Psychické funkce a základ psychopatologie Češková E.  obecné údaje  vědomí a jeho poruchy  vnímání a jeho poruchy  emotivita a její poruchy  myšlení a jeho poruchy  jednání a vůle a jejich poruchy  pudy a instinkty a jejich poruchy  intelekt a jeho poruchy  paměť a její poruchy  osobnost a její poruchy Obecné aspekty  pro správné fungování jedné psychické funkce nezbytná účast ostatních psychických dějů  paralela mezi poruchou jednotlivých psychických funkcí a poruchou jednotlivých tělesných orgánů v somatické medicíně  nelze oddělovat příznaky psychické od tělesných, společné etiopatogenetické mechanismy somatických a duševních nemocí (člověk - biopsychosociální jednotka) Vědomí: definice  vědomí - bdělý stav, v němž si člověk uvědomuje sám sebe, své okolí a své psychické pochody  vědomé pochody jsou vázány na zpracování informací v rozlehlých partiích mozkové kůry, je nutná vzájemná interakce jednotlivých korových a subkorových oblastí (nejdůležitější struktura retikulární formace) Vědomí: vědomé a nevědomé  existuje kontinuum od plně vědomé psychické činnosti přes částečně až k plně neuvědomované  nevědomé psychické pochody mají vliv na naše prožívání a chování  mohou se projevit jako automatismy (řízení auta), ve snech nebo chybných výkonech (přeřeknutí)  za zvláštních okolností (hypnóza, volné aosciace, psychoterapií) je možné je převést do vědomí  Freud vypracoval teorii nevědomých psychických projevů a přisoudil jim rozhodující vliv na psychiku Sigmund Freud (1856 Příbor na Moravě – 1939, Londýn), převěžně žil ve Vídni Vědomí: funkce vědomí  bdělost (vigilita) - osciluje v průběhu dne  jasnost (lucidita) - schopnost uvědomění si sebe sama a své psychické stavy  rozsah (kapacita) - míra schopnosti vnímat události kolem sebe  idiognoze - schopnost přiřadit obsah vědomí vlastnímu já (objektivizovat co jsou vlastní psychické projevy)  sebeuvědomování - schopnost zaujímat postoj k vlastnímu chování, jednání a hodncení vlastní osoby Vědomí: hodnocení stavu vědomí Nejčastěji pomocí orientovanosti:  orientace autopsychická - vlastní osobou  orientace alopsychická - místem, časem, situací  orientace somatopsychická - ve vlastním tělesném schématu Vědomí: fyziologické změny Spánek Hypnóza Charakteristiky hypnózy:  zvýšená sugestibilita  raport (selektivní vztah k hypnotizérovi)  zkreslené vnímání a hodnocení skutečnosti Podmínky hypnózy:  sugestibilita  hypnabilita Použití hypnózy:  použití v rámci širšího psychoterapeutického přístupu (neurotické a konverzní poruchy ) Kratochvíl, 1999 Vědomí: kvantitativní poruchy  somnolence - ospalý  sopor - dojem spícího, reaguje na silné podněty  kóma - bezvědomí  kolaps (synkopa, bezvědomí) - náhle vzniklá, krátkodobá kvantitativní porucha vědomí (příčina - nedokrvení mozku, únava, vyčerpání, psychogenní důvody) Hodnocení: Glasgowská škála kvantitativních poruch vědomí hodnotí:  otevření očí  slovní kontakt  motorická odpověď Vědomí: kvalitativní poruchy  neschopnost adekvátně vnímat a hodnotit okolí a svou roli v něm Delirium (obluzené vědomí):  náhlý vznik (ve večerních hodinách), bouřlivý, krátký průběh, následná amnézie  desorientace, bezradnost, neklid, úzkost, nesoustředivost, zvýšená sugestibilita, prchavé bludy, narušena soudnost (nerozezná skutečnost od snových představ, které přecházejí v iluze a halucinace) Výskyt:  v důsledku organické příčiny  abstinenční syndrom  psychogenní deliria Vědomí: kvalitativní poruchy Obnubilace (mrákotný stav):  charakteristický náhlý počátek a konec (propadá se do něj z jasného vědomí)  pestrý klinický obraz - neklid - stuporozní stav - automatická forma (chová se nenápadně, adekvátně situaci, strnulý výraz, bledost  plná amnézie Ganserův syndrom  zvláštní forma psychogenně vyvolané obnubilace - nemocný odpovídá absurdně nesprávně (nevědomá simulace) Vědomí: kvalitativní poruchy Poruchy idiognoze:  vlastní zážitky připadají jako cizí (depersonalizace - připadá si odcizený, robotizovaný, jako by na sebe pohlížel z povzdálí)  zdá se cizí okolí (derealizace - okolí se jeví neskutečné, vzdálené)  uvědomuje si, že jde o vlastní prožitek Výskyt  u psychických poruch  deprivací  jako hypnagogní či vigilagogní fenomén Vnímání: definice  Základní psychická funkce, která umožňuje poznávat dění kolem a sebe sama  Aktuální odraz reality v našem vědomí Základní pojmy:  na periferní část receptoru působí podnět, který vyvolá vzruch  vzruch veden drahami do mozku, kde v příslušné oblasti vyvolá podráždění – počitek  Současně působí více podnětů, tj. více počitků, které se spojují s minulou zkušeností a vzniká výsledný komplexní vjem Vnímání: fyziologické změny  smyslové klamy - dány fyziologickými vlastnostmi čidel, korigovány úsudkem (hůl ponořená do vody se zdá zlomená)  Purkyňovy paobrazy - následné barevné kontrasty (doznívání stimulace zrakového analyzátoru)  eidetismus - schopnost věrně reprodukovat viděnou nebo slyšenou skutečnost (děti, umělci)  pareidolie - fantazijní dotváření reálných neurčitých tvarů do smysluplných obrazů  synestézie – spojování a zaměňování vjemů z různých čidel (barevné slyšení –slyšení určitého tonu vyvolá pocit určité bary) pareidolie - fantazijní dotváření reálných neurčitých tvarů do smysluplných obrazů Vnímání: poruchy vnímání Iluze  zkreslený vjem vyvolaný skutečným podnětem Dělení:  sluchové  zrakové  čichové  chuťové  hmatové Výskyt:  fyziologické stavy (silná únava, snížená pozornost, emoční napětí)  psychické poruchy Vnímání: poruchy vnímání Halucinace  vjemy bez jakéhokoliv podnětu  nevývratné, považované za realitu Dělení:  podle kritičnosti (pravé, nepravé)  podle složitostí (elementární komplexní)  dle smyslů (sluchové, zrakové, čichové, chuťové, hmatové)  intrapsychické (vkládání (imputace), odnímáni (amputace) myšlenek, myšlenky jsou ozvučovány, zveřejňovány, charakteristické pro schizofrenii) Vnímání: poruchy vnímání Psychosenzorické prouchy – poruchy syntézy v oblasti jednotlivých analyzátorů:  poruchy vnímání vlastního těla (dysmorfofobie, fenomén zrcadla)  poruchy vnímání pohybových změn okolí(svět se zdá mrtvý, nebo naopak v pohybu) Gnostické poruchy:  poruchy poznávání, identifikace objektů (souvisí s poruchou korových analyzátorů) - zraková agnosie, afázie, agrafie - Babinského anozognoze levostranné obrny těla - syndrom fantomového údu Emoce: definice Emoce  vyjadřují subjektivní vtah člověka k jeho vlastním projevům a jevům a situací v okolí mají hodnotící význam Afektivita  pohotovst k emočním reakcím Emotivita  celková dlouhodobá emoční charakteristika jedince Charakteristiky emocí:  subjektivnost, polarita, aktuálnost, dynamičnost Tělesné projevy emocí:  mimika, hlas, vegetativní a hormonální změny Emoce: dělení Dle polarity:  kladné a záporné (libé a nelibé, stenické a astenické) Dle kvality:  nižší a vyšší,city - sociální, etické, estetické (poruchy nadměrný rozvoj vs defekt) Dle intenzity a trvání:  afekty-poruchy afektů - patický afekt, oploštělý afekt)  nálady-poruchy nálady - patická nálada: - expanzivní (manická, euforická, extatická, rezonantní, moria, dysforická) - depresivní (depresivní, bezradná, apatická, anhedonická, morozní) - úzkostná) Podle struktury a obsahu Emoce: poruchy afektu Afekt – náhlá, rychle vznikající, krátkodobá prudká emoční reakce na různé zážitky, provázená vegetativními a mimickými projevy Poruchy afektu  patický afekt –intenzivní afekt, na jeho vrcholu krátkodobý mrákotný stav (proto následná amnézie), ve kterém může dojít k závažnému jednání Emoce: poruchy nálady Patické nálady - charakteristiky:  abnormní vzhledem k jedinci  trvání (u depresivní nálady ≥2 týdny, u mánie ≥ 4 dny)  intenzita Patická depresivní nálada – charakteristiky  trvání ≥2 týdny  neodklonitelnost  ranní pessima  nemá adekvátní příčinu Emoce: poruchy obsahu  fobie - nepřiměřený, přehnaný strach určitého konkrétního objektu nebo situace  strach omezen na tuto situaci nebo objekt (př. klaustrofobie - strach z uzavřených prostor, arachnofobie - strach z pavouků) Emoce: poruchy struktury  paratymie-paradoxní emoce  emoční ambivalence  emoční oploštělost  emoční labilita  emoční ionkontinence  alexitymie-neschopnost rozumět a hodnotit vlastní emoce (často tělesné hodnocení)  idiosynkrazie- selektivní emoční přecitlivělost a odpor vůči různým vjemům a situací  katatymie- emoční zkreslení psychických funkcí Myšlení: definice  nejvyšší forma poznávací činnosti  proces zprostředkovaného a zevšeobecněného poznání skutečnosti (skutečnost poznáváme prostřednictvím vztahů a závislostí mezi konkrétními vnímatelnými jevy a na základě poznání závislostí a vztahů docházíme k poznání všeobecného charakteru)  nejsložitější , komplexní psychické funkce  v současných anglosaských učebnicích spíše pojem kognitivní funkce  substrátem hlavně asociační kůra mozková Myšlení: zákonitosti myšlení Myšlenkový proces:  asociace -označují skutečnost, že představy se v naší mysli vytváří v řetězcích, vynoření jedné představy vyvolá další K vytváření soudů a závěrů dochází pomocí logických úkonů:  porovnání a rozlišování  analýza a syntéza  indukce a dedukce  abstrakce a konkretizace Rodin: Myslitel Myšlení: dělení Dělení z vývojového aspektu  primitivní, symbolické, magické myšlení - tj. archaické, nevědecké nebo prelogické myšlení  logické myšlení, tj. vědecké, tvůrčí myšlení) Další možnosti dělení  dle podnětů k myšlení (spontánní vs reaktivní)  dle převažujících skladebných prvků myšlení (konkrétní, uskutečňující se pomocí představ vs myšlení abstraktní, na základě pojmů)  dle determinující tendence (intuitivní myšlení) Myšlení: kvantitativní poruchy 1. Poruchy dynamiky myšlení:  útlum myšlení  zrychlené myšlení Výskyt : afektivní poruchy 2. Poruchy struktury myšlení:  ulpívavé myšlení neboli perseverace  nevýpravné myšlení  zabíhavé myšlení Výskyt: organické poruchy CNS  paralogické neboli dyslogické myšlení  inkoherentní myšlení Výskyt: schizofrenní onemocnění Myšlení: kvalitativní poruchy Poruchy obsahu:  ovládavé myšlení  obsedantní (nutkavé, anankastické, vtíravé) myšlení Výskyt: obsedantně-kompulzivní poruchy  autistické (autisticko-deréistické) myšlení  rezonérství (plané mudrování)  patologické magické a symbolické myšlení  vztahovačné myšlení  chudost obsahu myšlení Výskyt:schizofrenní poruchy Myšlení: Bludy Blud - mylný závěr myšlení, vzniklý správnými logickými pochody na základě mylné premisy způsobené duševní chorobou Charakteristiky:  chorobný vznik  obsahová zvrácenost  nevývratnost  vliv na jednání  blud je individuální a soukromý útvar Myšlení: Bludy - dělení dle obsahu 1. Bludy expanzivní - charakterizovány přeceňováním vlastní osoby, schopností, možností a významu:  bludy extrapotenční -chorobné přesvědčení o nadání schopnostmi a vlastnostmi mimo lidské možnosti  bludy megalomanické - chorobné přesvědčení o zvláštním významu osobnosti: a) blud originární b) blud inventorní c) blud reformátorský d) blud religiosní e) blud erotomanický Bludy -dělení dle obsahu 2. Bludy depresivní - charakterizovány podceňováním vlastní osoby, schopností , možností , významu  bludy insuficienční  bludy autoakuzační  bludy mikromanické : a) blud obavný b) blud ruinační c) blud negační (nihilistický) d) blud enormity e) bludy eternity (ahasverismus)  bludy hypochondrické  blud