitost ke změně – příležitost změnit postoje, pocity, je zde příležitost k učení. Dovednosti mohou být nacvičeny v bezpečí skupiny. l Skupina lpráce se skupinami. l Příslušnost ke skupině provází člověka celý život. lSkupinová příslušnost je životní potřebou člověka (rodina, školní kolektiv, pracovní kolektiv ...). lSkupina je pro jedince přitažlivá v takové míře, v jaké uspokojuje jeho potřeby a očekávání. l Příslušnost k určité skupině se navenek projevuje sociálním chováním v interakci s ostatními členy. lKaždý sociální systém má vlastní systém norem a kritérií (požadované nebo očekávané chování l– dvě významné kategorie: prosociální a antisociální (hostilní) chování Typy skupin: l la) terapeutické (cílem je dosažení terapeutického cíle) lb) reciproční (cílem je vzájemná pomoc mezi členy – svépomocné skupiny) lc) skupiny se sociálním cílem (získat dovednost komunikace, cvičení sestavy…). Výhody skupiny l lzdroj podpůrné síly lpodpora při sociální změně lmožnost výměny informací, zkušeností lmotivace lzážitek, že někdo pomohl lvědomí vlastní prospěšnosti l Nevýhody skupiny l l útlak těch, kteří mají nízké sebevědomí lmanipulace lobava se projevit l lUkázka l - záznam sestry: l Činnosti komunitní sestry lčinnosti všeobecné sestry bez odborného dohledu) a dále bez odborného dohledu a bez indikace poskytuje, l organizuje a metodicky řídí ošetřovatelskou péči včetně vysoce specializované činnosti ve svém oboru (edukace, hodnocení stavu klienta, koordinace práce členů týmu, příprava standardů v oblasti specializace), l vede specializační vzdělávání, lanalyzuje zdravotní a sociální situaci klienta a jeho blízkých osob ve vlastním sociálním prostředí, realizuje poradenství… § 48, § 52 vyhlášky č. 424/2004 Sb.). l velmi úzce spolupracuje s lékařem, sociálními pracovníky, odborným pracovníkem v ochraně veřejného zdraví … . l Specifikace osob vyžadující sociální péči: l l1. Občané s nízkými příjmy l(nezaměstnaní, důchodci, osamělé matky s dětmi, rodiny s více dětmi …, např. dávky sociální péče, dávky pomoci v hmotné nouzi). l2. Občané pečující o blízkou osobu, tj. o osobu vyžadující péči a pomoc jiné osoby l(rodiče pečující o těžce zdravotně postižené dítě, vyžadující mimořádnou péči, občané „nakupující“ pomoc a sociální služby, např. příspěvek na péči). l3.Osoby mající nevhodné bytové podmínky l(malé byty, neodpovídající hygienickým požadavkům apod. např. žádosti o umístění do zařízení sociální péče, sociálně právní ochrana). l4. Společensky nepřizpůsobiví občané l(osoby vracející se z výkonu trestu – společně s kurátory probační a mediační služba, závislosti …). l5. Osoby handicapované (znevýhodněné) zdravotním postižením 5. Osoby handicapované (znevýhodněné) zdravotním postižením l specifické problémy a potřeby podle typu postižení: l l - tělesná postižení – těžké vady nosného a pohybového ústrojí (příspěvek na úpravu bytu, užívání bezbariérového bytu a garáže, na zakoupení nebo zvláštní úpravu motorového vozidla, na individuální dopravu, na pořízení zvláštních pomůcek, l - mimořádné výhody, příspěvek na péči, dávky důchodového pojištění…) l l - smyslová postižení – nevidomý, neslyšící (příspěvek na pořízení vodícího psa, vybavení bytu, mimořádné výhody, opatření zvláštních pomůcek, příspěvek na péči, dávky důchodového pojištění) l l - mentální postižení – příspěvek na péči, mimořádné výhody, dávky důchodového pojištění Úloha pracovníka v pomáhající profesi lOsobnost pracovníka pomáhajících profesí: Osobnost pracovníka pomáhajících profesí l lVyužívat znalosti, zkušenosti a dovednosti ku prospěchu všech společenských skupin a jedinců. lKe klientům mít úctu, zajistit jejich důstojnost a práva. lUplatňovat tzv. individuální přístup ke klientům. lNemít žádné vlastní předsudky, ani tolerovat předsudky u jiných co se týče původu, rasy, stavu, pohlaví, sexuální orientace, věku, postižení, víry, společenského přínosu nebo postavení klientů. lPodporovat u klientů jejich účast na rozhodnutích (poměr práce 50:50, lépe 60:40) a vymezení poskytovaných služeb (nevnucovat jim nějakou službu – např. úklid, nákupy). lPodporovat, udržovat a rozvíjet v co nejvyšší míře soběstačnost jedince a snižovat dle možností jeho závislost na okolí. l pokračování l lMít stálý zájem o klienty, dokonce i tehdy, není – li možné pomoci jim, nebo i tam, kde je ohrožena vlastní bezpečnost. lBrát ohled na momentální stav klienta, zvolit vhodný způsob komunikace. lProkazovat míru empatie, prosociálnosti a emoční inteligence. lMít na paměti, že profesionální odpovědnost má přednost před profesionálním zájmem. lMít zodpovědnost za úroveň služeb a jejich pokračování, včetně vzdělávání a výcviku (edukace). lSpolupracovat s ostatními zainteresovanými osobami v zájmu klientů včetně rodinných příslušníků. lMít jasné jednání vůči veřejnosti, týkající se činností prováděných pracovníkem nebo činností vyplývajících z poslání organizace, poskytujících sociální služby. lPodporovat příslušné etnické a kulturní odlišnosti v poskytovaných službách. lBrát v potaz informační důvěryhodnost a zveřejňování informací jen se souhlasem klienta, nebo výjimečně při hrozbě vážného nebezpečí lVytvářet takové podmínky v institucích zaměstnávajících sociální pracovníky, sestry, které jim umožní respektování těchto výše uvedených zásad. l Nevhodné je: l– obecně změna chování pracovníka: l- neangažovaný vztah ke klientům, snaha vyhýbat se intenzivním a delším kontaktům s nimi (klient se mění v „případ“ nebo dokonce „příznak“) l- lpění na standardních a zavedených postupech, ztráta citlivosti pro potřeby klientů, ztráta schopnosti tvořivě přistupovat k práci l- pracovník se výrazně víc než v práci angažuje v mimopracovních aktivitách l- preference administrativních činností před kontaktem s klienty l- v úvahách o činnosti služby či o budoucnosti klientů převládá skepse l- omezování komunikace s kolegy, někdy i konflikty s nimi l- časté pracovní neschopnosti, žádosti o neplacené volno, někdy i těhotenství l- pocity vyčerpání, depersonalizace l- ojediněle i zneužívání klientů l Celkové hodnocení klienta. l lzdravotní stav (např. bez závažných zdravotních problémů, dlouhodobé chronické onemocnění, tělesné, smyslové a psychické potíže, inkontinence, pohybová indispozice) lschopnost sebepéče v oblastech la) pohybové aktivity - chůze (je bez potíží, nejistota, nestabilita, potíže při chůzi do schodů, nutnost kompenzační pomůcky či jiné osoby, trvalé upoutání na lůžko ...) lb) výživy (plná samostatnost, schopnost samostatných nákupů, příprava a vaření stravy, docházení do zařízení se zajištěním stravování, nutnost pravidelné a trvalé donášky nákupů a obědů, dodržování diety, úprava stravy, pomoc při jídle, pití, krmení ...) lc) osobní hygieny (je plně samostatný, dopomoc při koupání, sprchování, pomoc při oblékání a svlékání, pomoc při vyprazdňování, výměna hygienických pomůcek při inkontinenci ...) l l pokračování lošetřovatelská péče (např. vyžaduje klient či nevyžaduje, např. týdenní dohled nebo ošetření – převazy, dodržování užívání léků, vyžadující denní ošetřovatelské úkony, kontrolní návštěvy v bytě klienta, kolikrát denně, komplexní péče a pomoc ...) lprostředí klienta, údržba domácnosti, (schopnost obstarávání běžných domácích prací, dopomoc nebo plné převzetí těchto prací druhou osobou ...) lsociální komunikace a mezilidské vztahy (vztahy v rodině – jestli za ním pravidelně někdo dochází, dobré navazování kontaktů, schopnost vyřizování úředních záležitostí, samostatné řešení finančních záležitostí, pomoc ve formě doprovodu sociálním pracovníkem, nutné omezení či zbavení způsobilosti k právním úkonům a stanovení opatrovníka l lmentální schopnosti – přístup k telefonu a schopnost telefonovat, časová a místní orientace (plná orientace v čase a místě, zapomnětlivost, lehká dezorientace, těžká dezorientace, neklid, chorobné představy, klient je nebezpečný sobě i okolí). l l l Plánované propuštění, příprava prostředí, zapojení rodiny. lAby plánované propuštění bylo efektivní, je třeba aby fungovaly klíčové body: l lProgram plánovaného propuštění bude do budoucna důležitým nástrojem zvyšování kvality péče ve zdravotnických zařízeních. Plánované propuštění bude snižovat nejistotu a obavu klienta co sním bude po propuštění. Je však nutno vyjasnit si spolupráci, kompetence a spoluzodpovědnost všech, kteří budou na programu participovat. l l! Ošetřovatelský plán l l pokračování l laktivní zapojení klientů – pacientů a pečovatelů lproces musí být řízen a plánován kompetentní osobou lproces musí být standardizován a koordinován lproces musí být zahájen již při příjmu nemocného do zdravotnického zařízení lmusí existovat jednotná dokumentace, přístupná a využitelná všemi členy týmu lpropuštění musí probíhat s ohledem na potřeby nemocného hladce, s jeho aktivním zapojením včetně jeho rodiny ltýmová práce (spolupráce personálu zdravotnického zařízení) lzdravotničtí pracovníci musí znát své povinnosti v souvislosti s propouštěním klienta - pacienta lzajištění návaznosti péče a služeb l Plánované propuštění se v současnosti realizuje u pacientů starších 65 let v těchto případech: l ljsou-li hospitalizováni na akutním lůžku, lpokud nejsou schopni vykonávat sami aktivity denního života a potřebují pomoc při každodenní sebepéči, ljestliže vliv choroby může mít dlouhodobé následky na zdravotní stav pacienta, lmají-li problémy s bydlením, lpokud jsou osamělí a nejsou orientováni v čase, místě …, lnejsou schopni dodržet medikační režimy, lpotřebují rehabilitační péči. l Komunitní plány l metoda, kterou lze využít při zpracování materiálů v různých oblastech veřejného života. l Plánuje komunita pro komunitu a lidi v ní žijící. lPosláním je zajišťování dostupnosti služeb. lPlánování - cyklický proces zjišťování potřeb osob na stanoveném území a hledání řešení vyskytujících se nepříznivých situací s využitím dostupných zdrojů. lPlánovat by se mělo na všech úrovních veřejné správy, tj. MPSV ČR (stanovuje národní priority v oblasti poskytování sociálních služeb ve střednědobém výhledu), kraje (zpracovávají krajské střednědobé strategie zajištění poskytování s služeb), obce (vytvářejí komunitní plány služeb). Hlavním přínosem: l že mohou místní komunity ovlivňovat regionální a státní politiku a priority, l zvyšuje podíl občanů na rozhodování o způsobu zajišťování služeb a legitimizuje rozhodování řídících a zastupitelských orgánů, l podporuje dialog a spolupráce mezi obyvateli, lzvyšuje pocit příslušnosti ke komunitě lpřispívá k rozvoji občanské společnosti, l umožňuje obcím sdružovat stávající zdroje, l zvyšuje efektivitu jejich využití l nabízí koncepční a systémové řešení oblasti služeb jako celku. Strukturu komunitního plánování tvoří tzv. triáda: l la) zadavatelé (jsou odpovědní za zajištění sociálních služeb, služby platí, zřizují, organizují. Jedná se zejména o obce a kraje) lb) poskytovatelé (provozují, uskutečňují či dodávají sociální služby. Mohou to být např. fyzické osoby, nestátní neziskové organizace, příspěvkové organizace) lc) uživatelé (lidé v nepříznivé sociální situaci, jimiž jsou služby určeny) l Principy, na nichž je komunitní plánování postaveno: l- partnerství mezi všemi účastníky l- zapojování místního společenství l- hledání nových lidských a finančních zdrojů l- práce s informacemi l- průběh zpracování komunitního plánu je stejně důležitý jako výsledný dokument l- zohlednění již vytvořené a osvědčené spolupráce l- kompromis přání a možností l Fáze komunitního plánování: l l- zformování prvotní pracovní skupiny, určení, koho je třeba do přípravy plánu zapojit, způsob oslovení a přizvání dalších účastníků, plán pro získání politické podpory, informační strategie l- zapojení všech účastníků do procesu, vytvoření organizační a řídící struktury pro zpracování plánu, stanovení pravidel jednání řídící struktury l- představení cílů, zájmů, potřeb všech účastníků, vytvoření a zveřejnění mechanismu pro aktivní spoluúčast veřejnosti, provedení analýzy potřeb a zhodnocení existujících zdrojů, zhodnocení silných a slabých stránek existujícího systému sociálních služeb l- představa rozvoje služeb (hodnoty, směr, kterým se budou nadále služby ubírat, cíl, kterého má být dosaženo, regionální i nadregionální zdroje) l- plán postupných kroků a úkolů, zpracování konečné verze plánu, předložení textu komunitního plánu veřejnosti, schválení l- uskutečňování plánu, informování veřejnosti o krocích, průběžné vyhledávání a zapojování nových partnerů, nástroje umožňující provést změnu l Literatura: l1. HANZLÍKOVÁ, A. Komunitní ošetrovate’lstvo. 1. vyd. Martin: Osveta, 2004. 279 s. ISBN 80-8063-155-7. l2. HARTL, P. Komunita občanská a komunita terapeutická. 1. vyd. Praha: Slon, 1997. 224 s. ISBN 80-85850-45-1. l3. NAVRÁTIL, P. Teorie a metody sociální práce. (str. 131-138) 1.vyd. Brno: Marek Zeman, 2001. 169 s. ISBN 80-903070-0-0. l4. STAŇKOVÁ, M. Obrázky z historie českého ošetřovatelství. In: Sestra. 3/2000, s. 5 - 6. Praha: Strategie, 2000. ISSN 1210-0404. l5. STAŇKOVÁ, M. Jakou sestru chceme v komunitní péči? In: Sestra. 4/2000, s. 1 – 2. Praha: Strategie, 2000. ISSN 1210-0404. l7. MATOUŠEK, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 384 s. ISBN 80-7178-548-2. l8. MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 288 s. ISBN 80- lVENGLÁŘOVÁ, M. Problematické situace v péči o seniory. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 96 s. ISBN 978-80-247-2170-5. l Děkuji za pozornost l logo_kpss