TEST 2 JMÉNO ŽÁKA: Projekt: CZ.1.07/1.3.06/03.0005 Záchrana života na vlastní kůži aneb První pomoc prožitkem Označte správnou odpověď (u každé otázky je právě jedna odpověď správná) 1. Pro pacienta, který je při vědomí, ale špatně se mu dýchá (např. astmatik v záchvatu), je optimální poloha: a) vleže na zádech s mírně zakloněnou hlavou. b) na boku - zotavovací ("stabilizovaná"). c) ve stoje. d) vsedě s možností zapřít ruce. 2. Pokud je postižený v bezvědomí, pro další postup je rozhodující: a) zjištění případných závažných onemocnění, kterými by mohl postižený trpět a které by mohly vyvolat poruchu vědomí. b) ověření, zda dech postiženého nepáchne po alkoholu. c) zjištění stavu dýchání (zda dýchá a jak dýchá). d) nahmatáni (nebo nenahmatání) tepu na krční tepně. 3. Při resuscitaci má pro většinu postižených rozhodující význam: a) kvalita dýchání z plic do plic. b) správný poměr mezi počtem kompresí hrudníku a počtem umělých vdechů. c) nepřímá masáž srdce, tj. komprese hrudníku prováděné co nejvyšší frekvencí a maximální silou, kterou je zachránce schopný vyvinout. d) nepřímá masáž srdce, tj. komprese hrudníku prováděné správnou frekvencí do správné hloubky. 4. Co uděláme, pokud si nejsme zcela jisti, zda postižený v bezvědomí dýchá? a) Pokusíme se nahmatat mu puls na krčních tepnách, a pokud není patrný, zahájíme resuscitaci. b) Sledujeme barvu, a pokud promodrává, postupujeme tak, jako by nedýchal. c) Postupujeme tak, jako by postižený nedýchal (tj. bez dalšího váhání zahájíme resuscitaci). d) Otočíme jej do zotavovací (stabilizované) polohy na boku a dále sledujeme dýchání až do doby, kdy máme potřebnou jistotu. 5. Laická resuscitace dětí se od resuscitace dospělých: a) odlišuje jinou frekvencí kompresí hrudníku. b) odlišuje provedením vypuzovacího manévru před zahájením kompresí a naléhavější potřebou provádět dýchání z plic do plic. c) odlišuje důrazem na provedení dostatečného záklonu hlavy. d) nijak zásadně neliší. 6. Pokud postižený „přebral" a nyní prakticky nereaguje, je vhodné: a) umístit jej do zotavovací ("stabilizované") polohy na bok. b) pokusit se jej "rozchodit". c) umístit jej do polohy na zádech se zakloněnou hlavou. d) umístit jej do předklonu přes vhodnou přepážku (např. vanu) hlavou dolů. 7. Stav dýchání u postiženého v bezvědomí vyhodnotíme nejlépe tak, že: a) postiženého otočíme na záda, a pokud nevidíme jasné a zřetelné pravidelné dýchací pohyby hrudníku, postupujeme tak, jako by nedýchal. b) přiložíme postiženému před ústa zrcátko, a pokud se nemlží, pacient nedýchá. c) podržíme postiženému před ústy tenké vlákno, a pokud se nehýbe, pacient nedýchá dostatečně. d) postiženého ponecháme v poloze, v jaké se nachází, a sledujeme, zda dýchá. Pokud si nejsme jisti, zjistíme, zda začíná promodrávat. Pokud ano, postupujeme tak, jako by postižený nedýchal. 8. Hlavním cílem první pomoci v situaci, kdy má pacient křeče končetin i trupu a nereaguje na žádné podněty, je: a) za každou cenu zajistit průchodnost dýchacích cest a dýchání. b) zabránit druhotnému úrazu. c) obnovit vědomí dostatečně silnými bolestivými podněty. d) zastavit křeče přidržením končetin a event. i trupu. TEST 2 JMÉNO ŽÁKA: Projekt: CZ.1.07/1.3.06/03.0005 Záchrana života na vlastní kůži aneb První pomoc prožitkem 9. Vyberte pravdivé tvrzení týkající se zaškrcení končetiny z důvodu potřeby zastavit závažné krvácení. a) Zaškrcení se provádí vždy mezi ránou a srdcem, cca 10 cm nad ránou. b) Zaškrcení končetin provádíme výhradně v paži nebo ve stehně, nikdy ne v předloktí nebo v bérci. c) Použití škrtidla při závažném krvácení z končetiny je vždy prospěšné - pokud krvácení nezastaví, alespoň je omezí. d) Zaškrcení je nejúčinnější v kombinaci s tlakovým obvazem - nejprve přiložíme obvaz, a pak ho stáhneme škrtidlem. 10. Mezi život zachraňující výkony u závažného úrazu NEPATŘÍ: a) zajištění tepelné pohody. b) zástava závažného krvácení. c) ošetření otevřené zlomeniny. d) uvolnění dýchacích cest. 11. Dopravní nehoda - čelní náraz. Řidič je v bezvědomí, zhroucený na volant, chrčivě se jakoby snaží nadechnout. Vyberte tvrzení odpovídající situaci. a) Prvním krokem pomoci bude pokus o uvolnění dýchacích cest. Řidiče zkusíme uvést do přirozené polohy na sedačce a mírně mu zaklonit hlavu. Pokud se tím neobnoví účinné dýchání, pokusíme se jej vyprostit z auta, položit ho na záda a postupovat dál jako u každého jiného pacienta v bezvědomí. b) Prvním krokem pomoci bude vyproštění z auta, další postup jako u každého jiného pacienta v bezvědomí. c) Prvním krokem pomoci bude nahmatání tepu na krku. Pokud je tep hmatný, ponecháme postiženého v poloze, v jaké se nachází, a zajistíme tepelný komfort. Pokud hmatný není, pokusíme se jej vyprostit a zahájíme resuscitaci. d) V dané situaci s postiženým nijak nemanipulujeme - pokud je v bezvědomí, nezle vyloučit úraz páteře a případnou manipulací by mohlo dojít k poškození míchy a doživotnímu ochrnutí. 12. Mezi nejdůležitější informace při volání na tísňovou linku patří: a) informace o místě, kde se stalo neštěstí. b) co nejpřesnější diagnóza stavu postižených. c) informace o tom, jaké má člověk pomáhající na místě k pomoci vybavení. d) informace o tom, kolik lidí na místě pomáhá. 13. Předností tísňové linky 155 (v porovnání s číslem 112) je: a) Lze se dovolat bez kreditu. b) Poskytování odborných rad po telefonu – telefonicky asistovaná PP. c) Na rozdíl od volání na 112 je volání na 155 zdarma. d) Lze se dovolat i bez pokrytí sítí mobilního operátora. 14. Život ohrožující krvácení je takové, při kterém: a) je povrch, ze kterého teče krev, větší než plocha dlaně. b) je krvácivé zranění na hlavě. c) došlo ke ztrátě asi 250 ml krve. d) krev z rány vystřikuje proudem nebo vytéká ve velkém množství. 15. Vyberte výrok, který NEPATŘÍ mezi rozšířené omyly a mýty o první pomoci. a) Použitím gumových rukavic se zachránce chrání před infekčními chorobami. b) S člověkem po pádu z výšky nesmíme v žádném případě hýbat, neboť hrozí poškození míchy. c) Člověka v bezvědomí ukládáme vždy do stabilizované polohy. d) Člověk po úrazu s masivním krvácením patří do protišokové polohy (vleže na zádech s podloženýma nohama), jedná se o prevenci rozvoje šoku.