Struktura a model řízení školy – – hierarchie P A E D D R . M I R O S L A V C E R M A N , P R A H A Obsah Strana 1. Struktura školy 2 1.1 Zajiš ování agendy ekonomického úseku školy 2 1.2 Řízení úseků školy 3 1.3 Organizační řád 3 2. Modely řízení školy 3 2.1 Uplatnění demokratického modelu řízení ve škole 3 Profesionalizace vedení školy A 1.3 1 V E D E N Í Š K O L Y 1 9 9 6 , Z Á Ř Í 1. Struktura školy Každá škola, jakkoliv navenek vypadá jako celek, se vnitřně dělí na jednotlivé úseky: qq pedagogický úsek – třídy v ročnících (stupně u ZŠ) qq oddělení školní družiny ZŠ qq provozní úsek – školník, uklízečky qq školní jídelna qq ekonomický úsek – ekonom, hospodářka, personalista, pracovník pro zpracování mezd Uvedená struktura se objevuje ve velkých školách v právní subjektivitě, ale ani v nich nemusíme najít všechny složky a vyjmenované pracovníky. Některé školy nemají školní jídelnu, mnohé si zajiš ují zpracování ekonomické, personální a mzdové agendy firmami. 1.1 Zajiš ování agendy ekonomického úseku školy Vzhledem k limitu pracovníků v rozpočtu regionálního školství nelze předpokládat, že škola bude schopna zajistit veškerou agendu ekonomického úseku samostatnými pracovníky. V některých případech však lze náplně práce kumulovat: – hospodářka: kromě běžné agendy (učební pomůcky, školní potřeby, pošta, drobná vydání) může vystavovat a likvidovat faktury, připravovat podklady pro účetnictví, provádět výplatu mezd pracov- níků – ředitel: může, zejména v menších školách, zajiš ovat personální agendu a rozpočet – učitel: schopný a vyškolený učitel může zpracovávat účetnictví nebo mzdy Důkladně si promyslete, zda je vhodné, aby si ředitel sám vykonával administrativní práci. Může mu potom chybět dostatek času pro řízení pedagogického procesu a na vlastní vedení lidí. Profesionalizace vedení školy A 1.3 2 V E D E N Í Š K O L Y 1 9 9 6 , Z Á Ř Í 1.2. Řízení úseků školy K řízení jednotlivých úseků může ředitel jmenovat své zástupce (vyhláška MŠMT ČR č. 291/1991 Sb., – 8) a ustavit další vedoucí pracovníky: qq vedoucího školní jídelny qq vedoucího školní družiny qq vedoucího školníka 1.3 Organizační řád Jedním ze základních dokumentů školy v právní subjektivitě je organizační řád. Ten by měl obsahovat zejména: Případně je jeho součástí řád školy (vyhláška MŠMT ČR č. 291/1991 Sb., § 15). 2. Modely řízení školy Adekvátně typologii stylu vedení (autoritativní, demokratický, liberální) je možné i školu řídit. Jako nejvýhodnější se jeví demokratický způsob vedení lidí. 2.1 Uplatnění demokratického modelu řízení ve škole Na začátek několik zásad: vv nevládněte ve škole sám, ztrácíte čas pro výkon vlastní práce vv s povinnostmi delegujte dalším vedoucím pracovníkům i práva vv důvěřujte svým podřízeným a pověřujte je vedením jednotlivých akcí vv využijte aktivity a invence spolupracovníků při řízení školy vv postavení a zaměření školy vv vnitřní organizační členění školy, včetně organizačního schématu (viz obrázek č. 1) vv rozsah povinností a pravomocí řídících orgánů školy vv poradní orgány školy Profesionalizace vedení školy A 1.3 3 V E D E N Í Š K O L Y 1 9 9 6 , Z Á Ř Í Ředitel by měl ve své práci důsledně využívat samosprávných a pomocných orgánů školy: qq radu školy v otázkách koncepce a veřejné kontroly (zákon č. 139/1995 Sb., § 17a–f) qq pedagogickou radu v otázkách koncepce a provozu školy qq ekonomickou radu v otázkách využívání přidělených finančních prostředků qq stravovací komisi pro řešení otázek školního stravování qq metodických sdružení a předmětových komisí pro otázky výuky Ředitel by neměl zapomínat ani na spolupráci s rodičovským sdružením (pokud existuje a pracuje). Vhodné je promyslet si možnost ustavení dalších pomocných orgánů – např. výtvarné rady k řešení výzdoby školy nebo jejího znaku apod. Obrázek č. 1 Příklad organizační struktury ZŠ Profesionalizace vedení školy A 1.3 4 V E D E N Í Š K O L Y 1 9 9 6 , Z Á Ř Í