Ortopticko - pleoptické cvičení - pouze na základě indikace očního lékaře (nutné doporučení) - lx týdně, lx za dva týdny, lx měsíčně (udržovací cvičení), ... - průběh cvičení stanovuje a upravuje ortoptista (dle kompletního ortoptického statusu) - vždy doplněno domácím cvičením - 30 minut - od 2,5 let, horní věková hranice se pohybuje 12 let? (čím dříve dítě začne cvičit, tím rychleji lze oční vadu léčit!) - formou hry - u dospělých pacientů - např. s diplopií 1 2 Ortoptický status = Kompletní ortoptické vyšetření Záznam základního ortoptické h o vyšetření ikou vzdálenost, použitý typ čtecích Identifikace ortoptického pracoviště Vizus dálka/blízko (se zaF tabulek, naturálně a s korekcí] Motilita Konvergentní souhyb Konvergometr Změření úhlu šilhání dálka/blízko Zakrývacítest dálka/blízko Synoptofor Madoxovo křídlo (MWT) - Horizontálně, Vertikálně Worthova světla dálka/blízko Bagoliniho skla dálka/blízko Hering-Bielschowského test Langovy obrázky - Lang I, Lang II Cheiroskop Stereoskop SPP (superpozice) nestálá/částečně stálá/stálá/přeskok Fl (fuze) je/není/částečný útlum F2 (fuze) je/není/částečný útlum F3 (fuze) je/není/částečný útlum Steré op se je/n en i/hrubá, jemná Šířka fuze (úhel fuze): měřeni brýlové korekce n měřeni pupilami distance ri en ta ční vyšetřeni fixace b a rv ocitli připadne i PlusoptixE ;t kontrastní citlivosti, eeningový test Ortoptický status = Kompletní ortoptické vyšetření Záznam základního ortoptického vyšetření Identifikace ortoptického pracoviště Rodné číslo Zdravotní poji VÍZUS dálka/blízko (se zápisem naj akou vzdálenost, použitý typ čtecích tabulek, naturálně a s korekcí] Motilita Konvergentní souhyb Konvergometr Změření úhlu šilhání dálka/blízko Zakrývacítest dálka/blízko Synoptofor Madoxovo křídlo (MWT) - Horizontálně, Vertikálně Worthova světla dálka/blízko Bagoliniho skla dálka/blízko Hering-Bielschowského test Langovy obrázky - Lang I, Lang II Cheiroskop Stereoskop SPP (superpozice) nestálá/částečně stálá/stálá/přeskok Fl (fuze) je/neni/částečný útlum F2 (fuze) je/neni/častečný útlum F3 (fuze) je/není/částečný útlum Steré o pse je/není/hrubá, jemná Šířka fuze (úhel fuze): mi brýlové korekce n mi pupilami distance :ační vyšetřeni fixace barvocitu připadne r Plusoptixe a vyžádáni test kontrastní citlivosti, a vyžádáni screeningový test Ortoptický status se provádí: - u pacientů, kteří pravidelně dochází na ortopticko - pleoptické cvičení (zjistíme, jak se mění vidění oběma očima - u pacientů, kteří nedochází na cvičení, ale lékař potřebuje zjistit např. velikost úchylky šilhání, stupeň tupozrakosti či stav prostorového vidění - na vyžádání rodiče u dítěte, které k nám na cvičení nedochází. - u dospělých pacientů např. s diplopií (dvojité vidění) náhle vzniklou, po mozkových příhodách, u roztroušené sklerózy... - nutná alepsoň částečná spolupráce dítěte - 20-60 minut - vždy začínáme binokulárními testy! 3 4 Maddox Wing Test =Maddoxovo krídlo = Maddoxův křídlový test Maddoxovo křídlo = Maddoxův křídlový = Maddox Wing Test - subjektivní měření úhlu heteroforií a malých heterotropií (nutná NRK!) - vyš. vzdálenost 30cm, vyšetřovaný drží přístroj pomocí rukojeti a směřuje jím mírně dolů - černá kovová deska s bílou horizontální stupnicí a šipkou, která směřuje hrotem nahoru + červená vertikální stupnice s větší červenou šipkou orientovanou směrem doleva (vodorovně). Stupnice tvoří kříž. Obě šipky jsou v pravém dolním kvadrantu - mechanická separace vjemů pro každé oko pomocí přepážky umístěné kolmo na základní desku. Horní šikmé křídlo kryje stupnici pro pravé oko a dolní křídlová clona kryje pohled druhému oku. - diagnostika horizontálních heteroforií: bílá stupnice s bílou šipkou, vertikální forie: červená stupnice s červenou šipkou - lze orientačně vyšetřit i cykloforie - v pD Pacienta vyzveme, aby se přes Maddoxovo křídlo podíval na stupnice a uvedl, na které číslo ukazuje bílá šipka při měření horizontální úchylky (sudá: divergentní úchylka, lichá: konvergentní) U vertikální odchylky je pozorována červená stupnice směrem nahoru při hyperforii a pro hypoforii ukazuje šipka po stupnici dolů Ortoptika: definice pojmu " orthos = rovný, přímý " optikos = oční ' Snaha o obnovení porušeného jednoduchého binokulárního vidění, jak v motorické, tak v senzorické složce, především u strabismů " Binokulární cvičení narhoval du Bois-Reymond (1852) • Ortoptiku, jako rehabilitaci JBV, koncipovali C. Worth (1903), E. E. Maddox (1904) a Ri - spolupráci mezi oběma očima lze obnovit pouze tehdy, bylo-li před poruchou jednoduché