KONKRÉTNÍ ČINNOSTI SESTER – ED. V IP VYHLÁŠKA Č. 391/2017 SB. VYHLÁŠKA, KTEROU SE MĚNÍ VYHLÁŠKA Č. 55/2011 SB., O ČINNOSTECH ZDRAVOTNICKÝCH PRACOVNÍKŮ A JINÝCH ODBORNÝCH PRACOVNÍKŮ, VE ZNĚNÍ VYHLÁŠKY Č. 2/2016 SB. Pacient: ▪ hodnotí P/K schopnosti ▪ dg. P/K problém, kt. je nutno edukací napravit ▪ poskytuje adekvátní informace ▪ zlepšuje P/K znalosti a dovednosti ▪ demonstruje konkrétní způsoby pro dosažení cílu ▪ průběžně hodnotí pokroky, kt. P/K dosahuje ▪ vyžaduje zpětnou vazbu Rodina: ▪ potřeba, schopnost, ochota Zaměstnanec v AP, stážisti celoživotní vzdělávání: g) motivuje a edukuje jednotlivce, rodiny a skupiny osob k přijetí zdravého životního stylu a k péči o sebe41 h) podílí se na zajištění zapracování nově nastupujících zdravotnických pracovníků, PŘEDPOKLADY EDUKÁTORA ▪ teoretické znalosti ▪ praktické dovednosti ▪ kritické myšlení (schopnost posuzovat, předvídat a hodnotit stav pacientů v co nejkratší době → poskytovat efektivní a koordinovanou pomoc) ▪ zkušenosti ▪ komunikační schopnosti (verbální i neverbální) ▪ motivace, získání P/K pro spolupráci, důvěra ▪ ochota P/K pomoct, zájem o P/K ▪ schopnosti poradce a vlastnost předávat informace – Pg. vlohy (▲ dávkování info) ▪ osobnostní předpoklady – odpovědnost, empatie, vlídné jednání, trpělivost Počínání více proaktivní (schopnost předvídat a předcházet problémům) než reaktivní (pouze reagovat na problémy). ZÁSADY ED. NA PRACOVIŠTÍCH IP ▪ Individuální, holistický přístup ▪ Empatie, takt, trpělivost ▪ Adekvátnost aktuálnímu zdrav. stavu P/K ▪ Délku, čas a typ poskytovaných info řídit dle zdr. stavu a potřeby P/K ▪ Optimální prostředí ▪ Vhodné didaktické metody/strategie Ed. BARIÉRY - BRZDÍ/ZNESNADŇUJÍ ED. ZP ▪ podceňování významu Ed. ▪ neefektivní/neproduktivní K. ▪ osobnostní předpoklady ZP ▪ nedostatečné vědomosti ▪ nedostatečná příprava/čas ▪ absence empatie, lidskosti ▪ ignorace P/K potřeb ▪ neschopnost týmové spolupráce ▪ nevhodné prostředí (ztráta soukromí, důstojnosti, sebekontroly, soc. izolace) Ed. - nekoncepční, neadekvátní, roztříštěná ▪ stres/bolest v akut/chron. stadiu nemoci ▪ charakter nemoci (úraz, polytrauma, Alzheimer..), poruchy smyslového vnímání ▪ fáze prožívání nemoci ▪ maladaptace na nemoc ▪ emoce, strach/obava/nejistota z budoucnosti/ prognóza nemoci ▪ věk ▪ celkový stav organizmu ▪ osobnost ▪ etnokulturní/jazykové bariéry Ed. - nedostatečná motivace - popření potřeby Ed. - neschopnost nést odpovědnost ZDR. SYSTÉM P/K JOINT COMMISSION ON ACCREDITATION OF HEALTHCARE ORGANIZATIONS (JCAHO) v rámci akreditačních standardů zařadila do edukace pacientů a jejich blízkých, s modifikacemi podle zdravotního stavu pacienta, oblasti: ▪ bezpečné užívání léků, ▪ bezpečné používání zdravotnických prostředků, ▪ informace o možných interakcích mezi léky a potravou, ▪ výživová doporučení, ▪ informace o rehabilitačních postupech. ČÁSTI EDUKAČNÍHO/KOMUNIKAČNÍHO PROCESU V PNP VÝJEZD – PROSTŘEDÍ DOMÁCÍ PROSTŘEDÍ ▪ pro záchranáře cizí prostředí ▪ přítomni blízcí, návštěva V TERÉNU ▪ cizí, otevřené prostředí, ještě nevíme, jak to vypadá na místě ▪ nahodilé osoby – účastníci, svědci ▪ blízcí – na místě události, přivoláni k události BĚHEM TRANSPORTU již jistota známého zázemí záchranářů situace se mění (komunikace/edukace = pokyny zaměřeno na popis, co se děje, kam jedeme, bezpečnostní zásady převozu dítěte, doprovodu, komunikace s centrálou..) VYSVĚTLOVÁNÍ KOMUNIKACE VE ZDRAVOTNICKÉM ZAŘÍZENÍ – předání do péče personálu nemocnice, rozloučit se (pozdrav, pochvala dítěte, poděkování za spolupráci, podpora) edukace = pokyny co se bude dít a co se od P/K doprovodu očekává individuální/skupinová forma Ed., rozhovor PŘÍJEM NA ODDĚLENÍ ▪ Standardní průběh – VF a monitoring, invazivní vstupy, medikace, oše. intervence, … Edukace = forma pokynů v akutní fázi v rámci komunikace, většinou kognitivní cíle VYSVĚTLOVÁNÍ ▪ P/K a rodina - předání informací co se děje a bude dít, co ne/smí dělat, bariérové oše. techniky, příprava na vyšetření, OP, invazivní zákrok, dialýza … ▪ v akutní f. – přizpůsobené info pro „přežití“, po odeznění akutní f. prohloubení info k zabránění opakování, získání potřebných dovedností ▪ organizační činnosti – „domácí/organ.