Matematická (pato)fyziologii Jarní semestr 2022 Matematická (pato)fyziologie - Úlohy 3 Termín zadání: 3.3.2022 Termín odevzdání: 9.3.2022 1 Tlak v levé komoře (10 bodů) V průběhu systoly vypuzuje levá komora krev do aorty. Normální průměr otevřené aortální chlopně je asi 2 cm. Uvažujte nyní dospělého člověka v klidové situaci, který má minutový srdeční výdej 5 litrů a tepovou frekvenci 70/min. Systola zabírá přibližně třetinu srdeční periody. Přesněji se však dá trvání systoly (v milisekundách !!) stanovit pomocí vztahu timesyst = 0, 4. √ RR kde RR je srdeční perioda, neboli čas mezi dvěma R kmity na EKG (v sekundách!!). Vezměme průměrný systolický tlak v aortě 100 mmHg. 1. Spočítejte pro uvedený případ zdravého člověka v klidu, jaký je systolický tlak v levé komoře a jakou minutovou práci levá komora koná. Řešení: Zaveďme následující značení: pLK systolický tlak v levé komoře pao systolický tlak v aortě ∆p tlakový gradient na aortální chlopni, pLK − pao vao rychlost toku krve přes aortální chlopeň SV tepový objem, stroke volume CO minutová srdeční výdej, cardiac output HR tepová frekvence, heart rate timesyst doba trvání systoly Wmin minutová srdeční práce Pro systolický tlak v levé komoře platí pLK = pao + ∆p Jak bylo odvozeno při přednášce, zhruba platí ∆p = 4v2 ao Pro tepový objem zjevně platí SV = vao.Sao.timesyst 1 Pro rychlost toku přes aortální chlopeň vao tedy platí vao = SV Sao.timesyst = CO/HR π.12.0, 4. √ RR S konkrétními hodnotami vao = 5000/70 π.0, 4. 60/70 ≈ 61 cm.s−1 = 0, 61 m.s−1 Proto ∆p = 4.0, 612 = 1, 5 mmHg a pLK = 100 + 1, 5 = 101, 5 mmHg. Za fyziologických okolností tedy aortální chlopeň nepředstavuje pro levou komoru téměř žádnou překážku. Pro minutovou srdeční práci platí Wmin = pLK.CO = 101, 5.5000 = 507, 5 mmHg.l.min−1 = 66, 7 J.min−1 2. Spočítejte nyní systolický tlak v levé komoře a minutovou práci levé komora pro běžícího člověka s tepovou frekvencí 120/min a minutovým srdečním výdejem 10 litrů. Řešení: Dosadíme do stejných vztahů. vao = 10000/120 π.0, 4. 60/120 ≈ 94 cm.s−1 = 0, 94 m.s−1 Proto ∆p = 4.0, 612 = 3, 5 mmHg, pLK = 103, 5 mmHg a Wmin = 136 J.min−1. Za fyziologických okolností tedy ani při zátěži nepředstavuje aortální chlopeň omezení. Aortální stenoza je onemocnění, kdy je zúžena aortální chlopeň, což znesnadňuje ejekci komory. Stupeň aortální stenozy se hodnotí zejména plochou otevřené aortální chlopně, parametrem označovaným jako AVA (aortic valve area). Za významnou a vhodnou ke zvážení chirurgické náhrady chlopně se považuje stenoza s AV A < 1 cm2. 3. Spočítejte, jaký je systolický tlak v levé komoře a jakou minutovou práci levá komora koná u pacienta v klidu s AV A = 1 cm2. Ostatní parametry nechť jsou stejné jako v úloze 1.1. Řešení: S konkrétními hodnotami vao = 5000/70 1.0, 4. 60/70 ≈ 193 cm.s−1 = 1, 93 m.s−1 Proto ∆p = 4.1, 932 = 15 mmHg, pLK = 115 mmHg a Wmin = 75, 7 J.min−1. Ani takto významná stenoza by proto v klidu pro levou komoru nepředstavovala podstatný problém. Výpočet však gradient podhodnocuje, poněvadž ignoruje turbulentní proudění, které se při rychlém toku stenotickou chlopní objevuje (a je slyšitelné jako aortální šelest) a tlakový gradient zvyšuje. Další podhodnocení je v tom, že mechanická systola je kratší než ve výpočtu použitá elektrická systola timesyst. To vede k vyšším rychlostem i gradientům. 4. Spočítejte nyní systolický tlak v levé komoře a minutovou práci levé komora pro běžícího člověka s tepovou frekvencí 120/min a minutovým srdečním výdejem 10 litrů, s AV A = 1 cm2. Řešení: vao = 10000/120 1.0, 4. 60/120 ≈ 295 cm.s−1 = 2, 95 m.s−1 2 Proto ∆p = 35 mmHg a pLK = 135 mmHg a Wmin = 177, 6 J.min−1. Při takto rychlém toku je již turbulentní efekt podstatný, lze proto očekávat zřetelně vyšší tlakový gradient, který již limituje výkonnost levé komory. 5. Vysvětlete, proč je pro pacienty s těžkou aortální stenozou typická námahová synkopa (ztráta vědomí při námaze). Řešení: Při námaze dojde k dilataci svalových arteriol a tím k poklesu systémové cévní rezistence. Aby nedošlo k poklesu arteriálního tlaku, musí se zvýšit srdeční výdej. To však levá komora při vysokém aortálním gradientu nedokáže. Výsledkem je hypotenze a synkopa. 6. Proč pacienti s aortální stenozou často pociťují námahové bolesti na hrudi? Pomohlo by jim medikamentozní zvýšení nebo snížení arteriálního tlaku? Řešení: Myokard levé komory musí konat vyšší práce, má vyšší spotřebu kyslíku, ale koronární perfuze je nezměněna. Myokard je tak relativně ischemický, což vede k anginozním bolestem na hrudi. Ani jedno příliš nepomůže. Zvýšení arteriálního tlaku zvyšuje koronární perfuzi, ale zároveň zvyšuje srdeční práci. Snížení tlaku snižuje srdeční práci, ale zároveň snižuje koronární perfuzi. Pomoci by teoreticky mohl např. betablokátor, který zpomalí kontrakci levé komory, čímž sníží aortální tlakový gradient. 2 Vykreslení funkce pomocí matplotlib (5 bodů) Pomocí knihovny matplotlib vykreslete v jednom společném grafu funkce x2 a x3 pro x v intervalu [−2, 2], každou funkci jinou barvou, přidejte legendu, a vyznačte průsečík obou funkcí širokým kruhovým bodem nějaké další barvy. Řešení: import matplotlib.pyplot as plt import numpy as np # definice prom ě nn é a funkc í x = np.linspace(−2, 2,100) y = x∗∗2 z = x∗∗3 fig, axes = plt.subplots() axes.plot(x, y, ’b’, label = ’$x^2$’) axes.plot(x, z, ’r’, label = ’$x^3$’) axes.plot(1, 1, ’oy’, markersize=20) axes.plot(0, 0, ’oy’, markersize=20) axes.set_xlabel(’x’) axes.set_ylabel(’y’) axes.legend() 3 Napodobení grafu pomocí matplotlib (5 bodů) Napodobte co nejpřesněji následující obrázek grafů. Styl byl zvolen seaborn. Řešení: 3 Obrázek 1: Úloha 2 import matplotlib.pyplot as plt import numpy as np plt.style.use(’seaborn’) fig, axes = plt.subplots(2,2, figsize = (8,6)) # definice prom ě nn é a funkc í x = np.linspace(0, 5,100) y00 = x y01 = x∗x y10 = np.sin(x) y11 = np.cos(x) # lev ý horn í graf axes[0,0].plot(x, y00, ’b’, label = ’$x$’) axes[0,0].set_ylabel(’y’) axes[0,0].legend() # prav ý horn í graf axes[0,1].plot(x, y01, ’r’,ls= ’−−’, label = ’$x^2$’) axes[0,1].legend() # lev ý doln í graf axes[1,0].plot(x, y10, ’g’, ls= ’−.’,label = ’$\sin x$’) axes[1,0].set_xlabel(’x’) axes[1,0].set_ylabel(’y’) axes[1,0].legend() 4 Obrázek 2: Úloha 3 # prav ý doln í graf axes[1,1].plot(x, y11, ’y’, ls= ’dotted’,label = ’$\cos x$’) axes[1,1].set_xlabel(’x’) axes[1,1].legend() plt.savefig(’uloha.png’,dpi = 300) Bonusová úloha - Největší společný dělitel (5 bodů) Napište program v Pythonu s následujícími dovednostmi: 1. Ze vstupu (input) postupně načtěte několik přirozených čísel (použijte while cyklus) a postupně je ukládejte do proměnné vhodného datového typu (např. list) 2. Pokud zadáte 0, dotazování na další čísla se ukončí a program určí největšího společného dělitele všech čísel. 3. Dělitele najděte tak, že budete postupně zkoušet čísla od 1 výše, zda dělí všechna čísla v listu (for i in list) pomocí operace mod. Sami určete, které největší číslo je třeba testovat. 4. Program nakonec vypíše „Největší společný dělitel čísel x1, x2,... je ...“, přičemž za x1, x2.. dosadí zadaná čísla. 5 Řešení: Jedno z mnoha možných řešení. def nejvetsi_spolecny_delitel(cisla): kam_az_testovat = min(cisla) # sta čí testovat do nejmen ší ho čí sla for nsd in range(kam_az_testovat ,0, −1): # sestupn á posloupnost index = True # nsd by mohl být NSD for cislo in cisla: if cislo % nsd != 0: index = False # nsd nen í NSD break # konec for cyklu , jde na dal ší nsd if index == True: # nsd je NSD return(nsd) cisla = [] # pr á zdn ý list i = int(input(’Zadejte přirozené číslo: ’)) while i!=0: # testuje ukon č en í zad ávání cisla.append(i) # př id ání do listu i = int(input(’Zadejte přirozené číslo: ’)) print(’Největší společný dělitel čísel ’ + str(cisla) + ’ je ’ + \\ str(nejvetsi_spolecny_delitel(cisla))) −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− Zadejte přirozené číslo: 12 Zadejte přirozené číslo: 18 Zadejte přirozené číslo: 24 Zadejte přirozené číslo: 0 Největší společný dělitel čísel [12, 18, 24] je 6 6