Z Á K L A D Y P E D A G O G I K Y A E D U K A C E , S T A T I S T I K A A M E T O D O L O G I E V Ě D E C K É H O V Ý Z K U M U L F M U B R N O Základy metodologie vědy Osnova 2  Metodologie vědy  Vědecká metoda  Druhy vědeckých metod  Historický vývoj výzkumu  Význam výzkumu pro budoucnost Metodologie vědy 3  „Metodologie je tvořivý proces výzkumné činnosti, který zahrnuje jednotlivé kroky nebo fáze logiky navazující na sebe tak, aby bylo dosaženo co nejobjektivnějších a smysluplnějších výsledků.“  Metodologie vědy se zabývá systematizací (třídění, uspořádání poznatků), posuzováním, navrhováním strategií a metod výzkumu. Vývoj metodologie vědy 4  Obecná metodologie vědy je ovlivněna řadou otázek a pohledů např. z oblasti filozofie:  Ontologie  Epistemologie  Axiologie  Rétorika  Výzkumná strategie  Speciální oblast metodologie – přesné určení předmětu a metody (např. tonometrie) Ontologie  Filozofická disciplína  Věda o bytí  Zabývá se otázkami, co opravdu existuje, co je realita a co můžeme zkoumat 5 Epistemologie  Oblast filozofie zabývající se teorií poznání.  Základní epistemologické přístupy jsou:  Empirismus – empiristé věří, že poznání pochází z naší přímé zkušenosti  Idealismus (racionalismus) – hovoří o poznání, které je dáno naším myšlením. 6 Axiologie  Nauka o povaze osobních hodnot, o morálce a etice výzkumníka (hovoří o tom, jaká je role etiky a morálky při výzkumu a zda-li je možné, otázky morálky ignorovat) 7 Rétorika  Věda o správné volbě jazyka vědy  Našimi argumenty bychom měli přesvědčit jak příznivce, tak odpůrce.  Zabývá se otázkou, jak psát o výzkumu. Je např. psaní ve 3. os. nebo v 1. os. množného čísla vhodnější než 1. os. jednotného čísla? 8 Metoda – výzkumná strategie  Jaký zvolit vhodný proces k získání validních poznatků 9 Vědecká metoda 10  Metoda = návod, způsob cesty, docílení  Vědecká metoda = nástroj poznání, logické kroky uspořádané do systému  Charakteristiky vědecké metody = systematičnost, přesnost, kontrolovatelnost, verifikovatelnost (= ověřování výroků, hypotéz), opakovatelnost, resp. zobecnitelnost  Je postavena na pravidlech logiky a vytyčuje stejné zásady pro všechny obory Druhy vědeckých metod 11  1. Obecné metody  Analýza - Syntéza  Indukce - Dedukce  2. Specifické metody – např. ve zdravotnictví  3.Techniky sběru dat  4. Další metody  Metoda logická  Metoda historická  Metoda analogie  Metoda komparace Obecné metody 12  Analýza – zkoumaný celek dělíme na základní části, vztahy a souvislosti a zkoumáme je  Syntéza – protikladem k analýze, myšlenkový postup, při kterém vyčleněné části, vztahy a souvislosti zkoumaného objektu spojujeme do určitého celku  Indukce – ze zkoumaných dat odvozujeme obecné pravidlo  Dedukce – obecné pravidlo aplikujeme na data Další metody výzkumu 13  Metoda logická – pomocí logických prostředků analyzujeme jev  Metoda historická – použití prostředků v širších historických souvislostech  Metoda analogie – na základě podobnosti dvou objektů usuzujeme na podobnost v dalších vlastnostech  Metoda komparace – hledání společných vlastností, poznání opakovatelnosti Historický vývoj výzkumu - ČR 14  U nelékařských zdravotnických pracovníků ovlivněn vstupem na VŠ  Např. sestry se mohou vzdělávat na VŠ již od roku 1960 (v rámci studia učitelství)  V současné době je každý VŠ vzdělaný nelékařský zdravotnický pracovník schopen demonstrovat znalost, chápání, kritickou analýzu procesu výzkumu a být i výzkumníkem (analýza dat, užití nástrojů…)  Inspirace a spolupráce se zahraničím Význam výzkumu pro budoucnost 15  Cíl výzkumu: zlepšování zdravotnické péče se zřetelem na tradiční pojetí, pacient je chápán jako celistvá osoba (čímž se myslí fyziolog.,psychol., sociální, kulturní a ekonomická složka)  Koncepce nelékařských zdravotnických povolání podle zákona 96 z roku 2004 – aktuální dokument (Zákon 96/2004 Sb. dostupný k nahlédnutí na internetu)