Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.  psychiatrické vyšetření spočívá ve zhodnocení základních psychických funkcí (paralela se zhodnocením tělesných funkcí v somatické medicíně)  porucha základních psychických funkcí se projevuje jako příznaky, které pak definují psychickou poruchu Vědomí  vědomí - bdělý stav, v němž si člověk uvědomuje sám sebe, své okolí a své psychické pochody  existuje kontinuum od plně vědomé psychické činnosti přes částečně až k plně neuvědomované  nevědomé psychické pochody mají vliv na naše prožívání a chování (Freud)  hodnocení pomocí orientovanosti Vědomí Fyziologické změny vědomí  spánek  hypnóza Kvantitativní poruchy vědomí  somnolence - ospalý  sopor - dojem spícího, reaguje na silné podněty  kóma - bezvědomí  kolaps (synkopa, bezvědomí) - náhle vzniklá, krátkodobá kvantitativní porucha vědomí Kvalitativní poruchy  delirium Vnímání  základní psychická funkce, která umožňuje poznávat dění kolem a sebe sama  aktuální odraz reality v našem vědomí Fyziologické změny vnímání Kvalitativní poruchy vnímání  iluze - zkreslený vjem vyvolaný skutečným podnětem  halucinace - vjemy bez jakéhokoliv podnětu, nevývratné, považované za realitu Emoce  vyjadřují subjektivní vztah člověka k jeho vlastním projevům a jevům v okolí - hodnotící význam Afektivita  pohotovst k emočním reakcím Poruchy afektu  patický afekt –intenzivní afekt, na jeho vrcholu krátkodobý mrákotný stav (proto následná amnézie), ve kterém může dojít k závažnému jednání Poruchy nálady  patická nálada – nálada abnormní vzhledem k jedinci, delší trvání (u depresivní nálady ≥2 týdny, u mánie ≥ 4 dny), intenzita Myšlení  nejvyšší forma poznávací činnosti  proces zprostředkovaného a zevšeobecněného poznání skutečnosti Kvantitativní poruchy myšlení 1. poruchy dynamiky myšlení  útlum myšlení  zrychlené myšlení 2. poruchy struktury myšlení  ulpívavé myšlení neboli perseverace  nevýpravné myšlení  zabíhavé myšlení Myšlení Kvalitativní poruchy myšlení  paralogické neboli dyslogické myšlení  inkoherentní myšlení  bludy- mylný závěr myšlení, vzniklý správnými logickými pochody na základě mylné premisy způsobené duševní chorobou Charakteristiky bludu  chorobný vznik  obsahová zvrácenost  nevývratnost  vliv na jednání  dělení dle obsahu (expanzivní, depresivním, paranoidní) Jednání a vůle  jednání směřuje k určitému cíli, je dáno vůlí a motivací (uvědomělé podněty vyvolávající uspokojení potřeb)  projevuje se chováním, mimikou, postoji Kvantitativní poruchy jednání  hypagilnost- snížená aktivita  hyperagilnost - zvýšená aktivita  agitovanost - (neúčelný neklid, bezcílné pohyby)  raptus (bouřlivé chování s agresí) Kvalitativní poruchy jednání  katatonní syndrom Vůle Kvantitativní poruchy vůle  hypobulie - snížení volní aktivity  abulie – ztráta volní aktivity  hyperbulie  apatie – hypobulie + emoční oploštělost Paměť  schopnost ukládat, udržovat a vybavovat informace, úzce souvisí s učením Celkové poruchy paměti  snížení, zvýšení, spíše však významněji narušeny jednotlivé komponenty ( vštípivost -ukládání, retence -udržovaní, výbavnost)  amnézie