KVALITA, AKREDITACE, CERTIFIKACE, AUDIT, KVALITA OČIMA PACIENTA TEORIE OŠETŘOVATELSTVÍ JARO 2020 MGR. KŮŘIL KVALITA KVALITA • PŘIBLIŽNĚ U KAŽDÉHO DESÁTÉHO PACIENTA, DOJDE K POŠKOZENÍ BĚHEM HOSPITALIZACE • KVALITA SE BUDUJE, ZAVÁDÍ A KONTROLUJE, ŘÍDÍ, CERTIFIKUJE • ŽIJEME V ,,TISÍCILETÍ KVALITY,, (KDO JI NEMÁ, NENÍ ,,IN,,) • V MINULOSTI V TECHNICKÉ SFÉŘE • NYNÍ PRONIKÁ TÉMĚŘ DO VŠECH OBLASTÍ LIDSKÉHO KONÁNÍ • Z KVALITY SE STAL HIT A MÓDNÍ ZÁLEŽITOS, NÉ VŠICHNI VŠAK VĚDÍ, CO SKUTEČNĚ PŘEDSTAVUJE DEFINICE KVALITY • MŮŽEME DEFINOVAT MNOHA ZPŮSOBY: • ,,KVALITA JE MĚŘÍTKO SHODY MEZI VYTÝČENÝMI CÍLI A POSKYTOVANOU PÉČÍ,, • ,,STUPEŇ DOKONALOSTI POSKYTOVANÉ ZDRAVOTNÍ PÉČE VE VZTAHU K SOUDOBÉ ÚROVNI ZNALOSTÍ A TECHNOLOGICKÉHO ROZVOJE,, (GLADKIJ, 1999) • ,,DĚLAT SPRÁVNÉ VĚCI SPRÁVNĚ, NA SPRÁVNÉM MÍSTĚ A SE SPRÁVNÝMI LIDMI,, (ŠKRLA, 2003) ZÁKLADNÍ PODMÍNKY KVALITY • ABY ORGANIZACE MOHLA NABÍDNOUT SVÝM KLIENTŮM VYSOCE KVALITNÍ ZDRAVOTNÍ PÉČI MUSÍ ZAJISTIT: • NEZBYTNÉ VYSOKÉ VZDĚLÁNÍ A DALŠÍ KONTINUÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ • NEZBYTNÉ TECHNOLOGICKÉ ZAJIŠTĚNÍ (NĚKTERÉ DIAGNOSTICKÉ A LÉČEBNÉ TECHNOLOGIE JE TŘEBA CENTRALIZOVAT A MNOHEM LÉPE VYUŽÍVAT) • NEZBYTNÉ ORGANIZAČNÍ ZAJIŠTĚNÍ PÉČE (ZEJMÉNA DOBRÁ NÁVAZNOST DIAGNOSTICKÝCH A LÉČEBNÝCH POSTUPŮ) • FREKVENCI VÝKONŮ NA PRACOVIŠTI (KLINICKÁ ZKUŠENOST) • NEZBYTNOU ZPĚTNOU VAZBU O SPRÁVNOSTI POČÍNÁNÍ LÉKAŘE PŘEDMĚT KVALITY • PRODUKT (RTG SNÍMKY, JÍDLO, LÉKY, PRÁDLO, DOKUMENTACE) • PÉČE/SLUŽBY (REHABILITACE, DIAGNOSTICKÉ SLUŽBY, OŠETŘOVATELSKÁ PÉČE, LÉKAŘSKÁ PÉČE, ODBĚRY KRVE) • KVALIFIKACE ZAMĚSTNANCŮ (LÉKAŘI, SESTRY, OSTATNÍ ZAMĚSTNANCI, DODAVATELÉ) • PROSTŘEDÍ (BUDOVY, OSVĚTLENÍ, HLUK, PARKOVÁ ÚPRAVA, NÁBYTEK, PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ) DIMENZE KVALITY I • BEZPEČNOST (MOŽNÁ RIZIKA ZÁKROKU, NEBO NEMOCNIČNÍHO PROSTŘEDÍ JSOU OMEZENA NA NEJMENŠÍ MÍRU, NEBO ZCELA VYLOUČENA) • KOMPETENCE (ZNALOSTI A DOVEDNOSTI KAŽDÉHO JEDINCE JSOU V SOULADU S NABÍZENOU PÉČI, ZÁKROKY) • PŘIJATELNOST (VEŠKERÁ PÉČE A SLUŽBY JSOU PŘIJATELNÉ PRO ZÁKAZNÍKY, OBCI, PLÁTCE A ODPOVÍDAJÍ JEJICH POŽADAVKŮM) • EFEKTIVNOST (PÉČE, SLUŽBY, ZÁKROKY A VEŠKERÉ PROCEDURY DOSAHUJÍ OČEKÁVANÝCH VÝSLEDKŮ) • VHODNOST (VEŠKERÁ PÉČE A SLUŽBY JSOU VHODNÉ A RELEVANTNÍ VŮČI POTŘBÁM PACIENTŮ A JSOU ZALOŽENY NA UZNÁVANÝCH STANDARDECH) DIMENZE KVALITY II • EKONOMIČNOST (OČEKÁVANÝCH VÝSLEDKŮ JE DOSAŽENO S NEJEKONOMIČTĚJŠÍM VYUŽITÍM ZDROJŮ) • DOSTUPNOST (KLIENT ČERPÁ POTŘEBNÉ A PŘIMĚŘENÉ SLUŽBY NA SPRÁVNÉM MÍSTĚ, V PRAVÝ ČAS, SKUTEČNÝM ODBORNÍKEM) • KONTINUITA (SCHOPNOST NABÍZET NEPŘERUŠOVANÉ, KOORDINOVANÉ SLUŽBY PŘEKRAČUJÍCÍ BARIÉRY PROGRAMŮ, ODDĚLENÍ, LÉKAŘŮ A ORGANIZACÍ, NÁVAZNÉ V PROSTORU A ČASE) • VČASNOST (STUPEŇ, V NĚMŽ JE PÉČE POSKYTOVÁNA PACIENTŮM V DOBĚ, KDY JÍ NEJVÍCE POTŘEBUJÍ A KDY JE PRO NĚ NEJPROSPĚŠNĚJŠÍ) • ÚCTA A VNÍMAVOST (STUPEŇ ZAPOJENÍ PACIENTŮ A JEJICH RODINNÝCH PŘÍSLUŠNÍKŮ DO ROZHODOVACÍCH PROCESŮ TÝKAJÍCÍCH SE JEJICH ZDRAVÍ. ZPŮSOB, JAKÝM ZDRAVOTNICKÝ PERSONÁL RESPEKTUJE STUD, LIDSKOU DŮSTOJNOST, SOUKROMÍ A INDIVIDUÁLNÍ ODLIŠNOSTI PACIENTŮ PŘÍČINY REFORMY • DEMOGRAFICKÉ ZMĚNY • TECHNOLOGICKÉ ZMĚNY • ROSTOUCÍ POČET POSKYTOVATELŮ • INFORMAČNÍ ASYMETRIE VE VZTAHU KE KLIENTOVI • PŘIDĚLOVÁNÍ – RATIONING (SPOLUÚČAST PACIENTŮ) KVALITA JAKO SOUČÁST REFORMY • 70. – 80. LÉTA (KONTROLA NÁKLADŮ) • 80. – 90. LÉTA (KONTROLA NÁKLADŮ + ŘÍZENÍ KVALITY) • SOUČASNOST (KVALITA A BEZPEČÍ) KVALITA OD HISTORIE PO SOUČASNOST • SVĚTOVÁ ZDRAVOTNICKÁ ORGANIZACE - SZO (7. DUBNA 1948 – SVĚTOVÝ DEN ZDRAVÍ) • SZO ,,PATIENT SAFETY SOLUTIONS,, (ŘEŠENÍ BEZPEČNOSTI PACIENTŮ) • SVĚTOVÁ ALIANCE PRO BEZPEČÍ PACIENTŮ (2004) • MEZINÁRODNÍ SPOLEČNOST PRO KVALITU VE ZDRAVOTNICTVÍ (1985) • SPOJENÁ KOMISE PRO AKREDITACI ZDRAVOTNICKÝCH ZAŘÍZENÍ (USA 1951) • JOINT COMMISSION RESOURCES – JCR • INSTITUTE OF MEDICINE • PUBLIKACE 1999 MÝLIT SE JE LIDSKÉ – BUDOVÁNÍ BEZPEČNĚJŠÍHO SYSTÉMU ZDRAVOTNICTVÍ) • SPOLEČNÁ KOMISE PRO TRANSFORMACI ZDRAVOTNÍ PÉČE (2008) KVALITA V ČR • SPOJENÁ AKREDITAČNÍ KOMISE, O.P.S. (SAK) • TRANSFORMACE PO ROCE 1989 • SNAHA SJEDNOTIT ROZDÍLNOST ZDRAVOTNICKÝCH ZAŘÍZENÍ • VYDÁVÁ AKREDITAČNÍ STANDARDY A PODROBNÉ METODIKY PRO ZDRAVOTNICKÉ ZAŘÍZENÍ • PŘIPRAVUJE NA AKREDITACI • PORADENSKÁ ČINNOST • VYDÁVÁNÍ PUBLIKACÍ • SPOLUPRÁCE S OSTATNÍMI ORGANIZACEMI V ČR • MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE • VZDĚLÁVÁNÍ KONZULTANTŮ A AUDITORŮ AKREDITACE AKREDITACE • MODEL MEZINÁRODNÍCH PRINCIPŮ TVORBY NÁRODNÍCH AKREDITAČNÍCH STANDARDŮ • OFICIÁLNÍ UZNÁNÍ DANÉHO ZDRAVOTNICKÉHO ZAŘÍZENÍ, KTERÉ JE PO TECHNICKÉ A ORGANIZAČNÍ STRÁNCE ZPŮSOBILÉ POSKYTOVAT KVALITNÍ ZDRAVOTNICKOU PÉČI • ZÁROVEŇ ZDRAVOTNICKÉ ZAŘÍZENÍ TVOŘÍ FUNKČNÍ A EFEKTIVNÍ SYSTÉM K POSUZOVÁNÍ VÝKONOSTI AKONTINUÁLNÍ ZVYŠOVÁNÍ POSKYTOVANÉ PÉČE • PŘÍPRAVA NA AKREDITACI SLOUŽÍ KE VZDĚLÁVÁNÍ • CÍL AKREDITACE ZLEPŠIT KULTURU ORGANIZACE A ZPŮSOB JEHO ŘÍZENÍ • VÝZNAM SPOČÍVÁ ZEJMÉNA K ZAVÁDĚNÍ PRŮKAZNĚ OVĚŘENÝCH DOPORUČENÝCH POSTUPŮ A STANDARDŮ • ROVNĚŽ ZABUDOVANÝ PRINCIP HOSPODÁRNÉHO VYUŽITÍ LIDSKÝCH, FINANČNÍCH I MATERIÁLNÍCH ZDROJŮ PŘEHLED OPRÁVNĚNÝCH OSOB • SPOJENÁ AKREDITAČNÍ KOMISE, O.P.S. • E-ISO, A.S. • ČESKÁ SPOLEČNOST PRO AKREDITACI VE ZDRAVOTNICTVÍ, S.R.O. • T CERT, S.R.O. • EURO CERT CZ, A.S. • MUDR. ZDENĚK MACHÁLEK • LL-C (CERTIFICATION) CZECH REPUBLIC S.R.O. • DNV GL BUSINESS ASSURANCE CZECH REPUBLIC S.R.O. • CZECH QUALITY UNION S.R.O. https://www.mzcr.cz/KvalitaABezpeci/obsah/seznam-opravnenych-osob_3294_29.html CERTIFIKACE CERTIFIKACE • PROCES MODELU SYSTÉMU MANAGEMENTU JAKOSTI • ZABÝVÁ SE ZVYŠOVÁNÍM KVALITY A BEZPEČNOSTI POSKYTOVANÝCH SLUŽEB • STANOVUJE PRAVIDLA ZAZNAMENÁVÁNÍ DOKUMENTACE (FORMU, UKLÁDÁNÍ A ROZSAH), ČI PŘEDCHÁZÍ VZNIKU NEŽÁDOUCÍCH UDÁLOSTÍ • MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE PRO STANDARDIZACI (1947, INTERNATIONAL ORGANIZATION FOR STANDARDISATION – ISO) • CERTIFIKACE NENAHRAZUJE SAMOTNOU AKREDITACI, POUZE JI DOPLŇUJE CERTIFIKACE VE ZDRAVOTNICTVÍ • MEZINÁRODNÍ SPOLEČNOST PRO KVALITU VE ZDRAVOTNICTVÍ (INTERNATIONAL SOCIETY FOR QUALITY IN HEALTH CARE – ISQUA) • AGENDA FOR LEADERSHIP IN PROGRAM IN HEALTCARE ACCREDITATION – ALPHA • MALCOLM BALDRIGE AWARD • EVROPSKÉ NADACE PRO ŘÍZENÍ KVALITY (EUROPEAN FOUNDATION FOR QUALITY MANAGEMEN – EFQM) AUDIT AUDIT • NEZBYTNÝ NÁSTROJ POSKYTUJÍCÍ VÝSLEDEK SLOUŽÍCÍ PRO HODNOCENÍ KVALITY A BEZPEČNÉ PÉČE • NEJEFEKTIVNĚJŠÍ NÁSTROJ PROGRAMU KONTINUÁLNÍHO ZVYŠOVÁNÍ KVALITY (TQM) • ZÁKONÍK PRÁCE UKLÁDÁ VŠEM VEDOUCÍM PRACOVNÍKŮM PROVÁDĚT KONTROLNÍ ČINNOST A AUDITNÍ ŠETŘENÍ • PROCES HODNOTÍCÍ DODRŽOVÁNÍ DOPORUČENÝCH POSTUPŮ SE SKUTEČNOU PRAXÍ VE ZDRAVOTNICKÝCH ZAŘÍZENÍCH • CÍLEM NENÍ SNAHA POUKÁZAT NA CHYBY, ALE ODHALIT A NAPRAVIT SYSTÉMOVÉ OBLASTI VYŽADUJÍCÍ POZORNOST A POSKYTNOUT POŽADOVANOU ÚROVEŇ ZDRAVOTNÍ PÉČE • ANALYZUJE ÚSPĚCH ODDĚLENÍ, SESTER, LÉKAŘŮ ČI ORGANIZACE • POROVNÁVÁ DATA A HLEDÁ SHODU/NESHODU MEZI TÍM, CO BYLO NAPLÁNOVÁNO, A TÍM, CO BYLO DOSAŽENO • POUKAZUJE NA ÚSPĚCHY, KTERÉ MOHOU POMOCI OSTATNÍM AUDIT • MATERIÁLY, KTERÉ SLOUŽÍ JAKO PODKLAD PRO ZPRACOVÁNÍ AUDITŮ • ZÁKONY, VYHLÁŠKY, SMĚRNICE MZ ČR A DALŠÍCH INSTITUCÍ, SMĚRNICE NEMOCNICE • VYPRAVOVANÉ STANDARDY • VYPRACOVANÉ STANDARDNÍ POSTUPY • DOTAZNÍKY, KTERÉ BYLY PRO ZPRACOVÁNÍ PODKLADEM PRO TVORBU STANDARDŮ, STANDARDNÍCH POSTUPŮ • AUDIT PROVÁDĚJÍ ORGÁNY ZAPOJENÉ DO PROCESU AKREDITACE A ZVYŠOVÁNÍ KVALITY, ALE I MANAGEMENT, ODDĚLENÍ NEMOCNICE A POVĚŘENÍ PRACOVNÍCI • OSOBY PROVÁDĚJÍCÍ AUDIT MAJÍ ABSOLVOVANÝ CERTIFIKOVANÝ KURZ (INTERNÍHO AUDITORA) • ZE ZÍSKANÝCH DAT Z AUDITU JSOU PROVEDENY ZÁVĚRY, NÁVRHY ČI OPATŘENÍ) TYPY AUDITŮ • ROZDĚLENÍ DLE AUDITORA • INTERNÍ • PROVÁDÍ ORGANIZACE SAMA (SPECIALIZOVANÝ PERSONÁL VE VLASTNÍM PODNIKU) • INTERNÍ AUDITOR • PROFESIONÁL, NEZÁVISLE, PRAVDIVĚ A OBJEKTIVNĚ ZAJIŠŤUJE KONTROLNÍ ČINNOST • NAPOMÁHÁ A ZAVÁDÍ SYSTEMATICKY METODICKÉ PŘÍSTUPY • MODERNÍ METODA BENCHMARKING, ČILI UČENÍ SE OD NEJLEPŠÍCH • EXTERNÍ • DO NEMOCNICE PŘICHÁZEJÍ AUDITOŘI ZVENČÍ • PROVÁDĚN PRÁVNICKOU, FYZICKOU OSOBOU ZAPSANOU V SEZNAMU AUDITORŮ • ZÁROVEŇ MUSÍ BÝT NEZÁVISLÍ V OBLASTI STÁTNÍCH ORGÁNŮ, VEDENÍ AUDITOROVANÉ SPOLEČNOSTI, ČI JINÝCH ZÁJMOVÝCH SKUPINÁCH • SPECIFICKÁ SKUPINA (STÁTNÍ AUDIT), VYKONÁVANÝ DLE ZÁKONA Č. 166/1993 SB TYPY AUDITŮ • AUDITY SE NETÝKAJÍ POUZE SESTER A LÉKAŘŮ, ALE VŠECH ZAMĚSTNANCŮ ZDRAVOTNICKÉHO ZAŘÍZENÍ • ROZDĚLENÍ DLE OBLASTÍ (PŘEDMĚTU) AUDITU • AUDIT OŠETŘOVATELSKÉ PÉČE • ZDRAVOTNICKÉ DOKUMENTACE • AUDIT SPOKOJENOSTI ZAMĚSTNANCŮ A PACIENTŮ • AUDIT PROVOZU ODDĚLENÍ • AUDIT HYGIENICKO-EPIDEMIOLOGICKÝ • FINANČNÍ, PERSONÁLNÍ • ÚČETNÍ • EKONOMICKÝ OŠETŘOVATELSKÝ AUDIT • MŮŽE PROVÁDĚT VEDOUCÍ PRACOVNÍK PRŮBĚŽNĚ • SLOUŽÍ KE STÁLÉMU ZVYŠOVÁNÍ POSKYTOVANÉ PÉČE S CÍLEM PŘEDCHÁZET MOŽNÝM NEŽÁDOUCÍM UDÁLOSTEM • ŘÍDÍ SE DLE VNITŘNÍCH SMĚRNIC A DOPORUČENÝCH POSTUPŮ NASTAVENÝCH NEMOCNICÍ • ÚKOL ZJISTIT, JAK DALECE SE OŠETŘOVATELSKÝ PROCES (PÉČE O PACIENTA), PRÁCE/VÝKONY SESTRY TĚMITO STANDARDY ŘÍDÍ, NEBO SE S NIMI SLUČUJE OŠETŘOVATELSKÝ AUDIT • CÍLEM OŠETŘOVATELSKÉHO AUDITU NENÍ HLEDÁNÍ CHYB A NÁSLEDNÉ DISCIPLINÁRNÍ OPATŘENÍ • JDE O NALEZENÍ ,,SLABÝCH MÍST,, V SYSTÉMU A ZAJIŠTĚNÍ CO NEJRYCHLEJŠÍ NÁPRAVY • SCHOPNOST A OCHOTA ODDĚLENÍ (STANIČNÍCH SESTER, PRIMÁŘŮ, LÉKAŘŮ, SMĚNNÝCH SESTER) REALIZOVAT POTŘEBNÉ ZMĚNY JSOU JEDNOU Z HLAVNÍCH PODMÍNEK ÚSPĚCHU OŠETŘOVATELSKÉHO AUDITU • PRŮBĚŽNÉ HODNOCENÍ – HODNOTÍ PROBÍHAJÍCÍ PÉČI • ZPĚTNÉ HODNOCENÍ – HODNOTÍ JIŽ POSKYTNUTOU PÉČI A TO NA ZÁKLADĚ STUDIA OŠETŘOVATELSKÉ DOKUMENTACE A JINÝCH PÍSEMNÝCH DOKUMENTŮ ÚČEL OŠETŘOVATELSKÉHO AUDITU • ODŮVODNĚNÍ NÁKLADŮ NA PERSONÁLNÍ A MATERIÁLNÍ ZDROJE • SLEDOVÁNÍ EFEKTIVITY PÉČE • PODPORA KRITICKÉHO MYŠLENÍ SMĚŘUJÍCÍ U SESTER K ANALÝZE VLASTNÍ PRÁCE A SKUTEČNÝCH POTŘEB PACIENTA KVALITA OČIMA PACIENTA KVALITA OČIMA PACIENTA • DŮLEŽITOU SLOŽKOU KVALITY VE ZDRAVOTNICTVÍ JE SOUHRN VNÍMÁNÍ KVALITY ZDRAVOTNICKÉ PÉČE SPOTŘEBITELI (PACIENTI A VEŘEJNOST) • HODNOTÍ KVALITU DÍKY ZKUŠENOSTEM A SPOKOJENOSTÍ • STATISTICKY MŮŽEME POROVNAT HODNOCENÍ JEDNOTLIVÝCH POSKYTOVATELŮ ZDRAVOTNICKÝCH ZAŘÍZENÍ, ČI SAMOTNÉ PRACOVIŠTĚ PO CELÉ ČR • NA ZÁKLADĚ HODNOCENÍ SI MŮŽE PACIENT VYBRAT, DO JAKÝCH RUKOU ZDRAVOTNICKÉHO ZAŘÍZENÍ VLOŽÍ SVOJI DŮVĚRU (SVOBODNĚ SI ZVOLIT LÉKAŘE, NEMOCNICI, ÚSTAV, LÉČEBNU) • ZVLÁŠŤ HODNOTÍ LŮŽKOVÉ ZAŘÍZENÍ A ZVLÁŠŤ AMBULANTNÍ PÉČI KVALITA OČIMA PACIENTA • PROJEKT WHO ,,ZDRAVÍ 21,, (PROJEKT SPOKOJENOST PACIENTŮ S POSKYTOVANOU PÉČÍ) • SYSTÉM KONTINUÁLNÍHO ROZVOJE KVALITY S POŽADAVKY EU (NÁRODNÍ POLITIKA JAKOSTI 458/2000) • HODNOCENÍ MÁ 50 UKAZATELŮ KVALITY ROZDĚLENÝ DO 8 SEKTORŮ • ABY MOHLI BÝT VALIDNÍ INFORMACE SPOJENÉ S HODNOCENÍM PRAVDIVÉ, JE POTŘEBA VYPLNIT MNOHO KRITÉRIÍ • TUTO PODMÍNKU SPLŇUJÍ STANDARDY MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ • JEJICH VÝSLEDKY JSOU DOSTUPNÉ NA WWW.HODNOCENI-NEMOCNIC.CZ INDIKÁTORY HODNOCENÍ KVALITY LŮŽKOVÉ PÉČE • NÁSTUP PACIENTA DO ZDRAVOTNÍ PÉČE • ÚCTA, RESPEKTOVÁNÍ A OHLEDUPLNOST KE KLIENTOVI • OPTIMÁLNÍ SPOLUPRÁCE A SJEDNOCEN PÉČE O KLIENTA • KOMFORT KLIENTA • CITOVÁ PODPROA KLIENTA • SPOLUPRÁCE RODINNÝCH PŘÍSLUŠNÍKŮ A BLÍZKÝCH DO LÉČBY KLIENTA • DIMISE PACIENTA ZE ZDRAVOTNÍ PÉČE INDIKÁTORY AMBULANTNÍ PÉČE • ROZSAH A MOŽNOSTI POSKYTOVANÉ PÉČE • ČEKÁRNA A PROSTŘEDÍ ZAŘÍZENÍ • NÁVŠTĚVA LÉKAŘE ČI ZDRAVOTNÍHO SPECIALISTY • VZTAH PERSONÁLU KE KLIENTOVI • POUČENÍ O LÉČBĚ A VYŠETŘOVACÍCH METODÁCH • POUČENÍ O LÉČIVÝCH PŘÍPRAVCÍCH • NÁVAZNOST (NÁSLEDNÉ) PÉČE • SOUHRNNÝ VÝSLEDEK Z NÁVŠTĚVY AMBULANTNÍ PÉČE NÁRODNÍ OŠETŘOVATELSKÉ POSTUPY NÁRODNÍ OŠETŘOVATELSKÉ POSTUPY • HTTP://WWW.MZCR.CZ/ODBORNIK/DOKUMENTY/NARODNI-OSETROVATELSKE-POSTUPY_18576_930_3.HTML 1. PREVENCE PÁDŮ A POSTUP PŘI ZRANĚNÍCH ZPŮSOBENÝCH PÁDY 2. PÉČE O PACIENTA S BOLESTÍ 3. KATETRIZACE MOČOVÉHO MĚCHÝŘE 4. PREVENCE VZNIKU DEKUBITŮ A PÉČE O DEKUBITY POUŽITÉ ZDROJE • GLADKIJ I.: MANAGEMENT VE ZDRAVOTNICTVÍ, BRNO: COMPUTER PRESS 2003 • ŠKRLOVI P.+M.: KREATIVNÍ OŠETŘOVATELSKÝ MANAGEMENT, PRAHA: ADVENT-ORION 2003 • VÁLKOVÁ M.: HODNOCENÍ KVALITY POSKYTOVANÝCH ZDRAVOTNÍCH SLUŽEB, PRAHA: INSTITUT POSTGRADUÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ VE ZDRAVOTNICTVÍ 2015.