binokulární vidění vyvinuto - speciální přístroje nejen k nápravě JBV, ale i motility a postavení očí = rehabilitace zrakových funkcí vrozených i získaných - vrcholem prostorové vidění 5 6 Ortoptika: definice pojmu ■ Cílená manipulace binokulárním senzorickým vjemem ' Podmínka: oddělení vjemu pro pravé a levé oko = Disociace (rozklad, rozštěpení, rozdělení) ' Absolutní disociace (pleoptika) • Částečná disociace (ortoptika) - disociace v přístrojovém, v reálném nebo technologickém prostoru Disociace v přístrojovém prostoru - první postup léčby, optické „virtuální" nekonečno ■t- mechanické překážky (nevýhoda proximální reakce a malá úhlová velikost podmětů) Disociace ve skutečném (reálném) prostoru - omezená, manipulace vjemem pouze částečná, vhodná pro „doléčování" a převedení vycvičené schopnosti do běžných podmínek vidění Ortoptika: předpoklady pro cvičení • vyrovnaná zraková ostrost (max. rozdíl 3 řádky) ' centrální fixace obou očí ' normální retinální korespondence (NRK) • normální pohyblivost obou očí ' žádná nebo jen malá úchylka ' ortoptický věk 4-8 let ' normální inteligence a spolupráce dítěte - cílená manipulace binokulárním senzorickým vjemem - není možná za běžných podmínek - nutné oddělení vjemu pro pravé a levé oko = Disociace (= rozklad) - do ZK přicházejí rozdílné senzorické vjemy, kterými pak cíleně terapeuticky manipulujeme Pleoptika: absolutní disociace použitím totální okluze Ortoptika: částečná disociace Disociace může být dosaženo v přístrojovém, v reálném nebo technologickém prostoru. - od hrubší disociace (troposkop) přes jemnější disociaci (cvičení v prostoru), až do reálných vizuálních podmínek zcela bez disociace (čím menší odlišnost vizuálních podmínek při cvičení od skutečných vizuálních podmínek, tím lépe se výsledky uplatňují v běžném životě) - snadněji se disociace dosahuje v přístrojovém prostoru (využíváme jako první v postupu léčby) - „Virtuální" nekonečno navozujeme opticky (mechanické překážky) - nevýhoda: proximální reakce a malá úhlová velikost podmětů (chybí periferní stimulace) Předpoklady pro cvičení: vyrovnaná zraková ostrost (max. rozdíl 3 řádky) - lehký stupeň amblyopie (5/12 a lépe) 0,4 centrální fixace obou očí - centrofor+pleoptofor, euthyskop+koordinátor, prizmata dle Pigausové normální retinální korespondence (NRK) normální pohyblivost obou očí žádná nebo jen malá úchylka - do 10° v korekci, plná správná korekce ortoptický věk 4-8 let (od 2,5) normální inteligence a spolupráce dítěte - dobrý psychomotorický vývoj První cvičení - přítomnost rodičů????? - disociace ve skutečném (reálném) prostoru - omezená 7 8 Ortoptika: přehled metod Postup ortoptického cvičení: SPP Fúze pse Troposkop ■ ■ ■ Cheiroskop ■ Zrcadlový Stereoskop ■ ■ Brewster-Holmesův Stereoskop ■ ■ Vergenční Stereoskop ■ ■ ■ Rémyho separátor ■ ■ Čtení s překážkou ■ Diploptika ■ Cvičení motility a konvergence ■ Cvičení relativní vergence ■ 1. odtlumování a SPP troposkop synoptofor, cheiroskop. 2. nácvik fúze troposkop, zrcadlový Stereoskop 3. cvičení šířky fúze troposkop, zrcadlový Stereoskop, prizmata, Holmesův Stereoskop 4. cvičení ste reo pse troposkop, Holmesův Stereoskop 5. cvičení pohyblivosti svalový trenažér 6. cvičení konvergence trenažér konv. 7. nácvik správného vztahu akomodace a konvergence Rémyho separátor a diploskop Postup ortoptického cvičení: 1. odtlumování a SPP troposkop, synoptofor, cheiroskop. 2. nácvik fúze troposkop, zrcadlový Stereoskop 3. cvičení šířky fúze troposkop, zrcadlový Stereoskop, prizmata, Holmesův Stereoskop 4. cvičení stereopse troposkop, Holmesův Stereoskop 5. cvičení pohyblivosti svalový trenažér 6. cvičení konvergence trenažér konv. 7. nácvik správného vztahu akomodace a konvergence Rémyho separátor a diploskop Ortoptika: cvičení na troposkopu ■ Troposkop VS Synoptofor ■ Diagnostika i terapie poruch JBV ' Základna, dva samostatné tubusy/ramena (zrcadla, spojné čočky +6,5 až +8,0 D, osvětlovací jednotky) ■ Obrázky pro vyšetření a cvičení různých stupňů binokulárního vidění -superpozice, fúze a stereopse Troposkop Zrcadlový Stereoskop Brewster-Holmesův Stereoskop Vergenční Stereoskop Rémyho separátor Čtení s překážkou Diploptika Cvičení motility £ konvergence nejdůležitější přístroj v ortoptice diagnostika i terapie základna a dva samostatné zahnuté tubusy / ramena, se kterými je možno pohybovat v horizontální i vertikální rovině (v ramenech zrcadla, která umožňují vidění přímo vpřed) v okulárech troposkopu spojné čočky (+6,5 až +8,0 D) opticky navozují "nekonečno" do tubusů vkládáme obrázky pro vyšetření a cvičení různých stupňů binokulárního vidění - superpozice, fúze, stereopse 9 10 Ortoptika: cvičení na troposkopu Ortoptika: cvičení na troposkopu - disociace v přístrojovém prostoru - podstatou je tzv. haploskopický princip ( = každému oku zvlášť předkládán individuální obrázek z určitého směru) - maximální disociace obrazu a jejich terapeutická manipulace - blikáním, změnou intenzity nebo barvy světla, velikosti obrázku - nevýhodou proximální reakce, malá úhlová velikost podnětů Dlouhý VÝVOJ TROPOSKOPU (SYNOPTOFORU) První pokusy o diagnostiku šilhání jsou spojeny s vynálezem stereoskopu. V roce 1838 byl představen Charlesem Wheatstonem. 11 12 Ortoptika: cvičení na troposkopu Ortoptika: cvičení na troposkopu H stor e • 1838 - Charles Wheatston - ruční zrcadlový stereoskc • 1843 - Sir David Brewster - lentikulámí Stereoskop • 1895-Claude • 1905-Maitla • 1906-Nelsor • 1922 - Williar • 1942 - Le Roy Wc • 1957-CurtCuep • 2000-Ahme Troposkop Cheiroskop Zrcadlový Stereoskop Brewster-Holmesův Stereoskop Vergenční Stereoskop Rémyho separator Čtení s překážkou Diploptika Cvičení motility a konvergence Historie • 1838 - Charles Wheatston - ruční zrcadlový Stereoskop • 1843 - Sir David Brewster - lentikulámí Stereoskop • 1895 - Claude Alley Worth - amblyoskop • 1905 - Maitland Ramsay of Glasgow • 1906 - Nelson Black - Worth-Blackův amblyoskop Troposkop Cheiroskop Zrcadlový Stereoskop Brewster-Holmesův Stereoskop Vergenční Stereoskop Rémyho separator Čtení s překá Diploptika Cvičení motili konvergence Na Wheatstonův zrcadlový Stereoskop navázal v roce 1843 Sir David Brewster svým refrakčním lentikulárním stereoskopem. Využil prizmatický účinek sférické čočky. Amblyoskop je nástroj, jenž byl vyvinut k rozvoji fúzních schopností mladého pacienta se strabismem. Worthův amblyoskop Stolní amblyoskop 1905 Maitland Ramsay of Glasgow. V roce 1906 doktor Nelson Black inovoval amblyoskop přidáním součástí umožňujících pohyb ramen ve svislém směru. Tento model se stal známým pod označením Worth-Blackův amblyoskop. 13 Ortoptika: cvičení na troposkopu Historie • 1838 - Charles Wheatston - ruční zrcadlový Stereoskop • 1843 - Sir David Brewster - lentikulárrií Stereoskop • 1895 - Claude Alley Worth - amblyoskop • 1905 - Maitland Ramsay of Glasgow • 1906 - Nelson Black - Worth-Blackův amblyoskop • 1922 - William Ettles (Dick Howard) - synoptiskop = ortoskop, synoptofor ■ 1942 - Le RoP " Troposkop Cheiroskop Zrcadlový Stereoskop Brewster-Holmesův Stereoskop Vergenční Stereoskop Rémyho separator Čtení s překážkou Diploptika Cvičení motility a Ortoptika: cvičení na troposkopu Historie • 1838 - Charles Wheatston - ruční zrcadlový Stereoskop • 1843 - Sir David Brewster - lentikulární Stereoskop • 1895 - Claude Alley Worth - amblyoskop • 1905-Maitland Ramsay of Glasgow • 1906 - Nelson Black - Worth-Blackůu amblyoskop • 1922 - William Ettles (Dick Howard] - synoptiskop = ortoskop, synoptofor • 1942 - Le Roy Wottring - troposkop Troposkop Cheiroskop Zrcadlový Stereoskop 15 16 Ortoptika: cvičení na troposkopu Historie • 1838 - Charles Wheatston - ruční zrcadlový Stereoskop • 1843 - Sir David Brewster - lentikulami Stereoskop • 1895 - Claude Alley Worth - amblyoskop • 1905 - Maitland Ramsay of Glasgow • 1906 - Nelson Black - Worth-Blackův amblyoskop • 1922 - William Etiles (Dick Howard] - synoptiskop = ortoskop, synoptofor ■ 1942 - Le Roy Wottring-troposkop • 1957-Curt • 2000-Ahmet Troposkop Cheiroskop Zrcadlový Stereoskop Brewster-Holmesův Stereoskop Vergenční Stereoskop Rémyho separator Čtení s prekážkou Diploptika Cvičení motility a Ortoptika: cvičení na troposkopu Výměnné obrázky - testové diapozitivy * Nákresy fotograficky nanášeny na průsvitné fólie * Různě barevné vinylové pásky pro lepší orientaci vyšetřujícího * Dle způsobu sestrojení jsme schopni vyšetřit všechny stupně vidění BE3 výměnné obrázky tvar čtverce dle způsobu sestrojení jsme schopni vyšetřit všechny stupně vidění. 17 Ortoptika: cvičení na troposkopu ff Superpoziční diapozitívy - červená, označení G nebo H * Dva zcela různé (disimilární) obrázky se společným tématem * Nastavovány objektivně (vyšetřujícím) a subjektivně (vyšetřovaným) Fúzní diapozitivy - zelená, označení F " Stejné obrázky, avšak s odlišnými detaily pro pravé a levé oko. * Přítomnost senzorické fúze ■ Fúze I: paramakulární (velikost 7x3,8 mm, pozorujeme pod úhlem 5 až 10°} ■ Fúze II: makulární (velikost 3x3,8 mm, pozorujeme pod úhlem 3°} ■ Fúze III: foveolární (velikost 1x3,8 mm, pozorujeme pod úhlem 1°} Stereoskopické diapozitívy - žlutá, označení D " Stejné obrázky, avšak jejich středy jsou vzájemně úhlově posunuty * Hrubé hodnocení kvality stereopse * Dva způspby vložení sklíček (k sobě nebo od sebe) - LilLU Ortoptika: cvičení na troposkopu " Testovací obrázky typu kruh+ čtverec, fúzní objekty, schéma pro měření úhlu gama, test fórie, test slepé skvrny, Amslerova mřížka Speciální diapozitivy - modrá, označení S " např. k posouzení anomální retinální korespondence. □ i í--".h^jTT3 Vál ~ Troposkop Cheiroskop Zrcadlový Stereoskop Brewster-Holmes ův Stereoskop Vergenční Stereoskop Rémyho separator Ctení s překážkou Diploptika Cvičení motility í konvergence Superpoziční diapozitivy - obrázky pro simultánní percpci Tyto nákresy jsou vázané červenou páskou. Obrázky pro simultánní percepci mohou nést označení G nebo H. Simultánní percepce, tedy první stupeň binokulárního vidění, je testována pomocí dvou zcela různých (disimilárních) obrázků se společným tématem např. zvíře na jedné destičce a klec na druhé. Tubusy jsou s těmito obrázky nastavovány objektivně (vyšetřujícím) a subjektivně (vyšetřovaným) tak, aby pacient překryl obrázek viděný jedním okem obrázkem viděným druhým okem. Fúzní diapozitivy Tato sada obrázku je uzamčena v zelené vinylové pásce. A označena jako F obrázky. Každému oku je prezentován stejný obrázek, avšak s odlišnými detaily pro pravé a levé oko. Testujeme přítomnost senzorické fúze. Kontrolní značky na obrázku mohou mít charakter periferní nebo centrální.Při vyšetřování je nezbytné se zaměřit právě na tyto kontrolní prvky. Dle velikosti celého obrázku lze tuto kategorii rozdělit do třech podkategorií, fúze I, fúze II a fúze III. Tedy obrázky paramakulární neboli periferní - obrazy spojujeme oblastí, který'á je větší než macula (velikost 30 mm, pozorujeme pod úhlem 5 až 7'), makulární (velikost 9-10 mm, pozorujeme pod úhlem 3') a foveolární (velikost 3-4 mm, pozorujeme pod úhlem 1'). Stereoskopické diapozitivy Tato série nákresů je ve žluté vinylové vazbě. Stereoskopické obrázky patří do sady D. Slouží k hrubému hodnocení kvality stereopse. Obě destičky vždy obsahují stejný obrázek, avšak jejich středy jsou vzájemně úhlově posunuty. Obraz tak dopadá na disparátni místa sítnicí v rámci Panumova prostoru, což vytváří hloubkový vjem. Sklíčka lze vkládat do držáků dvěma způsoby, k sobě nebo od sebe. Způsob vložení ovlivňuje prostorové vnímání obrázků, zdaje daný detail vnímán blíže nebo dále od oka vyšetřovaného. Test by měl být zopakován v obou polohách, aby byla potvrzena autentičnost stereoskopického efektu, a bylo vyloučeno pouze hádání pacienta. Maddoxovy diapozitivy Tato sada obrázků je vázaná v bílé vinylové pásce. Může být současně označena jako série A. Patří sem testovací obrázky typu kruh + čtverec, fúzní objekty, schéma pro měření úhlu gama, test fórie, test slepé skvrny a Amslerova mřížka. Speciální diapozitivy Destičky jsou označeny modrým ohraničením a písmenem S jako obrázky speciální. Existuje několik typů speciálních diapozitivů, např. k posouzení anomální retinální korespondence. Test Hering - Bielschowskeho - test následných paobrazů slouží k vyšetření retinální korespondence 19 Ortoptika: cvičení na troposkopu Odtlumování - náprava binokulární senzorické rovnováhy • propojení pleoptického a ortoptického cvičení • Pleoptika: probuzení činnosti utlumeného oka, monokulárne s absolutní disociací obrazu - náprava pouze hrubé binokulární nerovnováhy na prvním binokulárním neuronu VI - není dostatečné pro nápravu binokulární rovnováhy do fyziologického stavu • Nové poznatky - částečné křížení signálů z posledních monokulárních neuronů na synapsi s prvním binokulárním neuronem - signál stimulační (amblyopícké oko) a křížící se signál inhibiční (pro vedoucí oko)_ Troposkop 0 O v v o-, o Ortoptika: cvičení na troposkopu Odtlumování - cvičení simultánní percepce - superpozice " Schopnost překrýt vjem pravého a levého oka " Tubusy v objektivním úhlu " V nosičích obrázků jsou destičky pro periferní superpozici " Před více tlumícím okem oscilace/blikání Troposkop Cheiroskop Zrcadlový Stereoskop Manuální/automatické blikání Pro upevnění SPP „lov na synoptoforu„ Cíl: po udržení SPP stahovat úchylku co nejvíce k 0 Délka cvičení: malé děti 5minut, věší/šikovnější děti 10 minut Zápis: SPP stálá/střídavě stálá/nestálá/přeskok Odtlumování = náprava binokulární senzorické rovnováhy (v širším slova smyslu jako propojení pleoptického a ortoptického cvičení, v užším pak jako pleoptickou léčbu) V pleoptice se jedná o striktně monokulárni typ cvičení s absolutní disociací obrazu k probuzení činnosti utlumeného oka - napravuje pouze hrubou binokulární nerovnováhu na prvním binokulárním neuronu VI. Odtlumování za binokulárních podmínek - signál z posledních monokulárních neuronů na synapsi s prvním binokulárním neuronem se částečně kříží a signál přepojený na druhostranou synapsi má funkci inhibiční (útlumovou). Monokulárním odtlumováním jsou drážděny pouze stimulační synapse tupozrakého oka. Inhibiční synapse tupozrakého oka se neposilují. Binokulárním odtlumováním stimulujeme i inhibiční synapse TO. Nácvik simultánní percepce - superpozice - bez schopnosti překrýt vjem pravého a levého oka nelze pokračovat v nácviku dalších stupňů binokulárního vidění. - nastavení tubusů do objektivního úhlu - destičky pro periferní superpozici - před více tlumícím okem se nastaví oscilace či blikání a pacient se snaží oba obrazy překrýt - neustálá kontrola rohovkových reflexů „lov na synoptoforu" - k upevnění superpozice - obě ramena přístroje jsou uvolněna a v nosičích obrázků jsou destičky pro superpozici - cvičící pohybuje jedním ramenem kolem objektivní úchylky, cvičenec se snaží pohybem druhého ramene překrýt oba obrazy v subjektivní úchylce Binokulární odtlumování na troposkopu Jakmile SPP udrží, snižujeme úchylku - cílem stáhnout co nejvíce k 0 - zpočátku necháme blikat v objektivní úchylce a pak stahujeme směrem k nule (motivujeme pacienta fixovat jeden bod - konvergovat, aby se naučil udržet obrazy spojené) délka cvičení: malé děti 5minut, věší, šikovnější děti 10 minut zápis: nestálá/částečně stálá/stálá 21 22 Ortoptika: cvičení na troposkopu Cvičení fúze " Obrázkové páry s fúzním podnětem ve třech základních velikostech (od fúze I) " Před slabším okem: úprava osvětlení a oscilace/blikání " Interval do zmizení kontrolní značky se prodlužuje * Cíl: nepřítomnost útlumu na žádné úrovni fúze - udržení původně utlumené kontrolní značky i při stacionárním osvětlení obou očí " Totální útlum: nácvik fúze ručně " Délka cvičení: 10 min " Fúze: bez suprese/suprese částečná/suprese totální/střídavá suprese Troposkop Cheiroskop Zrcadlový Stereoskop Brewster-Holmes ův Stereoskop Vergenční Stereoskop op \ i Ortoptika: cvičení na troposkopu Cvičení šířkv fúze * fúze II * Fixace ramen synoptoforu a ovládáni pomoci otočných šroubů do konvergence, divergence * Více cvičíme opačný směr amplitudy vůči úchylce * Fyziologické hodnoty +25 (30°) do -8°(-10°), vertikální až 3°. * Hodnoty závislé: na velikosti fúzního obrázku, věku * Cíl: zvětšit fúzní šířku a tím snížit námahu při udržování JBV (astenopické potíže) Kineticks retinslni stirnulsce Troposkop Cheiroskop Zrcadlový Stereoskop Brewster-Holmes ův Stereoskop Vergenční Stereoskop Rémyho separator * Fixace ramen - pohyb ze strany na stranu, neměnný úhel mezi tubusy, zvětšování amplitudy pohybů * Obrázky fúze II. * Cíl: udržet obrázky neustále spojené Čtení s překážkou Diploptika Cvičení motility a konvergence Nácvik fúze - po nacvičení superpozice - obrázkové páry s fúzním podnětem ve třech základních velikostech (začíná se s největšími fúzními obrázky - fúze I.) - vyšetřovaný hlásí, které kontrolní značky jsou vidět a které mizí - před slabším okem se upraví osvětlení (oscilace nebo blikání) - cílem udržet původně utlumenou kontrolní značku i při stacionárním osvětlení obou očí (=jeden nákres se všemi kontrolními prvky) - blikání provádíme 2 minuty, poté necháme konstantně svítit oba disimilární obrázky a čekáme, dokud se kontrolní znak u utlumujícího oka neztratí. Poté opět blikáme 2 minuty, ... - interval do zmizení se postupně prodlužuje -jakmile dítě přestane utlumovat na daném typu fúze - cvičíme vyšší typ fúze Cvičení šířky fúze - fúzní páry z kategorie fúze II, ale je možné použít i destičky ze skupiny fúze I a III. - zafixování ramen synoptoforu a ovládání pomocí otočných šroubů, jež umožňují plynulé měnění úhlu mezi rameny. - do rozdvojení obrazu nebo vymizení některé z kontrolních značek nebo dokud cvičící nezpozoruje změnu polohy rohovkových reflexů, tj. ztrátu fixace vlivem suprese. - poté pohyb šrouby v opačném směru k opětovnému spojení vjemu obou očí Fyziologické hodnoty se mohou dle autora lišit, ale pohybují se od +25 (30°) do -8°(-10°), vertikální až 3°. Čím je šířka fúze větší, tím je take fúze stabilnější, pevnější a silnější. Hodnoty závislé na velikosti fúzního obrázku (menší podnět = nižší šířka fúze) Hodnoty závislé na věku (dospělí nižší hodnoty než děti) - cíl zvětšit fúzní šířku a snížit námahu při udržování JBV - kvalita a velikost