NÁROČNÉ ŽIVOTNÍ SITUACE A JEJICH ZVLÁDÁNÍ PhDr. Andrea Mikotová, Ph.D. a.mikotova@post.jamu.cz MODERNÍ POJETÍ STRESU ¢  Dnes je pojem stres chápán šíře než v původní definici Hanse Selyeho. ¢  Prolíná se s pojmem psychická zátěž (např. stres/zátěž při řízení auta, péči o dítě…) ZÁTĚŽOVÁ (SVÍZELNÁ) SITUACE ¢  Zátěžové situace = náročné životní situace, se kterými se člověk musí vyrovnávat a které mohou mít na jeho zdraví různý dopad. ¢  Tvoří přirozenou součást života a jsou nezbytné pro normální utváření osobnosti ¢  Nebezpečí však: jejich neúměrná intenzita nebo kumulace v omezeném časovém úseku ¢  V průběhu života si osvojujeme různé strategie jak zátěž řešit a zvládat ZVLÁDÁNÍ ZÁTĚŽOVÝCH SITUACÍ ¢  V psychologické literatuře označováno pojmem coping. ¢  Z řeckého colaphos, které znamená přímý úder na ucho, tedy přeneseně prát se, vypořádat se s někým/něčím ¢  Jiné možné názvy pro proces zvládání stresu (nebo životních těžkostí; zátěžových situací; náročných životních situací): —  čelení stresu —  moderování stresu —  stress management… ADAPTACE A COPING ¢  Adaptace = vyrovnávání se se zátěží, která je relativně v normálních mezích ¢  Coping = boj člověka s nepřiměřenou, nadlimitní zátěží (co do času i co do intenzity). Takto definovaná zátěž znamená distres. ¢  Tak jako je distres vyšší mírou zátěže, tak je coping vyšším stupněm adaptace. COPING: DEFINICE ¢  Proces řízení vnějších i vnitřních faktorů, které jsou člověkem ve stresu hodnoceny jako ohrožující jeho zdroje (Lazarus, 1966). STRATEGIE ZVLÁDÁNÍ STRESU ¢  Specifické způsoby přístupu ke zvládání stresu ¢  Strategie zaměřené na řešení problému – vyvinutí vlastní aktivity a snaha danou situaci konstruktivně řešit. Např. změnit podmínky, které způsobují stres. Tyto strategie jsou zřetelné již u malých dětí. Častěji je využíváme v pracovním kontextu. ¢  Strategie zaměřené na vyrovnávání se s emocionálním stavem – zaměření na regulaci emocionálního stavu, který se v důsledku stresu změnil. Např. snižování míry obav nebo míry zlosti. Strategie se objevuje až v adolescenci. Častěji v domácím, rodinném kontextu. ZPŮSOBY ZVLÁDÁNÍ ZÁTĚŽOVÝCH SITUACÍ: COPINGOVÉ STRATEGIE ¢  Zvládání stresu je dynamický proces ovlivněný jak jedincem, tak konkrétní stresovou situací. ¢  Mezi lidmi sledujeme v oblasti zvládání životních těžkostí značné odlišnosti, plynoucí z osobnostních charakteristik, různých stylů zvládání, strategií zvládání a technik zvládání, které je možno se naučit. 1.  Neadaptivní (maladaptivní) coping 2.  Adaptivní (zdravý, funkční) coping 1. PROBLEMATICKÉ (MALADAPTIVNÍ) ZPŮSOBY ZVLÁDÁNÍ ZÁTĚŽOVÝCH SITUACÍ ¢  Nevedou k reálnému, účelnému a cílenému řešení ¢  Nejčastěji jde o tzv. obranné mechanismy, tj. sebeklamy, které transformují informace tak, aby byly pro nás snesitelné. ¢  Nemění situaci, pouze naše vnímání situace. ¢  Užíváme je k obraně před nepříjemnými skutečnostmi. Jejich používání si neuvědomujeme. ¢  Obecně jsou pro každého z nás běžné a nejsou nebezpečné, pokud... ¢  ...se některý/é z nich nestane dominujícím způsobem řešení problémů. OBRANNÉ MECHANISMY ¢  Únik – k návykovým látkám; fyzický únik (z dané situace: např. od rodiny, z nemocnice); únik do nemoci; do fantazie… ¢  Potlačení – přání nebo nápadu ještě před tím, než byl vysloven. Činím tak vědomě. Velmi častý obr. mech. v nemoci: vědomě na nemoc nemyslím, občas ji až bagatelizuji. ¢  Vytěsnění – neuvědomovaný děj, kt. nás zbavuje nepříjemných zážitků nebo pocitů. Např. vytěsnění traumatického zážitku do nevědomí. Nedokážu si na nic vzpomenout (bez organické příčiny). OBRANNÉ MECHANISMY ¢  Racionalizace - dodatečné vysvětlení (omluvení, až „pseudovysvětlení“) nepřijatelných činů, situací (např. „kyselé hrozny“ a „sladké citróny“; „piju, protože jsem nešťastný“). ¢  Popření – zavírání očí před existujícím problémem, nepříjemnou realitou („Ta bulka v prsu nemůže být nádor.