Práce s rodinou – specifické situace Každá rodina by měla plnit své základní funkce, patří mezi ně (Dunovský1999): ´ ´biologicko-reprodukční funkce – dochází k zajištění reprodukční funkce, ale také k vytváření podmínek pro život a vývoj dítěte; ´ ´sociálně-ekonomická funkce – někdy se o této funkci hovoří jako zabezpečovací, ´ - hmotný nedostatek; ´ ´ochranná funkce – opatřovací, pečovatelská; zahrnuje ´ - uspokojování základních životních potřeb všech členů rodiny (biologických, hygienických, zdravotních ); ´ ´ výchovně-socializační funkce ´ – osvojuje základní návyky návyky chování, vnímá sociální role připravuje do praktického života; ´ ´ emocionální funkce ´ – naplňování psychických potřeb dítěte, ´ emocionálních, citových, pocitů lásky, bezpečí a jistoty, ´ smysluplnosti a otevřené budoucnosti Základní kompetence rodiny patří ´zajištění stabilního příjmu, ´hospodaření s příjmy, ´bydlení, ´udržování domácnosti, které odpovídá potřebám členů rodiny. Další významné kompetence členů rodiny patří: ´ ´slaďování fungování rodiny (schopnost řešit konflikty, rodinná harmonie), ´komunikace se širší rodinou, ´vnímání potřeb dětí, ´určování pravidel hry pro nedospělé děti. ´ Problémy rodiny vyřešení - cíle ´zajištění jídla, ´hospodaření s penězi, ´zajištění hygieny, ´zajištění topení, ´zaměstnání, ´bydlení, ´docházka dětí do školy, ´zajištění péče o zdraví dětí, ´zajištění dopravy dětí do školy a dospělých do zaměstnání, ´v případě rodin v sociálně vyloučeném prostředí návrat dítěte z ústavního zařízení ´nebo prevence hrozícího odejmutí do institucionální péče. Mezi další významné oblasti práce s rodinou patří : (Matoušek, 2013): ´ ´emocionální klima rodiny a na něj navazující zvládání emocí v rodinných vztazích; ´ ´povaha vztahů mezi členy rodiny a jejich struktura; ´ ´vazby rodiny na další lidi (komunita, sousedé, širší rodina); ´vazba rodiny na různé organizace a instituce (zde se může objevit (problém u Romů, kdy širší rodina znamená důslednou kontrolu, ale zároveň silnou ekonomickou zátěž); ´ ´ minulost rodiny a nezvládnutá traumata z minulosti; ´ ´budoucnost rodiny (otázka reálných a nereálných představ a očekávání 2. Ohrožená rodina ´Nerovnováha v oblasti sociálního fungování. ´Mezi vlastními členy rodiny, ale i směrem ke svému sociálnímu okolí. ´Zvládání situací - aspekty. ´ ´1) vlastnosti klienta; ´2) očekávání vůči klientovi pocházející z jeho sociálního prostředí; ´3) schopnost klientů tato očekávání reálně naplňovat; ´4) zdroje podpory, které nejsou k dispozici Typy rodin ´ ´1. Rodiny funkční – jde de facto o rodiny nedotknuté problémy. Tyto rodiny řádně ´zajišťují život dítěte a jeho prospívání. ´ ´2. Rodiny problémové – jsou to takové rodiny, v nichž se vyskytují poruchy ´nebo všech funkcí. Poruchy však zásadně neohrožuji rodinný systém ´a vývoj dítěte. I přes „handicapy“ je rodina schopna své problémy řešit ´a kompenzovat jednak vlastními silami, tak také občasnou vnější intervencí jednorázovou či krátkodobou. ´ ´3. Rodiny dysfunkční – jsou rodiny s vážnými poruchami, které bezprostředně ´ohrožují rodinu jako celek. Poruchy tohoto rázu již není rodina schopna zvládnout sama, a proto je nutné pomoci rodině zvenčí. ´ ´4. Rodiny afunkční – jsou rodiny, které již zcela přestávají plnit svoji funkci a dítětizávažným způsobem škodí nebo jej ohrožují v samotné existenci. Podpora ohrožené rodiny (sanace) je v tomto směru bezpředmětná a zbytečná. Jediným řešením je dítě odebrat do náhradní rodinné péče Podpora ohrožené rodiny (sanace rodiny) ´Problémy rodičů na trhu práce, ´Kulturní či jazyková znevýhodnění, ´ odlišná společenská pravidla, která komplikují vzdělávání dětí ve školách, ´ jiný sociokulturní standard); ´Zdravotní handicap některého z členů rodiny (duševní či tělesný handicap); ´Ohrožení chudobou či sociálním vyloučením (pozornost věnovat neúplným rodinám); ´Nedostatek kompetencí (dovedností či rodičovských schopností, k projevují se jako nejasná pravidla výchovy, nedostatek času na dítě, problematický vztah k dítěti, přehnaná tvrdost či absence jakéhokoliv výchovného postupu); ´Vztahové problémy v rodině, ( partnerská krize a následný rozpad partnerství, domácí násilí nebo syndrom