Základy metodologie vědy Osnova Metodologie vědy Vědecká metoda Druhy vědeckých metod Historický vývoj výzkumu Význam výzkumu pro budoucnost Metodologie vědy • „Metodologie je tvořivý proces výzkumné činnosti, který zahrnuje jednotlivé kroky nebo fáze logiky navazující na sebe tak, aby bylo dosaženo co nej objektivnějších a smysluplnějších výsledků." • Metodologie vědy se zabývá systematizací (třídění, uspořádání poznatků), posuzováním, navrhováním strategií a metod výzkumu. Vývoj metodologie vědy • Obecná metodologie vědvie ovlivněna řadou otázek a pohledů např. z oblasti filozofie: Ontológie * Epistemologie * Axiologie * Rétorika Výzkumná strategie • Speciální oblast metodologie - přesné určení předmětu a metody (např. tonometrie) Filozofická disciplína Věda o bytí Zabývá se otázkami, co opravdu existuje, co je realita a co můžeme zkoumat Oblast filozofie zabývající se teorií poznání. Základní epistemologické přístupy jsou: o Empirismus - empiristé věří, že poznání pochází z naší přímé zkušenosti o Idealismus (racionalismus) - hovoří o poznání, které je dáno naším myšlením. Nauka o povaze osobních hodnot, o morálce a etice výzkumníka (hovoří o tom, jaká je role etiky a morálky při výzkumu a zda-li je možné, otázky morálky ignorovat) Rétorika Věda o správné volbě jazyka vědy Našimi argumenty bychom měli přesvědčit jak příznivce, tak odpůrce. Zabývá se otázkou, jak psát o výzkumu. Je např. psaní ve 3. os. nebo v 1. os. množného čísla vhodnější než 1. os. jednotného čísla. Metoda - výzkumná strategie • Jaký zvolit vhodný proces k získání validních poznatků Vědecká metoda Metoda = návod, způsob cesty, docílení Vědecká metoda = nástroj poznání, logické kroky uspořádané do systému Charakteristiky vědecké metody = systematičnost, přesnost, kontrolovatelnost, verifikovatelnost (= ověřování výroků, hypotéz), opakovatelnost, resp. zobecnitelnost Je postavena na pravidlech logiky a vytyčuje stejné zásady pro všechny obory Druhy vědeckých metod i. Obecné metody o Analýza - Syntéza o Indukce - Dedukce 2. Specifické metody -např. ve zdravotnictví 4. Další metody o Metoda logická o Metoda historická o Metoda analogie o Metoda komparace Obecné metody Analýza - zkoumaný celek dělíme na základní části, vztahy a souvislosti a zkoumáme je Syntéza - protikladem k analýze, myšlenkový postup, při kterém vyčleněné části, vztahy a souvislosti zkoumaného objektu spojujeme do určitého celku Indukce - ze zkoumaných dat odvozujeme obecné pravidlo Dedukce - obecné pravidlo aplikujeme na data Další metody výzkumu Metoda logická - pomocí logických prostředků analyzujeme jev Metoda historická - použití prostředků v širších historických souvislostech Metoda analogie - na základě podobnosti dvou objektů usuzujeme na podobnost v dalších vlastnostech Metoda komparace - hledání společných vlastností poznání opakovatelnosti Historický vývoj výzkumu - ČR U nelékařských zdravotnických pracovníků ovlivněn vstupem na VŠ Např. sestry se mohou vzdělávat na VŠ již od roku 1960 (v rámci studia učitelství) V současné době je každý VŠ vzdělaný nelékařský zdravotnický pracovník schopen demonstrovat znalost, chápání, kritickou analýzu procesu výzkumu a být i výzkumníkem (analýza dat, užití nástrojů...) Inspirace a spolupráce se zahraničím Cíl výzkumu: zlepšování zdravotnické péče se zřetelem na tradiční pojetí, pacient je chápán jako celistvá osoba (čímž se myslí fyziológ.,psychol., sociální, kulturní a ekonomická složka) Koncepce nelékařských zdravotnických povolání podle zákona 96 z roku 2004 - aktuální dokument (Zákon Q6/2004 Sb. dostupný k nahlédnutí na internetu)