DIDAKTIKA i Didaktika, její obsah a vývoj • Didaktika (z řeckého didaskein - učit, vyučovat, dokazovat) • je teorie vzdělávání a vyučování • je to pedagogická disciplína, která se zabývá problematikou vzdělávacích obsahů a procesů, v nichž si lidé tyto obsahy osvojují, to znamená vyučováním a učením • Tvůrcem první systematické didaktiky byl J. A. Komenský (1592-1670) • v jeho pojetí didaktika zahrnovala celou teorii vzdělávání, tedy nejen systém vyučování žáků jednotlivých věkových stupňů, ale také otázky výchovy, zejména mravní • v dalším vývoji se pojem didaktika zúžil na teorii vyučování. Jejím předmětem se staly hlavně cíle, obsah, organizační formy a metody vyučování. Obecná didaktika • Zabývá se obecnými otázkami vzdělávání, vzděláváním v jednotlivých stupních a typech škol - didaktika základní školy, didaktika odborných škol... • Konkrétní otázky vyučování v jednotlivých vyučovacích předmětech řeší předmětová didaktika-metodika • Vyučování skupin předmětů - oborová didaktika - didaktika jazyků, didaktika přírodovědných předmětů... Základní pojmy didaktiky * Vzdělávání * Vyučování * Cíl vyučování * Obsah vyučování * Forma vyučování * Metody vyučování * Podmínky vyučování Vzdělávání • S jistým zjednodušením lze vzdělávání chápat např. jako „záměrné osvojování vědomostí, dovedností a návyků, těsně spjaté s rozvíjením poznávacích, citových a volních procesů, směrujících ke společensky žádoucímu chování a jednání člověka" (Šimoník 2003). • Vzdělávání se realizuje především ve škole prostřednictvím vyučování, které je jednou ze základních a nejdůležitějších forem vzdělávání. Vyučování Vyučování (vyučovací proces) je cílevědomé, záměrné a systematické působení na žáky, které se realizuje pod vedením pedagoga, v rámci určitých přesně vymezených organizačních forem. Pojem vyučování také vymezuje činnost učitele, který realizuje, organizuje a řídí činnosti žáků. Aktivita žáků, kteří se vzdělávají, se označuje jako učení. Cíl vyučování • Cíl vyučování lze charakterizovat jako předpokládaný výsledek, jehož má být prostřednictvím vyučování dosaženo. • Cíl vyučování je základní pedagogická kategorie, z níž se odvíjejí další prvky systému vyučování, jako je obsah vyučování, jeho metody, formy, prostředky a podmínky. • Hlavním prostředkem k dosahování vzdělávacích cílů je obsah vyučování. Obsah vyučování • Obsah vyučování je strukturovaný, funkčně uspořádaný výběr poznatků a činností. • Reflektuje systém hodnot, sociálních vzorců chování, kulturních tradic apod., odpovídá cílům příslušného stupně nebo typu školy a respektuje prostředí, věk žáků, jejich předpoklady i zkušenosti. 8 Forma vyučování • Forma vyučování je způsob organizace vyučování a jeho uspořádání za účelem dosažení vzdělávacích cílů, spjaté s využíváním odpovídajících vyučovacích metod. Metody vyučování • Metody vyučování lze definovat jako postupy a způsoby vyučování, které si učitelé volí k dosažení vyučovacích cílů v rámci určitých organizačních forem vyučování. • Jako vyučovací prostředky se zpravidla označují materiální předměty využívané k realizaci cílů vyučování v rámci jeho různých forem a metod, například učebnice, učební pomůcky, audiovizuální prostředky, PC. 10 Podmínky vyučování • Důležitou kategorií didaktiky jsou podmínky vyučování, které představují vnější i vnitřní předpoklady plnění jeho XI o ci I u. • Mezi materiální podmínky patří např. vybavení školy, zdravé školní prostředí, finanční zabezpečení výuky aj. • Mezi nemateriálni podmínky se řadí zejména školská a vzdělávací politika, společenská hodnota vzdělání, klima školy, management školy, kvalifikační struktura a úroveň učitelského sboru, schopnosti, zájmy a potřeby žáků apod. n Cíle vzdělávání 12 Hlavními cíli, k nimž má podle Školského zákona (Zákon č. 561/2004 Sb.) současný vzdělávací proces směřovat, jsou: • Hlavními cíli, k nimž má podle Školského zákona (Zákon č. 561/2004 Sb.) současný vzdělávací proces směřovat, jsou: • rozvoj osobnosti člověka, který bude vybaven poznávacími a sociálními způsobilostmi, mravními a duchovními hodnotami pro osobní a občanský život, výkon povolání nebo pracovní činnosti, získávání informací a učení se v průběhu celého života. • získání všeobecného vzdělání nebo všeobecného a odborného vzdělání. • pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, záklacmích lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost. Hlavními cíli, k nimž má podle Školského zákona (Zákon č. 561/2004 Sb.) současný vzdělávací proces směřovat, jsou: v v o • pochopení a uplatňování principu rovnosti zen a muzu ve společnosti • utváření vědomí národní a státní příslušnosti a respektu k etnické, národnostní, kulturní, jazykové a náboženské identitě každého • poznání světových kulturních hodnot a evropských tradic, pochopení a osvojení zásad a pravidel vycházejících z evropské integrace jako základu pro soužití v národním a mezinárodním měřítku • získání a uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně a o bezpečnosti a ochraně zdraví 14 Charakteristika nejužívanějších metod vyučování • Slovní metody • Názorně demonstrační metody • Metody vytváření praktických dovedností • Metody využívající moderní technické prostředky • Apercepce - propojování nových poznatků s minulými zkušenostmi, dosavadními poznatky 15 Slovní metody Mezi slovní (verbální) metody patří: • metody monologické • tzn. výklad učitele ve formě vyprávění, vysvětlování nebo školní přednášky • metody dialogické • dochází k výměně názorů mezi učitelem a žáky nebo mezi žáky navzájem - patří sem rozhovor, dialog, diskuse, panelová diskuse, brainstorming • práce s textem • studium literatury, práce s učebnicí, slovníky, encyklopediemi, odbornými časopisy, čtení textů z displeje počítače, písemné práce různého druhu Brainstorming • nehodnoťte, nekritizujte (ani sebe, ani ostatní účastníky brainstormingu), zabíjí to kreativitu a vůbec ochotu něco vymýšlet • vynasnažte se toho najít co nejvíc, zde kvantita vítězí nad kvalitou (vymýšlejte cokoliv, co vás bude napadat, neselektujte) • vše zapisujte (každý nápad, každé slovo zachyťte na papír, i když se vám to bude zdát jako hloupost) • inspirujte se tím, co již na papíře je (to jsou asociace) • pokud budete brainstorming provádět ve skupince, pamatujte, že v tu chvíli jste si všichni rovni Metody vytváření praktických dovedností • Napodobování (imitace) - přebírání určitých způsobů chování od jiných lidí • Manipulování - poznání formou ohmatávání, přemísťování, ochutnávání (v nejranějším období vývoje dítěte) • Laborování-v přírodovědných předmětech, jednoduché pokusy • Experimentální činnost - ověřování různých jevů, výzkumná činnost Názorně demonstrační metody • zaujímají významné místo zejména při výuce přírodovědných předmětů • umožňují, aby výuka byla dostatečně konkrétní, přesvědčivá a zajímavá • spojují v sobě metodu předvádění (demonstrace) a pozorování • činností žáků je pozorování (např. pokus v laboratorním cvičení nebo exkurze ve výrobě) Metody využívající moderní technické prostředky • televizní výuka - představuje specifické využití forem a technik televizního média (videa) ve výchovné vzdělávacím procesu • počítačová výuka V současnosti je výuková televize ze vzdělávacího procesu nahrazována počítačovými programy. Některé netradiční metody vyučování • Ve snaze o zefektivnění procesu učení vznikají některé nové metody, jejichž využívání dosud nebylo v našem školství experimentálně ověřeno. • např. metoda sugestopedie (z lat. suggero - přidávat, podsouvat), která uvědoměle využívá sugesce ve výuce • Maňák a Švec uvádějí pozitivní výsledky při výuce angličtiny u německých žáků - zlepšila se jazyková komunikace žáků a byla posílena schopnost porozumět mluvenému slovu