zavrženého dítěte; ´Výchovné problémy a problémy dětí ve škole, ( záškoláctví tzv. skryté záškoláctví, šikanu ) ´ Odebrání dětí do ústavního zařízení a podpora rodičů v dosažení návratu dítětedo rodiny. Nevhodné zacházení s dítětem ´Fyzické : neuspokojování tělesných potřeb dítěte ´ (nedostatek stravy, oblečení, obydlí apod.), patří sem i nedostatečný dohled nad dítětemi zanedbávání zdravotní péče). ´Výchovné : nezabezpečení možnosti vzdělávání ve škole. ´Emoční : neuspokojování emočních potřeb dítěte – pocitu náklonnosti, lásky či zakotvení. ´Zanedbávání zdravotní péče, zanedbávání preventivní péče i péče specifické zanedbávání hygieny. ´Zanedbání výživy – dítě v průběhu dne opakovaně hladoví ´ nebo dostává nevhodné, zdraví nebezpečné jídlo- špatné prospívání. ´Zanedbávání ošacení – jde o situace, kdy dítě nemá dostatečné ošacení vzhledem k počasí, ohrožuje jeho zdraví. Bezdomovectví ´Nemá stálé místo, domov je pro dítě i stabilitu rodiny klíčový, ´ žijí na ulici, a u dětí, migrují společně s rodiči po ubytovnách či známých. ´Zanedbávání zdravotní péče – je sledováno u dětí, které nemají odpovídající zdravotní péči, ohrožuje zdravotní stav (povinné očkování, preventivní zdravotní péče a v době nemoci jim nejsou rodiče schopni zajistit adekvátní péči. ´ Zanedbání vzdělávání – nejsou pravidelně posílány do školy,časté absence. záměrně bojkoujín sami rodiče. ´Neadekvátní dohled – dítě ponecháno bez dohledu na dobu, která neodpovídá jeho věku a možnostem. ´Zanedbání ochrany dítěte před nebezpečím z okolního prostředí – je zanedbána prevence vzniku úrazu dítěte. ´ Zanedbávání emoční – velmi závažná forma zanedbávání, která se těžko prokazuje, emočně strádá. Hodnotící dotazník programu Health Families – raně intervenční program „Zdravé rodiny“ ´1) Rodič byl v dětství často bit nebo byl obětí násilí ze strany rodičů. ´2) Rodič byl trestně stíhán, je nebo byl duševně nemocný, měl problémy se ´závislostmi na drogách nebo jiných návykových látkách. ´3) Rodič byl v minulosti podezřelý z týrání dítěte. ´4) Rodič má nízké sebehodnocení, je sociálně izolovaný, trpí depresemi. Má nízkou ´schopnost řešit vypjaté a jinak problémové situace. ´5) Rodič prožívá/prožil četné krize nebo stresové situace (například „chaotický“ ´způsob života, problematické partnerské vztahy, časté střídání partnerů, neschopnost ´si delší dobu udržet zaměstnání, dlouhodobá nezaměstnanost spojená ´se špatnou socioekonomickou situací, časté stěhování, nevyhovující podmínky ´bydlení). ´6) Rodič má rigidní a nerealistické nároky na chování dítěte. ´7) Rodič dítě tvrdě trestá. ´8) Rodič vnímá chování dítěte jako problém, provokaci, chování dítěte ho obtěžuje. ´9) Dítě je nechtěné, je překážkou vedení způsobu života, kterým by rodič chtěl žít, ´má zdravotní problémy, je handicapované Nejvýznamnější strategie terapeutického rodičovství ´ ´ zvládnutí problémů s chováním dítěte určováním jasných hranic mezi dovoleným a nedovoleným chováním; ´ ´slovní popis (verbalizaci) negativního pracovního modelu dítěte v těch případech, kdy začne masivně ovlivňovat chod rodiny; ´ ´slovní popis potřeb dítěte s následným vyjednáváním o tom, jak by bylo možné potřeby dítěte naplnit; ´ ´organizování společných činností dítěte a náhradních rodičů, které vyústí do pozitivních zážitků všech. ´ Dotazník funkčnosti rodiny ´ kritéria: ´složení rodiny - úplná, neúplná, doplněná nevlastním rodičem, "družská" a náhradní; ´stabilita rodiny - pevná, narušená, rozvrácená; ´sociálně-ekonomickó situace - velmi dobrá, dobrá, uspokojivá, špatná, velmi špatná; hodnotí se podle věku rodičů, vzdělání, typu zaměstnání, rodinného stavu, čistého příjmu na hlavu, kategorie bytu, počtu osob na obytnou místnost, vybavení bytu; ´osobnost rodičů - vyrovnaná s dobrou společenskou adaptací, nevyrovnaná s problémy, patologická; ´sourozenci - dítě má alespoň jednoho sourozence, dítě je jedináček, sourozenci jsou postižení nebo žijí mimo rodinu; ´stav a vývoj dítěte - odpovídá normě, vážněji narušený, těžce narušený; ´zájem rodičů o dítě - opravdový, formální, nedostatečný, nezájem či nenávistný vztah; ´péče rodičů o dítě - velmi dobrá, uspokojivá, dostatečná, špatná,nedostatečná či traumatizující. ´