1. Spočtěte směrodatnou odchylku a rozptyl. Která z těchto měr variability je vyjádřená ve stejných jednotkách jako měřená veličina? 11 mg, 25 mg, 38 mg, 7 mg, 12 mg, 17 mg, 6 mg, 19 mg 2. Jaké předpoklady má párový t-^ test? 3. Pro nalezení kritické hodnoty při provádění t-testu používáme kvantily rozdělení: - Normálního - Studentova t - Pearsonova X^2 4. Který experiment lze považovat za párový design? - Měření hodnoty krevního tlaku před podáním a po podání antihypertenziva - Výskyt zažívacích obtíží před nasazením diety a po nasazení diety u sledované skupiny obézních pacientů 5. Sledujeme přítomnost (či nepřítomnost) komplikací v 1. a 2. těhotenství u vybrané skupiny rodiček. Jak zní nulová hypotéza? Jaký použijeme test na její ověření či vyvrácení? 6. Stanovte očekávané četnosti k pozorovaným četnostem: Výskyt osteoporózy Užívání vit. D Ano Ne Ano 14 10 Ne 6 10 7. Na jakém principu funguje X^2 test? 8. Co znamená zápis X~N(µ,σ^2) 9. Jako míra polohy je pro data na obrázku vhodnější průměr nebo medián? 10. Stanovte průměrnou závažnost spánkových obtíží pro následující měření u 20 pacientů: 0,1,1,2,5,0,2,3,5,4,0,0,2,4,5,1,2,1,4,2 0=bez obtíží, 1=velmi mírné obtíže, 2=mírné obtíže, 3=středně závažné obtíže, 4=závažné obtíže, 5=velmi závažné 11. Jak nazýváme hypotézu, kterou přijmeme v případě, že zamítáme nulovou hypotézu? 12. Stanovte 95% interval spolehlivosti pro průměrný systolický krevní tlak a interpretujte výsledek ( ; 2,23) Naměřené hodnoty: 145, 180, 165, 140, 135, 190, 140, 145, 160, 170, 140 mmHg 13. Stanovte medián počtu bodů dosažených při písemce: 25, 18, 40, 15, 27, 44, 38, 32, 21, 45 14. Stanovte vážený průměr bolestivosti na VAS Kategorie 0-9 10-19 20-29 30-39 40-49 50-59 60-69 70-79 80-89 90-99 Četnost 11 13 20 18 22 25 32 35 16 17 15. Jaký test byste použili pro porovnání srdeční frekvence u sportovců a nesportovců za předpokladu normálního rozložení vstupních dat a homogenity rozptylů? 16. O jaký typ dat se jedná v následujícím příkladu a jaká je vhodná charakteristika polohy pro tuto proměnnou: slabá, silná, slabá, střední, silná, velmi silná, silná, střední, silná 17. Jak se nazývá test, který je neparametrickou obdobou dvouvýběrového t-testu? 18. Srovnáváme držení (a nedržení) řidičského průkazu mezi jednotlivými kategoriemi vzdělání (ZŠ, SŠ, VŠ). Statistický software dal výsledek p=0,847. Co můžeme na základě tohoto výsledku říct o nulové hypotéze na 5% hladině významnosti?