“ řád, průvodce P/K, signal. zařízení, cennosti, svršky, informované souhlasy (k výkonu, anestezii ….) … ▪ dokumentace ▪ Forma - individuální, metoda – rozhovor, vysvětlování Zaměstnanec v AP - edukace ▪ kognitivní ▪ psychomotorický ▪ afektivní Oše. Dg. které jsou nejčastějším podnětem k edukaci P/K jsou deficity v oblasti: • saturace základních potřeb • adaptace na změněnou situaci (nemoc, změněný obraz těla, omezení v životě, nesoběstačnost, dočasné/trvalé omezení některých funkcí/činností …) • schopnost postarat se o sebe Prioritní oblasti v edukaci - nácvik zručností pro zachování života a existence - schopnost rozpoznat zdravotné potíže a problémy - učinit správné rozhodnutí pro upevnění zdraví Nemcová, J a Hlinková E., 2010, s. 150 emoce HOSPITALIZACE PACIENTA - PRŮBĚH ▪ Ed. přizpůsobená aktuálním zdr. stavu (de/stabilizace stavu P/K, Dg. s prognóza – zapojení rodiny do péče a Ed. rodiny) Plánovaná ed.: formy: ▪ individuální u P/K, ▪ skupinová do ed. zahrnuta rodina – cíle kognitivní, psychomotorické, afektivní metody: ▪ rozhovor, vysvětlování, demonstrace výkonu Didaktické prostředky: pomůcky pro konkrétní výkon, letáčky a brožury Edukátor: lékař, NLZP, fyzioterapeut, nutriční Th, stoma sestra… Zaměstnanec v AP - edukace ▪ kognitivní ▪ psychomotorický ▪ afektivní PŘEKLAD P/K ▪ P/K musí ovládat základní dovednosti, kt. bude potřebovat (manažment bolest, RHB – dechová gymn., pohybový režim, omezení v souvislosti se zdr. stavem …) ▪ Přetrvává individuální a skupinová forma Ed., nejčastější metoda rozhovor, vysvětlování + doplňkový materiál ve psané podobě, potřebné pomůcky… ▪ Cíle Ed.- kognitivní, psychomotorické, afektivní JINÉ ZZ ▪ v překladové zprávě i informace ohledem edukace! ▪ Závěrečné zhodnocení – čeho bylo dosaženo (splnění cílů), co je potřeba doplnit, bariéry …. Z JIP NA INTERMEDIÁLNÍ, STANDARDNÍ ODD. PROPUŠTĚNÍ ▪ P/K musí disponovat info., kt. přispívají ke stabilizaci zdr. stavu Oblasti: ▪ Péče o ránu ▪ Invazivní vstup – A-V shunt, PICC, porty, PMK, stomie … ▪ Medikace ▪ Čeho si u zdr. stavu všímat – subfebrilie, febris, bolesti, otoky, zarudnutí, nefunkčnost … - informace sdělovat již v průběhu hospitalizace ▪ Kontrola po propuštění ▪ Verbální sdělení, ověření nabitých dovedností v průběhu hospitalizace, vybavení pomůckami, letáky, brožury, sepsané rady, svépomocné skupiny, konkrétní osoby (pokud nastane akutní problém) LITERATURA: ▪ Bastable S., Essential of patient Education, Jones & Bartlett Learning, 2005, s. 502 ISBN-13: 978-0763748425 ▪ Juřeníková, P., Zásady edukace v ošetřovatelské praxi Praha: Grada, 2010, s. 80 ISBN 978-80-247-2171-2 ▪ Magurová D., Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2009, s. 155 ISBN 978-80-8063-326-4 ▪ Nemcová J., Hlinková E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve, Martin. Osveta, 2010, s. 259 ISBN 978-80-8063- 321-9 ▪ Petlák, E., Všeobecná didaktika, Bratislava: Iris, 2004, s. 270 ISBN 8089018645 LITERATURA: ▪ Průcha Jan Pedagogická encyklopedie, Praha: Portál, 2009, s. 936 ISBN 978-80-7367-546-2. ▪ Průcha, J. Moderní pedagogika, 5. aktualiz. a doplněné vydání, Praha: Portál, 2013 ISBN 978-80-262-0456-5. ▪ Raudenská J, Javůrková A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví, Praha: Grada, 2011, s. 304 ISBN 978-80-247-2223-8. ▪ Závodná V. Pedagogika v ošetrovateľstve, Martin: Osveta, 2005, s. 117 ISBN 808063193X ▪ NANDA International Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2015-2017, 10. vydání Ed. Herdman, H et Kamitsuru, S, Praha: Grada, s. 439 ISBN 978-80-247-5412-3.