šířky fúze - jeden z důležitých parametrů BV (dostatečná šířka fúze může znamenat rozdíl mezi heteroforiía heterotropií) - astenopické obtíže Kinetická retinální stimulace 23 Ortoptika: cvičení na troposkopu C vi če n í stereo pse * Vrchol binokulárních funkcí * Stereoskopické obrázky * Správná lokalizace jednotlivých prvků obrázků * Volba obtížnosti - na začátku cvičení páry s větší prostorovou hloubkou -jednotlivé prvky vnímány dále od sebe a s menším počtem detailů Troposkop Cheiroskop Zrcadlový Stereoskop Brewster-Holmes ův Stereoskop Vergenční Stereoskop Rémyho separator Ctení s překážkou Diploptika Cvičení motility e konvergence Ortoptika: cvičení na cheiroskopu Překonání suprese a nácviku superpozice Disociace v přístrojovém prostoru - mechanická překážka - nakloněné zrcadlo pod úhlem 45° + okuláry se spojnými čočkami +8,0D (optické nekonečno) Obkreslování „Lov" motýla do síťky na kovové tyčce Kontrola ortoptistkou Obrázky Troposkop Cheiroskop Zrcadlový Stereoskop Brewster-Holmesův Stereoskop Vergenční Stereoskop Rémvho separator překážkou f ^Hí motility a I Nácvik stereopse - vrchol BV = stereopse - do tubusu synoptoforu stereoskopické obrázky - pacient je vyzván, aby popsal, co vidí -důležitá správná lokalizace jednotlivých prvků obrázků (veoředu, vzadu) - na začátku cvičení je páry s větší prostorovou hloubkou, kde jsou jednotlivé prvky vnímány dále od sebe, s menším počtem detailů. Cheiroskop - druhým nejvíce používaným přístrojem v rámci ortoptiky - k překonání suprese a nácviku superpozice - disociace v přístrojovém prostoru (dosaženo pomocí nakloněného zrcadla (mechanické oddělení) pod úhlem 45°) - Okuláry se spojnými čočkami (+8D ve vzdálenosti 12cm (opt.nekonečno) - nastavení PD vyšetřovaného - jedním okem vidí přes zrcadlo obraz předlohy, druhým okem vodorovnou volnou plochu s papírem, na který obkresluje dle předlohy - kreslí-li obrázek podle předlohy zpaměti (oči se ve vidění střídají) - výsledný obrázek je větší nebo menší - obrázek posunut vždy ve směru úchylky dítěte (esotropie - dovnitř k zrcadlu, exotropie - zevně) - Ortoptistka kontroluje správnost - sama se podívá, položí obrázek předlohy na nakreslený obrázek - musejí se shodovat „lov na cheiroskopu" - atrapy motýla a síťky na kovové tyčce - Ortoptistka drží v ruce motýla a umísťuje kamkoliv na předlohové straně - dítě drží tyčku se síťkou a chytá motýla na kreslící podložce při pohledu přes okuláry 25 Ortoptika: cvičení na zrcadlovém stereoskopu Zrcadlový Stereoskop dle Pígeon-Cantonnet Odtl umová ní, cvičení superpozice i fúze Disociace ve skutečném prostoru - omezená, ne tak razantní jako v přístrojovém prostoru (chybí optická manipulace se zdánlivou vzdáleností pozorovaného objektu) - doléčování a upevňování BV Obkreslování „Lov" motýla do síťky Horizontální a vertikální stuaaice Troposkop Cheiroskop Zrcadlový Stereoskop B rewster-Ho I mes ů v — Zrcadlový Stereoskop - k nácviku odtlumování, cvičení superpozice i fúze - disociace ve skutečném prostoru - pouze částečná, není tak razantní jako v přístrojovém prostoru - díky absenci okulárů dochází k větší stimulaci periferie sítnic - k doléčování a upevňování binokulárního vidění a převedení vycvičené schopnosti blíže k reálným podmínkám vidění - princip pro cvičení je stejný jako u cheiroskopu - dvě desky A a B od sebe oddělených mechanickou přepážkou, na jejíž jedné straně je umístěno zrcadlo M (umožňuje spojit obrázky z obou polovin předložky) - poloviny předložky buď vodorovné (180°) nebo pod úhlem 135° - vyšetřovaný pravým okem sleduje kreslící část plochy, levým okem obrazovou předlohu - obkreslování nebo „lov" motýla do síťky nebo cvičení se speciálními obrázky - horizontální i vertikální stupnice pro kontrolu polohy zornic Ortoptika: cvičení na Brewster-Holmesově stereoskopu Cvičení fúze, její šířky a stereoskopického vidění Disociace v přístrojovém prostoru - okuláry s decentrovanými čočkami (bází zevně) +5,25D (optické nekonečno) + mechanická přepážka mezi oběma okuláry Obrázky fúzní, stereoskopické (rozteč obrázků 60 mm) Vlivem prizmatického efektu čoček okuláru: Přiblížením obrázků cvičíme zápornou šířku fúze (divergentní) Oddálením obrázků kladnou šířku fúze (konvergentní) Troposkop Cheiroskop Zrcadlový Stereoskop Brewster-Holmesův Stereoskop Vergenční Stereoskop Brewster-Holmesův Stereoskop - cvičení fúze, její šířky a stereoskopického vidění - vodorovné lišta s nosičem s obrázky a okuláry s decentrovanými čočkami (bází zevně) o optické mohutnosti +5,OD + mechanická přepážka mezi okuláry - optické