Edukace v práci sestry v intenzivní péči IPP PhDr. Natália Beharková, Ph.D. MIED021p Edukace v práci sestry v intenzivní péči - přednáška Jaro 2021 MIED021c Edukace v práci sestry v intenzivní péči - cvičení Pá 5. 3. 12:30–15:00 12. 3. 19. 3. (zhlédneme několik videí pro ukázku) 26. 3. 9. 4. 16. 4. 23. 4. 30. 4. 7. 5. ̶ 30 hod. 2 kr. Podmínky ukončení předmětu: ̶ aktivita ve výuce ̶ vložení videa do odevzdávárny IS MU zaměřeného na edukaci z oblasti intenzivní medicíny ̶ hodnocení dvou edukačních videí kolegyň z ročníku ̶ předmět je ukončen zkouškou Út 23. 3. 8:00–9:40 F01B1/528 (zhlédneme několik videí pro ukázku) 30. 3. 6. 4. 13. 4. 20. 4. 27. 4. 4. 5. ̶ 15 hod. 1 kr. Podmínky ukončení předmětu: ̶ aktivita ve výuce ̶ zpracování edukačního videa (vložení do odevzdávárny IS MU Edukační videa JS 2021 (do 6. 6. 2021 vč.), v poznámkovém bloku budete hodnotit dvě další videa kolegyň (seznam mám připraven, včas dám vědět, kdo bude komu hodnotit) ̶ předmět je ukončen zápočtem v IS MU – přístupné dvě interaktivní osnovy – ve studijních materiálech PPP z výuky Osnova ̶ Edukace pacientů a jiných osob. Specifika edukace dětí, seniorů, cizinců a zvláštních skupin nemocných. ̶ Osobnost edukátora. ̶ Proces edukace – zhodnocení a posouzení edukanta, vyhodnocení edukačních potřeb. ̶ Projektování edukace, edukační cíle, didaktické zásady, didaktické formy, edukační metody, učební pomůcky a didaktická technika. ̶ Sestavování edukačních plánů s přihlédnutím na specifika intenzivní péče. ̶ Realizace a hodnocení edukačního procesu v podmínkách intenzivní medicíny. ̶ Dokumentace v edukačním procesu. ̶ Edukační materiály. ̶ Zdravotní gramotnost, compliance, adherence. Vzdělávací program specializačního vzdělávání v oboru IP Doporučení pro zpracování edukačního videa ̶ Promyslet koho, o čem, kde a jak budete edukovat (pacient, člen rodiny, kolega z práce, studenti z IP). ̶ Namyslet scénář – jak natáčení provedete, kdo vám pomůže. ̶ Připravit se na edukaci a vyzkoušet si edukaci nanečisto (tzn. bez natáčení, ať víte – o čem budete mluvit, jak budou jednotlivá sdělení za sebou následovat, délka edukace, co potřebujete mít přichystáno, jak vás bude vidět a slyšet …). ̶ Natočit video. ̶ Vložit do odevzdávárny IS MU Edukační videa JS 2021 (do 6. 6. 2021 vč.). Doporučení pro zpracování edukačního videa ̶ Myslete jako režisér, ať výsledek stojí za to. ̶ Dodržujte principy edukace (didaktické zásady) ̶ Délka trvání do 15 min. (do 10 min jsme většinou schopni něco vysvětlit a udržet pozornost „diváků“). ̶ Pravidla pro kompozici jsou podobná jako u focení, pokud to vypadá dobře na fotce, bude to dobře vypadat i na videu. Co budete hodnotit ̶ Srozumitelnost výkladu ̶ Názornost ̶ Zvolené metody edukace ̶ Připravenost edukátora ̶ Ne/verbální projev Doporučená literatura SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry : úvod do problematiky. První vydání. Praha: Galén, 2012. 63 stran. ISBN 9788072628452. JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publisching, a. s., 2010. 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2. MAGERČIAKOVÁ, M. Edukácia v ošetrovateľstve 1. 1. vyd. Ružomberok: Fakulta Zdravotnictva Katolickém univerzity, 2007. 105 s. ISBN 978-80-8084-221-5 ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. 232 stran. ISBN 9788024754468. MAGUROVÁ, Dagmar a Ľudmila MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2009. 155 s. ISBN 9788080633264. NEMCOVÁ, Jana a Edita HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2010 ISBN 978-80-8063- 321-9 DOSTÁL, Jiří. Učební pomůcky a zásada názornosti. Olomouc: Votobia, 2008. ISBN 978-80-7220-310-9. Doporučená literatura TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016. 134 stran. ISBN 9788027100644. PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. 1. vydání. Praha: Grada, 2010. 247 stran. ISBN 9788024729688. BENEŠ, Milan. Andragogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 135 s. ISBN 9788024725802. UBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Translated by Dagmar Pilařová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 246 s. ISBN 9788073676841. PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ. Gerontagogika : úvod do teorie a praxe edukace seniorů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. 92 s. ISBN 8024408791. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 5. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. 322 s. ISBN 978-80-7367-416-8. MUŽÍK, Jaroslav. Androdidaktika. Vyd. 2. přeprac. Praha: ASPI, 2004. 146 s. ISBN 8073570459.