Ochrana a podpora zdraví II - cvičení

Týden 7 Hodnocení výživového stavu

CÍL LEKCE

1.  Porozumět významu a účelu hodnocení výživového stavu v každodenní lékařské praxi

2.  Porozumět podstatě a determinantám výživového stavu, zvládnout základní rozdělení malnutricí

3.  Znát hlavní deficientní energeticko-proteinové malnutrice (PEM) z hlediska příčin. příznaků, důsledků a terapie

4.  Znát malnutrice z nadvýživy

5.  Znát světově nejrozšířenější mikronutrientní malnutrice z hlediska příčin, příznaků, důsledků, prevence a terapie

6.  Znát a prakticky zvládat metodické postupy při hodnocení výživového stavu a jejich interpretaci:     

  • Anamnestické vyšetření
  • Vyšetření aspekcí (vizuálné detekovatelné známky malnutrice)
  • Antropometrická vyšetření  
  • Laboratorní  vyšetření
  • Dynamometrická vyšetření

7.  Znát a zvládat specifika hodnocení výživového stavu dětí (percentilové grafy a z-skóre) a hodnocení těžkých malnutricí pomocí MUAC

8.  Znát standardizované testy k hodnocení nutričního stavu hospitalizovaných pacientů a detekci malnutrice ve stáří a zvládat jejich praktické použití    

OSNOVA TÉMATU


1. Východiska, základy, definice, cíle, indikace

2. Malnutrice - dělení, druhy malnutricí, obecné příznaky malnutricí, obecné příčiny: 

  • Hlavní proteinově energetické malnutrice, jejich příčiny a příznaky. Rozdíl mezi marasmem a kwashiorkorem
  • Mikronutrientní  malnutrice. Nejrozšířenější mikronutrientní malnutrice, jejich příčiny, příznaky a prevence
  • Malnutrice z nadvýživy  

3.  Anamnéza – oblasti a otázky specifické pro hodnocení výživového stavu

4. Fyzické (klinické vyšetření), detekce příznaků mikronutrientních deficiencí aspekcí

5. BMI – správný způsob získání (výška a hmotnost) diagnostická kritéria, interpretace výsledků, silné a slabé stránky (limity v použití)

6. Obvod pasu (břicha) – správné provedení měření, diagnostická kritéria, interpretace výsledků. Význam pro hodnocení metabolického rizika. Význam pro diagnostiku metabolického syndromu.

7. WHR index – kritické zhodnocení možností a limitů pro použití tohoto indexu.

8. Procento tělesného tuku) – vhodné způsoby měření, diagnostická kritéria, intepretace výsledků. Význam použití tohoto ukazatele. Problematika cut-offs pro tělesný tuk

9.  Problematika NWO (Normal Weight Obesity) a sarkopenické obezity

10. Laboratorní vyšetření – reálné možnosti využití laboratorních ukazatelů pro hodnocení výživového stavu, zdůvodnění omezeného výběru pro dané použití

11. Dynamometrické testy (svalová síla) – možnosti a indikace pro použití těchto testů, diagnostická kritéria, interpretace.

12. Specifika hodnocení výživového stavu dětí – percentilové grafy, Z-skóre. Možnosti a indikace pro použití MUAC, popis tohoto měření, diagnostická kritéria a interpretace

13. Standardní (validované) screeningové nástroje pro hodnocení hospitalizovaných pacientů a ve stáří. Konkrétní vhodné testy, jejich podstata a práce s nimi, diagnostická kritéria, interpretace. Indikace k použití. 

ÚVOD DO PROBLEMATIKY


Hodnocení výživového stavu je jednou ze základních činností v každodenní práce lékaře, je, a má být prováděno, v menším či větším rozsahu, při jakémkoliv kontaktu s pacientem. Poruchy výživového stavu jsou často prvním příznakem jiných onemocnění a jejich detekce může přispět časné a správné diagnóze. Jsou ale i v dnešní době velmi časté i  u běžné, jinak „zdravé“ populace, ať již v důsledku nedostatků v životním stylu, zejména nesprávného složení či množství stravy, ale i nepřímých příčin, jako poruchy dentice, GIT problémy a nemoci, vliv léků (na vstřebávání, ale i chuť k jídlu), sociálně ekonomická situace, mobilita, mentálně-zdravotní problémy. Proto je nezbytné znát dělení malnutricí, jejich různé druhy a symptomy, a znát světově nejrozšířenější malnutrice a mít schopnost rozpoznat je.

Kromě deficientních malnutric je třeba zmínit i malnutrice z nadvýživy, které jsou vůbec nejrozšířenější.

Pro schopnost správného hodnocení výživového stavu (a tedy pro detekci malnutrice) je třeba zvládnout konkrétní metodické postupy, které zahrnují řadu oblastí, byt dominantní zastoupení mají metody antropometrické. Velmi důležitá je správná interpretace zjištěných hodnot, podmíněná nejen znalostí „normálních rozmezí“, ale rovněž i slabých stránek a limitů některých metod, a naopak silných stránek jiných, kterými je vhodné vyšetření doplnit.

Zcela specifický a odlišný postup vyžaduje hodnocení výživového stavu dětí, u kterých není možné použit některé indexy a jejich interpretaci tak, jako u dospělých.

Jinou skupinou velmi významnou pro hodnocení výživového stavu je seniorská populace, a dále hospitalizování pacienti. Riziko deficientních malnutric s vyšším věkem dramaticky narůstá. Podvýživa (a nemusí jít jen o energetickou) uniká často pozornosti a může vést k postupně celkové devastaci organismu. U hospitalizovaných pacientů je často výživový stav výrazně narušován vlastním onemocněním, ale rovněž snižuje šance na úspěšné zvládnutí různých typů léčby. Pro hodnocení těchto skupin byly vyvinuty standardizované testy, které dokáží tyto poruchy odhalit a monitorovat individuální vývoj  v čase.                            

ÚKOLY PRO SAMOSTATNOU PŘÍPRAVU A POŽADAVKY NA ZPRACOVÁNÍ


  • Každý úkol zpracujte do prezentace (max. 7 snímků), které v průběhu lekce budete schopni prezentovat (vysvětlit a komentovat) pro vaše kolegy. K této prezentaci budete náhodným výběrem vyzváni.
  • Pro přípravu můžete využít i studijní materiálu k tomuto tématu vložené do IS, nebo/a použít také jiné zdroje.   
  • Nezapomeňte prezentace vložit do odevzdávárny v IS nejpozději do 8:00 dne, ve kterém je příslušná výuka.

Úkoly:

1. Malnutrice
Popište a vysvětlete rozdělení malnutric, jejich hlavní druhy. Zmiňte proteinově energetické i mikronutrientní, a rovněž světově nejrozšířenější mikronutrientní deficience. Popište jejich detekci aspekcí. Popište využití MUAC.

2. Obvod břicha
Popište a vysvětlete využití a význam měření obvodu břicha v hodnocení výživového stavu. Správné provedení měření, diagnostická kritéria, interpretace výsledků. Vztah k metabolickému syndromu a jeho diagnostice. Srovnání s indexem WHR a kritické zhodnocení WHR.        

3. Procento tělesného tuku
Popište a vysvětlete využití a význam měření množství tělesného tuku v hodnocení výživového stavu. Možné způsoby měření, diagnostická kritéria, interpretace výsledků. Problematika cut-offs pro tělesný tuk.  Srovnání významu PBF s BMI, problematika NWO (normal weight obesity) a sarkopenické obezity

4. Další metody hodnocení – dynamometrie, MUAC, laboratorní indikátory
Uveďte a popište další metody hodnocení – dynamometrie, MUAC, laboratorní indikátory. Konkretizujte specifické využití dynamometrie, vhodnou cílovou skupinu, podobně u MUAC – pro koho, kritéria hodnocení.  U laboratorních ukazatelů jejich omezení v daném využití, správný výběr.

5. Screeningové testy pro hospitalizované pacienty a seniory
Vysvětlete  standardizované screeningové testy pro hodnocení podvýživy u hospitalizovaných pacientů a ve stáří a jejich význam. Uveďte příklady těchto testů a vysvětlete způsob použití a interpretaci výsledků.       

ODKAZ NA ODEVZDÁVÁRNU ÚKOLŮ V IS:

JAK PRACOVAT SE STUDIJNÍMI MATERIÁLY

  • Hlavním studiním materiálem je podprůrný text, ve kterém jsou vloženy snímky prezentace doplněné podrobným komentářem. Tento materiál představuje prakticky kompletní pokrytí tématu.
  • Je rovněž uvedená vlastní prezentace. Čísla snímků odpovidají číslum v obrázků v podprůrném textu.
  • Je možné využít I odkazy na vybrané další zdroje

 

STUDIJNÍ MATERIÁLY

  • Prezentace
  • Doprovodný text - kompletní, včetně vložených snímků prezentace 
  • Další zdroje 

1. PREZENTACE

2. STUDIJNÍ TEXT

3. DALŠÍ STUDIJNÍ ZDROJE



ODKAZ NA ODPOVĚDNÍK V IS: