Z Á K L A D Y P E D A G O G I K Y A E D U K A C E , S T A T I S T I K A A M E T O D O L O G I E V Ě D E C K É H O V Ý Z K U M U L F M U B R N O Výzkum a druhy výzkumu Kvantitativní výzkum 2  Založen na pozitivizmu ( spojen se jmény A. Comte, D.E. Durkheim) – způsob myšlení, které vychází pouze z ověřitelných faktů  Je založen na ověřování platnosti teorií pomocí konceptů a čísel za účelem zobecnění Kvantitativní výzkum – zákl. charakteristiky 3  uplatňuje se především v přírodních vědách v podobě experimentu, observace (= pozorování) atd.  rozumíme výzkum čehokoli, co lze nějakým způsobem změřit nebo spočítat.  vychází z teorie, ze které odvozujeme hypotézy a ty poté testujeme v rámci dané teorie. Výsledkem je tedy jejich potvrzení nebo vyvrácení.  Model uvažování u kvant. výzkumu  Závěry a doporučení z předchozích studií  Důvody studie, vysvětlení, teorie  Otázky, hypotézy  Struktura a návrh připravované studie  Shromažďování dat  Sumarizace dat (pomocí grafů, tabulek)  Statistické testy  Závěry, doporučení pro další studium a praxi Kvantitativní výzkum – studie 4  Popisné studie – četnost rozložení daných proměnných pomocí dotazníků a pozorování  Kauzálně-komparativní studie – vazby mezi proměnnými  Korelační studie – síla vazeb a předpověditelnost (srovnává výskyt jevu (nemoci) ve vztahu k různým faktorům – věku, pohlaví, času, …)  Ex-post facto a quasi-experimentální studie – vyhodnocení výzkumných hypotéz  Experimentální studie – zjišťují pomocí náhodných výběrů Kvantitativní výzkum  Cílem: testování hypotéz a teorií  Pracuje většinou s velkým souborem respondentů  Použití metod: dotazník, rozhovor, analýza dat  Při analýze dat převládají většinou statistické postupy 5 Výhody kvantitativního výzkumu 6  Testování a valorizace (= zhodnocování) teorií  Generalizace zjištěných skutečností  Rychlý sběr dat  Rychlá analýza dat s využitím pc  Vhodné pro zkoumání velkých skupin Nevýhody kvantitativního výzkumu 7  Zkoumanou realitu musíme redukovat  V počtu proměnných  V počtu pozorovaných událostí  Časově  Na výběrový soubor  Získaná znalost může být příliš abstraktní (tzn. odtržená od skutečnosti) a obecná  Výzkumník může opomenout nějaké jevy, protože se soustředí pouze na určitou teorii a její testování a nesoustředí se na rozvoj té teorie Kvalitativní výzkum 8  = subjektivní proces popisu a interpretace životních zkušeností  Jedná se o výzkumy, jejichž výsledků se dosahuje jiným způsobem než kvantifikací a statistikou  Vzorem kvalit. výzkumu:  Fenomenologie ( hlavní představitelé - Husserl, Patočka), zabývá se tím, jak se věci člověku ukazují v jeho vlastním vědomí  Etnometodologie – sociolog. směr, který se zaměřuje na rozbor metod, které lidé používají k tomu, aby porozuměli světu Kvalitativní výzkum - užití 9  Může být doplňkem výzkumných strategií nebo protipólem kvantitativním metodám  Vhodné u zkoumání života lidí, historie, chodu organizací, společenských procesů  Cílem: vytváření nového porozumění, nových hypotéz, nových teorií  Pracuje s malým souborem (bez statistiky)  Metody sběru dat: např. rozhovor, pozorování, studium dokumentů Hlavní zásady kvalitativního výzkumu 10  Otevřenost vůči zkoumaným osobám  Procesuálnost – mění se prvky výzkumu  Reflexivita – připravenost výzkumníka reagovat na nové nečekané momenty  Zaměření na případ – max. popis, tvorba teorií  Historicita - anamnéza zdravotní, sociální…téměř každý předmět zkoumání má i historii a určitým situacím můžeme porozumět až tehdy, když sledujeme jejich historii Kvalitativní výzkum se může zabývat: 11  Popis procesů, vztahů, okolností, situací, systémů nebo lidí  Interpretace (= posuzování), explanace (= vysvětlení), explorace (= vyzkoumání)  Zobecnění  Nové koncepty  Vhled do problému  Vyjasnění otázek  Návrh teorií  Verifikace a zobecnění teorií  Vyhodnocení a komparace praktik, programů Uplatnění kvalitativního výzkumu 12  Je složitější než kvantitativní výzkum Uplatňuje se:  Humanitní vědy  Fenomenologie  Etnografie  Historický výzkum  Kasuistiky Výhody kvalitativního výzkumu 13  Získává podrobný popis a vhled při zkoumání jedince, skupiny, události, fenoménu  Zkoumá fenomén v přirozeném prostředí  Umožňuje studovat procesy  Navrhuje teorie Nevýhody kvantitativního výzkumu 14  Získaná znalost nemusí být zobecnitelná na populaci a do jiného prostředí  Je obtížné testovat hypotézy a teorie  Analýza dat a sběr dat jsou časově náročné  Výsledky mohou být ovlivněny výzkumníkem a jeho osobními preferencemi Metodologická triangulace 15  = kombinace kvantitativního a kvalitativního výzkumu  Tzv. smíšené metody výzkumu  Který typ výzkumu použít?  Volba závisí na samotném výzkumníkovi  Ve zdravotních vědách se používá spíš kvantitativní výzkum, protože často se velmi těžko obhajuje výzkum spočívající pouze na výpovědích několika účastníků, i když hloubkově zanalyzovaných. Etické principy vědecké práce 16 Etické zásady jsou určitou normou chování, kterou se výzkumník řídí při své práci. Etický kodex je soubor pravidel, která musí výzkumník dodržet. Všeobecné etické zásady 17  Výzkumník by neměl:  Vydávat cizí myšlenky za své  Falzifikovat údaje (= zamlčet získané informace nebo je změnit)  Fragmentovat bádání  Nepřiznat prioritu jinému kolegovi  Manipulovat s výsledky  Zamlčet negativní výsledky – i negativní výsledky mají svoji důležitou vypovídající hodnotu Základní principy vědecké etiky 18  Objektivnost a pravdivost – dle reality  Osobní poctivost a čestnost – uvedení zdrojů  Originalita – nový poznatek  Principiálnost a nekompromisnost - obhajoba  Sebekritičnost – přijetí názorů jiných  Skromnost – bez falešné originality http://www.natur.cuni.cz/geografie/socialni-geografie-a-regionalni-rozvoj/other/files/eticky-kodex-phd Obecné principy pro výzkumnou činnost 19  Princip prospěšnosti – pro další obory vědy  Princip respektování lidské důstojnosti – rozhodnutí účastnit se výzkumu  Princip spravedlnosti – čestné jednání  Princip ochrany zranitelných jedinců:  Děti  Mentálně retardované  Tělesně handicapované  Hospitalizované Před vyslovením souhlasu by měli budoucí účastníci výzkumu získat následující informace: 20  Status jedince a účel ve výzkumu  Typ informace, která se bude získávat  Podstata závazku – délka trvání, průběh  Odměňování (odměna ano či ne)  Výběr jedinců – počet jedinců, kteří se účastní  Metody - jaká metoda sběru dat bude uplatněna  Rizika a náklady  Důvěrné ubezpečení o soukromí  Dobrovolný souhlas  Kontaktní osoba – na koho se obrátit v případě otázek