BYDLENÍ A ZDRAVÍ JSOU NAŠE DOMOVY, ŠKOLY CENTREM BEZPEČÍ A ZDRAVÍ? ZDROJE KONTAMINANTŮ •PLÍSNĚ Z NADMĚRNÉ VLHKOSTI •PŘEMNOŽENÍ PATOGENNÍCH MIKROORGANIZMŮ •CHEMICKÉ LÁTKY (plyny z hoření, environmentální tabákový kouř, zájmová činnost) •RADIOAKTIVNÍ ZÁŘENÍ •HLUK NEMOCI Z BYDLENÍ •INFEKČNÍ: -TUBERKULOZA -LEGIONÁŘSKÁ NEMOC -ZÁNĚTLIVÁ ONEMOCNĚNÍ DÝCHACÍHO ÚSTROJÍ -ZOONÓZY NEMOCI Z BYDLENÍ •ALERGIE: -ROZTOČI (Dermatophagoides) -SRST A PEŘÍ DOMÁCÍCH ZVÍŘAT -PEŘÍ V LŮŽKOVINÁCH -PYLY POKOJOVÝCH ROSTLIN -PYLY VENKOVNÍCH ROSTLIN • NEMOCI Z BYDLENÍ •ÚRAZY (pády, popáleniny, el.proudem, výbuch plynu, hořlavých látek) •OTRAVY (CO z lokálních topenišť) •POŠTÍPÁNÍ HMYZEM, ZOONOZY (domácí zvířata, hlodavci) NEMOCI Z BYDLENÍ •ZHOUBNÉ NÁDORY: •PLIC: PASIVNÍ KOUŘENÍ • PŘIROZENÁ RADIOAKTIVITA • AZBEST • •LEUKEMIE: PASIVNÍ KOUŘENÍ ENVIRONMENTÁLNÍ TABÁKOVÝ KOUŘ •ZDROJE: -DÝM Z DOUTNAJÍCÍ CIGARETY -KOUŘ Z DÝMKY, DOUTNÍKU -DÝM VE VZDUCHU VYDECHOVANÉM KUŘÁKEM MAIN A SIDE STREAM •SS PŘI NIŽŠÍ TEPLOTĚ A NIŽŠÍM OBSAHU KYSLÍKU •SLOŽENÍ CHEMICKÉ SMĚSI PODOBNÉ •KONCENTRACE DRÁŽDIVÝCH, TOXICKÝCH A KARCINOGENNÍCH LÁTEK VYŠŠÍ V SS CIGARETOVÝ KOUŘ •OBSAHUJE VÍCE NEŽ 5.000 CHEMICKÝCH LÁTEK •VČETNĚ VĚTŠINY ZE 73 DOSUD PROKÁZANÝCH či VYSOCE PRAVDĚPODOBNÝCH HUMÁNNÍCH KARCINOGENŮ KONTAMINANTY Z CIGARETOVÉHO KOUŘE •PRAŠNÉ ČÁSTICE (2,5 ug) •POLYCYKLICKÉ AROMATICKÉ UHLOVODÍKY •NITROSAMINY - NNK •NIKOTIN •OXID UHELNATÝ •RADIOAKTIVITA ZDRAVOTNÍ NÁSLEDKY •DYSKOMFORT •DRÁŽDĚNÍ •PORUCHY IMUNITY – RESPIRAČNÍ n. •SIDS •CHOPN •AK. CÉVNÍ PŘÍHODY (IM) •ZHOUBNÉ NÁDORY (PLIC),LEUKEMIE SYNDROM „NEMOCNÉ BUDOVY“ •POSTIHUJE VĚTŠINU EXPONOVANÝCH OSOB, PŘÍZNAKY DRÁŽDIVÝCH ÚČINKŮ: • •- ENVIRONMENTÁLNÍ TABÁKOVÝ KOUŘ •- FORMALDEHYD -FOTOCHEMICKÝ SMOG -PRŮVAN PŘI NEVHODNÉ KLIMATIZACI SYNDROM PŘECITLIVĚLOSTI •NA NEJRŮZNĚJŠÍ CHEMICKÉ LÁTKY •POSTIHUJE JEN OJEDINĚLÉ OSOBY ZE SOUBORU EXPONOVANÝCH •JE SKUTEČNÝ? •Výskyt: asi 4 – 10 – 15%, •Psychické důvody - diskutabilní VĚTRÁNÍ - TYPY •PŘIROZENÉ A UMĚLÉ • •CELKOVÉ A MÍSTNÍ • • •PŘETLAKOVÉ A PODTLAKOVÉ VĚTRÁNÍ - VÝZNAM •PROTIEPIDEMICKÝ – SNÍŽENÍ KONCENTRACE MIKROORGANISMŮ •ÚPRAVA MIKROKLIMATU •SNÍŽENÍ KONCENTRACE CHEMICKÝCH LÁTEK (A PACHŮ) •OBNOVA OBSAHU KYSLÍKU JEN VÝJIMEČNĚ!!! • VĚTRÁNÍ NEODSTRANÍ •ŠKODLIVINY Z CIGARETOVÉHO KOUŘE •SECONDHAND SMOKE •THIRDHAND SMOKE VĚTRÁNÍ - RIZIKO •PRŮVAN • •NASÁTÍ ŠKODLIVIN ZE ZEVNÍHO PROSTŘEDÍ • •BAKTERIÁLNÍ KONTAMINACE ZVLHČOVAČŮ VZDUCHU ZÁVĚR 1 •K BEZPEČNOSTI A HYGIENĚ INTERIÉRŮ PŘISPÍVÁ: -SPRÁVNÁ STAVEBNÍ TECHNOLOGIE -ODSTRANĚNÍ/ SNÍŽENÍ ZDROJŮ ZNEČISTĚNÍ -PRAVIDELNÁ ÚDRŽBA, ÚKLID ZÁVĚR 2 •VĚTRÁNÍ JE VÝZNAMNÉ HYGIENICKÉ OPATŘENÍ • •UMĚLÉ VĚTRÁNÍ MUSÍ BÝT ODBORNĚ NASTAVENO A PRAVIDELNĚ SEŘIZOVÁNO ZÁVĚR 3 •NEJVÝZNAMNĚJŠÍM KONTAMINANTEM INTERIÉRŮ JE ETS •ZÁKAZY KOUŘENÍ NA VEŘEJNÝCH MÍSTECH NECHRÁNÍ VĚTŠINU DĚTÍ •NEKUŘÁCKÉ DOMOVY NEJSOU UTOPIÍ, ALE DOSAŽITELNÝM CÍLEM ZDRAVÍ ŠKOLÁKŮ • •INFEKCE (respirační, alimentární) •ÚRAZY •VADNÉ DRŽENÍ TĚLA •TOXIKOMÁNIE ŠKOLNÍ PROSTŘEDÍ •MÁ ZAJISTIT OPTIMÁLNÍ PODMÍNKY PRO PRÁCI DĚTÍ • •MIKROKLIMA JAKO V OBYTNÝCH MÍSTNOSTECH, •POTŘEBA ČASTÉHO VĚTRÁNÍ !!! ŠKOLNÍ PROSTŘEDÍ •OSVĚTLENÍ – SMÍŠENÉ; SOUVISLOST S PŮDORYSNÝM TVAREM TŘÍDY - ROVNOMĚRNOST •INSOLACE •OKNA NEZASTÍNĚNÁ, •ZABEZPEČENÁ PŘED ÚRAZEM DĚTÍ ŠKOLNÍ PROSTŘEDÍ •UMĚLÉ OSVĚTLENÍ STROPNÍ, DENNÍMI ZÁŘIVKAMI •OSVĚTLENÍ TABULE •UMÍSTĚNÍ POČÍTAČŮ ŠKOLNÍ PROSTŘEDÍ •ZVUK A HLUK •DOBRÁ AKUSTIKA •HLUČNOST Z OKOLÍ •HLUČNOST ZE SPECIÁLNÍCH UČEBEN ŠKOLNÍ NÁBYTEK •POLOHA VSEDĚ NENÍ FYZIOLOGICKÁ: -NÁMAHA ZÁDOVÝCH A ŠÍJOVÝCH SVALŮ -TLAK NA SEDACÍ HRBOLY -ZTÍŽENÝ NÁVRAT KRVE Z DOLNÍCH KONČETIN ZÁSADY PRÁCE VSEDĚ •TRUP, STEHNA, LÝTKA, NOHA – SVÍRAJÍ PRAVÉ ÚHLY •NOHY DOSAHUJÍ NA ZEM CELÝMI CHODIDLY •TŘETINA STEHNA MIMO SEDÁTKO •KULATÝ OKRAJ SEDÁTKA •OPORA ZAD ZÁSADY PRÁCE VSEDĚ •PŘEDNÍ A ZADNÍ SEZENÍ •VÝŠKA STOLU UMOŽŇUJE PRAVÝ ÚHEL V LOKETNÍM KLOUBU PŘI VZPŘÍMENÉM SEDU •U PC KLÁVESNICE NÍŽ, OBRAZOVKA PROTI OČÍM PŘI VZPŘÍMENÉM POSTAVENÍ TRUPU A HLAVY ŠKOLNÍ NÁBYTEK •JE VYRÁBĚN V 5 VELIKOSTECH, •V KAŽDÉ TŘÍDĚ MUSÍ BÝT MINIMÁLNÍ 2, OPTIMÁLNĚ 3 VELIKOSTNÍ TYPY •PROTIÚRAZOVÁ ZABEZPEČENÍ ODDECHOVÉ PROSTORY •MAJÍ UMOŽNIT „AKTIVNÍ ODPOČINEK“ OD ZÁTĚŽE ZE SEDAVÉ PRÁCE: -VENKOVNÍ PROSTRANSTVÍ -KORIDORY -RESPIRIA PROVOZNÍ •SAMOSTATNÉ 1. až 3. TŘÍDY, S ODLIŠNÝM REŽIMEM ( kratší vyučovací hodiny, změny polohy v průběhu hodiny) •SNÍŽENÍ RIZIKA ÚRAZU (při kontaktu se staršími žáky) PROVOZNÍ •ŘAZENÍ PŘEDMĚTŮ S OHLEDEM NA CIRKADIÁNNÍ KOLÍSÁNÍ VÝKONNOSTI •ZAPOČÍTÁNÍ DOMÁCÍ PŘÍPRAVY DO CELKOVÉ PRACOVNÍ DOBY •HMOTNOST ŠKOLNÍCH BRAŠEN ŠKOLNÍ STRAVOVÁNÍ •MLÉČNÉ PŘESNÍDÁVKY • •ŠKOLNÍ AUTOMATY A BUFETY • •ŠKOLNÍ JÍDELNY ZÁVĚRY •DÍTĚ NENÍ „MALÝ DOSPĚLÝ“ •JE V PROCESU RŮSTU A VÝVOJE (somatického a psychického) •ŠKOLNÍ PROSTŘEDÍ NESMÍ VÝVOJOVÉ PROCESY NARUŠIT, •ALE NAOPAK PODPOROVAT