nekonečno (disociace v přístrojovém prostoru) - nosičem s obrázky můžeme po vodící liště volně posunovat dopředu a dozadu - rozteč obrázků neměnná, středy jsou od sebe 60 mm vzdálené - po vložení obrázků do nosiče najdeme na liště místo, ve kterém dítě oba snímky spojí - posunováním nosiče po liště cvičíme šířku fúze - přiblížením obrázků cvičíme zápornou šířku fúze (divergentní)!!! - oddálením obrázků kladnou šířku fúze (konvergentní)!!! Mlvlivem prizmatického efektu zapříčiněného decentrací okulárových čoček!!! - cvičení superpozice - superpoziční obrázky s odlišnými detaily - cvičení stereopse - stereoskopické obrázky založené na posunu od středu nebo na stereoskopickém zrcadlovém lesku černé a bílé barvy) 27 Ortoptika: cvičení na vergenčním stereoskopu ' Obdoba Brewster-Holmesova stereoskopu, navíc lze měnit vzdálenost středu obrázků Troposkop Cheiroskop Zrcadlový Stereoskop Brewster-Holmesův Stereoskop Vergenční Stereoskop Rémyho sepa Čtení s překážkou Diploptika Cvičení motility a Obdoba Brewster-Holmesova stereoskopu, navíc lze měnit vzdálenost středu obrázků Ortoptika: cvičení na Rémyho separátoru Uvolnění akomodace a konvergence a nácviku jejich správného vztahu (cvičení relaxace akomodace a konvergence) Částečná disociace ve skutečném prostoru Cíl: spojit superpoziční obrázky (nutno oddělit akomodační složku od vergenční) Kovové tyčinky (2-12mm) oddalující obrázky - zvýšení nároků na změnu vergenční složky - cvičení šířky fúze v' y ^ H- ® = přístroj k uvolnění akomodace a konvergence a nácviku jejich správného vztahu (cvičení relaxace akomodace a konvergence) svislá neprůhledná přepážka (lišta) dlouhá 30cm přikládající se k nosu na konci přepážky vkládání superpozičních obrázků (nejčastěji kříž a kolečko) částečná disociace ve skutečném prostoru při pohledu do dálky (do velké dálky - nekonečna) skrz průhledné superpoziční obrázky spojení kolečka a kříže vkládání různě silných kovových tyčinek (2 - 12mm) mezi obrázky způsobíme jejich vzdálení - ztížení cvičení (cvičíme tak i šířku fúze - při uvolněné, neměnné akomodaci - separace vergence od akomodace). 29 Ortoptika: čtení s překážkou Ortoptika: diploptika Upevnění fúze Částečná disociace v reálném prostoru Svislá překážka - tužka nebo mřížka (změna vzdálenosti od testu, změna šířky štěrbin) Nutná fixace hlavy přes vřazenou mřížku kop Ctení s překážkou Cvičení motility a Čtení s překážkou - k upevnění fúze - částečná disociaci v reálném prostoru - před čtený text umístíme svisle překážku v podobě tužky (doma) nebo mřížky (cvičebna) - člověk s normálním JBV čte plynule a bez potíží (části slov se komplementárně doplňují) - dítě s poruchou JBV - části textu ztrácejí 1977 prof. Avetisov jako metoda k léčbě konkomitujícího strabismu Princip: vyvolání diplopického vjemu a následné uvědomění si této diplopie pacientem Senzorický systém registrující disparitu aktivuje motorický systém a pacient úchylku vyrovná Podmínky: NRK, lehký stupeň amblyopie (5/12 a lépe), měnlivá nebo intermitentní úchylka do 10° Minimálně půlroční nošení brýlové korekce a ortoptické cvičení Troposkop Cheiroskop Zrcadlový Stereoskop Brewster-Holmesův Stereoskop Vergenční Stereoskop Rémyho separator Čtení s překážkou Diploptika Cvičení motility £ konvergence cílem harmonická spolupráce senzorické a motorické složky pacient se učí kontrolovat správné postavení svých očí v závislosti na tom, že si je vědom svého šilhání principem vyvolání diplopického vjemu u pacienta s konkomitujícím strabismem a následné uvědomění si této diplopie pacientem - prostor, aby si senzorický systém binokulárního vidění „uvědomil", že oči šilhají, dojde k aktivaci motorického systému binokulárního vidění v podobě vergenčního řešení diplopie - méně vhodná je v případě velké a konstantní úchylky 31 32 Ortoptika: diploptika První fáze cvičení - uvědomování si diplopie * Fixace světelného zdroje z 6 m nebo 1 m * Vyvolání diplopie - řízená disociace předkládáním červeného filtru před šilhající oko * Cíl: spontánní diplopie fixačního světla i okolních předmětů Mimo cvičení nutná střídavá okluze pphn penalizační střídavá korekce či hyperkorektní prizma Ortoptika: diploptika Druhá fáze cvičení - fúzování v prostoru: ' snaha o spojení rozdvojeného obrazu a vyrovnání úchylky ■ Je-li diplopie stálá - lze pomoci změnou pohledového směru, hyperkorekce či hypokorekce, vyrovnání úchylky pomocí prizmat Třetí fáze cvičení - nácvik šířky fúze v prostoru (D, B, střed): ■ Úchylka vyrovnaná prizmatem bází proti směru úchylky ■ Snižování hodnoty prizmatu (dokud se