“) ¢  Regrese – částečný nebo symbolický návrat do dřívějšího vývojového období (větší závislost na blízkých, pubertální vtípky…) OBRANNÉ MECHANISMY ¢  Agrese – různé projevy. Nejen fyzické násilí, ale i křik, ironie, výstředné chování, autoagrese (sebepoškozování)… ¢  Projekce – přisuzování vlastních chyb, strachu nebo viny druhým lidem (zdravotnímu personálu, rodině…) ¢  … a další 2. ADAPTIVNÍ ZPŮSOBY ZVLÁDÁNÍ ZÁTĚŽOVÝCH SITUACÍ Modifikace chování ¢  Aplikace podmiňování na řešení těžkých situací ¢  Žádoucí chování je cíleně posilováno Kognitivní ovlivňování ¢  Základem mnoha potíží jsou nepřiměřené představy a iracionální přesvědčení ¢  Cíl: identifikovat iracionální přesvědčení (např. „pokud nevystuduji na červený diplom, jsem neschopná“) a nahradit je správnými přesvědčeními (např. horší známky ze mně nedělají horšího člověka“) 2. ADAPTIVNÍ ZPŮSOBY ZVLÁDÁNÍ ZÁTĚŽOVÝCH SITUACÍ Ventilace emocí ¢  Ventilací – zveřejněním – lze snížit náš subjektivní pocit stresu ¢  Např. pojmenováním, vyslovením, napsáním ¢  Využití efektu katarze, tj. psychického očištění od negativních zážitků. 2. ADAPTIVNÍ ZPŮSOBY ZVLÁDÁNÍ ZÁTĚŽOVÝCH SITUACÍ Psychologické očkování ¢  Časté např. při léčbě bolesti; zřetelné i v přípravných kurzech na porod a pod.. Má 4 fáze: 1.  Uvědomění si, že stres má i svůj psychický základ a je tedy ovlivnitelný i psychologickými cestami 2.  Osvojování si nových způsobů zvládání (např. relaxace, imaginace, hluboké dýchání…) 3.  Tzv. generální zkouška: mírná forma stresu se spojuje s nacvičenou změnou postoje a relaxací 4.  Tzv. živá situace: reálné působení stresu PROKRASTINACE „Špatná zpráva je ta, že čas letí. Dobrá zpráva je ta, že vy jste pilot.“ Michael Althsuler PROKRASTINA…CO? ¢  crastinus = zítra ¢  Pro crastinus = pro zítřek ¢  Ale: nejde jen o pouhé odložení čehokoliv na později. CHARAKTERISTIKY PROKRASTINACE ¢  dobrovolný souhlas s odkládáním ¢  iracionalita - člověk ví, že by danou věc odkládat neměl, ale přesto to, zcela nelogicky, dělá. ¢  zažívání nepříjemných pocitů: například stud, úzkost, vina či strach ¢  Dobrovolná angažovanost v jiných, náhradních činnostech - částečně proto, aby byly potlačeny nepříjemné pocity. ¢  Náhradní činnosti mohou být sice prospěšné, ale v daný moment nejsou prioritou a člověk si to dobře uvědomuje. ¢  Prokrastinace není lenost. CO VŠECHNO LZE ODLOŽIT NA POZDĚJI? Cokoliv J Avšak nejčastěji odkládáme úkoly, které: ¢  nemají zcela jednoznačně daný termín, nebo je tento termín příliš vzdálený ¢  vedou ke vzdálené, ne k okamžité odměně ¢  jsou pro nás zdrojem strachu nebo obav ¢  zaberou mnoho času ¢  jsou nudné ¢  jsou nepříjemné ¢  jsou náročné ¢  už jednou odloženy byly a teď jsou zdrojem strachu a stresu, protože času je ještě méně, než předtím. NEGATIVNÍ NÁSLEDKY PROKRASTINACE ¢  zvýšený výskyt stresu a zdravotních potíží ¢  negativní vliv na výkon (studium, práce) ¢  neschopnost nalézt vhodnou rovnováhu mezi kvalitou práce a rychlostí jejího provedení ¢  zásah do života druhých, kteří mohou doplácet na prokrastinaci někoho jiného (ať už čekáním či neustálým upozorňováním na neplnění termínů) ¢  v očích druhých se prokrastinující stává nespolehlivým „flákačem“ – prokrastinace škodí pověsti daného člověka JAK POZNÁM, ŽE MI ODKLÁDÁNÍ UŽ PŘEROSTLO PŘES HLAVU? ¢  Pokud odkládání výrazně negativně ovlivňuje některou stránku osobního života: ¢  mezilidské vztahy - člověk se stává pro druhé nespolehlivým a druzí mu méně důvěřují ¢  duševní i fyzické zdraví - narušené opakovanou úzkostí a stresy z neustálého dohánění něčeho na poslední chvíli ¢  horší studijní a/nebo pracovní výsledky TIPY, JAK S PROKRASTINACÍ SKONCOVAT PLÁNUJTE SVÉ ČINNOSTI. IDEÁLNĚ PÍSEMNĚ. Výhody písemného plánování: ¢  Pokud své zápisky pravidelně kontrolujete, na nic nezapomenete. Odlehčíte si tak paměť. ¢  Písemné plány nebo úkoly v diáři jsou přehlednější – lépe se vyznáte v tom, co Vás v nejbližší době čeká. ¢  Tím, že svůj závazek napíšete, se k jeho splnění částečně motivujete. Je to jako uzavřít písemnou smlouvu sám se sebou. ¢  Plnění svých plánů můžete velmi jednoduše kontrolovat. ¢  Písemné plánování je i jakousi dokumentací, ke které se můžete kdykoliv později vrátit. PLÁNUJTE SVÉ ČINNOSTI. IDEÁLNĚ PÍSEMNĚ. Jak správně plánovat: ¢  Naplánujete si pouze ?% času? ¢  60%. Zbylých 40% nechte neplánovaným, nečekaným událostem a možnosti, že něco zabere více času. ¢  Na nové, neznámé činnosti si vymezte 2x tolik času, než si myslíte, že zaberou. Buďte opatrní a raději se připravte na to, že činnost bude nakonec mnohem komplikovanější a těžší, než se zdá.   ¢  Zaznamenávejte si své úkoly a termíny ihned. Nečekejte, až na ně zapomenete. ¢  Žádné plánování bez termínů! Co se dá udělat "kdykoliv", to se nakonec neudělá nikdy. Stanovujte si konkrétní termíny, v ideálním případě předtermíny, zapisujte si je a kontrolujte jejich plnění. PLÁNUJTE SVÉ ČINNOSTI. IDEÁLNĚ PÍSEMNĚ. Jak správně plánovat: ¢  Při plánování se pokuste spojovat podobné aktivity. Např.: najednou vyřídit všechny plánované telefonáty a všechny e-maily. ¢  Buďte v plánování realističtí. Řiďte se heslem raději méně a včas než mnoho a pozdě (či nekvalitně). ¢  Buďte v plánování konkrétní. Plán, který pojmenujete musím napsat diplomovou práci nebo musím si koupit byt, je velké a pro mnohé navíc těžce představitelné sousto (hlavně pokud jde o Vaši první diplomku a první hledání bytu v životě). DALŠÍ TIPY ¢  Úkol rozdělte na více menších a ty si postupně odškrtávejte jako hotové. Budete mít z práce lepší pocit, neboť uvidíte, že práce rychleji odsýpá. ¢  Poté, co úkol rozdělíte na několik menších částí, začněte s tou nejméně příjemnou nebo nejtěžší, ať je rychle za vámi. Nemyslete si, že za hodinu nebo dvě to bude lepší. Nebude! ¢  To lehké nechte na konec jako „třešničku“. ¢  Naučte se plnohodnotně odpočívat. DALŠÍ TIPY ¢  Dejte si limit např. jen 10 minut se plánované činnosti věnovat. Když už člověk začne, obvykle vydrží i déle, než oněch 10 minut. A i kdyby ne, začít je vždy základ a představuje seznámení se s danou činností, což zlepší naši představu o tom, kolik asi zabere času. ¢  Odměňte se, když něco nepříjemného zvládnete! Odměnu si můžete naplánovat i dopředu, jako motivaci. Například: pokud podklady k zítřejší poradě stihnu nachystat už do 18.00, mám večer pro sebe a zajdu s kamarády do kina.