dysmorfofobický Bludy - dělení dle obsahu 3. Bludy paranoidní - jejich základem je chorobná vztahovačnost  bludy vztahovačnosti  bludy persekuční  bludy kverulační  bludy žárlivosti (emulační) Další možnosti dělení bludu:  systemizované  nesystemizované Jednání a vůle: definice  jednání směřuje k určitému cíli, je dáno vůlí a motivací (uvědomělé podněty vyvolávající uspokojení potřeb)  projevuje se chováním, mimikou, gestikulací a postoji Jednání: poruchy jednání Kvantitativní (projevují se změnou psychomotorického tempa)  hypagilnost- snížená aktivita  hyperagilnost - zvýšená aktivita  agitovanost - (neúčelný neklid, bezcílné pohyby)  raptus (bouřlivé chování s agresí) Kvalitativní změny  katatonní syndrom stupor - stav strnulosti - nástavy (flexibilitas cerea) - povelový automatismus - negativismus ( pasivní a aktivní)  automatismy  zkratkové jednání (vede k cíli nejkratší cestou)  tiky –mimovolní , rychlé, opakující se pohyby Vůle: kvantitativní poruchy  hypobulie - snížení volní aktivity  abulie – ztráta volní aktivity  hyperbulie  apatie – hypobulie + emoční oploštělost Pudy a instinkty: definice Pud  fylogeneticky staré reakce, druhově stálé, zajištující nezbytné potřeby jedince Instinkt  zděděná schopnost jednat určitým způsobem pokud dojde k expozici podnětové situaci, na níž je instinkt nastaven  instinktivní chování zejména u hmyzu, ryb a ptáků  instinktivní činnost u člověka poznamenána individuální zkušeností a označuje se jako pud - pud má cíl ( uspokojení), svázán s emocemi (při uspokojení pozitivní emoce, v opačném případě negativní Pudy: dělení (dle Vondráčka) Pud zachování rodu  sexuální  rodičovský (pud péče o potomstvo) Pud zachování jedince  obživný  sebezáchovy  orientační  zvídavosti, zvědavosti Pud sociální (sdružovací) Pud pro zpříjemnění existence (pud zdobivosti, vlastnický, sebeuplatnění) Pudy: poruchy Pud sexuální – poruchy jeho složek:  identity (muž vs žena)  role (specifické chování pro muže vs po ženu, identita a role se utváří do 3. roku věku)  orientace (sexuální přtažlivost k opačnému nebo stejnému pohlaví, homosexualit)  aktivity (porucha kvantitativní, kvaltativní – poruchy parafilie) Poruchy pudu rodičovského:  záměrná neplodnost  zanedbávání péče o dítě  týrání dítěte  porucha citové vazby mezi rodičem a dítětem Pudy: poruchy Poruchy pudu péče obživného  sitofobie  pika  poruchy příjmu jídla Poruchy pudu sociálního  nadměrné samotářství  nadměrná familiárnost Pudy: poruchy Poruchy pudu sebezáchovy  sebepoškozování  sebevražda (demonstrativní, bilanční) Pudy: poruchy Poruchy pudu pro zpříjemnění existence  jedinec odmítá vymoženosti civilizace - askeze, diogenismus  drogy, tetování  chorobná zdobivost  poruchy pudu sebeuplatnění - Herostratismus (Herostrates zapálil chrám bohyně Artemidy v Efezu, aby se o něm mluvilo) - Alkibiadismus (Alkibiades z podobného důvodu usekl svému psovi ocas) Intelekt: definice Intelekt  rozumová schopnost člověka vztahující se především k řešení teoretických problémů Inteligence  obecná psychická schopnost adaptovat se na nové problémy a podmínky života Měření intelektových schopností  komplexní:Wechsler Adult Intelligence Scale – III (WAIS-III) Wechslerův test ( obsahuje 5 verbálních a 5 nonverbálních zkoušek)  Ravenův test – obsahuje 60 úkolů se vzrůstající obtížnosti , z daných obrazů je třeba vyvodit chybějící Intelekt: dělení dle IQ IQ u dětí:  mentální věk/kalendářní věk x 100  IQ u dospělých:  obdržený výsledek /očekávaný výsledek dle statistického průměru x 100  průměr 90 -110  podprůměr 80-90  nadprůměr 10-140 Intelekt: poruchy Mentální retardace  nedostatečný rozvoj intelektu  s tímto souvisí úroveň narušení chování , stupeň soběstačnosti a nutnost péče Demence  snížení až ztráta dříve dosažené úrovně intelektu  specifické screeningové škály na demenci:  Mini Mental State Examination - umožňuje orientační a rychlé zhodnocení kvality kognitivních schopností (administrace trvá 5-10 minut)  subtesty hodnotící orientaci, krátkodobou paměť, konstrukčně-praktické schopnosti, čtení, psaní, početní schopnosti a pozornost Downův syndrom – jedna z příčin mentální retardace Nejčastější demence – Alzheimerova demence Mentální retardace: dělení Lehká mentální retardace IQ 50-69 (9-12r)  postižení jsou vzdělatelní Středně těžká mentální retardace IQ 35-49 (6-9 r)  postižení vychovatelní, ale nevzdělatelní Těžká mentální retardace IQ 20-34 (3-6 r)  porucha vývoje, defekty smyslových orgánů, neurologické příznaky Hluboká mentální retardace IQ< 20 (<3 r)  neschopni pečovat o základní potřeby, vyžadují stálý dohled Paměť: definice  schopnost ukládat, udržovat a vybavovat informace  s pamětí úzce souvisí učení Hodnocení paměti (neuropsychologické testové metody):  komplexní -Wechsler Memory Scale III  specifické - California Verbal Learning Test podněty – bezprostřední pamět: část do krátkodobé paměti, část pak do dlouhodobé bezprostřední krátkodobá paměť dána vzrušivostí uzlů nervové sítě, dlouhodobá vyžaduje chemické nebo morfologické změny realizované procesem konsolidace Paměť: mechanismy ukládání paměťových stop Paměť: dělení Dělení dle časové dynamiky:  krátkodobá  dlouhodobá Dělení dle obsahu  deklarativní (epizodická) - kartotéka, odpovídá na otázku co, zahrnuje osobní prožitky, místo, čas  sémantická - návod, odpovídá na otázku jak, zahrnuje znalost pravidel a postupů, jež jsou základem dovedností , poznatky získané výchovou a vzděláním (matematika, jazykové znalosti) Paměť: poruchy Celkové poruchy  snížení, zvýšení, spíše však významněji narušeny jednotlivé komponenty ( vštípivost ukládání, retence -udržovaní, výbavnost) Amnézie  přechodná ztráta paměti na události které rušivému zásahu předcházely (trauma, elektrokonvulzivní léčbě, epileptický záchvat )  anterográdní a retrográdní amnézie neschopnost zapamatovat si podněty aplikované několik hodin po a před rušivém zásahu Osobnost a její poruchy: definice Osobnost sestává z temperamentu , charakteru a inteligence  temperament- biologická stránka osobnosti (způsob emočního projevu jedince v určité situaci)  charakter - sociální stránka (trvalá pohotovost projevovat se určitým způsobem ve společenském prostředí) Definice poruch osobnosti:  extrémně vystupňované povahové a charakterové rysy, které vedou k poruchám sociální adaptace  trvalá povahová odchylka od normy  jedinec má takové vlastnosti, kterými trpí jeho okolí a/nebo on sám Specifické poruchy osobnosti: definice dle (MKN 10) Vnitřní prožívání a chování se odchylují od normy a očekávání v dané kultuře. Odchylka musí být zjevná alespoň ve 2 z následujících oblastí:  poznávání kognice  afektivitě, emotivitě  zvládání impulzivity a uspokojování potřeb  chování v oblasti osobních a sociálních situací  pocity osobní nepohody, negativní vliv na pracovní a společenské fungování Hodnocení osobnosti:  dotazníkové metody (MMPI, Cloninger)  projektivní testy Specifické poruchy osobnosti: dělení  paranoidní (vztahovačnost, nedůvěra)  schizoidní (uzavřenost, citový chlad)  disociální (protispolečenské chování)  emočně nestabilní (nestálost, impulzivita)  histriónská (sebesoustřednost, dramatizování)  anankastická (perfekcionismus,nejistota)  úzkostná (vyhýbavá) (nedostatek sebedůvěry)  závislá (potřeba péče druhých)  jiné  projevy nesplňující diagnostická kritéria osobnostní rysy nebo osobnostní reakce (projevují se jen v zátěžových situacích)  psychiatrické vyšetření se skládá z anamnézy a zhodnocení psychického stavu - vždy nutné zhodnocení všech psychických funkcí