Základy podpůrné komunikace s onkologickým pacientem a jeho rodinou Předmět Ošetřovatelství v onkologii Mgr. Radka Alexandrová 12.4.2021, MOÚ Brno Informace o duševním vlastnictví: Tato prezentace je autorským dílem vytvořeným zaměstnanci Masarykovy univerzity. Studenti předmětu mají právo pořídit si kopii prezentace pro potřeby vlastního studia. Jakékoliv další šíření prezentace nebo její části bez svolení Masarykovy univerzity je v rozporu se zákonem. Komunikace je nástroj péče - ovlivňuje úroveň a vnímání kvality péče Po stránce:  Tělesného prožívání symptomů  Myšlení  Emocí  Chování NEJDE NEKOMUNIKOVAT Komunikace směřuje k CÍLI  Spolupráce  Informace  Konstruktivní domluva  Podpora  Sdílení, emoční ventilace  Atd Zodpovědnost za cíl má zdravotník - profesionál Rakovina množství předsudků, obav, strach, hrůza „Smrt je přirozenou součástí života všech bytostí na tomto světě.“ Specifikum onkologie Všudypřítomné téma SMRTI - Bazální ohrožení – nebezpečí ztráty - Osobní a osobnostní zátěž – projekce, emoce, hranice, zkušenosti….. - Profesní frustrace a nejistoty (nejde VYŘEŠIT) - Téma komunikace s pacientem, rodinou, týmem, pozůstalými… - Vysoké nároky na profesionalitu - Despekt okolí, skepse, předsudky - Psychické a fyzické vyčerpání Co je pro mne těžké v komunikaci s onkologickým pacientem, jeho rodinou nebo v týmu? KOMUNIKACE JE VZTAH (NE VÝKON) PACIENT (příbuzný) - JÁ (zdravotník) ovlivněný SITUACÍ vždy se na vztahu podílí obě strany se svým aktuálním rozpoložením, svojí osobností, individuálním očekáváním, prožíváním, obranami, zkušenostmi, potřebami a cíli. Nemusí se shodovat! S čím vstupuje do vztahu pacient (příbuzný)  Specifická osobnost, historie, způsob života, intelekt…  Silné emoce, emoční náročnost – strach, obavy, úzkost, napětí, bezmoc, zlost, vztek….  Vědomí blížící se ztráty, strach z budoucnosti, ze smrti  Zkušenosti s nemocí, léčbou, info z internetu  Nejistota  Pocity viny  Obranné mechanismy, strach z vlastní smrtelnosti  Vztahy, rodinná historie  Potřeba vlastních kompetencí, samostatnosti  Fyzická i psychická únava, vyčerpanost  ….. Potřeby pacientů (příbuzných)  Zakotvení, zklidnění  Bezpečí, jistota  Pravdivé informace, důvěra  Naděje – na kvalitní léčbu, na kvalitu života s nemocí, příp. umírání bez utrpení…  Podpora, sdílení  Emoční uvolnění, možnost projevit emoce  Posílit vlastní kompetence, sebedůvěru S čím vstupuje do vztahu sestra - člověk  Projekce – představy o prožívání a myšlení druhého  Vlastní emoce, strachy, úzkosti z umírání  Obranné mechanismy, způsoby jednání v zátěži  Potřeby – sebereflexe, kdy se cítím a necítím dobře  Sociální potřeby a způsoby chování  Zkušenosti  Atd. Emoce zdravotníka emoce jsou naší základní seberegulační psychickou funkcí, nelze je vědomě ukončit ani „vyřešit“ Potřeba uvědomit si své emoce („jak prožívám tuto situaci?“) - profesionální úzkost, pocity selhání, strach („dělám dobře svoji práci? Co dělám špatně?..“) - skepse, apatie, únava - zlost, hněv, agrese - smutek, lítost Potřeba porozumět svým emocím („proč to takto prožívám?“) - staré procesy, zkušenosti, křivdy… Potřeba naučit se se svými emocemi pracovat Sestra – profesionál Profesionální přístup není „naučený“, ale „vyzrálý“  Vědomí vlastní role, hranic  Zkušenost – reálné zážitky s onkol. nemocí, v situaci umírání, zná situaci  Zralost – neutíkat před tématem nemoci, smrti, uvědomování si svých emocí, obran, zátěží  Lidskost – dovolit si být sám sebou, připustit a vyjádřit emoce, být autentický  Zakotvenost – respekt k vlastním potřebám, sebepodpora, abychom podporu mohli dávat Sestra svým profesionálním přístupem a komunikací formuje postoj a přístup nemocných a jejich příbuzných k onkologickému oenmocnění, léčbě, posléze k umírání a smrti Komunikační nástroje CO MÁME - jak se o sebe postarat • Svoje TĚLO - dech, zakotvení, oční kontakt, svalový tonus….. • HLAS - tempo, dikci, sílu hlasu…. • MLČENÍ - i mlčení je komunikace, AKTIVNÍ NASLOUCHÁNÍ • GESTA, mimika, ÚSMĚV • PROSTOR - uspořádání, práce s HRANICEMI • DOTYK • ČAS, prostor pacientovi k vyjádření • Intuice • OTÁZKY - vždy se můžeme ZEPTAT, prostor pro pacienta • Zpětné dotazování - ověřování • důstojnost, úcta i sebeúcta • autenticita, opravdovost, empatie, pozornost, schopnost podpory... Sebepodpora v komunikaci – respekt k vlastním potřebám a hranicím  Vhodné místo, prostor, vzdálenost  Využít verbální i neverbální složku kom. – oční kontakt, úsměv, příp. dotek  Práce s časem – tempo řeči, čas sobě i druhému, dostatek prostoru k vyjádření  Trpělivost, klid, empatie  Autenticita, dovolit si projevit emoce  Snažit se nebrat si reakce druhých osobně, ale porozumět, pochopit  Aktivní naslouchání, umění mlčet – i mlčení je komunikace  Pozorovat – co vlastně mohu vidět?  Poslouchat – co mi vlastně říká?  Mohu se zeptat – nemusím vědět  Mohu udělat jen to, co mohu…. Víc ne! V komunikaci POZOR NA...  FORMU I OBSAH  PROJEKCI  OBRANNÉ REAKCE svoje i pacienta  BAGATELIZACI, zlehčování  NEJAPNÉ ŽERTOVÁNÍ  NEDŮVĚRU, neochotu spolupracovat  NEBRAT VĚCI OSOBNĚ!  PLANÉ NADĚJE  MILOSRDNÁ LEŽ  ÚNIK ze situace, z komunikace  PŘEKRAČOVÁNÍ HRANIC  vlastní pocity VINY, SELHÁNÍ  MANIPULACI- tlak od pacienta VYHOVĚT Fáze onkologického onemocnění – specifika komunikace  První kontakt s onkol. – nejistota, obavy, strach, úzkost, zkušenosti  Sdělení diagnózy – šok, popírání, silné emoce, obranné mech.  Aktivní léčba – potřeba jistoty, budování vztahu, zakotvování, specif. témata (adaptace na nemocpadání vlasů, tělová integrita, možnosti a limity…)  Remise onemocnění – očekávání pac. i rodiny, adaptace, rekonvalescence..)  Recidiva – deprese, apatie, pocity viny…  Paliativní léčba – proces vyrovnávání se  Doprovázení v umírání, smrt, bereavement Fáze vývoje procesu prožívání nevyléčitené choroby a umírání podle Elizabeth Kübler-Rossové obecné aspekty 1. NEGACE, ŠOK, POPŘENÍ – „ Já ne!“ 2. AGRESE, HNĚV, VZPOURA – „Proč já?“ 3. SMLOUVÁNÍ, VYJEDNÁVÁNÍ – „Možná, že přece jenom já ne!“ 4. DEPRESE, ZOUFALSTVÍ, SMUTEK - „Co to pro mne znamená?“ 5. PŘITAKÁNÍ, SMÍŘENÍ, SOUHLAS – „Ano, musí-li to tak být, jsem toho schopen.“ Co potřebují pacienti a příbuzní slyšet?  Pravdivé informace  Sdílení emocí, jejich přijetí, legalizace  Posílení přijetí jejich prožívání, patří k nemoci i procesu umírání  Struktura situace, uvědomění, opakované podávání informací, posílení kompetencí, co mohou dělat  Jistotu a naději v jejich dalším životě  Naděje na kvalitní umírání, lidské, bez utrpení  Nejsou sami, mají se kam obrátit o pomoc  Zmírnit pocity viny „Někdy nemusíte mluvit stačí jen, že jste. Děkuji Vám za to.“ Děkuji za pozornost radka.alexandrova@mou.cz