Ochrana a podpora zdraví II - cvičení

Týden 14 Infekce spojené se zdravotní péčí

CÍL LEKCE


  1. Znát etiologii, výskyt a podmínky rozvoje infekcí spojených se zdravotní péčí (ISZP)
  2. Pochopit význam a důsledky ISZP pro pacienta, zdravotníky a zdravotnický systém
  3. Orientovat se v legislativních požadavcích na příjem a ošetřování osob ve zdravotnickém zařízení z pohledu prevence ISZP
  4. Umět vyhodnotit míru rizika infekce v souvislosti s vnímavostí pacienta a s ohledem na druh poskytované péče
  5. Znát metody surveillance ISZP na úrovni zdravotnického zařízení, státu a mezinárodní úrovni
  6. Znát a umět použít preventivní a izolační postupy v omezování přenosu ISZP
  7. Bezpečně ovládat postupy a indikace k provádění hygieny rukou a použití osobních ochranných pracovních pomůcek ve zdravotnictví
OSNOVA TÉMATU


  1. Infekce spojené se zdravotní péčí - definice, výskyt, důsledky
  2. Etiologie ISZP - charakteristiky původců, specifika výskytu, antibiotická rezistence
  3. Epidemiologické charakteristiky, rizikové procesy pro přenos ISZP a vnímavost pacientů
  4. Surveillance ISZP - metody, význam
  5. Prevence a kontrola infekcí ve zdravotnickém zařízení
  6. Standardní hygienická opatření , Prevence poranění ostrými kontaminovanými předměty
  7. Izolační opatření v podmínkách zdravotnického zařízení
  8. Hygiena rukou a používání rukavic

ÚVOD DO PROBLEMATIKY


WHO: Health care without avoidable infections - peoples' lives depend on it

Infekce související se zdravotní péčí (ISZP) jsou infekce, které se u pacienta vyvinou jako přímý důsledek zdravotní péče, a to buď v nemocnici, nebo i v jiném zařízení, kde je tento typ péče poskytován (ambulantní zařízení, stacionáře, domovy důchodců apod.). Nejčastěji evidovanými ISZP jsou infekce močových cest a infekce ran.

Důsledky ISZP jsou komplexní a zahrnují zejména - prodloužení hospitalizace, dlouhodobé zdravotní následky, nárůst antibiotické rezistence mikroorganismů, finanční zátěž a stres pro pacienta i jeho rodinu, zbytečná úmrtí nebo vysoké náklady na zdravotní systémy.

Riziko získání ISZP závisí na faktorech souvisejících s infekčním agens (např. virulence, schopnost přežít v prostředí, antimikrobiální rezistence), hostitele (např. extrémy věku, základní onemocnění, stav oslabení, imunosuprese, obezita) a prostředí (např. příjem na JIP, dlouhodobá hospitalizace, invazivní prostředky a postupy, antimikrobiální terapie).

K přenosu patogenů souvisejících se zdravotní péčí dochází přímým a nepřímým kontaktem, kapénkami, vzduchem a běžnými prostředky. Nejčastějším způsobem je však za běžných podmínek přenos kontaminovanými rukama zdravotníků (60-80%)

Proto je nedostatečná compliance hygieny rukou u zdravotníků považována za hlavní příčinu ISZP a také šíření multirezistentních mikroorganismů. Důraz ve vzdělávání zdravotníků v této oblasti je kladen zejména na správnou techniku postupů hygieny rukou a taky fixaci konkrétních momentů pro jejich automatické použití.

Surveillance a prevence ISZP tvoří neoddělitelnou součást snah o zajištění bezpečné zdravotní péče.

ÚKOLY PRO SAMOSTATNOU PŘÍPRAVU A POŽADAVKY NA ZPRACOVÁNÍ


  • Všechny úkoly zpracujte do prezentací (max. 7 snímků), které v průběhu lekce okomentujete.
  • Používejte pouze důvěryhodné zdroje. Použité zdroje uveďte v závěru prezentace.
  • Nezapomeňte prezentace vložit do Odevzdávárny v IS nejpozději do 8.00 hod. dne rozvrhované výuky této lekce pro vaši seminární skupinu.

1. Hygienický režim účastníků klinické výuky a praxí ve zdravotnickém zařízení

- pokuste se zmapovat epidemiologická rizika a připravte přehled preventivních opatření pro minimalizaci těchto rizik. Využijte studijní materiály k této lekci, směrnice děkana LF MU č.1/2016 a obecná hygienická pravidla pro prevenci přenosu infekcí.

2. Epidemiologické charakteristiky původců infekcí spojených se zdravotní péčí

- popište charakteristiky původců ISZP (typy, původ, odolnost atd.) a stručně popište základní typy antibiotické rezistence a rizika šíření multirezistentních bakteriálních kmenů. K přípravě využijte znalosti z mikrobiologie a doporučenou literaturu k předmětu.

3. Osobní ochranné prostředky ve zdravotnictví (OOPP)

- zpracujte přehled OPPP používaných ve zdravotnictví (chirurgická rouška, respirátor, plášť...), popište jejich využití (kdy, jak + likvidaci) a zaměřte se na typy a pravidla použití rukavic.  K přípravě využijte např.  vyhlášku č. 306/2012 Sb. a další studijní materiály v interaktivní osnově.

4. Chirurgická příprava rukou

- vyhledejte a popište aktuální doporučení k přípravě rukou operatéra. Vysvětlete používané termíny a rozdíly oproti běžné hygieně rukou, včetně očekávaného výsledku. Při přípravě použijte např. studijní materiály v interaktivní osnově a další. Využijte také vlastní postřehy z praxí ve zdravotnických zařízeních.

ODKAZ NA ODEVZDÁVÁRNU V IS:

JAK PRACOVAT SE STUDIJNÍMI MATERIÁLY


1. Pro přípravu na lekci využijte zejména studijní text a prezentace v interaktivní osnově.

2. Pro zpracování úkolů můžete výběrově využít materiály a odkazy v části "Další studijní materiály".

3. Pro kompletní zvládnutí probírané látky čerpejte též z doporučené studijní literatury: 

  • JINDRÁK, Vlastimil, Dana HEDLOVÁ a Pavla URBÁŠKOVÁ. Antibiotická politika a prevence infekcí v nemocnici. První vydání. Praha: Mladá fronta, 2014. 709 stran., str. 14-33, 461-500, 503-633.
  • ŠRÁMOVÁ, Helena. Nozokomiální nákazy. 3. vyd. Praha: Maxdorf, 2013. 400 s. ISBN 9788073452865.

1. PREZENTACE


2. STUDIJNÍ TEXTY - pro přípravu na lekci


a. PODSTATOVÁ, Hana. Základy epidemiologie a hygieny. Praha: Karolinum, 2009. st. 88-94 

             a/nebo

b. KOLLÁROVÁ, Helena. Vybrané kapitoly z epidemiologie. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011 - str. 28-33


3. DALŠÍ STUDIJNÍ MATERÁLY

ODKAZY NA ODOVĚDNÍK V IS: