Metodologie výzkumu Dotazník Tomáš Pruša Eliška Hrežová Soubor:Hayesova-pyramida.jpg Poznej svoje téma! •Kvalitní rozsáhlá rešerše •Boolean a proximitní operátory •Filtry (dle času, typu publikace, typu studie,...) •Hayesova pyramida •Bias •Konfirmační bias •The Availability Bias •Kotvení •Bandwagon effect (Stádní efekt) •Self-serving bias •Výsledek: Seznam literatury •Odborná literatura (ne Wikipedie) popisující téma, sledované skupiny, proměnné, analýzy a poskytující komparovatelné výsledky. • Více k Boolean a proximitním operátorům - http://iva.k.utb.cz/lekce/resersni-dotazy-a-operatory/ Hayesova pyramida – zdroj obrázku: Markéta Pavlíková, https://www.wikiskripta.eu/w/Soubor:Hayesova-pyramida.jpg Definuj si cíle! •Je dotazník vhodnou metodou sběru dat? •Nejsou objektivní data již k dispozici? •Informační systémy ve zdravotnictví, výběrová šetření o zdraví (EHIS, EHES), EUROSTAT, WHO •Poskytne nám dotazník data, která odráží realitu? •Nikdy. Naší snahou je se ale co nejvíce přiblížit. ČSÚ - Demografické ročenky, nejnovější za rok 2019: https://www.czso.cz/csu/czso/demograficka-rocenka-c eske-republiky-2019, Sčítání obyvatelstva co 10 let, jako první provedla Marie Terezie roku 1754 NZIS - Národní zdravotnický informační systém, data poskytuje a spravuje ÚZIS, https://www.uzis.cz/index.php?pg=nzis (E)HIS – od roku 1993, Evropské dotazníkové šetření o zdraví, od roku 2008 jednotná metodika skrze celou EU, https://ehis.uzis.cz/, tazatelská síť ČSÚ EHES - Evropský průzkum zdravotního stavu, navazuje na EHIS a obsahuje lékařské vyšetření, http://www.ehes.info/, zajišťuje SZÚ Definuj si cíle! •Kdo je cílová skupina a jak nasbírám vzorek reprezentující cílovou skupinu? •Popisná statistika •Závěry platí pouze pro jedince a měření, která byla k dispozici. •Statistická indukce •Cílem odpovědět na specifickou otázku, •která byla položena před začátkem sběru dat. •Závěry platí pro širší populaci. Výběrový soubor Základní soubor populace parametry data statistiky Definuj si cíle! •Děláte výběrová šetření, ne vyčerpávající. •Cílovou skupinu lze popsat - místem, věkem, vzděláním, činností,... K takto popsané cílové skupině budete vztahovat a interpretovat své výsledky. •Vzorek musí být reprezentantem cílové skupiny. •Vzorek musíte sami oslovit a od nich data nasbírat. •Musíte mít proměnné charakterizující cílovou skupinu (databáze ČSÚ, ÚZIS,...), které zároveň sbíráte o svém vzorku. •Vyhodnocení (střední hodnota, rozptyl aj.) těchto proměnných u vašeho vzorku budete následně porovnávat s hodnotami cílové skupiny. •Výsledek: •Jistota, že dotazník je vhodnou metodou a že svá data budu mít s čím porovnávat. •Definice cílové skupiny a vzorku, se kterým budeme dále pracovat. • Vím, co chci sledovat a proč? •Hlavní vstupní proměnná (nezávislá proměnná) •Konzumace ovoce a zeleniny za den v gramech •Další vstupní proměnné (nezávislé proměnné) •Konzumace celozrnných potravin za den v gramech •Hlavní výstupní proměnná (závislá proměnná) •Subjektivní hodnocení zdraví •Vedlejší výstupní proměnné (závislé proměnné) •Prevalence zácpy •Ovlivňující (confounding) a modifikující faktory •Pohlaví, věk, vzdělání, ekonomický status, předchozí zdravotní stav •Hypotézy •S rostoucí konzumací ovoce a zeleniny klesá riziko špatného hodnocení zdraví. •S rostoucí konzumací celozrnných potravin klesá riziko zácpy. • •Výsledek: Mám jasnou představu o tom, které proměnné zařadit do dotazníku. Mám představu o vyhodnocení? •Budu dělat jen deskriptivní statistiku a okometricky srovnávat své výsledky s výsledky jiných studií či doporučení. •Budu dělat jen deskriptivní statistiku a budu srovnávat své výsledky s výsledky jiných studií či doporučení pomocí statistických testů. •Budu mít hypotézy a ty testovat. • •Výsledek: Mám sesbírány základní požadavky na proměnné do dotazníku a mám základní představu o zpracování dat. Koláčový graf zůstane koláčovým grafem •Popisná statistika se vztahuje pouze k výběrovému souboru. •Pokud chcete popisnou statistiku srovnávat, musíte provést statistické testování (Existuje mezi skupinami rozdíl?). •Pokud chcete vztahovat výsledky na cílovou populaci, musíte zajistit reprezentativnost svého výběrového souboru a statisticky testovat. •Diskuse je stěžejní část vaší práce – bude se vám psát tak dobře, jak pečlivě provedete všechny předchozí kroky. • Jak budu dotazník distribuovat? •O distribuci nemohu uvažovat, pokud nevím, kdo je cílová skupina, jak oslovím reprezentativní vzorek, pokud nemám představu o velikosti vzorku a pokud nemám představu o náročnosti dotazníku. •Budu sbírat s asistencí či bez asistence? •Online vs offline •Nelze sbírat elektronickou cestou a papírovou dohromady. (Výjimky: problémy sběrného systému) •Pokud sbírám online, umím vypočítat response rate? Jak budu dotazník distribuovat? •Metoda sněhové koule je zcela nevyhovující •Online dotazníky: •Funkcionality skiplogic •Z jednoho pc více lidí? (Účty) •Vyhodnocení skrze výsledky sběrného systému pouze, pokud můžete definovat podobu. Jinak stáhnout data a sami vyhodnotit. • •Výsledek: Vím co mě čeká a nebudu se bát vypustit dotazník do světa.