nerozšíří šířka fúze natolik, že pacient vyrovná postavení očí bez pomoci prizmat) ■ Cvičení šířky fúze i na opačnou stranu ■ Nácvik šířky fúze i na nešilhajícím oku ■ Neustálá kontrola postavení očí (ZZ) - fúze X suprese Troposkop Cheiroskop Zrcadlový Stereoskop Brewster-Holmes ův Stereoskop Vergenční Stereoskop Rémyho separator Ctení s překážkou Diploptika Cvičení motility í konvergence První fáze cvičení (uvědomování si diplopie): - v zatemnělé místnosti - fixace světelný bod o velikosti 1-2 cm s proměnlivou intenzitou na 5 m (6 m) nebo 1 m - disociace předkládáním červeného filtru před šilhající oko, dokud nevyvolá diplopii - nedaří-li se diplopii ihned vyvolat, je možno pomoci: zvýšením intenzity světla, zvětšením velikosti světla zvýšením intenzity červeného filtru (vhodné použití lišty) předsazením prizmatu (2-3 pD) bází nahoru nebo dolu - vědomí diplopie si pacient udrží i při následném snižování intenzity fixačního světla a zmenšováním jeho velikosti, diplopie přítomna i po odebrání červeného filtru (pacient vnímá dvě bílá světla) až do spontánní diplopie nejen fixačního světla ale i okolních předmětů - po dobu léčby nutná střídavá okluzní terapie nebo penalizační střídavá korekce či hyperkorektní prizma Druhá fáze cvičení (fúzování v prostoru): - spojování rozdvojeného obrazu, a tím vyrovnání úchylky - nelze-li obraz spojit spontánně, můžeme pomoci: změna pohledového směru: u konvergentního strabismu -» uvolnění akomodace pohledem do dálky a vzhůru, u divergentního strabismu -» pohled do blízka a dolů, A a V syndrom -» naklonění hlavy nahoru a dolu. předkládání dioptrických skel směrem do hyperkorekce či hypokorekce, prizmata Po spojení obrazů další fáze cvičení - nácvik šířky fúze v prostoru: - do dálky, do blízka i na střední vzdálenost - úchylka vyrovnaná prizmatem o určité hodnotě bází proti směru úchylky - prizma se postupně snižuje (2 pD) s cílem obraz spojit - hodnota prizmatu se snižuje do té doby, dokud se nepodaří rozšířit šířku fúze natolik, že pacient vyrovná postavení očí bez pomoci prizmat - poté cvičení šířky fúze na opačnou stranu - předkládána prizmata postupně se zvyšující hodnoty bází ve směru úchylky - nácvik šířky fúze i na druhém, nešilhajícím oku - oko s předloženým prizmatem by se mělo postupně stáčet, druhé oko by však mělo zůstat na místě a fixovat daný podnět 33 34 Ortoptika: cvičení motility Doplněk ortoptického cvičení Bez disociace vjemů Dukce nebo verze Doma nebo v ortoptické cvičebně Nutná fixace hlavy! Svalový trenažér PC program doplněk ortoptického cvičení bez disociace vjemů motilita každého oka zvlášť (dukce) nebo vzájemná pohybová spolupráce obou očí (verze) i domácí použití - fixace drobného předmětu, kterým se pohybuje z přímého pohledu do směru maximální akce cvičeného svalu (víckrát denně pár minut) v ortoptické cvičebně: svalový trenažér zejména pro cvičení po paréze či paralýze svalu, rehabilitace po operačním zákroku otočné rameno, na jehož konci je poutač, podpěrka brady a čela pacient se zafixovanou hlavou sleduje okem/očima poutač, který se pohybuje do různých směrů lze natočit do jakéhokoliv směru (horizontální, vertikální, šikmý) a úhlu a nastavit patřičnou rychlost pohybu Ortoptika: cvičení konvergence Doplněk ortoptického cvičení Bez disociace vjemů Doma nebo v ortoptické cvičebně Fixace drobného předmětu - přibližování do bodu rozdvojení nebo suprese Konvergometr - trenažér konvergence Troposkop Cheiroskop Zrcadlový Stereoskop Brewster-Holmesův Stereoskop Vergenční Stereoskop Rémyho separator Čtení s překážkou Cvičení motility a konvergence doplněk ortoptického cvičení bez disociace vjemů i domácí použití - fixace drobného předmětu ze vzdálenosti asi 1 m, který se postupně přibližuje kočím dítěte, dokud se předmět nerozdvojí. nehybnost hlavy, pracovat by měly pouze oči, symetricky konvergovat v ortoptické cvičebně: konvergometr = trenažér konvergence na liště je umístěn světelný jezdec se středovým černým bodem, který cvičící sleduje. Pacient pohybuje světelným jezdcem směrem k sobě blízký bod konvergence (rozdvojení černá tečky): dítě 5 cm od očí 35 Ortoptiko-pleoptické cvičení nu, Monokulárni odtlumování Haidingerův svazek CAM • Al/ťiwm rJonr»+-i pleoptika iiub udlkd -i- blízku Syn opt of o r Cheiroskop ortoptika Holmesúv/Vergenční Stereoskop HB test, Lang, ... Troposkop Cheiroskop Zrcadlový Stereoskop Brewster-Holmesův Stereoskop Vergenční Stereoskop Rémyho separator Ctení s překážkou Diploptika Cvičení motility a konvergence Příklad průběhu ortoptického cvičení ve cvičebně: